Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Angående Renault och ncap så var det väl de som sa nåt i stil med att "ncap har gått för långt - våra bilar är säkra". Tolkar det som att deras nisch kommer i kläm, säkerhet är kostnadsdrivande men lägsta nivån är så hög att man inte (på ett enkelt sätt) kan skilja Renault från en mopedbil. Vi lär nog se den retoriken från fler håll i budgetsegmenten innan de utvecklat/köpt tekniska lösningar som ger bättre betyg. Intressant diskussion så här långt!

Nja, det är nog en lite förenklad tolkning av vad de sade och Zoe är i grunden en gammal modell som kommer att läggas ned. Den ska ju ersättas med likaledes eldrivna Renault 5 (med viss designinspiration från originalet). Egentligen är nog det mest konstiga att de lät testa om Zoe, för de kan ju inte gärna ha trott att den skulle få ett bra betyg, även om det kanske gick ännu sämre än de hade trott. Samma år som Zoe fick noll så fick då nya Kangoo fyra stjärnor. Megane E-tech (dvs den nya rena elbilen) fick fem stjärnor året efter (2022) och likadant för Austral.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Läs och begrunda (ref), eftersom vad jag skriver tydligen inte går in:

"Matthew Avery, Euro NCAP board member and chief research and strategy officer at Thatcham, told Autocar: “Every few years, Euro NCAP raises the bar by introducing new tests which either exploit new technologies or lift the hurdle to make manufacturers do better. If everyone is five-star, we need to lift the barrier."

As a result of these alterations, he explained: “When we first tested the Zoe, it did reasonably well and had all the elements you needed back then to get a reasonable score. But if you've still got the same design 10 years later, you aren't going to score as well.”

He said that the inclusion of the previous Zoe's side-mounted airbag might have pushed the current model's rating up to one star, but “it certainly wouldn’t be any better”, as “we would expect to see the general poor performance and red areas on the dummy”. He also clarified that the previous model's five-star verdict wouldn't necessarily still apply, given changes to the testing process."

Det skedde en ganska stor kravökning även i det fysiska testet 2020, dvs relativt kort före "nya" Zoe testades. Man ha alltså ökat kraven som helhet på ett sätt som gör att en bil rasar ned till noll eller en stjärna, allt annat lika. Det är något som troligen även i hög grad riskerar att drabba andra bilar i liknande klass, om man hade testat dem igen. Därmed är det i sammanhanget, begagnad bil i för elbilar inte särskilt hög prisklass, direkt missvisande att varna just för Zoe bara för att den råkar vara testad senare. För all del, välj något annat om en ny bil ska beställas, men det blir ju helt skevt att applicera den logiken när det inte är det som är alternativet. Sedan kan man förstås spekulera i att en lite större bil som i3 (iofs mest annan form) eller Leaf (faktiskt måttmässigt längre) kanske skulle klara sig lite bättre i den fysiska delen även i den nyare testversionen, men det blir en spekulation till motsatsen har bevisats, vilket sannolikt inte lär hända.

Här måste man förstå att EuroNCAP:s funktion är att driva på säkerheten i nya bilar, varför testerna på det här sättet inte är jämförbara och kraven successivt skruvas upp och inte är jämförbara annat än inom relativt korta intervall. Den vanliga Up hade fem stjärnor 2011 och tre 2019. Att den fått mer än noll eller en 2021 givet hur det gick för Zoe får nog ses som osannolikt. Var är varningarna för den? Det är det som jag tycker blir helt skevt när diskussionen gäller olika någorlunda "billiga" begagnade alternativ. Ska man beställa en ny bil är det förstås inte orimligt att undvika Zoe eftersom alternativen ser annorlunda ut då. Begagnat kan man förstås prioritera att få en lite större bil och hoppas att det ger något, men då får man ju göra det generellt och inte vifta vilt med armarna över en viss modell som råkar vara testad efter hårdare krav. Och vill man ha en Zoe, men absolut inte den nyare airbagvarianten, så är det ju fritt att välja den gamla versionen. I och med att Renault slutade med batterihyra så är det ju sannolikt den, som sagt, om man tittar på de som har hyrt batteri även om det även finns äldre som har friköpt dito.

