Första människan har fått Neuralink-implantat enligt Musk

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethMolund:

Vad pratar du om? Neurolink har fått en apa att spela det gamla spelet Pong med bara tanken:
https://www.youtube.com/watch?v=2rXrGH52aoM

Snälla uppdatera er innan ni spyr ur er felaktigheter efter felaktigheter.

Inte för att vara sådan men mitt gymnasiearbete var verkligen exakt det, men vi använde såklart externa sensorer i en mössa. En dimension är verkligen det enklaste som finns att få till

Det var våren 2007 för övrigt

Permalänk
Medlem

Det är lite läskigt hur en del folk är så kåta på att försvara personer som skulle utan en sekunds tvekan slänga dem från en bro om det skulle gynna dem.

Ni kommer inte få ett öre från Musk för att ni avgudar honom.

Kritik är helt ok, det är inte farligt. Även om er kära högerpolitik vill få er att tro det.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Skrivet av FierceBrosnan:

- Det går utmärkt att vara kritisk mot Elon sedan han pratat om free speech innan köpet av x och nu bannar journalister och andra som inte tycker som honom

- han är inte self made på det sätt som många rika och maktfulla personer gillar utmåla sig själv. Att få ärva gruvrikedomar är inte något alla kan göra

- han involverar sig där han inte hör hemma och beter sig barnsligt när han får motstånd såsom när han ville erbjuda en ubåt för att rädda barnen som fastnat i en grotta i Thailand trots att räddningsfolk försökte förklara att det inte skulle hjälpa i deras fall utan att riskera att hela grottan skulle rasa ihop ännu mer.

- han respekterar inte den svenska modellen och svensk lag när det kommer till arbete med hela Tesla debaklet i Sverige.

Alla ovan punkter kan göra en suspekt mot Elon oavsett hans politiska åskådning men visst det är bra mycket enklare att kasta ur sig att allt är en vänster konspiration. Kom igen nu.

Jag håller med om allt förutom att jag inte vet exakt vad han brutit mot för lag? (min fetning)

Vad jag vet så är det inte lag på att anställa fackmedlemmar.

Jag är inget fan av Musk, men jag ogillar när man påstår saker utan fakta. Jag kan dock ha fel, men mig veterligen är ingen kontrovers lagbrott han utfört. Sånt är ju upp till domstolar i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Jag håller med om allt förutom att jag inte vet exakt vad han brutit mot för lag? (min fetning)

Vad jag vet så är det inte lag på att anställa fackmedlemmar.

Jag är inget fan av Musk, men jag ogillar när man påstår saker utan fakta. Jag kan dock ha fel, men mig veterligen är ingen kontrovers lagbrott han utfört. Sånt är ju upp till domstolar i så fall.

Det är inte lag på att anställa fackmedlemmar, däremot är det olagligt att försöka bryta strejker (vilket Tesla försökt göra via stämningar), då strejkrätten är grundlagsskyddad.

Permalänk
Medlem

Tycker tråden kan stängas. Majoriteten av inläggen handlar om allt annat än sakfrågan nyheten berör.

Detta leder enbart till dålig stämning mellan forumets medlemmar tyvärr.

Permalänk
Skrivet av Finkelzvin:

Det är inte lag på att anställa fackmedlemmar, däremot är det olagligt att försöka bryta strejker (vilket Tesla försökt göra via stämningar), då strejkrätten är grundlagsskyddad.

Då är det väl upp till en domstol att ta upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Då är det väl upp till en domstol att ta upp det.

Det ligger i domstol i detta nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

Det är lite läskigt hur en del folk är så kåta på att försvara personer som skulle utan en sekunds tvekan slänga dem från en bro om det skulle gynna dem.

Ni kommer inte få ett öre från Musk för att ni avgudar honom.

Kritik är helt ok, det är inte farligt. Även om er kära högerpolitik vill få er att tro det.

