Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Vår Brf håller på och ordnar laddplatser. Avskrivningstid på 5 år, en kostnad som läggs på användaren i form av höjd avgift vilket låter vettigt. Lite väl kort avskrivningstid eller? Men sen utöver den faktiska elkostnaden så ska de ska lägga 50 öre per kwh för "oförutsedda kostnader". Är det brukligt? Jag tycker det låter konstigt att medlemmar ska betala olika mycket för dessa kostnader beroende på laddmängd?

Vi körde på fem år också i vår förening, ungefär 200 kr extra per plats och månad, men vi satte in många stolpar samtidigt (50 st ca) och fick bidrag från naturvårdsverket som jag inte vet om det finns fortfarande. Vi har också ett litet påslag, dock inte i närheten av 50 öre, för administration/hantering utöver avskrivningen av installationen. Har för mig att vi betalar 130 öre per kwh, fast avtal.

Vi valde att INTE köra timdebitering - även om laddstolparna stödjer det - då de som kör vår fakturering inte riktigt kunde hantera det och man var orolig för administrationen runt det. Lite synd, för det driver ju troligen ett "bättre beteende".

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Vi körde på fem år också i vår förening, ungefär 200 kr extra per plats och månad, men vi satte in många stolpar samtidigt (50 st ca) och fick bidrag från naturvårdsverket som jag inte vet om det finns fortfarande. Vi har också ett litet påslag, dock inte i närheten av 50 öre, för administration/hantering utöver avskrivningen av installationen. Har för mig att vi betalar 130 öre per kwh, fast avtal.

Vi valde att INTE köra timdebitering - även om laddstolparna stödjer det - då de som kör vår fakturering inte riktigt kunde hantera det och man var orolig för administrationen runt det. Lite synd, för det driver ju troligen ett "bättre beteende".

Är ca 200 kr extra per månad här också i avskrivningskostnad. Jag stör mig en hel del på att göra ett extra påslag per kWh. Kostnader kring administration/hantering osv borde inte skilja om medlemmarna laddar 100 kWh eller 1000 kWh. Konstigt och felaktigt påslag kan jag tycka då alla avgifter i en förening direkt ska avspegla en kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Är ca 200 kr extra per månad här också i avskrivningskostnad. Jag stör mig en hel del på att göra ett extra påslag per kWh. Kostnader kring administration/hantering osv borde inte skilja om medlemmarna laddar 100 kWh eller 1000 kWh. Konstigt och felaktigt påslag kan jag tycka då alla avgifter i en förening direkt ska avspegla en kostnad.

Ganska vanligt att företagen som säljer till BRF lägger på sina kostnader på kWh men jag håller med dig, kostnaden för admin är ju densamma. Tror det var Zpark som jag pratade med (hemsk säljare för övrigt) som tog en fast avgift per plats istället vilket kändes mer logiskt, den kostnaden skickas ju bara vidare till den som hyr parkeringen.

Vad blir totalkostnaden per kWh, om det är bestämt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vår samfällighet tar 3kr/kWh oavsett hur billig elen är. Tidigare va det 3.5kr/kWh. Jag tycker det är mer rimligt att man betalar den faktiska elkostnaden vilket inte borde vara omöjlig att räkna ut? + administrationsavgift för lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Vår Brf håller på och ordnar laddplatser. Avskrivningstid på 5 år, en kostnad som läggs på användaren i form av höjd avgift vilket låter vettigt. Lite väl kort avskrivningstid eller? Men sen utöver den faktiska elkostnaden så ska de ska lägga 50 öre per kwh för "oförutsedda kostnader". Är det brukligt? Jag tycker det låter konstigt att medlemmar ska betala olika mycket för dessa kostnader beroende på laddmängd?

Vår förenings laddning administreras av Eways. Gick med i styrelsen för att styra upp kostnaderna och priserna, vilka jag tyckte var udda och saknade transparens. Insåg tyvärr snabbt att någon höjd för framtiden hade man inte tagit (trots avskrivningstid på tio år).