Zoe tog dom väl bort massa sidokrockkuddar i dom nya modellerna eller minns jag fel?
Så det är inte samma säkerhet i dom nya som det var i dom gamla.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Zoe tog dom väl bort massa sidokrockkuddar i dom nya modellerna eller minns jag fel?
Så det är inte samma säkerhet i dom nya som det var i dom gamla.

Nej, inte "en massa". Det är en airbag (per sida) som rör påkörning från sidan eller att vira bilen runt ett träd, där konstruktionen ändrades (och visade sig skydda främst huvudet sämre). I Sverige är det inte en jättevanlig olyckstyp om man inte kör som en idiot då vi inte har lika mycket vägar med hög hastighet och fyrvägskorsningar (jämför USA där de i princip inte vet vad en cirkulationsplats är). Vårt största problem statisiskt, även om det förstås förekommer en massa andra olika olyckor, är alltjämt frontalkrockar på ej mötesseparerade vägar i högre fart*. Konstigt nog verkar man inte bry sig om problemet med aptunga lastbilar som gör skrot av allt i sin väg, utan ökar istället vikten på dem... Låt vara att vissa olyckor som involverar sådana troligen är folk som tröttnat på att leva.

*Ta t ex delar av E20 som är högtrafikerad och fortfarande inte är ombyggd. Det är undermåligt. Man slår sig gärna på bröstet om hur fantastiskt det är med hastighetssänkningar, men sanningen är att de två största bidragande anledningarna till färre döda är bättre/säkrare bilar, oavsett storlek och i det här fallet till och med noll stjärnor enligt nyare test (småbilar från 80-90-tal skulle ha typ minus 10-20 stjärnor...) och att man har mötesseparerat många högtrafikerade rena dödsfällor. Dock finns det en del av de senare kvar och de borde åtgärdas senast i förrgår.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av ghoti:

Fortsätter på temat småbil/andrabil. Vi behöver en billig skorv som komplement, men en tillförlitlig sådan, så helst en ganska ny med låga mil. Har bra erfarenhet av Toyota Aygo och ser att bilar i ungefär samma prisklass är:
- VW e-up
- Renault zoe med batterihyra
- Nissan Leaf (Chademo)

Behovet är dagpendling till jobb och skola etc så det är helt okej med 15 mils räckvidd. Har egen laddbox och varmgarage.

Någon som har ägt någon/flera av de här modellerna och kan berätta lite erfarenheter?

Har en Seat Mii Electric som andrabil - det är ju exakt samma kärra som e-Up, med annan front och rattlogga. Nöjd med den för just detta, min fru pendlar ~3 mil ToR varje dag och det går med mycket goda marginaler (~50 % av batteriet) även mitt i vintern - trots att värmepump, batteriuppvärmning och allt sådant saknas. På sommaren är det bara 20-30 % batteri som går åt, så där räcker det med laddning varannan eller var tredje dag. Se till att få en med "stora" batteriet bara, både e-Up och Mii Electric finns även med "lilla". Där kan det bli riktigt dålig räckvidd vintertid.

Kort och gott, kan absolut rekommendera e-Up/Mii Electric för syftet. Seat:en är normalt ett par tusen billigare, så skulle absolut se på den också. Det är som sagt i allt relevant exakt samma bil.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Instämmer. VW e-Up, Seat Mii Electric eller det tredje syskonet Skoda Citigo, och alla med det stora batteriet (36 kWh), hade nog även varit mitt val inom denna prisklassen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej, inte "en massa". Det är en airbag (per sida) som rör påkörning från sidan eller att vira bilen runt ett träd, där konstruktionen ändrades (och visade sig skydda främst huvudet sämre). I Sverige är det inte en jättevanlig olyckstyp om man inte kör som en idiot då vi inte har lika mycket vägar med hög hastighet och fyrvägskorsningar (jämför USA där de i princip inte vet vad en cirkulationsplats är). Vårt största problem statisiskt, även om det förstås förekommer en massa andra olika olyckor, är alltjämt frontalkrockar på ej mötesseparerade vägar i högre fart*. Konstigt nog verkar man inte bry sig om problemet med aptunga lastbilar som gör skrot av allt i sin väg, utan ökar istället vikten på dem... Låt vara att vissa olyckor som involverar sådana troligen är folk som tröttnat på att leva.