Var med dig ända till "Kritik är helt ok, det är inte farligt. Även om er kära högerpolitik vill få er att tro det". Om det är några som skyller ifrån sig och vill banna kritik så är det vänstern.

Permalänk
Skrivet av Finkelzvin:

Det ligger i domstol i detta nu.

Då antar jag att han inte blivit dömd än, och därmed har han inte begått ett brott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Då antar jag att han inte blivit dömd än, och därmed har han inte begått ett brott.

Har någon påstått att han är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Då antar jag att han inte blivit dömd än, och därmed har han inte begått ett brott.

Det är väl inte Elon Musk som kommer att bli dömd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Var med dig ända till "Kritik är helt ok, det är inte farligt. Även om er kära högerpolitik vill få er att tro det". Om det är några som skyller ifrån sig och vill banna kritik så är det vänstern.

Svårt att se att det fenomenet skulle ha någon speciell politisk inriktning, mer eller mindre alla vill skylla ifrån sig och banna kritik.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem

Det är ju ganska spännande hur hårt han kör med sin neuralink-personal och hur brutala djurexperimenten är i jämförelse mot vad vi i dagsläget gör och utvecklar i Europa. Anledningen att han forcerar utvecklingen handlar helt enkelt om att han vill hinna först fram med nya genombrott.

https://www.theguardian.com/technology/2022/dec/05/neuralink-...

Att folk ser upp till den här mannen är för mig helt oförståeligt. Han står för allt vi Svenskar inte borde stå för.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Det är ju ganska spännande hur hårt han kör med sin neuralink-personal och hur brutala djurexperimenten är i jämförelse mot vad vi i dagsläget gör och utvecklar i Europa. Anledningen att han forcerar utvecklingen handlar helt enkelt om att han vill hinna först fram med nya genombrott.

https://www.theguardian.com/technology/2022/dec/05/neuralink-...

Att folk ser upp till den här mannen är för mig helt oförståeligt. Han står för allt vi Svenskar inte borde stå för.

När man läser den artikeln så är det en fullständig gåta hur dom över huvud taget fick tillstånd till att experimentera på en människa (om det överhuvudtaget har hänt). Ligger inte utanför Musk's personlighet att rätt ut blå ljuga för att höja intresset för hans namn och därmed alla hans företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Tycker det han bidrar med är helt fantastiskt. Tänk att du är blind och kan använda chippet för att se. Eller är förlamad och kan få tillbaka rörelser etc. Detta har dessutom efter flera år fått FDA godkännande, vilket är en stämpel som endast får en rad långa olika tester, analyser och prover med positiva resultat.

Att folk är skeptiskt, negativ och hatande till bland det bästa som någonsin tillverkats inom medicinteknik är verkligen skrämmande.

Skrivet av JBerger:

Spännande! Det är ju vår output som är enormt begränsad i dagsläget; Vår input är relativt vår output oändligt stor; Våra sinnen (smak, lukt, syn, hörsel, känsel) kan ta in så oändligt mycket data medan vår output är begränsad till lite gester, tal, eventuellt hur snabbt du kan knappra på ett tangentbord osv. En sån här brygga kan bli riktigt riktigt coolt!

Skrivet av omxz24:

"Enables control of your phone or computer, and through them almost any device, just by thinking.

Initial users will be those who have lost the use of their limbs.

Imagine if Stephen Hawking could communicate faster than a speed typist or auctioneer. That is the goal."

Hur kan man inte vilja ha detta? Dagen du inte kan få fram ord när du blir gammal kan du enkelt kommunicera med telepathy.

Skrivet av celoz:

Musk försöker hjälpa folk som är handikappade att återfå någon sorts självständighet tillbaka i livet, men självklart är det bara gnäll på att han har åsikter på xwitter ni inte håller med om så därför är detta dåligt. Pinsamt.

Skrivet av DasIch:

Det handlar inte om annat än irrationell rädsla och teknikfientlighet, gärna mixat med vilda fantasier och våta drömmar om mer statlig intervention.

