Samsungchef påstår att det inte finns något "riktigt foto"

Permalänk
Melding Plague

Samsungchef påstår att det inte finns något "riktigt foto"

Samsungs Patrick Chomet svarar på kritiken bolaget mött mot att bilderna tagna på månen av Samsungtelefoner är fake.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja det förklarar ju varför alla som omedelbart testade samma sak hemma fick liknande resultat.

Och världen hade glömt den pinsamma saken, nån kanske borde förklara streisand effekten för Chomet

Permalänk
Medlem

Han har väl inte fel i sak. Alla digitala bilder är tolkningar av värden på ljusinsläpp mellan 0-1 per pixel, från en sensor som inte är 100% "korrekt", och om man dessutom lagrar dem i ett lossy-format (JPEG) så är det ännu längre från verkligheten. Så tekniskt korrekt men ändå onödigt och klumpigt uttryckt

Permalänk

Problemet är marknadsföring.

Jag själv tjatade med en kvinna från Venus gen röksignal som indianerna gjorde. Efter jag köpte min nya Samsungtelefon så kunde jag ej längre se hennes röksignalet och jag trodde då hon hade dumpa mig. När det var Samsung Ai som filtrerade röksignalerna.

Bortsett från detta håller jag med att kameror förvränger bilder.

Permalänk
Medlem

När stormen lagt sig kring Samsungs fusk så kommer Chomet med ett uttalande som skapar en ny storm. Hur IQ får man va egentligen?
Manipulering av fotografier är ofta av ondo, men i vissa fall är det acceptabelt och ibland nästan nödvändigt. Men att byta ut bilden på månen mot ett städat foto taget med stjärnkikare är ohederligt. Att sen ljuga om att det verkligen är telefonen som skapat bilden är kriminellt.

Jag har sagt det många ggr tidigare; Hur kan Samsung komma undan med allt hela tiden??!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Han har väl inte fel i sak. Alla digitala bilder är tolkningar av värden på ljusinsläpp mellan 0-1 per pixel, från en sensor som inte är 100% "korrekt", och om man dessutom lagrar dem i ett lossy-format (JPEG) så är det ännu längre från verkligheten. Så tekniskt korrekt men ändå onödigt och klumpigt uttryckt

Jag menar, tekniskt sett så är inget som vi upplever "på riktigt" då allt är bara nervimpulser som tolkas av hjärnan.

Med det sagt, så om man pratar filter och sådant så skulle jag säga att ett foto i RAW format är ett fullständigt "riktigt foto", då det är en tvådimensionell array av rådata som har samlats in från sensorn. Hur väl det sedan reflekterar verklighetern är en fråga om instrumentprecison och samplingintervall.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Haha. En så onödig och värdelös fight att ta, kan de inte bara erkänna tabben och gå vidare. Mån-tricket är solklart fusk och inte vad någon förväntar sig när man tar ett foto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Jag menar, tekniskt sett så är inget som vi upplever "på riktigt" då allt är bara nervimpulser som tolkas av hjärnan.

Med det sagt, så om man pratar filter och sådant så skulle jag säga att ett foto i RAW format är ett fullständigt "riktigt foto", då det är en tvådimensionell array av rådata som har samlats in från sensorn. Hur väl det sedan reflekterar verklighetern är en fråga om instrumentprecison och samplingintervall.

Ja, och vi kan dra det ännu längre och börja diskutera metafysik, det kanske Samsung kan göra nästa gång

Permalänk
Medlem

inget finns.

Permalänk
Medlem

Bättre än Iphone i alla fall.

Permalänk
Hedersmedlem

Samsungtelefoner finns inte på riktigt. Konceptet av en Samsungtelefon är en social konstruktion, vi människor som ger ett namn till en viss konfiguration av materia och energi.

Därför kan det inte vara olagligt att stjäla en Samsungtelefon, hur kan det vara stöld när den inte finns på riktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Han har väl inte fel i sak. Alla digitala bilder är tolkningar av värden på ljusinsläpp mellan 0-1 per pixel, från en sensor som inte är 100% "korrekt", och om man dessutom lagrar dem i ett lossy-format (JPEG) så är det ännu längre från verkligheten. Så tekniskt korrekt men ändå onödigt och klumpigt uttryckt

Det som skiljer är väl att samsung blivit påkomna med att "byta ut" det som sensorn ser mot vad deras AI tror är en bättre/skarpare bild av objektet.
Det är i mina ögon en stor skillnad mellan att manipulera den data som sensorn ger dig (med eller utan AI) och att helt slänga och byta ut data för att få "bättre" bilder

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Fast det är ganska kul att se när höga chefer försöker stoppa in hela foten i munnen. 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Han har väl inte fel i sak. Alla digitala bilder är tolkningar av värden på ljusinsläpp mellan 0-1 per pixel, från en sensor som inte är 100% "korrekt", och om man dessutom lagrar dem i ett lossy-format (JPEG) så är det ännu längre från verkligheten. Så tekniskt korrekt men ändå onödigt och klumpigt uttryckt

Å du tänker att analogfilm är på riktigt?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Vilket okunnigt och korkat påstående. Så gott som alla seriösa fototävlingar har som krav att du ska skicka riktiga foton i RAW-format. Dessa tävlingar kanske ska diskvalificera alla systemkameror från Samsung, eftersom att deras produkter inte verkar kunna ta riktiga foton?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Jag menar, tekniskt sett så är inget som vi upplever "på riktigt" då allt är bara nervimpulser som tolkas av hjärnan.

