Permalänk
Medlem

WIX vs Wordpress vs Bootstrap

Hur kan man förklara varför man ska använda det ena eller det andra?

Är lärare men är inte så insatt i WIX. Tidigare lärare använde det.

Det är så att jag tänkte börja visa Bootstrap men hur kan man motivera det? Mer kontroll antar jag...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Bootstrap har väl inget att göra med wordpress.
Den första är ett framework medans wp är en cms.
Eller har det kommit ett cms som heter bootstrap?

Är det lämpligt att du ska lära ut detta om du inte är särskilt insatt i ämnet?

Permalänk
Medlem

"Hur kan man förklara varför man ska använda det ena eller det andra?"

Du får väl läsa respektive säljpitch på hemsidorna

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Bootstrap har väl inget att göra med wordpress.
Den första är ett framework medans wp är en cms.
Eller har det kommit ett cms som heter bootstrap?

Är det lämpligt att du ska lära ut detta om du inte är särskilt insatt i ämnet?

Jag vet att Wordpress är ett CMS men går ju utmärkt att skapa hemsidor med det.

Eleverna har redan fixat sidor i Wordpress men nu undrade jag om det är en god idé att lära ut Bootstrap också (eller WiX som jag inte använt men eleverna har)

D.v.s. vad jag undrar är väl vad man kan göra med Bootstrap som man inte kan göra med Wordpress eller WIX.

Alltså ha som argument tänker jag väl varför de ska använda Bootstrap.

De har ju lärt sig grundera i HTML och CSS. Så kanske därför vore det en bra idé att fortsätta med Bootstrap kanske.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Jag vet att Wordpress är ett CMS men går ju utmärkt att skapa hemsidor med det.

Eleverna har redan fixat sidor i Wordpress men nu undrade jag om det är en god idé att lära ut Bootstrap också (eller WiX som jag inte använt men eleverna har)

D.v.s. vad jag undrar är väl vad man kan göra med Bootstrap som man inte kan göra med Wordpress eller WIX.

Alltså ha som argument tänker jag väl varför de ska använda Bootstrap.

De har ju lärt sig grundera i HTML och CSS. Så kanske därför vore det en bra idé att fortsätta med Bootstrap kanske.

WordPress är som en restaurang och Bootstrap är ditt egna kök.

Restaurangen bestämmer en meny som du sedan får välja från. Det är väldigt bökigt/svårt att gå runt menyn och få något "eget".

I ditt egna kök kan du göra precis vad du vill, men det kommer kräva mer av dig och din erfarenhet för att komma upp i restaurangens kvalitet. Du kan följa recept och utgå från "mallar" när du lagar maten, men det är även mycket lättare att göra det som faktiskt du tycker om - om du nu skulle vilja ändra på något.

Vad är syftet med utbildningen? Lära sig koda/utveckling eller bara få upp en snabb webbshop(typ)?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

WordPress är som en restaurang och Bootstrap är ditt egna kök.

Restaurangen bestämmer en meny som du sedan får välja från. Det är väldigt bökigt/svårt att gå runt menyn och få något "eget".

I ditt egna kök kan du göra precis vad du vill, men det kommer kräva mer av dig och din erfarenhet för att komma upp i restaurangens kvalitet. Du kan följa recept och utgå från "mallar" när du lagar maten, men det är även mycket lättare att göra det som faktiskt du tycker om - om du nu skulle vilja ändra på något.

Vad är syftet med utbildningen? Lära sig koda/utveckling eller bara få upp en snabb webbshop(typ)?

Det är programmering 1 på gymnasiet så lite av varje antar jag. Att koda ingår dock och de lär sig HTML, CSS och kanske Javascript.

Vi har tittat på Wordpress så jag tänkte på Bootstrap som nästa steg.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Det är programmering 1 på gymnasiet så lite av varje antar jag. Att koda ingår dock och de lär sig HTML, CSS och kanske Javascript.

Vi har tittat på Wordpress så jag tänkte på Bootstrap som nästa steg.

Bootstrap är inte "nästa" steg efter Wordpress.
Laravel skulle kunna vara "nästa" steg efter Wordpress.

Bootstrap ger dig en grundstruktur för din html, css och till viss del js.
En hemsida är sedan länge inte en samling med statiska html sidor som tillhandahålls till dess användare.

Menar du att eran Programmeringskurs har handlat om att skapa hemsidor via WP:s wysiwyg-editor?
Annars förstår jag inte vad du svamlar om när du säger att Bootstrap skulle vara nästa steg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Bootstrap är inte "nästa" steg efter Wordpress.
Laravel skulle kunna vara "nästa" steg efter Wordpress.