Det här är en av de mest reglerade marknaderna som finns. Att få FDA godkännande för tester på människor är extremt svårt, och det kommer vara ännu svårare att gå därifrån till en färdig produkt. Det här är en anledning till att det bara är storföretag som utvecklar mediciner idag. Enda anledning att Neuralink kan existera är för att någon varit villig att investera massor av pengar.

Att grina om regleringar är helt barockt.

Jag förstår att ni är entusiastiska för innovation. Det är allmänt sunt. Problem i detta fall är att ni inte är insatta i fältet och inte kommer att kunna värdera den vetenskapliga grunden, rimligheten i vad som utlovas eller jämföra vad Neuralink åstadkommit gentemot annan forskning.

Brain-computer interface är inget nytt och absolut inget Musk kommit på. Det har lagts enorma resurser för att få detta att fungera allt bättre. Det finns både invasiva (elektroder och dylikt, exempelvis vid DBS) och icke.invasiva metoder (EEG, MRI, MEG och dyl). Sedan har vi metoder som lligger däremellan som modifierade ljuskänsliga celler som vi extern kan påverka (förekommer i musmodeller). Vi har redan fungerande styrbara proteser (relevant artikel, lätt att ta till sig), cochleaimplantat för hörsel osv. Ovanstående är alla beprövade och bevisade tekniker - vi vet att de fungerar. De behöver ingen hype utan är häftiga i sig själva.

Vad vi däremot inte vetenskapligt är i närheten av att åstadkomma är att reparera skadade neuron, inklusive ryggmärgen. Vi har ingen teknik som kan ge meningsfull motorik tillbaka efter ryggmärgslesioner. Vi har absolut inget sätt att koppla samman vårt medvetande med en dator annat än genom att använda de redan existerande HID:ar plus genom de tekniker som beskrivits ovan. Dessutom ligger informationen i hjärnan endast till ytterst begränsad del i neuronen i sig. Entiteten vi kallar connectome har mycket viktig betydelse och något vi alls inte kommer åt med elektroder i sig.

Det som framkommer i meddelandet på X är att en försöksperson fått en eller flera elektroder, tillverkade av Neuralink, inopererat. Vidare har man lyckats med att detektera neuronal signalering genom implantatet. Detta är varken unikt, imponerande eller ger någon indikation på att man är något nytt på spåren. Elektroder opereras in dagligen i världen, neurologer och neurofysiologer använder dem som arbetsredskap.

Några av er nämner FDA-godkännande för att humanstudier som relevant. I sig säger det alls inget om att produkten kommer i människa eller att den är relevant gentemot redan existerande produkter. Det är dessutom en väg i princip alla de verktyg, mediciner osv vi har i sjukvården idag passerat.

Skulle detta vara något revolutionerande ligger en enorm bevisbörda på Neuralinks axklar, inte det omvända.

---

Jag förstår som sagt er fascination, men min uppfattning är att den kommer ur okunskap av vad vi redan kan göra och var de tekniska begränsningarna ligger i närtid.

Vad exakt är det ni finner unikt/lovande/spännande med denna "nyhet"? Då menar jag konkret och i relation till det berg av redan publicerade, beprövade och bevisade metoder/tekniker vi redan har idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Jag förstår att ni är entusiastiska för innovation. Det är allmänt sunt. Problem i detta fall är att ni inte är insatta i fältet och inte kommer att kunna värdera den vetenskapliga grunden, rimligheten i vad som utlovas eller jämföra vad Neuralink åstadkommit gentemot annan forskning.

Brain-computer interface är inget nytt och absolut inget Musk kommit på. Det har lagts enorma resurser för att få detta att fungera allt bättre. Det finns både invasiva (elektroder och dylikt, exempelvis vid DBS) och icke.invasiva metoder (EEG, MRI, MEG och dyl). Sedan har vi metoder som lligger däremellan som modifierade ljuskänsliga celler som vi extern kan påverka (förekommer i musmodeller). Vi har redan fungerande styrbara proteser (relevant artikel, lätt att ta till sig), cochleaimplantat för hörsel osv. Ovanstående är alla beprövade och bevisade tekniker - vi vet att de fungerar. De behöver ingen hype utan är häftiga i sig själva.