- Boxarna kunde bara leverera 3,6kW, om inte två laddade samtidigt bredvid varandra. Detta är nu uppgraderat/uppsäkrat så att 12x3,6kW är möjligt samtidigt. Fortfarande anemiskt. Räcker dock för mig.
- -||- har inte stöd för IMD, Eways kan inte hantera detta heller.
- Eways tar en avgift på 30öre/kWh, denna avgift bärs av medlemmen som laddar. Alltså: Elpriset som styrelsen bestämmer plus 30 öre/kWh. I skrivande stund betalar vi 1,30kr/kWh för nattladdning (21-07) och 2kr/kWh för 24h-laddning. På den anläggningen har vi timdebitering.
- Platserna kostar dock bara 60kr/månad mer än en reguljär plats.

Gå med i styrelsen eller be om en utförlig beskrivning av prisuppbyggnaden. Ofta hjälper tjänsteleverantören Brfen med prissättning. Fungerar olika beroende på vilken aktör det är. Hade det varit helt upp till mig hade vi nog inte valt Eways och definitivt kört med IMD från början. Som vi även gör med varmvattnet. Enda skillnaden är att literpriset inte ändras över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Ganska vanligt att företagen som säljer till BRF lägger på sina kostnader på kWh men jag håller med dig, kostnaden för admin är ju densamma. Tror det var Zpark som jag pratade med (hemsk säljare för övrigt) som tog en fast avgift per plats istället vilket kändes mer logiskt, den kostnaden skickas ju bara vidare till den som hyr parkeringen.

Vad blir totalkostnaden per kWh, om det är bestämt?

Skrivet av MP-Jan:

Vår förenings laddning administreras av Eways. Gick med i styrelsen för att styra upp kostnaderna och priserna, vilka jag tyckte var udda och saknade transparens. Insåg tyvärr snabbt att någon höjd för framtiden hade man inte tagit (trots avskrivningstid på tio år).

- Boxarna kunde bara leverera 3,6kW, om inte två laddade samtidigt bredvid varandra. Detta är nu uppgraderat/uppsäkrat så att 12x3,6kW är möjligt samtidigt. Fortfarande anemiskt. Räcker dock för mig.
- -||- har inte stöd för IMD, Eways kan inte hantera detta heller.
- Eways tar en avgift på 30öre/kWh, denna avgift bärs av medlemmen som laddar. Alltså: Elpriset som styrelsen bestämmer plus 30 öre/kWh. I skrivande stund betalar vi 1,30kr/kWh för nattladdning (21-07) och 2kr/kWh för 24h-laddning. På den anläggningen har vi timdebitering.
- Platserna kostar dock bara 60kr/månad mer än en reguljär plats.

Gå med i styrelsen eller be om en utförlig beskrivning av prisuppbyggnaden. Ofta hjälper tjänsteleverantören Brfen med prissättning. Fungerar olika beroende på vilken aktör det är. Hade det varit helt upp till mig hade vi nog inte valt Eways och definitivt kört med IMD från början. Som vi även gör med varmvattnet. Enda skillnaden är att literpriset inte ändras över tid.

Vår förenings fasta avtal gick ut förra året tror jag och då gick det inte att teckna om lika bra om jag förstod det rätt. Nu är det någon form av förvaltad elfond som varierar varje månad och just nu ligger på 2,50 kr/ kWh. Föreningen vill lägga en avgift för oförutsedda kostnader både på det fasta priset på parkering och den rörliga kostnaden hur mycket man laddar. 34 kr/ mån extra på parkeringen och 50 öre/kWh. Lite väl mycket hängsle och livrem kan jag tycka. Om elpriset sjunker till 1 kr/kWh så blir det ett tillägg på 50% vilket är helt befängt enligt mig.

