Splitter eller Switch till laptop med ett nätverks uttag?

Permalänk

Splitter eller Switch till laptop med ett nätverks uttag?

Idag har jag har wifi till min laptop och nätverkskabel från laptopen till Xboxet. Vad behöver jag ha för att kunna ha kabel för både laptopen och xboxet funkar en switch eller splitter?

Det funkar jättebra så som jag har idag men jag vill ha lägre ms och då lär det vara bättre att köra kabel hela vägen.

Jag behöver köra kabel mellan laptop och xbox pga av vpn och annat.

Permalänk
Hedersmedlem

Svaret är ja, switch eller splitter fungerar. Tänk på att du med splitter alltid behöver två, en som sammanfogar två nätverkskablar till en och en som delar upp dem igen. och att den lösningen begränsar hastigheten i varje kabel till 100Mbps.

Sen skulle det kunna vara så att det är din vpn som lägger på flest ms i hela kedjan, beroende på var i världen den skickar din trafik.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Svaret är ja, switch eller splitter fungerar. Tänk på att du med splitter alltid behöver två, en som sammanfogar två nätverkskablar till en och en som delar upp dem igen. och att den lösningen begränsar hastigheten i varje kabel till 100Mbps.

Sen skulle det kunna vara så att det är din vpn som lägger på flest ms i hela kedjan, beroende på var i världen den skickar din trafik.

Om jag köper en switch räcker det då med en extra nätverkskabel?

Dum fråga kanske hur kopplar jag med en switch om jag vill ha kabel mellan laptop och xboxet och kabel mellan router och laptop?
Ja precis har dock inte skaffat vpn ännu.

Permalänk
Medlem

Rouyrr direkt fr inkommande till switch sen enhetet in i switch

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av Dax:

Rouyrr direkt fr inkommande till switch sen enhetet in i switch

Den ena enheten är laptopen och det nätverks uttaget där är det kabel mellan laptop och xboxet hur gör man då? Jag måste ha kabel från laptop till xboxet, Xboxet måste gå igenom laptopen. Är det en splitter jag ska ha istället?

Permalänk
Medlem

Varför måste du koppla xboxen via laptopen?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Varför måste du koppla xboxen via laptopen?

Det står i första inlägget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bobcat031:

Den ena enheten är laptopen och det nätverks uttaget där är det kabel mellan laptop och xboxet hur gör man då? Jag måste ha kabel från laptop till xboxet, Xboxet måste gå igenom laptopen. Är det en splitter jag ska ha istället?

Om xbox måste gå genom laptopen och laptopen ska kopplas upp med kabel, så behöver du snarare ett extra nätverkskort till laptopen. Till exempel ett https://www.dustinhome.se/product/5011104180/thinkpad-usb-30-...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Om xbox måste gå genom laptopen och laptopen ska kopplas upp med kabel, så behöver du snarare ett extra nätverkskort till laptopen. Till exempel ett https://www.dustinhome.se/product/5011104180/thinkpad-usb-30-...

Ok tack!
Får man sämre ms genom en sån adapter?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bobcat031:

Ok tack!
Får man sämre ms genom en sån adapter?

Inte av adaptern, nej. Att du routar trafiken genom din laptop och iväg till en vpn är antagligen den största boven om du har problem med fördröjningar.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobcat031:

Det står i första inlägget.

Kan du inte ha en vpn i routern istället?

Permalänk
Medlem

Med din lite udda uppställning så är din lösning:

1. Koppla så du får internet via kabel till bärbara (dra sladd från router)
2. testa så det fungerar på bärbara
3. Köp ett USB nätverkskort som du ansluter till din bärbara dator
4. Konfigurera så USB nätverkskortet är bryggat till datorns andra nätverksanslutning
5. anslut xbox i andra änden av kabeln som då går mellan XBOX och USB nätverkskortet

om du berättar vad "och annat" betyder så kanske vi kan hjälpa dig komma ifrån denna udda lösning?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobcat031:

Det står i första inlägget.

Skrivet av joakim99:

Kan du inte ha en vpn i routern istället?

Ja, om det bara är VPN du behöver via laptoppen, så är det nog mycket smidigare att köra det i routern i stället.

Permalänk
Medlem

Kan man inte bara låsa sådana här trådar där TS är ute efter någon speciallösning som är en dålig idé, och vägrar förklara varför?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivet av Phod:

Kan man inte bara låsa sådana här trådar där TS är ute efter någon speciallösning som är en dålig idé, och vägrar förklara varför?

Läs en extra gång så behöver du inte ha så bråttom att leka viktigpetter! Det står i första inlägget för VPN och 'Annat' sedan när har man skyldigheter att förklara mer än så?
Annars får en mod jätte gärna låsa tråden då jag fått hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobcat031:

Läs en extra gång så behöver du inte ha så bråttom att leka viktigpetter! Det står i första inlägget för VPN och 'Annat' sedan när har man skyldigheter att förklara mer än så?
Annars får en mod jätte gärna låsa tråden då jag fått hjälp.

En tydlig frågeställning brukar underlätta för de som tar sig tid att hjälpa till. "Annat" är väldigt ospecifikt och kanske är det så att den föreslagna lösningen inte alls fungerar för "annat".

Permalänk
Skrivet av joakim99:

En tydlig frågeställning brukar underlätta för de som tar sig tid att hjälpa till. "Annat" är väldigt ospecifikt och kanske är det så att den föreslagna lösningen inte alls fungerar för "annat".

Vet inte hur VPN kan vara ospecifikt det kan inte bli tydligare än så. Jag har redan fått hjälp så varför dessa inlägg? Hade jag velat ha Vpn genom routern så hade jag inte skapat den här tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobcat031:

[...]Det står i första inlägget för VPN och 'Annat'[...]

Skrivet av bobcat031:

Vet inte hur VPN kan vara ospecifikt det kan inte bli tydligare än så.[...]

...

Det känns som att du är litet salt för att det är någon detalj du inte vågar redogöra för på forumet, och när du blir tillfrågad om detta så vet du inte vad du ska göra. Det där "och 'Annat'", "lägre ms" o.dyl. gör ju att man anar att du är inne på litet fel spår här och att det finns en bättre lösning.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobcat031:

Vet inte hur VPN kan vara ospecifikt det kan inte bli tydligare än så. Jag har redan fått hjälp så varför dessa inlägg? Hade jag velat ha Vpn genom routern så hade jag inte skapat den här tråden.

Nu var det väl inte VPN jag invände emot? Jag hoppas att den föreslagna lösningen fungerar fint för dig.

Permalänk
Medlem

Man får ju räkna med att få frågor på ett öppet forum även om man itne gillar dom.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av Dax:

Man får ju räkna med att få frågor på ett öppet forum även om man itne gillar dom.

Absolut! Fast läser man första inlägget så får man svar på sina frågor.