Vad vi däremot inte vetenskapligt är i närheten av att åstadkomma är att reparera skadade neuron, inklusive ryggmärgen. Vi har ingen teknik som kan ge meningsfull motorik tillbaka efter ryggmärgslesioner. Vi har absolut inget sätt att koppla samman vårt medvetande med en dator annat än genom att använda de redan existerande HID:ar plus genom de tekniker som beskrivits ovan. Dessutom ligger informationen i hjärnan endast till ytterst begränsad del i neuronen i sig. Entiteten vi kallar connectome har mycket viktig betydelse och något vi alls inte kommer åt med elektroder i sig.

Det som framkommer i meddelandet på X är att en försöksperson fått en eller flera elektroder, tillverkade av Neuralink, inopererat. Vidare har man lyckats med att detektera neuronal signalering genom implantatet. Detta är varken unikt, imponerande eller ger någon indikation på att man är något nytt på spåren. Elektroder opereras in dagligen i världen, neurologer och neurofysiologer använder dem som arbetsredskap.

Några av er nämner FDA-godkännande för att humanstudier som relevant. I sig säger det alls inget om att produkten kommer i människa eller att den är relevant gentemot redan existerande produkter. Det är dessutom en väg i princip alla de verktyg, mediciner osv vi har i sjukvården idag passerat.

Skulle detta vara något revolutionerande ligger en enorm bevisbörda på Neuralinks axklar, inte det omvända.

---

Jag förstår som sagt er fascination, men min uppfattning är att den kommer ur okunskap av vad vi redan kan göra och var de tekniska begränsningarna ligger i närtid.

Vad exakt är det ni finner unikt/lovande/spännande med denna "nyhet"? Då menar jag konkret och i relation till det berg av redan publicerade, beprövade och bevisade metoder/tekniker vi redan har idag.

Jäklar så mycket text och det enda jag hörde var någon som satt på sin höga häst och drog massa saker ur bakändan och fyllt med antaganden.

Hur många människor har en krets inopererad i hjärnan, som gör något som helst mer avancerat än t.ex. en pacemaker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Jäklar så mycket text och det enda jag hörde var någon som satt på sin höga häst och drog massa saker ur bakändan och fyllt med antaganden.

Hur många människor har en krets inopererad i hjärnan, som gör något som helst mer avancerat än t.ex. en pacemaker?

Det jag gjorde var att kort sammanfatta det medicinska fältet relaterat till människo-maskingränssnitt. Inget draget ur bakändan utan är yrkesverksam läkare, arbetar tätt med neurologer och har god övergripande koll på fältet likt mina kollegor. Är det något specifikt du ifrågasätter kan jag absolut hänvisa dig till baslitterstur/arriklar, men då blir det än längre svar.

Som jag skrev har vi de med DBS, de med cochleaimplantat (går att diskutera om det är ett hjärtimplantat eller ej, den kopplas tekniskt sett till nervus vestibulocochlearis), ett fåtal med styrbara proteser osv. Tillsammans är de inte speciellt många och jah förstår inte hur du menar att detta antal är relevant. Och det är för övrigt fråga om elektroder och inte kretsar (i IC-mening).

Men du har inte svarat på min fråga:
Vad exakt är det ni finner unikt/lovande/spännande med denna "nyhet"? Då menar jag konkret och i relation till det berg av redan publicerade, beprövade och bevisade metoder/tekniker vi redan har idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethMolund:

Jag förstår att hatet mot Elon till 99% är politiskt. Ni tycker att han är transfobisk, rik och på fel sida kulturkriget samt vedervärdig eftersom att han inte längre röstar på Biden. Men, ha lite respekt för att han nästan på egen hand gör vår art multiplanetär och tar oss in i en ny tidsålder. Han skulle lika gärna kunna pensionera sig och köpa en öde ö och inte lyfta ett finger igen, men det gör han inte, för Elon älskar mänskligheten.