Permalänk
Medlem

https://carup.se/volkswagen-lanserar-nya-id-4-med-platfalgar

Såg detta och tänkte att nu jäklar kommer det elbilar som även vi som tänker på budget och pengar och bara vill ha en enkel A till B bil kan köra runt i.
Plåtfälgar skiter jag i men ingen sätesvärme? Kört skrotiga bilar från 80 talet och riktiga ras men dom har alltid haft sätes värme. min gamla slitna saab från -91 har dessutom 4 stegsätesvärme.
När man tittar på videor om hur man spar el i elbilar är det bästa tydligen att använda sätesvärme istället för värmefläkten i bilen så att dom tar bort detta är konstigt. kan ju vara för att suga ut folk mer då ingen köper väll idag en bil för en halvmiljon utan sätesvärme? Sen var ju räckvidden ingen höjdare på enbart 36 mil, på vintern lär den bli värre, speciellt när man får brassa på med vanlig värme för man fryser om röven.

Nåja mina budget elbilsdrömmar får nog vänta.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://carup.se/volkswagen-lanserar-nya-id-4-med-platfalgar

Såg detta och tänkte att nu jäklar kommer det elbilar som även vi som tänker på budget och pengar och bara vill ha en enkel A till B bil kan köra runt i.
Plåtfälgar skiter jag i men ingen sätesvärme? Kört skrotiga bilar från 80 talet och riktiga ras men dom har alltid haft sätes värme. min gamla slitna saab från -91 har dessutom 4 stegsätesvärme.
När man tittar på videor om hur man spar el i elbilar är det bästa tydligen att använda sätesvärme istället för värmefläkten i bilen så att dom tar bort detta är konstigt. kan ju vara för att suga ut folk mer då ingen köper väll idag en bil för en halvmiljon utan sätesvärme? Sen var ju räckvidden ingen höjdare på enbart 36 mil, på vintern lär den bli värre, speciellt när man får brassa på med vanlig värme för man fryser om röven.

Nåja mina budget elbilsdrömmar får nog vänta.

VW gör ju inte så värst billiga bilar längre och ID4 är en mellanstor SUV.
MG MG4/MG5, Nissan Leaf, Airways U5, Fisker Ocean är väl exempel på bilar som är lite billigare och hyfsat rymliga.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Hej,

Är Cupra Born en bra bil? Blivit väldigt intresserad utav att införskaffa en elbil som inte blir alltför dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

VW gör ju inte så värst billiga bilar längre och ID4 är en mellanstor SUV.
MG MG4/MG5, Nissan Leaf, Airways U5, Fisker Ocean är väl exempel på bilar som är lite billigare och hyfsat rymliga.

Jo kollade på begagnade elbilar också för att köpa ny är ekonomiskt självmord

Där hittde jag en gammal nissan leaf för 80 tusen vilket även det är saftigt då bilen var från 2012. Batteriet lär vara läge att byta på sådana gamla häckar.
Ett tag kvar innan bilarna hamnar i min både pris och räckvidds kategori.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jo kollade på begagnade elbilar också för att köpa ny är ekonomiskt självmord

Där hittde jag en gammal nissan leaf för 80 tusen vilket även det är saftigt då bilen var från 2012. Batteriet lär vara läge att byta på sådana gamla häckar.
Ett tag kvar innan bilarna hamnar i min både pris och räckvidds kategori.

https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/nyheter/tr%C3%B6gt-f%C3%B6r...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jo kollade på begagnade elbilar också för att köpa ny är ekonomiskt självmord

Där hittde jag en gammal nissan leaf för 80 tusen vilket även det är saftigt då bilen var från 2012. Batteriet lär vara läge att byta på sådana gamla häckar.
Ett tag kvar innan bilarna hamnar i min både pris och räckvidds kategori.

Ja, tar ett tag till innan de är nere 5-10k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whoever:

Hej,

Är Cupra Born en bra bil? Blivit väldigt intresserad utav att införskaffa en elbil som inte blir alltför dyr.

Det är i grund och botten en VW ID.3 fast med lite mer attityd och, i mitt tycke, mycket snyggare både ut- och invändigt. Har haft en Born 58 E-boost i ungefär ett år nu och är väldigt nöjd. Dock så har mitt bilbehov ändrats radikalt sedan jag beställde den så den står stilla för det mesta och jag funderar på att sälja. Om du funderar på att köpa begagnat så skicka ett PM så kan vi se vad det leder till. Bilen har bara gått 540 mil så ingenting att anmärka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ja, tar ett tag till innan de är nere 5-10k.