*Ta t ex delar av E20 som är högtrafikerad och fortfarande inte är ombyggd. Det är undermåligt. Man slår sig gärna på bröstet om hur fantastiskt det är med hastighetssänkningar, men sanningen är att de två största bidragande anledningarna till färre döda är bättre/säkrare bilar, oavsett storlek och i det här fallet till och med noll stjärnor enligt nyare test (småbilar från 80-90-tal skulle ha typ minus 10-20 stjärnor...) och att man har mötesseparerat många högtrafikerade rena dödsfällor. Dock finns det en del av de senare kvar och de borde åtgärdas senast i förrgår.

Nu har jag blivit påkörd från sidan i en rondel av en som körde rakt ut så jag vill nog ha en bil med sidokrockskuddar.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej, inte "en massa". Det är en airbag (per sida) som rör påkörning från sidan eller att vira bilen runt ett träd, där konstruktionen ändrades (och visade sig skydda främst huvudet sämre). I Sverige är det inte en jättevanlig olyckstyp om man inte kör som en idiot då vi inte har lika mycket vägar med hög hastighet och fyrvägskorsningar (jämför USA där de i princip inte vet vad en cirkulationsplats är). Vårt största problem statisiskt, även om det förstås förekommer en massa andra olika olyckor, är alltjämt frontalkrockar på ej mötesseparerade vägar i högre fart*. Konstigt nog verkar man inte bry sig om problemet med aptunga lastbilar som gör skrot av allt i sin väg, utan ökar istället vikten på dem... Låt vara att vissa olyckor som involverar sådana troligen är folk som tröttnat på att leva.

*Ta t ex delar av E20 som är högtrafikerad och fortfarande inte är ombyggd. Det är undermåligt. Man slår sig gärna på bröstet om hur fantastiskt det är med hastighetssänkningar, men sanningen är att de två största bidragande anledningarna till färre döda är bättre/säkrare bilar, oavsett storlek och i det här fallet till och med noll stjärnor enligt nyare test (småbilar från 80-90-tal skulle ha typ minus 10-20 stjärnor...) och att man har mötesseparerat många högtrafikerade rena dödsfällor. Dock finns det en del av de senare kvar och de borde åtgärdas senast i förrgår.

En av mina kompisar körde normalt på en landsväg och fick sladd i snömodden. Kom över i mötande körfält där en mötande bil klippte honom rätt i sidan. Han slog i sidostolpen med huvudet och dog på stället.
En sidoairbag i huvudhöjd hade troligtvis räddat hans liv. Man behöver inte alls köra som en idiot, för att den typen av olyckor ska inträffa.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av martinot:

Instämmer. VW e-Up, Seat Mii Electric eller det tredje syskonet Skoda Citigo, och alla med det stora batteriet (36 kWh), hade nog även varit mitt val inom denna prisklassen.

Just det, glömde Citigo! Den var inte med i värderingen här, för kostade såpass mycket mer än både e-Up och speciellt Mii Electric. Utan att jag riktigt kunde förstå varför, förutom att interiören kanske hade lite... snyggare färg?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej, inte "en massa". Det är en airbag (per sida) som rör påkörning från sidan eller att vira bilen runt ett träd, där konstruktionen ändrades (och visade sig skydda främst huvudet sämre). I Sverige är det inte en jättevanlig olyckstyp om man inte kör som en idiot då vi inte har lika mycket vägar med hög hastighet och fyrvägskorsningar (jämför USA där de i princip inte vet vad en cirkulationsplats är). Vårt största problem statisiskt, även om det förstås förekommer en massa andra olika olyckor, är alltjämt frontalkrockar på ej mötesseparerade vägar i högre fart*. Konstigt nog verkar man inte bry sig om problemet med aptunga lastbilar som gör skrot av allt i sin väg, utan ökar istället vikten på dem... Låt vara att vissa olyckor som involverar sådana troligen är folk som tröttnat på att leva.

*Ta t ex delar av E20 som är högtrafikerad och fortfarande inte är ombyggd. Det är undermåligt. Man slår sig gärna på bröstet om hur fantastiskt det är med hastighetssänkningar, men sanningen är att de två största bidragande anledningarna till färre döda är bättre/säkrare bilar, oavsett storlek och i det här fallet till och med noll stjärnor enligt nyare test (småbilar från 80-90-tal skulle ha typ minus 10-20 stjärnor...) och att man har mötesseparerat många högtrafikerade rena dödsfällor. Dock finns det en del av de senare kvar och de borde åtgärdas senast i förrgår.

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med ditt "försvar" av att bilen fått noll stjärnor, oavsett varför finns det ju bilar med fler stjärnor, är det inte bättre att köpa en sådan?
Du hävdar att bara en krockkudde (per sida) inte gör någon skillnad eftersom det i Sverige inte är någon vanlig olyckstyp, har du något belägg för det påståendet?
Har du sett bilar som varit med i olyckor eller när de gör sina krocktester? jag skulle då helst ha fler än färre airbags i min bil.

Att man bygger mötesseparerade vägar och utvecklar infrastrukturen allmänt, tar inte bort nyttan av att ha en säker bil.

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Zoe tog dom väl bort massa sidokrockkuddar i dom nya modellerna eller minns jag fel?
Så det är inte samma säkerhet i dom nya som det var i dom gamla.

Bilar som Zoe är skitbilar. Små skitbilar som Zoe borde straffbeskattas för det lidande och kostnader som de kommer påföra vårt samhälle.
Köp inte små skitbilar.
Samma gäller för gamla bilar. De skitar ner och har dålig passiv säkerhet. Lägg en kilometerskatt på gamla bilar eller en skyhög skatt så de är ointressanta att "åka billigt i".

Permalänk
Medlem

Ni som har Tesla Model 3 har ni dessa problem i kylan?
https://www.youtube.com/watch?v=WSq0u5_0mhM

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Ni som har Tesla Model 3 har ni dessa problem i kylan?
https://www.youtube.com/watch?v=WSq0u5_0mhM

Skulle väl säga att mycket av problemen i just kyla, återfinns på alla Tesla modeller. Men också på andra bilar med liknande lösningar.

Ledlampor fram är ju inte bara Tesla som har t.ex.

Fastfrusna dörrar har jag haft på alla mina bilar. Inget unikt för Tesla. Skillnaden här är att inte många bilar i Sverige har karmlösa dörrar, vilket gör det värre. Han säger att han förvärmer bilen... men hur länge? Förvärmer jag bilen i 10-15 min, så har inte mina dörrar tinat upp. Förvärmer jag 20-30 min, så kan jag utan problem öppna dörrarna även när det är som kallast.
Brukar när jag stigit upp på morgonen, sätta igång förvärmningen i appen när jag äter frukost. Blir lagom varm tills jag är ute då.
Fick förvärma min Volvo jag hade innan också, om jag ville komma in i den på vinterns kalla morgnar.

Just dörrar som fryser fast handlar ju om fukt som blir till is och limmar ihop... Lösningen är ju att få bort fukten och hur gör man det smidigast? Ta in bilen i ett varmgarage eller lägg tidningar under golvmattorna i bilen, är två tips.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Skulle väl säga att mycket av problemen i just kyla, återfinns på alla Tesla modeller. Men också på andra bilar med liknande lösningar.

Ledlampor fram är ju inte bara Tesla som har t.ex.

Fastfrusna dörrar har jag haft på alla mina bilar. Inget unikt för Tesla. Skillnaden här är att inte många bilar i Sverige har karmlösa dörrar, vilket gör det värre. Han säger att han förvärmer bilen... men hur länge? Förvärmer jag bilen i 10-15 min, så har inte mina dörrar tinat upp. Förvärmer jag 20-30 min, så kan jag utan problem öppna dörrarna även när det är som kallast.
Brukar när jag stigit upp på morgonen, sätta igång förvärmningen i appen när jag äter frukost. Blir lagom varm tills jag är ute då.
Fick förvärma min Volvo jag hade innan också, om jag ville komma in i den på vinterns kalla morgnar.

Just dörrar som fryser fast handlar ju om fukt som blir till is och limmar ihop... Lösningen är ju att få bort fukten och hur gör man det smidigast? Ta in bilen i ett varmgarage eller lägg tidningar under golvmattorna i bilen, är två tips.

Har karmlösa dörrar på både vår Tesla och Mini. Har även sett många andra moderna bilar med det, men är ju en liten nackdel på vintern att det kan vara lurigare. Gäller framförallt att man inte smäller igen de för hårt om det är någon tex. hård is i vägen. Har dock haft ett par Tesla sedan 2019 och hitintills aldrig fått problem med det.

Bortsett från det så är det underbart med Tesla på vintern då appen fungerar så enormt bra för förvärmning av bilen. Älskar Teslan allra mest just på vintern pga. det. Klockrent verkligen.

Gällande LED-belysning så har vi det på alla våra bilar (inklusive vår bensinare). Tror inte ens det säljs nya bilar som inte har LED som standard.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Ni som har Tesla Model 3 har ni dessa problem i kylan?
https://www.youtube.com/watch?v=WSq0u5_0mhM

Saxar in delar av mitt eget svar från kommentarsfältet på videon:

"Jag har (ännu, peppar peppar) inte haft problem med frusna dörrar. frunk eller baklucka. Upplever att avfrostningen sköter det bra, bilen står dock i carport och jag kör sällan just schemaläggningen utan håller mig till avfrostning en stund innan avfärd. Däremot snö i hjulhusen och den totalt värdelösa bagageluckan håller jag med om."

Däremot har jag en del problem med värmen nu, vid några tillfällen har den blåst kall luft trots inställning på max värme. Vid ett tillfälle har jag kommit ut till en kall bil efter avfrosning, och sedan fortsatte den blåsa kallt i 2,5 mil innan den började bli varm.

Hade en tid hos Tesla bokad 9 januari men pga en kombination av klantighet från min sida och idioti från deras, så blev den ombokad till 16 februari (Umeå är vad det verkar staden med flest strejkande mekaniker). Så hoppas att den beter sig bra fram tills dess iaf och att jag inte tappar värmen helt nu när det är -30. Det är ju dessvärre inte ovanligt att PTC-elementet går åt skogen på dessa.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Fortsätter på temat småbil/andrabil. Vi behöver en billig skorv som komplement, men en tillförlitlig sådan, så helst en ganska ny med låga mil. Har bra erfarenhet av Toyota Aygo och ser att bilar i ungefär samma prisklass är:
- VW e-up
- Renault zoe med batterihyra
- Nissan Leaf (Chademo)

Behovet är dagpendling till jobb och skola etc så det är helt okej med 15 mils räckvidd. Har egen laddbox och varmgarage.

Någon som har ägt någon/flera av de här modellerna och kan berätta lite erfarenheter?

Kan slå ett slag för Mazda MX-30 som säljs extremt billigt för att folk är så ängsliga för "lite batteri", den har 20 Mils räckvidd, typ 15 om vintern, har modern CCS laddning, du kan ladda hemma på extremt kort tid även med liten laddare, den är ganska lyxig i förhållande till dom bilar du nämner, har ofta elektrisk förarsäte, 360 kamera på vissa modeller, för och back anti-krock, dom som säljs på blocket nu fås ofta till 219-249K och har låga mil och minst 5 år kvar på batteri garantin, det er Mazda så dom går sällan sönder, har värme och kylning för batteri + luftvärmepump. Toms GPS karta m/inbbygd mobiltelefon medföljer i 5 år. finns inga subscriptions på appen, det medföjler varje gång du gör service (som typ är skitbillig, 1100-1500 per år), snorbillig att äga och byggd som en tank (fick högsta Ncap betyg i 2020 och 2023). till priset är det ett kap, dom lanserades till det dubbla. Och stereon är helt galet bra (från Bose, med 8-12 högtalare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har karmlösa dörrar på både vår Tesla och Mini. Har även sett många andra moderna bilar med det, men är ju en liten nackdel på vintern att det kan vara lurigare. Gäller framförallt att man inte smäller igen de för hårt om det är någon tex. hård is i vägen. Har dock haft ett par Tesla sedan 2019 och hitintills aldrig fått problem med det.

Bortsett från det så är det underbart med Tesla på vintern då appen fungerar så enormt bra för förvärmning av bilen. Älskar Teslan allra mest just på vintern pga. det. Klockrent verkligen.

Gällande LED-belysning så har vi det på alla våra bilar (inklusive vår bensinare). Tror inte ens det säljs nya bilar som inte har LED som standard.

Jo, rutan måste ju först ner lite och sedan öppna dörren. En bil med karm är ju bara att dra utåt. Går ofta att öppna dörren utåt, även om inte rutan åkt ner lite. Men värre att stänga sedan. Har vid några tillfällen när jag haft bråttom, böjt ner rutan lite försiktigt under listen i ovankant, för att sedan trycka till dörren. Har fungerat ibland.
Ett annat knep jag har är att ta fram ett kreditkort och trycka ner och dra utmed listen i nederkanten på utsidan. Är där isen sitter som håller fast rutan. Vet inte hur bra det är i längden, men tveksam om det gör det värre. I alla fall bra och snabbt att ta till om man måste iväg snabbt på vintern.

Jo, förvärmningen är underbar. Men det jag älskar mest med Teslan på vintern är köregenskaperna. Tyckte min fyrhjulsdrivna Volvo var bra, men denna är brutalt mycket bättre.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jo, rutan måste ju först ner lite och sedan öppna dörren. En bil med karm är ju bara att dra utåt. Går ofta att öppna dörren utåt, även om inte rutan åkt ner lite. Men värre att stänga sedan. Har vid några tillfällen när jag haft bråttom, böjt ner rutan lite försiktigt under listen i ovankant, för att sedan trycka till dörren. Har fungerat ibland.
Ett annat knep jag har är att ta fram ett kreditkort och trycka ner och dra utmed listen i nederkanten på utsidan. Är där isen sitter som håller fast rutan. Vet inte hur bra det är i längden, men tveksam om det gör det värre. I alla fall bra och snabbt att ta till om man måste iväg snabbt på vintern.

Fönsterna på min Model Y 2023 åker automatiskt ner ett par millimeter efter att man stängt dörren om det är kallare än 2-3 plusgrader. Har aldrig haft problem med att dörrarna frusit fast.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Tycker det är sjukt. Är noll grader där jag är. Igår laddade jag upp till 86% körde sen 4,5 mil och ställde bilen över natten. Ny är en på 65%. Känns inte speciellt ekonomiskt med elbil om man ska tappa 20% på att köra knappt 5 mil...ska jag då tappa 40% när det är -15 grader ute?

Det känns som att det är lite generell okunskap om hur batterier och elektronik fungerar här.
Det är två olika "fenomen" som spelar in på din batteristatus här. Dels så har du kört 4,5 mil, vilket givetvis har förbrukat energi. Exakt hur mycket hade du vetat om du kollade på batteri-procenten när du parkerade.

Det andra "fenomenet" som skett är att batteriet har blivit kallt när du låtit bilen stå. Man kan få ut mer energi ur ett varmt batteri än ett kallt, så om du parkerar bilen med 80% (där batteriet har en optimal temperatur), och sedan kommer du tillbaka dagen efter när batteriet kallnar, så kommer den visa det som att den har mindre batteri-procent kvar (även om ingen faktiskt energi "försvunnit"). För om du sedan skulle rulla in bilen i ett varmgarage, så skulle batterinivån återgå till 80% när batteriet blivit tillräckligt varmt.

Samma sak gäller ju egentligen ICE-bilar också. Man har mycket sämre verkningsgrad vid kallstart, och bilen förbrukar således mer bränsle innan den har blivit varm. Skillnaden är väl att just värme är en biprodukt av en förbränningsmotor (och finns i överflöd), så det går ju relativt fort att värma upp en motor med denna spillvärme. Ett batteri å andra sidan har inte alls samma spillvärme (knappt någon alls), utan du behöver aktivt använda energi för att generera uppvärmning av batteriet, vilket såklart slår mot räckvidden. Fördelarna är såklart att batteriet har en oslagbar verkningsgrad, och energin används bara till vad den behövs. En ICE-bil har ju alltid spillvärme, oavsett om det är sommar eller vinter, varmt eller kallt.

Permalänk
Medlem

Tack och lov kommer inte eländet till Europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Tack och lov kommer inte eländet till Europa.

Känns som ett strategiskt dumt drag av Tesla att inte satsa mer på att snabbt få ut en mindre suv/crossover, dvs model Y mini till ett vettigt pris för att konkurrera med BYD och andra. Den hade nog sålt bra, till skillnad från Cybertruck som har en väldigt begränsad marknad. Kommer väl en Model 2 om ett tag, men den borde varit på marknaden för 2 år sedan.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Känns som ett strategiskt dumt drag av Tesla att inte satsa mer på att snabbt få ut en mindre suv/crossover, dvs model Y mini till ett vettigt pris för att konkurrera med BYD och andra. Den hade nog sålt bra, till skillnad från Cybertruck som har en väldigt begränsad marknad. Kommer väl en Model 2 om ett tag, men den borde varit på marknaden för 2 år sedan.

I USA är väl dessa typer av bilar något helt annat. De vill ha så stora som möjligt och om Tesla vill få över fler till elbilsmarknaden så är den här säkert något som kan få vissa negativa att bli positiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Känns som ett strategiskt dumt drag av Tesla att inte satsa mer på att snabbt få ut en mindre suv/crossover, dvs model Y mini till ett vettigt pris för att konkurrera med BYD och andra. Den hade nog sålt bra, till skillnad från Cybertruck som har en väldigt begränsad marknad. Kommer väl en Model 2 om ett tag, men den borde varit på marknaden för 2 år sedan.

Runt två miljoner förbeställningar och typ 5 års väntetid för de sista i kön, säger mig att CyberTruck nog inte har en begränsad marknad.....

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Känns som ett strategiskt dumt drag av Tesla att inte satsa mer på att snabbt få ut en mindre suv/crossover, dvs model Y mini till ett vettigt pris för att konkurrera med BYD och andra. Den hade nog sålt bra, till skillnad från Cybertruck som har en väldigt begränsad marknad. Kommer väl en Model 2 om ett tag, men den borde varit på marknaden för 2 år sedan.

Skrivet av Wiinis:

I USA är väl dessa typer av bilar något helt annat. De vill ha så stora som möjligt och om Tesla vill få över fler till elbilsmarknaden så är den här säkert något som kan få vissa negativa att bli positiva.

Befinner mig just nu i USA i elbilens förlovade Silicon Valley. Här kan man ju se att El-Pickup är the shit. Var och varannan kör ju Rivian, så jag fattar att Tesla inte vill släppa den marknadsandelen. Bor hos släktingar i deras hus, och huset mittemot har en Tesla Model 3 och en Rivian. Sen har ett hus snett över gatan en Kia E-Niro och en Rivian. Har sett hur många Rivian som helst i Trafiken. Känns som minst en vid varje rödljus. Cybertruck har jag sett 3 st, så de kommer här också. Första krashen med en Cybertruck har ju också skett redan, inte så långt härifrån. 😁

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Tack och lov kommer inte eländet till Europa.

Tycker den är riktigt trevlig, rostfri plåt låter dom Guds gåva till mänskligheten här i norra Europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Befinner mig just nu i USA i elbilens förlovade Silicon Valley. Här kan man ju se att El-Pickup är the shit. Var och varannan kör ju Rivian, så jag fattar att Tesla inte vill släppa den marknadsandelen. Bor hos släktingar i deras hus, och huset mittemot har en Tesla Model 3 och en Rivian. Sen har ett hus snett över gatan en Kia E-Niro och en Rivian. Har sett hur många Rivian som helst i Trafiken. Känns som minst en vid varje rödljus. Cybertruck har jag sett 3 st, så de kommer här också. Första krashen med en Cybertruck har ju också skett redan, inte så långt härifrån. 😁

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Tack och lov kommer inte eländet till Europa.

Varför skulle den inte göra det?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Första krashen med en Cybertruck har ju också skett redan, inte så långt härifrån. 😁

Den såg ut att ha klarat sig betydligt bättre än Toyotan som hade oturen att kollidera med den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Den såg ut att ha klarat sig betydligt bättre än Toyotan som hade oturen att kollidera med den
https://youtu.be/nol7jOxtMRE

Tydligen var den enda som skadades föraren i Teslan. Lindrigt, men ändå, en bjässe till bil krockar med en liten Corolla. Deformationszoner verkar vara en bra grej. Att bilen ser oskadad ut är med andra ord inte något man eftersträvar efter en krock.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Den kommer aldrig hit som den ser ut nu, vilket du sannolikt redan är medveten om.
Skulle den till slut komma hit lär den inte se likadan ut.
Hoppas den fortfarande väger så mycket att den kräver C-kort.
Alternativt bara kan registreras som A-traktor.