Det känns som att din världsbild är helt binär och utan nyanser.
Personligen är jag lite överallt på det politiska spektrat beroende på vad det gäller, men ja, slår man ihop allt så lutar jag absolut åt vänster. Jag är inte något fan av Musk som person, men att det skulle ha något att göra med att han tog avstånd från ett av USAs politiska partier stämmer inte, för det visste jag inte ens om att han gjort.

Och om det handlar om att han tydligen är transfobisk så ja, det hade jag sett som ett stort minus, men jag vet inte om han faktiskt är det. Från vad jag läst handlar hans åsikter främst om ungdomar och potentiella konsekvenser, och att mer forskning som kan leda till bättre behandlingar behövs. Ingen direkt jättekonstig åsikt enligt mig, även fast vissa spunnit det till att han hatar transpersoner.

Transfobi för mig är hat riktad mot en grupp människor som i regel inte är grundad på något annat än att de är "annorlunda", med en massa skumma fördomar och ofta religiösa floskler strösslat ovanpå det.
Jag må vara skeptisk när det gäller Musk, av olika anledningar, men jag tror inte sådana tankar stämmer in på honom.

För mig handlar det om andra saker som jag läst och hört honom säga, och jag tycker att han känns som en omogen narcissist med ett storhetsvansinne som ofta lovar mycket mer än hans företag faktiskt kan leverera, med ibland helt verklighetsfrånvända idéer som känns som att han läst en sci-fi novell och tänkt "åh, coolt!", exempelvis HyperLoop.
Och därför litar jag inte på honom, jag kan ha helt fel men jag tycker att han känns som en väldigt intelligent 16-åring i en vuxen mans kropp.

Med det sagt tycker jag att SpaceX och deras framgångar är fantastiska, Starlink är jag positiv till även om jag känner viss oro, främst vad gäller rymdskrot.

Neuralink är jag mer skeptisk mot, och det har egentligen ingenting med Musk i sig att göra, men jag kommer inte ta honom på allvar när han säger hur bra det går, för givetvis kommer han säga det, jag vill se oberoende tester och faktiska resultat.
Sedan har vi faktumet att det är ett vinstdrivande företag som potentiellt är på väg att öppna en slags pandoras ask utan dess like, så om det faktiskt har potential till att möta deras ambitioner är försiktighet och transparens antagligen för allas vårt bästa.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Det jag gjorde var att kort sammanfatta det medicinska fältet relaterat till människo-maskingränssnitt. Inget draget ur bakändan utan är yrkesverksam läkare, arbetar tätt med neurologer och har god övergripande koll på fältet likt mina kollegor. Är det något specifikt du ifrågasätter kan jag absolut hänvisa dig till baslitterstur/arriklar, men då blir det än längre svar.

Som jag skrev har vi de med DBS, de med cochleaimplantat (går att diskutera om det är ett hjärtimplantat eller ej, den kopplas tekniskt sett till nervus vestibulocochlearis), ett fåtal med styrbara proteser osv. Tillsammans är de inte speciellt många och jah förstår inte hur du menar att detta antal är relevant. Och det är för övrigt fråga om elektroder och inte kretsar (i IC-mening).

Men du har inte svarat på min fråga:
Vad exakt är det ni finner unikt/lovande/spännande med denna "nyhet"? Då menar jag konkret och i relation till det berg av redan publicerade, beprövade och bevisade metoder/tekniker vi redan har idag.

Det du glömde att nämna är vad som utmärker Neuralink. Du kan googla det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det du glömde att nämna är vad som utmärker Neuralink. Du kan googla det.

Ja Du får gärna upplysa mig.

Vad är bevisat fungerande unikt och kliniskt relevant med Neuralink och vad finns det för belägg för att denna egenskap skulle göra produkten intressant jämfört med de redan bevisat fungerande produkterna/teknikerna/metoderna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Ja Du får gärna upplysa mig.

Vad är bevisat fungerande unikt och kliniskt relevant med Neuralink och vad finns det för belägg för att denna egenskap skulle göra produkten intressant jämfört med de redan bevisat fungerande produkterna/teknikerna/metoderna?

Vad jag vet bedriver de forskning och utveckling, så du får liksom vänta på de studierna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad jag vet bedriver de forskning och utveckling, så du får liksom vänta på de studierna.

Ok men där har vi problemet. Utan några bevis för att tekniken är fruktsam finns ingen anledning att framhäva den som framtiden eller ens nämnvärd om de inte kommer med något helt nytt grundvetenskapligt eller liknande. Jag kan inte se det.

Du antyder ju förövrigt själv i tidigare inlägg att det finns något nämnvärt som utmärker Neuralink. Vad skulle det vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Ok men där har vi problemet. Utan några bevis för att tekniken är fruktsam finns ingen anledning att framhäva den som framtiden eller ens nämnvärd om de inte kommer med något helt nytt grundvetenskapligt eller liknande. Jag kan inte se det.

Du antyder ju förövrigt själv i tidigare inlägg att det finns något nämnvärt som utmärker Neuralink. Vad skulle det vara?

Här, jag hjälper dig lite:
https://youtu.be/Gv_XB6Hf6gM?si=ZGjiiTzkGQ1KOwee

Permalänk
Medlem

Jag har nu kollay igenom videon du länkade som till största delen är populärvetenskaplig förklaring av neurovetenskaplig basvetenskap och genomgång av tidigare forskning. I övrigt mer eller mindre en reklamfilm för ett vinstdrivande företag.

Ser inget nytt med Neuralink annat än eventuellt större array än tidigare implanterat (osäker dock). Utifrån videon definitivt inget nytt principiellt eller något som flyttar gränserna för vad vi kan åstadkomma. Bevisbördan ligger på dem. Finns otaliga företag/forskargrupper som gör liknande studier. Möjligtvis kan det kanske gå snabbare för Neuralink om de tummar på etiken vid djur/människostudier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Jag har nu kollay igenom videon du länkade som till största delen är populärvetenskaplig förklaring av neurovetenskaplig basvetenskap och genomgång av tidigare forskning. I övrigt mer eller mindre en reklamfilm för ett vinstdrivande företag.

Ser inget nytt med Neuralink annat än eventuellt större array än tidigare implanterat (osäker dock). Utifrån videon definitivt inget nytt principiellt eller något som flyttar gränserna för vad vi kan åstadkomma. Bevisbördan ligger på dem. Finns otaliga företag/forskargrupper som gör liknande studier. Möjligtvis kan det kanske gå snabbare för Neuralink om de tummar på etiken vid djur/människostudier.

Eventuellt större array? De pratar om i varje fall en faktor av 10, med både fler och mindre elektroder i en liten trådlös enhet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Eventuellt större array? De pratar om i varje fall en faktor av 10, med både fler och mindre elektroder i en liten trådlös enhet.

Det där med 300 verkar ju inte direkt vara cutting edge dock, och därmed inte jämförbart med Neuralink (som inte används kliniskt ännu). Denna artikeln från 2022 talar om nuvarande enheter med c:a 10000 elektroder; de förväntar sig nå 50k-100k till 2025. Däremot verkar de inte ha kommit lika långt med att göra den lika liten och trådlös.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Eventuellt större array? De pratar om i varje fall en faktor av 10, med både fler och mindre elektroder i en liten trådlös enhet.

Rent princioiellt är det fortfarande inget nytt. Det finns måbga fler relevanta parametrar än vad du nämner och vi har ingen anledning att förutsätta att produkten levererar.

Varför ska vi lyfta fram denna produkt bland övriga redan existerande tekniker?