Bootstrap ger dig en grundstruktur för din html, css och till viss del js.
En hemsida är sedan länge inte en samling med statiska html sidor som tillhandahålls till dess användare.

Menar du att eran Programmeringskurs har handlat om att skapa hemsidor via WP:s wysiwyg-editor?
Annars förstår jag inte vad du svamlar om när du säger att Bootstrap skulle vara nästa steg.

Nej, jag menar att de lärt sig HTML och CSS. Så för att visa något slags mellanting med att skapa helt från grunden och ett CMS som Wordpress kunde Bootstrap vara lämpligt.

Jag vet mycket väl vad Bootstrap är och har använt det.

börjar inse att det var dumt att fråga då jag inte hade förväntat mig dryga svar.

Eller ja, alltid ska någon visa sig duktig, särskilt när man berättar att man är lärare.

Ursprunget var väl att eleverna undrar varför de alls ska använda Bootstrap när det finns Wordpress eller WIX.
Mer kontroll är väl svaret.

och ja, jag vet att man kan använda PHP för Wordpress och att Laravel är ett exempel på ett ramverk för PHP.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Nu är det ju ett antal år sen jag läste programmering a-b och webbprogrammering a-c. För programmering 1 så hade jag fokuserat på låta eleverna knacka html och css. Inte blandat in wix eller wordpress för den delen då det är så pass kort kurs (för det är väl 5 veckor heltid?).

Gällande ramverk så är det då inget jag hade önskat skulle ha introducerats i första kursen inom programmering. Men vill du köra det i programmering 1 så hade jag först lagt tyngd på det mer teoretiska i början. Vad är ett ramverk, sass vs less, vilka är dom mest populära och varför, berätta för- och nackdelar. Så det blir mer teoretisk förståelse och det mer övergripande. Så uppgifter kretsar kring reflektera och argumentera för sin sak. Det finns säkerligen elever som tycker det är tradigt att lära sig css och ser inte vitsen med det. Då det går så snabbt och smidigt att installera wordpress och elementor. Vipps så har man drag and drop och kan bygga en flashig sida utan skriva en kodrad.

Om jag vore dig så skulle jag ta kontakt med lokala företag för att stämma av och se vad dom anser är relevant. Nu jobbar jag ju inte som programmerare eller har gjort det, jag är product designer (ui och ux som gäller för min del) på SaaS-bolag. Men vi tar ju emot praktikanter/LIA och det som är återkommande, är ju att eleverna lär sig något som är utdaterat eller rent av onödigt som inte kommer till användning i arbetslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Nu är det ju ett antal år sen jag läste programmering a-b och webbprogrammering a-c. För programmering 1 så hade jag fokuserat på låta eleverna knacka html och css. Inte blandat in wix eller wordpress för den delen då det är så pass kort kurs (för det är väl 5 veckor heltid?).

Gällande ramverk så är det då inget jag hade önskat skulle ha introducerats i första kursen inom programmering. Men vill du köra det i programmering 1 så hade jag först lagt tyngd på det mer teoretiska i början. Vad är ett ramverk, sass vs less, vilka är dom mest populära och varför, berätta för- och nackdelar. Så det blir mer teoretisk förståelse och det mer övergripande. Så uppgifter kretsar kring reflektera och argumentera för sin sak. Det finns säkerligen elever som tycker det är tradigt att lära sig css och ser inte vitsen med det. Då det går så snabbt och smidigt att installera wordpress och elementor. Vipps så har man drag and drop och kan bygga en flashig sida utan skriva en kodrad.

Om jag vore dig så skulle jag ta kontakt med lokala företag för att stämma av och se vad dom anser är relevant. Nu jobbar jag ju inte som programmerare eller har gjort det, jag är product designer (ui och ux som gäller för min del) på SaaS-bolag. Men vi tar ju emot praktikanter/LIA och det som är återkommande, är ju att eleverna lär sig något som är utdaterat eller rent av onödigt som inte kommer till användning i arbetslivet.

Tack! Nu är det webbutveckling 1 dock och inte programmering. Det finns ju även skolverket som tycker att man ska lära ut vissa saker. Fast visst har du en poäng att man ska försöka lära ut relevanta saker.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Kan du inte låta eleverna göra sina egna teman till wp baserat på bs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimet:

Kan du inte låta eleverna göra sina egna teman till wp baserat på bs?

Hm, hur gör man det?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10