Androids Närdelning döps om till Snabbdelning

Permalänk
Melding Plague

Androids Närdelning döps om till Snabbdelning

Googles funktion för att enkelt skicka filer till andra Android-enheter i omgivningen ser ut att få ett nytt namn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är nog många som kommer slita sig i håret och inte förstå varför Quick Share inte fungerar mellan Samsung och en annan tillverkare.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är nog många som kommer slita sig i håret och inte förstå varför Quick Share inte fungerar mellan Samsung och en annan tillverkare.

Vågar man hoppas att de gjort det kompatibelt när två identiska funktioner bär samma namn?

Antagligen för mycket att begära

Permalänk
Medlem

Ja...min Samsung har ju "Quick Share"...ska vid tillfälle prova mot barnens Pixel-telefoner.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vågar man hoppas att de gjort det kompatibelt när två identiska funktioner bär samma namn?

Antagligen för mycket att begära

Står inte i denna nyhet, men Swedroid hade denna nyhet innan jul skrev så här då bland annat: "Att Google döper om Nearby Share till namnet på Samsungs tjänst bör innebära att de två företagen samarbetar och har kombinerat lösningarna, med det bästa från båda i en gemensam delningstjänst." https://swedroid.se/android-nearby-share-verkar-kombineras-me...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är nog många som kommer slita sig i håret och inte förstå varför Quick Share inte fungerar mellan Samsung och en annan tillverkare.

Bara att använda https://snapdrop.net/

Kan även hostas lokalt om man föredrar.

Permalänk
Medlem

Testade igår och min fil tog ca 15 min att föra över,
används bara bluetooth?

Permalänk
Medlem

Varför? Kan inte Google hålla kvar någon tjänst/namn/funktion? Sist var det podcast appen som försvinner, nu är det något som döps om. Google kan inte ha något mer än fem minuter utan att börja fingra på det.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av izzie:

Bara att använda https://snapdrop.net/

Kan även hostas lokalt om man föredrar.

Bara och bara. Snapdrop kräver väl att man är uppkopplade mot samma Wi-Fi, plus att det i praktiken behövs åtkomst till Internet för att initiera överföringen? Verkar som ett bra verktyg, men knappast en ersättare för "äkta" överföring direkt mellan enheter, och verkligen inte för "plattformsoberoende AirDrop". Det sistnämnda kommer förstås aldrig bli verklighet eftersom Apple för evigt kommer vägra tillåta det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Är detta en funktion som nån faktiskt använder i verkligheten? Jag har väldigt svårt att se ett användningsområde för det, utöver möjligen några få nischade arbetssituationer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Testade igår och min fil tog ca 15 min att föra över,
används bara bluetooth?

Skulle gissa att bluetooth är fallback

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Är detta en funktion som nån faktiskt använder i verkligheten? Jag har väldigt svårt att se ett användningsområde för det, utöver möjligen några få nischade arbetssituationer.

Det är nice när man vill ha över en fil/bild från telefonen till datorn. Slipper mecka med mail eller dylikt.
Bara välj att dela bilden från telefonen och så dyker den upp i downloads på datorn. Väldigt smidigt!

Fast jag är rätt kass på att använda funktionen åt andra hållet när man har filer på datorn som man behöver kunna kolla i telefonen - blir nästan alltid ett mail för jag tänker inte på att funktionen finns!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Testade igår och min fil tog ca 15 min att föra över,
används bara bluetooth?

Nej, Wi-Fi ska också användas

Skrivet av cyklonen:

Är detta en funktion som nån faktiskt använder i verkligheten? Jag har väldigt svårt att se ett användningsområde för det, utöver möjligen några få nischade arbetssituationer.

Ja, jag använder denna funktion så fort jag vill överföra saker mellan Android telefoner, eller till en dator där jag har nearby share installerat

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Testade igår och min fil tog ca 15 min att föra över,
används bara bluetooth?

Koden är open source, men inte lättläst. Kollade på den igår efter ideer till ett BLE-projekt på jobbet. Koden har referenser till legacy Bluetooth, BLE, Wi-Fi och webrtc. Hur den exakt fungerar är som sagt inte jättelätt att genomskåda vid en snabb läsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, Wi-Fi ska också användas
Ja, jag använder denna funktion så fort jag vill överföra saker mellan Android telefoner, eller till en dator där jag har nearby share installerat

Jo, jag förstår vad funktionen gör, men jag förstår inte att behovet av funktionen finns mer än kanske nån gång på ett årtionde eller så, utanför vissa väldigt nischade jobbsituationer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jo, jag förstår vad funktionen gör, men jag förstår inte att behovet av funktionen finns mer än kanske nån gång på ett årtionde eller så, utanför vissa väldigt nischade jobbsituationer.

Jag har använt funktionen många gånger under året.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Man blir bara ännu mer nöjd med iPhone när man läser nyheter som det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Är detta en funktion som nån faktiskt använder i verkligheten? Jag har väldigt svårt att se ett användningsområde för det, utöver möjligen några få nischade arbetssituationer.

Senast igår så skickade jag ~100 bilder till en annan samsunglur. Tog ett par sekunder via Quick share. Hur smidigt som helst.

Kan även skicka långfilmer/serier utan problem.

Jag kör även en Samsunglaptop, där är det ett klick för att skicka över något till telefonen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har använt funktionen många gånger under året.

Ja...använder det nog någon gång i månaden iaf, och då är det skönt att ha. Förde över en PDF till min frus telefon härom veckan, smidigt att slippa gå via mail eller drive eller liknande. En arbetskollega ville ha en app från mig, den fanns inte längre på google play; inga problem, sparade ner den som .apk och skickade över den vid lunchbordet.

Vid större överföringar från telefon till dator (videofiler på några GByte exempelvis) kör jag hellre med USB-minne.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Står inte i denna nyhet, men Swedroid hade denna nyhet innan jul skrev så här då bland annat: "Att Google döper om Nearby Share till namnet på Samsungs tjänst bör innebära att de två företagen samarbetar och har kombinerat lösningarna, med det bästa från båda i en gemensam delningstjänst." https://swedroid.se/android-nearby-share-verkar-kombineras-me...

Låt oss hoppas på platformsgemensam lösning. Att låsa in användare är ett otyg som behöva upphöra.

Visa signatur

Jag behöver inget krypto...
jag skriver kryptiskt, det räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Är detta en funktion som nån faktiskt använder i verkligheten? Jag har väldigt svårt att se ett användningsområde för det, utöver möjligen några få nischade arbetssituationer.

Ja, föra över bilder och videor går ju så mycket snabbare när det sker över wi-fi mellan enheterna.
Nu vet jag ju dock inte om Android använder blåtand istället, men på iPhone till Mac eller padda går det snabbt att tanka över.
Det gäller även från kamera till telefon, dator eller padda. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ja, föra över bilder och videor går ju så mycket snabbare när det sker över wi-fi mellan enheterna.
Nu vet jag ju dock inte om Android använder blåtand istället, men på iPhone till Mac eller padda går det snabbt att tanka över.
Det gäller även från kamera till telefon, dator eller padda. 😊

Den använder Wi-Fi. Det är ungefär samma som AirDrop, fast på Android sidan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig