AMD Ryzen 5 8600G och Ryzen 7 8700G – imponerande integrerad grafik

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Fast så har det varit under iaf. de sista tio åren. Man köper inte en sådan här produkt för att det ger mest prestanda per krona utan för de fördelar som en hyfsat snabb processor med en hyfsat snabb grafikdel och med låg energiförbrukning erbjuder. Det är en nischprodukt men en hyfsat stor nisch. Sedan är det väl så att AMD hela tiden använder erfarenheter från stationära till mobila sidan och vise versa. I en bärbar dator och med ett mer pressat pris blir liknande produkter ju betydligt mer intressanta.

Men poängen med de tidigare var väl att de var riktigt billiga, de hade en modell för $99 som var en no brainer. Idag går det inte riktigt motivera att köpa en APU om man nu inte tvunget måste ha världens minsta dator, speciellt om den kostar 4200 kr.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Skulle vara spännande att se grafiktester mot Apples M3 men antar att det går utanför Swecs normala testsvit isåfall. Just för att se hur långt framme Apple ligger.

Även här är det mer spännande att kika på GPGPU, för på pappret borde AMDs APUer hävda sig betydligt bättre där jämfört med spel då 780M har rätt hög beräkningskapacitet medan spel primärt är begränsade av RAM bandbredd.

Notebookcheck har ju en del tester, 780M ligger i nivå med M2/M3 (är väldigt få spel som testades med dessa).

Exempel där BG3 är "native" för Mac, både GPU och CPU, medan Cyberpunk dels "emulerar" x86_64 och dels översätter DX12 till Metal (d.v.s. lite av ett best vs worst case). Här är det ändå värt att notera att M3 Pro "bara" har tripple-channel RAM.

Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Även här är det mer spännande att kika på GPGPU, för på pappret borde AMDs APUer hävda sig betydligt bättre där jämfört med spel då 780M har rätt hög beräkningskapacitet medan spel primärt är begränsade av RAM bandbredd.

Notebookcheck har ju en del tester, 780M ligger i nivå med M2/M3 (är väldigt få spel som testades med dessa).

Exempel där BG3 är "native" för Mac, både GPU och CPU, medan Cyberpunk dels "emulerar" x86_64 och dels översätter DX12 till Metal (d.v.s. lite av ett best vs worst case). Här är det ändå värt att notera att M3 Pro "bara" har tripple-channel RAM.

Klicka för mer information

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Visa mer

Helt jävla sinnessjukt

Permalänk
Medlem

1. Inte jätteimponerande IMO. Hoppades lite på en desktop CPU med 780m prestanda.
2. Tycker Swec kan ta med lite populära titlar som t.ex. CS:GO

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Väldigt stort och imponerande hopp i spelprestanda, superhäftigt! Dock känns ju prisbilden helt fel. Tidigare G modeller var ju bra inköp för att de som helhetslösning var billigare än CPU + dedikerat grafikkort vilket gjorde dem till prisvärda budget gaming alternativ med utmärkt uppgraderingspotential.

Prisbilden för de här modellerna låser ju in dem till ren niche-användning. Kan inte tro att konsumentgruppen som är ute efter extremt small form factor gaming är så pass stor att de kommer flytta några större volymer av dessa. Har svårt att se ens OEMs sälja prispressade gamingdatorer med dessa i då processor + budgetgrafikkort är billigare.

De är imponerande produkter men jag förstår mig inte på Sweclockers utmärkelse eftersom priset har alldeles för stor inverkan för APU's användningsområden och existensberättiganden.

Permalänk
Medlem

Svårt att sätta ett vettigt omdöme när man får den gratis? Varför inte bara köpa en steam deck.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ganska medioker processor enligt mig. Nischad målgrupp som denna når ut till.
14600k är ju betydligt bättre val för spel om man inte ska använda den integrerade grafiken till ett liknande pris.

Skrivet av Alphahanne:

Är ju inte riktigt det som är målgruppen.

Nej därav så skrev jag som jag gjorde.
Det är lite av en mellanmjölkprocessor som funkar till lite av varje men inte är bäst på något. Till ett förhållandevis högt pris.
Förstår ärligt talat inte att din kommentar genererar så många likes.

Mvh Ryzer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

1. Inte jätteimponerande IMO. Hoppades lite på en desktop CPU med 780m prestanda.

Är det inte vad det är ?

Enligt TechPowerUp

AMD Ryzen 7 8700G
Integrated Graphics: Radeon 780M

Skrivet av Boggus:

De är imponerande produkter men jag förstår mig inte på Sweclockers utmärkelse eftersom priset har alldeles för stor inverkan för APU's användningsområden och existensberättiganden.

AMDs Ryzen priser...

Jag ser att AM4 Ryzens har gått ner i pris.
AMD verkar köra en slags strategi att AM4 nu är budget och AM5 mer premium.
AM5 prissätts tillräckligt högt att AM4 kan vara både märkbart billigare än AM5 och lönsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Men poängen med de tidigare var väl att de var riktigt billiga, de hade en modell för $99 som var en no brainer. Idag går det inte riktigt motivera att köpa en APU om man nu inte tvunget måste ha världens minsta dator, speciellt om den kostar 4200 kr.
https://www.youtube.com/watch?v=rbYJhLxos30

Utan att ha tittat på videon. Men priserna i USA/Kanada är helt annorlunda mot här? Ja, kan man få tag på ett 6500xt för 1200kr som dom kostar i USA, tillsammans med billigaste AM5-processorn så har du en bättre "speldator" än 8700G.
Nu får vi väl se till våra svenska priser? Ett 6500 XT plus en R5 7600 går loss på 5000kr i Sverige. Då får du (snabbt räknat på sweclockers prestandaindex för grafikkort) 25-30% bättre spelprestanda för ~20% mer pengar.

8600G är ju det betydligt bättre valet här. Inte så långt ifrån 87'an i prestanda och 1300kr billigare.
Finns det något grafikkort för 750kr som presterar bättre? För att få samma-ish prestanda bör man titta på 6400 från AMD men då behöver du betala ~1500kr för endast grafikkortet.

Men som någon nämnde i tråden, att AM5-processorerna har inbyggd grafik på alla processorer har jag missat. Ska bli intressant att se det uppdaterade testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Utan att ha tittat på videon. Men priserna i USA/Kanada är helt annorlunda mot här? Ja, kan man få tag på ett 6500xt för 1200kr som dom kostar i USA, tillsammans med billigaste AM5-processorn så har du en bättre "speldator" än 8700G.
Nu får vi väl se till våra svenska priser? Ett 6500 XT plus en R5 7600 går loss på 5000kr i Sverige. Då får du (snabbt räknat på sweclockers prestandaindex för grafikkort) 25-30% bättre spelprestanda för ~20% mer pengar.

8600G är ju det betydligt bättre valet här. Inte så långt ifrån 87'an i prestanda och 1300kr billigare.
Finns det något grafikkort för 750kr som presterar bättre? För att få samma-ish prestanda bör man titta på 6400 från AMD men då behöver du betala ~1500kr för endast grafikkortet.

Men som någon nämnde i tråden, att AM5-processorerna har inbyggd grafik på alla processorer har jag missat. Ska bli intressant att se det uppdaterade testet.

Du får nog en snabbare dator för mindre pengar begagnat även i sverige. Denna apu är inte värt det om man nu inte måste ha en dator stor som en gamecube

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Nu har jag lagt till IGP-resultat från Ryzen 7 7700X i testet. Prestandan är som väntat ganska låg.

Ping @GuessWho

Permalänk
Medlem

Går det att köra framegen på denna? Hade vart rätt fint om det gick i spel där man inte använder mus eller behöver flytta musen fort. Typ handkontrollspel.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Nu har jag lagt till IGP-resultat från Ryzen 7 7700X i testet. Prestandan är som väntat ganska låg.

Ping @GuessWho

Kanske jag som är kass men graferna verkar vara de samma?

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av pAcKiE:

Kanske jag som är kass men graferna verkar vara de samma?

Ibland cachas diagrammen av webbläsaren om man besökt sidan innan. Testa att köra en CTRL+F5.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av marcusOCZ:

Går det att köra framegen på denna? Hade vart rätt fint om det gick i spel där man inte använder mus eller behöver flytta musen fort. Typ handkontrollspel.

Absolut, antingen via FSR 3 eller med AFMF globalt i drivrutinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Absolut, antingen via FSR 3 eller med AFMF globalt i drivrutinen.

Tack! Är det möjligt att få in en graf i nått spel där detta används? Inte som jämförelse mot vad andra klarar, men vad som är möjligt? Tänker det är en hel del spel man kan spela med detta påslaget utan att det behöver gå ut över problemet med musrörelser.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag kör en R5 5600G i min dator sen några år tillbaka, är över lag nöjd med iGPU-prestandan är fortsatt något för lång för att jag ska kunna nöja med mig med enbart den. Ser inte att 8600G löser mina behov heller.

Gissar dock på att fortnite:are hade varit nöjd med iGPU:n i 1080p?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Man får nästan lust på en 8700G alltså...ush. Helt sjukt bra prestanda med bra DDR5. Dubblar nästan prestandan i spel med överklock på cpu och igpu.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Nu har jag lagt till IGP-resultat från Ryzen 7 7700X i testet. Prestandan är som väntat ganska låg.

Ping @GuessWho

Jo låg prestanda.
Men ändå ganska jämförbar med Intels iGPU och det är nog många som åtminstone någon gång använt en dator med Intel iGPU.

I de testar där det skiljer 1 fps tror jag inte man märker skillnaden i ett blindtest heller.
Av de testade titlarna är det väl i så fall i Hitman III och Rainbow Six Siege som skillnaden är tillräckligt stor för att man ska märka att de flyter bättre med Intel. Om man måste köra ett system med iGPU.

Om man kan klara sig med ett system med Intel iGPU som tillfällig lösning så skulle man nog kunna klara sig med Ryzen 7000 iGPU som tillfällig lösning.

Så ur det perspektivet så får det väl ses som positivt att AMDs botten prestanda ändå ungefär/nästan är i nivå med Intel.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Även här är det mer spännande att kika på GPGPU, för på pappret borde AMDs APUer hävda sig betydligt bättre där jämfört med spel då 780M har rätt hög beräkningskapacitet medan spel primärt är begränsade av RAM bandbredd.

Notebookcheck har ju en del tester, 780M ligger i nivå med M2/M3 (är väldigt få spel som testades med dessa).

Exempel där BG3 är "native" för Mac, både GPU och CPU, medan Cyberpunk dels "emulerar" x86_64 och dels översätter DX12 till Metal (d.v.s. lite av ett best vs worst case). Här är det ändå värt att notera att M3 Pro "bara" har tripple-channel RAM.

Klicka för mer information

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Visa mer

Hur ska någonsin AMD komma ikapp? Med samma prestanda och watt? Deras Strix Halo kommer ha en kraftig inbyggd iGPU på 40 CU's men har svårt att se de komma ikapp. Deras 7840U med liknande energiåtgång ligger långt efter grafikdelen och även cpu-delen även om det inte är lika stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Känns som att 7000G hade varit ett mer passande namn

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Håller helt med om att det hade varit intressant. Kan se om vi kan bredda iGPU-sviten utanför spel. Den här rundan blev det tajt med tid eftersom det inte fanns några referenser att tillgå sedan tidigare.

Hade egentligen tänkt skriva det i första inlägget, men glömde bort. Vi körde med STAPM avstängt. Åtminstone MSI och Asus har rullat ut BIOS med nya Agesan.

För högsta möjliga IGP-prestanda är definitivt hög minneshastighet önskvärd. Strävar man efter lägre latenser, exempelvis ihop med ett separat grafikkort är 6000 MT fortfarande sweet spot sett till att minneskontrollern klockar ned sig över den nivån.

Tydligen så ska dessa må väldigt bra av att köra infinity fabric i 2200-2400MHz och PBO aktiverat. Det tillsammans med minne i 6400-6800MT/s ska tydligen halvera minneslatens utan att man behöver in och försöka finjustera.

Borde ge en fin skjuts till både CPU och IGP prestanda.

Något som kanske är värt att ta sig en närmare titt på i mån av tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som att 7000G hade varit ett mer passande namn

AMD har varit lite så med sina namn för Ryzen.

1000 serien hade första generationen Zen, Fanns CPU men inga APU.
2000 serien hade Zen+ för CPU, men första generationen Zen för APU
3000 Serien hade Zen2 för CPU, men Zen+ för APU
4000 Serien var i första hand för OEM
...

Undrar om nästa gen för CPU också kommer heta 8000 eller om de går till 9000 eller hur de gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Tydligen så ska dessa må väldigt bra av att köra infinity fabric i 2200-2400MHz och PBO aktiverat. Det tillsammans med minne i 6400-6800MT/s ska tydligen halvera minneslatens utan att man behöver in och försöka finjustera.

Borde ge en fin skjuts till både CPU och IGP prestanda.

Något som kanske är värt att ta sig en närmare titt på i mån av tid?

redan sett ett test där de körde 7600mt/s om jag minns rätt och prestanda boosten fanns där i många spel.

dök up en oc utav gpu/system ram från skatterbencher, dock vet jag ej vad han kommer fram till då jag inte sett klart det än

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

AMD har varit lite så med sina namn för Ryzen.

1000 serien hade första generationen Zen, Fanns CPU men inga APU.
2000 serien hade Zen+ för CPU, men första generationen Zen för APU
3000 Serien hade Zen2 för CPU, men Zen+ för APU
4000 Serien var i första hand för OEM
...

Undrar om nästa gen för CPU också kommer heta 8000 eller om de går till 9000 eller hur de gör.

Var någon video som jag såg nyss som nämnde att första siffran är ”årsmodell” så kommer zen 5 processorerna i år blir det 8000 serien annars 9000. Men vem vet vad amd hittar på, kanske kallas något helt annat som de gjort med fury eller Vega.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

AMD har varit lite så med sina namn för Ryzen.

1000 serien hade första generationen Zen, Fanns CPU men inga APU.
2000 serien hade Zen+ för CPU, men första generationen Zen för APU
3000 Serien hade Zen2 för CPU, men Zen+ för APU
4000 Serien var i första hand för OEM
...

Undrar om nästa gen för CPU också kommer heta 8000 eller om de går till 9000 eller hur de gör.

Det har väl varit 3000, 5000, 7000 för non-apu, så gissar att nästa är 9000

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det har väl varit 3000, 5000, 7000 för non-apu, så gissar att nästa är 9000

5600g 5700g är ju apu.
Och de släpptes 2021 så det verkar inte finnas något sätt att förutspå vad amd kommer kalla sina processorer.
Det blir nog vad reklamavdelningen tror säljer bäst.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

5600g 5700g är ju apu.
Och de släpptes 2021 så det verkar inte finnas något sätt att förutspå vad amd kommer kalla sina processorer.
Det blir nog vad reklamavdelningen tror säljer bäst.

Ja just det… hmm

5700 var ju också spännande, en 5700G utan gpu

Permalänk
Medlem

Bra artikel!
har inte läst alla inlägg då jag inte har tid.
MEN! Jag saknar effektuttag från väggen vid spelande - jämfört mot en lösning där instegskort används, säg 1650 var det väl som den jämfördes mot? Man försöker ju konkurrera med dessa så varför inte ställa upp även detta i statistiken.
mvh

Permalänk
Medlem

Vilken besvikelse när det gäller prissättningen. Det fina med AMD:s APU:er från senaste generationerna var ju att man kunde få dem för en rätt trevlig peng, men det här tar ju bort hela den delen.

I tiderna kunde man ju få en ITX-bräda och 3200G för ca 200 euro. Nu blir 8600G och moderkort runt 400 euro. Men jag antar att de inte riktigt kunde motivera för aktieägarna varför 8600G borde kosta mindre än 5600G...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum