Microsoft säger upp 1 900 spelutvecklare, huvudsakligen på Activision Blizzard

Permalänk
Medlem

Majoriteten av de uppsagda är INTE utvecklare utan som det beskrivs i pressmeddelandet: Today’s actions affect multiple teams within Blizzard, including development teams, shared service organizations and corporate functions.

De flesta funktioner som microsoft redan gör, så som administrativa roller verkar vara de som får avgå. Detta förstår man, finns ingen anledning att ha vissa funktioner i dublett.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av danedi:

Majoriteten av de uppsagda är INTE utvecklare utan som det beskrivs i pressmeddelandet: Today’s actions affect multiple teams within Blizzard, including development teams, shared service organizations and corporate functions.

De flesta funktioner som microsoft redan gör, så som administrativa roller verkar vara de som får avgå. Detta förstår man, finns ingen anledning att ha vissa funktioner i dublett.

Precis det jag menade i mitt inlägg #2 i början.

Permalänk
Skrivet av danedi:

Var det inte ganska dyrt dessutom? Inte sim4 dyrt såklart.

Med euron som den är, 800+

Permalänk
Avstängd

Nu tror jag endast detta påverkar dom drabbade 1900. Kommer inte märkas ett dugg för fler nya spel m.m. När vi väl får fler nya spel på Game Pass dag 1 kommer ju spelarna glömma detta. Är så dom flesta är och endast tänker på spelen till Game Pass och Xcloud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Tycker det sparkas folk mer idag än för några år sedan eller mer.

absolut. framförallt inom mjukvaru-industrin anställdes allt för många senaste årtionden. folk som inte bidrar mycket.

nu halvt på väg mot recession började tech-bolagen se över utgifterna och effektivisera.

Permalänk
Medlem

AI kommer ta över mer och mer. Tror hela mjukvarubranschen kommer förändras framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubb3:

Ingen personal - ingen business.

👍😄

Permalänk
Avstängd
Skrivet av friArsenik:

Detta är endast posetivt för spelarna. När vi sedan får in en massa nya spel till Game Pass och Xcloud helt utan extra kostnad kommer typ ingen längre klaga ju.

Vet ej varför spelarna bryr sig. Först klagar typ alla att inte Blizzard släpper spel när Activision äger dom och nu när Microsoft försöker förbättra genom att ta bort 1900st som inte behövs och effektivisera Blizzard få ut spel snabbare m.m så ska alla klaga på Microsoft.

Jag är 99.9% säker att detta leder till efektivisering och vi kommer få ut fler spel nu med denna efektivisering. Bra gjort av Microsoft. 👍🏻❤️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Giganterna inom spelbranschen är inte din vän. Vänskap ska vara symmetrisk. Men dessa företag vill bara suga ur dig så mycket pengar som möjligt, och helst säga upp så många som möjligt.

Jag säger inte att företagen inte gör något bra, bara att de inte är ”din vän”.

Uttråkad idag…
Har aldrig fattat det här med att ett företag är din vän eller icke vän.
Ett företag är av oss människor ett sociokulturellt skapat fenomen och har liksom som enda syfte att ge vinst till ägarna (tänker här på AB och inte org eller förening). Finns en lag ABL - Så nu kan alla sluta fundera och bygga in egna värderingar.
Har företaget inga attraktiva produkter eller tjänster så dör det.

Lite lördags mummel från min sida 😂 Ha det gott 🥳

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lysdioden:

Detta är endast posetivt för spelarna. När vi sedan får in en massa nya spel till Game Pass och Xcloud helt utan extra kostnad kommer typ ingen längre klaga ju.

Tror du själv på att spelen kommer att bli billigare för slutkund bara för att MS har sparkat massa folk? Ärligt?

Citat:

Vet ej varför spelarna bryr sig. Först klagar typ alla att inte Blizzard släpper spel när Activision äger dom och nu när Microsoft försöker förbättra genom att ta bort 1900st som inte behövs och effektivisera Blizzard få ut spel snabbare m.m så ska alla klaga på Microsoft.

Jag är 99.9% säker att detta leder till efektivisering och vi kommer få ut fler spel nu med denna efektivisering. Bra gjort av Microsoft. 👍🏻❤️

Förbättra genom att sparka 1900 personer? Ja du, dem kommer att spotta ut nu en massa jäkla bra spel enligt din logik

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Så dåligt som D4 var önskar jag att så blir fallet. Ett av mina sämsta spel-köp någonsin sett till skojj per krona.

Du kanske skulle spela det igen?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edin1984:

Tror du själv på att spelen kommer att bli billigare för slutkund bara för att MS har sparkat massa folk? Ärligt?

Förbättra genom att sparka 1900 personer? Ja du, dem kommer att spotta ut nu en massa jäkla bra spel enligt din logik

Ja eftersom spelen hamnar på Game Pass och Xcloud utan extra kostnad blir det ett billigare alternativ då alla företag som Microsoft äger blir spel som aldrig tas bort från Game Pass och Xcloud. Så då blir det ju fler som skaffar Game Pass ju om nu spelen skulle bli dyrare så winwin både för fler spelare och Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lysdioden:

Ja eftersom spelen hamnar på Game Pass och Xcloud utan extra kostnad blir det ett billigare alternativ då alla företag som Microsoft äger blir spel som aldrig tas bort från Game Pass och Xcloud. Så då blir det ju fler som skaffar Game Pass ju om nu spelen skulle bli dyrare så winwin både för fler spelare och Microsoft.

Och vad kostar game pass i månaden?🙄

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edin1984:

Och vad kostar game pass i månaden?🙄

155kr efter det får man flera månader gratis under 1år för sina rewards när man spelar varje dag samt söker på Bing. Kört Game Pass gratis nu typ 5 månader. Kan snart köpa 3mån Game Pass Ultimate till för mina poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lysdioden:

155kr efter det får man flera månader gratis under 1år för sina rewards när man spelar varje dag samt söker på Bing. Kört Game Pass gratis nu typ 5 månader. Kan snart köpa 3mån Game Pass Ultimate till för mina poäng.

I slutändan blir det ändå dyrare än om man hade köpt spelet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edin1984:

I slutändan blir det ändå dyrare än om man hade köpt spelet.

Blir mycket billigare eftersom man får 8-10mån gratis om året samt många fler spel. Skulle jag köpa spelen skulle det ju bli flera tusen om året ju då dom kostar 7-800kr dag 1.

Totalt får jag ut fler spel på 1år för mindre pengar mot vad det skulle kosta att köpa varje spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lysdioden:

Blir mycket billigare eftersom man får 8-10mån gratis om året samt många fler spel. Skulle jag köpa spelen skulle det ju bli flera tusen om året ju då dom kostar 7-800kr dag 1.

Totalt får jag ut fler spel på 1år för mindre pengar mot vad det skulle kosta att köpa varje spel.

Så du menar att vem som helst får 8-10mån gratis per år? 😁

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edin1984:

Så du menar att vem som helst får 8-10mån gratis per år? 😁

Ja sålänge man spelar och gör alla poäng i Game Pass Ultimate samt söker på bing varje dag får man minst 6 månader enkelt gratis. Förmodligen mer nu så gissar på att man får runt 9 månader.

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

Du kanske skulle spela det igen?

Har det förbättrats nämnvärt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Har det förbättrats nämnvärt?

Ganska rejält. Ny säsong nu med.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Sålänge de inte rör Hearthstone så kanske det är ok....

Skrivet av blackeagle:

Jag tycker att de lyckats bra med att hålla Hearthstone kul med alla olika lägen och teman också, det spelar jag dagligen fortfarande.

Jag lirar det med. Nått Legend än?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin1984:

Så du menar att vem som helst får 8-10mån gratis per år? 😁

Absolut, om du gör alla dagliga uppdrag som tar knappt 5 minuter per dag och det kostar bara 119 i månaden för mig. Köpte prenumeration från utlandet så fick det billigare ^^
Antal spel som du har tillgång till via gamepass är utan tvivel billigare för slutkund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av folzar:

Absolut, om du gör alla dagliga uppdrag som tar knappt 5 minuter per dag och det kostar bara 119 i månaden för mig. Köpte prenumeration från utlandet så fick det billigare ^^
Antal spel som du har tillgång till via gamepass är utan tvivel billigare för slutkund.

Jag föredrar ändå att äga mina egna spel. Dessutom jag tvivlar starkt på att utvecklingen kommer gå snabbare av nya spel nu när man sparkar nästan 2000 personer. Jag har haft game pass tidigare till sonen och inte fått en enda månad gratis. Förmodligen pga okunskap och bristande intresse att hålla på med uppgifter varje dag bara för att spara en hundring i månaden. Slår man ut det per dag på en hel månad så skulle jag spara 4kr per dag😊 jag värdesätter min tid högre än så. Tur att vi är alla olika och det finns folk som orkar spendera 5min varje dag på olika uppgifter från microsoft för att spara 4kr om dagen. Jag är för lat för det helt enkelt och därför är det förmodligen dyrare med ett game pass för min del åtminstone😃

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Sålänge de inte rör Hearthstone så kanske det är ok....

Jag lirar det med. Nått Legend än?

Nä, jag kör bara standard ranked om jag har många quests för det, annars är det BGs och Duels som gäller.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edin1984:

Jag föredrar ändå att äga mina egna spel. Dessutom jag tvivlar starkt på att utvecklingen kommer gå snabbare av nya spel nu när man sparkar nästan 2000 personer. Jag har haft game pass tidigare till sonen och inte fått en enda månad gratis. Förmodligen pga okunskap och bristande intresse att hålla på med uppgifter varje dag bara för att spara en hundring i månaden. Slår man ut det per dag på en hel månad så skulle jag spara 4kr per dag😊 jag värdesätter min tid högre än så. Tur att vi är alla olika och det finns folk som orkar spendera 5min varje dag på olika uppgifter från microsoft för att spara 4kr om dagen. Jag är för lat för det helt enkelt och därför är det förmodligen dyrare med ett game pass för min del åtminstone😃

Kommer gå mycket snabbare nu med Microsoft. Har ju varit helt dött med Activision som ledare ju. Bara Call Of Duty ju. Nu kommer vi äntligen få en massa nya spel från Blizzard och Activision. 👍🏻❤️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lysdioden:

Kommer gå mycket snabbare nu med Microsoft. Har ju varit helt dött med Activision som ledare ju. Bara Call Of Duty ju. Nu kommer vi äntligen få en massa nya spel från Blizzard och Activision. 👍🏻❤️

Den som lever får se😊

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.