Med det sagt, så om man pratar filter och sådant så skulle jag säga att ett foto i RAW format är ett fullständigt "riktigt foto", då det är en tvådimensionell array av rådata som har samlats in från sensorn. Hur väl det sedan reflekterar verklighetern är en fråga om instrumentprecison och samplingintervall.

Rådatan är inte fullständig och inget foto då den i sig inte är en bild. Det är bara data över ljusintensitet fångat genom ett filter, vilket sedan måste trixas med för att skapa en bild.

Permalänk

Gubben är ju mentalt sjuk. Men han är ju en chef så förvånad är man inte.

Permalänk
Medlem

Haha, sedan när har det varit en marknadsföringsmässigt sund strategi att försöka rationalisera med absurda hårklyverier när man blivit tagen med brallorna nere?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

När man blir VD på ett företag, är det ett krav att sakna hjärna, eller är detta något man opererar bort vid tillträdelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Samsungs Patrick Chomet svarar på kritiken bolaget mött mot att bilderna tagna på månen av Samsungtelefoner är fake.

Läs hela artikeln här

Jag kan tycka att hur utläggningen fortsatte är mer relevant på många sätt. Dock mindre sensationellt än specifikt "there is no spoon" / "there is no moon" / vad han nu svamlade om först.

Citat:

“But still, questions around authenticity are very important,” Chomet continued, “and we [Samsung] go about this by recognizing two consumer needs; two different customer intentions. Neither of them are new, but generative AI will accelerate one of them.

“One intention is wanting to capture the moment – wanting to take a picture that’s as accurate and complete as possible. To do that, we use a lot of AI filtering, modification and optimization to erase shadows, reflections and so on. But we are true to the user's intention, which was to capture that moment.

“Then there is another intention, which is wanting to make something. When people go on Instagram, they add a bunch of funky black and white stuff – they create a new reality. Their intention isn’t to recreate reality, it’s to make something new. So [Generative Edit] isn’t a totally new idea. Generative AI tools will accelerate that intention exponentially in the next few years [...] so there is a big customer need to distinguish between the real and the new. That’s why our Generative Edit feature adds a watermark and edits the metadata, and we’re working with regulatory bodies to ensure people understand the difference.”

(från källartikeln: https://www.techradar.com/phones/samsung-galaxy-phones/there-... )

Och det ligger väl mycket i det där, dock vet jag inte om folk förväntar sig att det ska vara en så suddig gräns direkt när de tar ett foto.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

ja, alla bilder tagna med mobiltelefoner "processas" ju, det är aldrig 1:1 vad ljussensorerna ger i ett pixelrutnät.
för att fixa skärpa, färger, reducera "brus", i den bemärkelsen kan man ju argumentera att algoritmen som jämnar ut ansikten eller bättre skärpa på löv byts ut mot en optimerad för himlakroppar.

same but different.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Samsungs Patrick Chomet svarar på kritiken bolaget mött mot att bilderna tagna på månen av Samsungtelefoner är fake.

Läs hela artikeln här

-"Det är lungt Patrick, du hittar ut själv"

Permalänk
Medlem

Med samma logik så finns ju inte Samsungs mjukvara då den är immateriell.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Han har väl inte fel i sak. Alla digitala bilder är tolkningar av värden på ljusinsläpp mellan 0-1 per pixel, från en sensor som inte är 100% "korrekt", och om man dessutom lagrar dem i ett lossy-format (JPEG) så är det ännu längre från verkligheten. Så tekniskt korrekt men ändå onödigt och klumpigt uttryckt

Att fotografera betyder att måla med ljus. Om du så använder silverkristaller på film som en bildsensor ändrar inte det faktum att det målas en bild när fotoner träffar en yta. Det finns riktiga foton, men Samsung väljer att kladda över sina riktiga foton med foton som är tagna med andra kameror.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Tog en bild på frugan med min nya Samsung:

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gender Bender:

Vilket okunnigt och korkat påstående. Så gott som alla seriösa fototävlingar har som krav att du ska skicka riktiga foton i RAW-format. Dessa tävlingar kanske ska diskvalificera alla systemkameror från Samsung, eftersom att deras produkter inte verkar kunna ta riktiga foton?

Är det verkligen en funktion i deras systemkameror, och inte bara i mobiltelefoner?

Permalänk
Medlem

Kan man inte få se en bild med dina gamla mobil ochså 👍

Permalänk
Medlem

Finns ju förklarat vad kamera betyder:
Från NE.se
"kaʹmera (ellips av nylatin caʹmera obscuʹra ’det mörka rummet’), instrument för framställning av bilder på material som kemiskt eller fysikaliskt påverkats av ljuset."

Ska Samsung lägga in utomstående material i bilden får de ju kalla sina mobilkameror för något annat. Samera eller något...
Är ju säkert redan på gång någon gruppstämning i USA.

Permalänk
Medlem

Är det den nya 24 Ultran ellur? Faan, måste uppgradera luren alltså! Mina selfies blir inte riktigt som jag tänkt mig dem på Tinder.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KAN1N:

Finns ju förklarat vad kamera betyder:
Från NE.se
"kaʹmera (ellips av nylatin caʹmera obscuʹra ’det mörka rummet’), instrument för framställning av bilder på material som kemiskt eller fysikaliskt påverkats av ljuset."

Ska Samsung lägga in utomstående material i bilden får de ju kalla sina mobilkameror för något annat. Samera eller något...
Är ju säkert redan på gång någon gruppstämning i USA.

Enligt den definitionen är inga digitalkameror kameror.