Ja då börjar det likna något. Min dyraste bil kostade mig 15k och den håller bra än idag 8 år senare.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Det är i grund och botten en VW ID.3 fast med lite mer attityd och, i mitt tycke, mycket snyggare både ut- och invändigt. Har haft en Born 58 E-boost i ungefär ett år nu och är väldigt nöjd. Dock så har mitt bilbehov ändrats radikalt sedan jag beställde den så den står stilla för det mesta och jag funderar på att sälja. Om du funderar på att köpa begagnat så skicka ett PM så kan vi se vad det leder till. Bilen har bara gått 540 mil så ingenting att anmärka på.

Tack för erbjudandet men lutar mot nyköp! Finns E-boost 2024 för 400k från fabrik. Ingår service mm också

Permalänk
Medlem

https://carup.se/beg-klipp-audis-lyxiga-el-suv-for-smabilspen...

Funderar på Audi e-tron fast modell 55 då (obs bättre räckvidd än 50). Årsm 2020 - klarade 341 kilometer i NAF vintertest och 400 km på sommaren och laddar rätt fort så det det duger för oss.
Har laddare hemma, 90% är kortare körning.
Däckkontot blir väl rejält kan tänkas.
Något som brukar paja på dessa eller spöka?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

https://carup.se/beg-klipp-audis-lyxiga-el-suv-for-smabilspen...

Funderar på Audi e-tron fast modell 55 då (obs bättre räckvidd än 50). Årsm 2020 - klarade 341 kilometer i NAF vintertest och 400 km på sommaren och laddar rätt fort så det det duger för oss.
Har laddare hemma, 90% är kortare körning.
Däckkontot blir väl rejält kan tänkas.
Något som brukar paja på dessa eller spöka?

Jag fick byta laddlucka på min en gång (på garanti). Ganska vanligt att dessa lägger av vintertid. Vet ej vad det kostar, men säkert någonstans mellan 5 och 10000. I övrigt är det väl inga typiska problem just för den modellen. Om luftfjädringen pajar så blir det dyrt, men det gäller ju alla bilmodeller som har det.

Var beredd på att mobilappen suger och att det alltid är problem att kontakta bilen för att slå på värmaren.

Förbrukningen på min (en 2021) låg aldrig under 2,3 kWh/mil och på vintertid kunde den dra uppåt 4-5 kWh/mil de första milen. Tror att runt 25, kanske 30 mil är mer realistiskt vid längre körning då det är minusgrader.

Permalänk
Medlem

@andr3a$: tack, intressant att höra från någon som har haft en. Det var en 55? Nedåt 25 mil är kanske inte så kul i vissa fall.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@andr3a$: tack, intressant att höra från någon som har haft en. Det var en 55? Nedåt 25 mil är kanske inte så kul i vissa fall.

Ja, det var en 55 med det större batteriet. Problemet är att den saknar förvärmning av batteriet så stora mängder ström går åt i början till att värma det innan förbrukningen går ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Ja, det var en 55 med det större batteriet. Problemet är att den saknar förvärmning av batteriet så stora mängder ström går åt i början till att värma det innan förbrukningen går ner.

Ok tack för svar det är ju trist.

Hittade en gigantisk tråd på elbilforum.no som jag får grotta ner mig i.
Om jag läst rätt kan man ställa in i app att förvärma innan avresa när den står på laddning? Men är det bara kupé då och inte batteriet?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ok tack för svar det är ju trist.

Hittade en gigantisk tråd på elbilforum.no som jag får grotta ner mig i.
Om jag läst rätt kan man ställa in i app att förvärma innan avresa när den står på laddning? Men är det bara kupé då och inte batteriet?

Har två bekanta som också haft den bilen. Den drog mer på sommaren än vad min gör på vintern (Ev6).

Permalänk
Medlem

Tesla model 3 performance 2019. Har provat flertal olika tesla laddare och andra laddare som ska ge upp till 250kw laddning. Men har som max sett bilen ladda drygt 140kw. Hur uppnår man dessa extrema farter för att ladda 10-80% på 25-30 min?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Tesla model 3 performance 2019. Har provat flertal olika tesla laddare och andra laddare som ska ge upp till 250kw laddning. Men har som max sett bilen ladda drygt 140kw. Hur uppnår man dessa extrema farter för att ladda 10-80% på 25-30 min?

Hade du förvärmt batteriet genom att navigera till laddaren innan? Har den stått ute kring nollan kan det krävas rätt lång förvärmning innan du får fullt ös då batteriet måste upp kring 45-50 grader för att få full effekt.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av SwedZi:

Tesla model 3 performance 2019. Har provat flertal olika tesla laddare och andra laddare som ska ge upp till 250kw laddning. Men har som max sett bilen ladda drygt 140kw. Hur uppnår man dessa extrema farter för att ladda 10-80% på 25-30 min?

Det finns flera variabler här:

1. Tesla Model 3 kan bara ladda 250KW på Teslas egna laddare. Annars är maximalt fart lägre - jag tror det är runt 180KW på andra laddare, men jag minns inte helt säkert.
2. Endast Teslas laddare av generation 3 och nyare kan ladda 250KW. Dessa utmärks av att de endast har en kabel - de gamla har två st. En för europeiska standard-kontakten och en för Teslas äldre, egna kontakt.
3. 250KW hastighet kommer man bara upp i när batteriet är "nästan tomt" - typ upp till 30% laddnings-nivå. Sen trappar den ner farten allt eftersom.
4. Batteriet måste vara varmt för att det ska gå att ladda så snabbt. Om du använder bilens inbyggda navigator för att navigera till en laddstation (som den förstår är just en laddstation) så förvärmer den batteriet så att det är alldeles lagom temp tills när du kommer fram.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Hade du förvärmt batteriet genom att navigera till laddaren innan? Har den stått ute kring nollan kan det krävas rätt lång förvärmning innan du får fullt ös då batteriet måste upp kring 45-50 grader för att få full effekt.

Har provat både och, idag laddade jag utan förvärmning och fick endast 34kw i en supercharge laddare. Förståeligt. Har som max tidigare navigerat ca 40 minuter innan laddning, och var väl då jag fick 130kw ungefär. Verkar vara väldigt svårt att uppnå 200+kw?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det finns flera variabler här:

1. Tesla Model 3 kan bara ladda 250KW på Teslas egna laddare. Annars är maximalt fart lägre - jag tror det är runt 180KW på andra laddare, men jag minns inte helt säkert.
2. Endast Teslas laddare av generation 3 och nyare kan ladda 250KW. Dessa utmärks av att de endast har en kabel - de gamla har två st. En för europeiska standard-kontakten och en för Teslas äldre, egna kontakt.
3. 250KW hastighet kommer man bara upp i när batteriet är "nästan tomt" - typ upp till 30% laddnings-nivå. Sen trappar den ner farten allt eftersom.
4. Batteriet måste vara varmt för att det ska gå att ladda så snabbt. Om du använder bilens inbyggda navigator för att navigera till en laddstation (som den förstår är just en laddstation) så förvärmer den batteriet så att det är alldeles lagom temp tills när du kommer fram.

Tack för svar.

Så man ska egentligen vara nöjd om man hamnar runt 100-150kw när man laddar på Teslas äldre SuC laddare och ifall man börjat navigera 30-40 min innan laddning?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Har provat både och, idag laddade jag utan förvärmning och fick endast 34kw i en supercharge laddare. Förståeligt. Har som max tidigare navigerat ca 40 minuter innan laddning, och var väl då jag fick 130kw ungefär. Verkar vara väldigt svårt att uppnå 200+kw?

Inte säkert att 40 minuter räcker för att få det helt varmt men över 130 kW borde du nog få. Men det är många andra aspekter som spelar in för att få mer än 130 kW t.ex. vad för laddare det är, hur många laddar på stationen, delas laddaren med någon, vad bilen har för batterinivå när laddningen startar osv.

EDIT: såg att du skrev Teslas äldre laddare, är det V2 (som har två kablar) så får du inte mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Har två bekanta som också haft den bilen. Den drog mer på sommaren än vad min gör på vintern (Ev6).

Inte så överraskande i så fall. Audin väger runt 500 kg mer, är större i alla mått och kantigare. Sen är Kian är mer modern i tillägg.

För mig kommer förbrukning rätt långt ner på listan över prioriteringar.
Bara den har en acceptabel räckvidd och snabb laddhastighet för de få gånger man åker på långresa.
I princip är det då bara elkostnaden per mil som påverkas och det är en liten del om man nästan bara kommer ladda hemma. Men ja, såklart bara fördelar med lägre förbrukning.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Har nu gjort min första "långresa" Gbg-Sälen ToR med elbil, det var en utmaning eftersom vi inte hade laddare vid stugan ...
Vid -20C så kommer man inte så långt med en elbil
Fråga, hur länge brukar batteriet förvärma? Förstår att det har med yttertemperatur att göra, men ca? När vi körde upp och det var runt -13C där vi laddade, så förvärmde batteriet i ca 40minuter, vilket känns länge, men kanske standard?
Vad jag är ute efter är alltså att typ få en uppfattning hur länge man skall köra innan laddning, för fy f-n vad långsamt det går utan förvärmning, plåga! Bilen har tyvärr inte manuell förvärmning, man måste navigera till en laddare, jag hoppas det kommer en uppdatering där de löser den biten.
Och "klimatisera" bilen utan att vara inkopplad, kan det verkligen löna sig effektmässigt? Nu var det kallt (runt -15C) som sagt, men 7-8% på ett 90kWh batteri ...
Har en MB EQE 350 (sedan, inte SUVen) om det ger något.

Visa signatur

/O

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av SwedZi:

Tack för svar.

Så man ska egentligen vara nöjd om man hamnar runt 100-150kw när man laddar på Teslas äldre SuC laddare och ifall man börjat navigera 30-40 min innan laddning?

Ja, det skulle jag nog säga är ungefär så bra det blir med de förutsättningarna.

Skrivet av MrWIB:

Har nu gjort min första "långresa" Gbg-Sälen ToR med elbil, det var en utmaning eftersom vi inte hade laddare vid stugan ...
Vid -20C så kommer man inte så långt med en elbil
Fråga, hur länge brukar batteriet förvärma? Förstår att det har med yttertemperatur att göra, men ca? När vi körde upp och det var runt -13C där vi laddade, så förvärmde batteriet i ca 40minuter, vilket känns länge, men kanske standard?
Vad jag är ute efter är alltså att typ få en uppfattning hur länge man skall köra innan laddning, för fy f-n vad långsamt det går utan förvärmning, plåga! Bilen har tyvärr inte manuell förvärmning, man måste navigera till en laddare, jag hoppas det kommer en uppdatering där de löser den biten.
Och "klimatisera" bilen utan att vara inkopplad, kan det verkligen löna sig effektmässigt? Nu var det kallt (runt -15C) som sagt, men 7-8% på ett 90kWh batteri ...
Har en MB EQE 350 (sedan, inte SUVen) om det ger något.

Nu törs jag inte svara för just den bilen. Men min Model 3 LR har som värst börjat förvärma upp till 2h innan laddstoppet när det varit riktigt kallt. Det är ju trots att ett flera hundra kilo tungt batteri som ska värmas upp till typ 40 grader. Är det då -15 ute så kommer de ju ta ett bra tag.

Förvärmning innan avfärd lönar sig aldrig om du räknar förbrukade kWh. Det är dels en komfortfråga för att ha det varmt och skönt i bilen. Dels en räckvidds-fråga för att komma längre - om du förvärmer med ström ”från väggen”. Då kan du åka hemifrån med redan varm bil och fullt laddat batteri. Så du kommer att komma längre. Men du sparar inte totalt antal förbrukade kWh. Du bara förbrukar dem direkt från laddaren istället för ur batteriet.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A