Hövding kastar in handduken – ansöker om konkurs

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta är en väldigt intressant teknikpryl med datorteknik i sig för att detektera om någon faller och den då löser ut.

Sedan prat om att förstöra frillan och annat som vissa skriver. Så innebär hjälm en massa komplikationer när man ej enkelt kan låsa fast den på cykeln. Antagligen får man gå runt med hjälmen på huvudet hela tiden, eller så får man bära med sig den i butiker och då ta platts i korgen som man ska handla i vilket innebär att man får handla mindre.

De flesta skydd medför något annat problem av något slag, det är därför vi inte ser folk gå runt med huggarstövlar, ishockeyhjälm och annat till vardags..
När det gäller hjälm så är min bild att majoritet av alla vuxna kör utan, det är ett stort problem. Lösningen jag ser för att få fler är lagstiftning eller att göra bättre hjälmar. Jag ser inte konceptet Hövdingen hjälm som dåligt utan mer implementationen.

Finns många intressanta teknikprylar med datorteknik i sig, men dom platsar ändå inte på Sweclockers, precis som den här cykelgrejen inte heller gör då det ligger just i cykelkategorin o inte datorkategorin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Applåder !!!!

Mycket bra förklarat.

Här blir man idiotförklarad för man inte använder cykelhjälm. O M G jag är 56 år och har aldrig använt en cykelhjälm någonsin, och jag kommer never ever göra det.

Ungarna idagens samhälle, kan jag tycka är söndercurlade och förvirrade.

Man trillar man slår sig, och ? Upp igen o cykla.

Men visst är det bra med säkerhet, men för mycket kan även bli tvärtom.

Har väl inget med idiotförklaring att göra, hjälmen är ju där för den eventuella gången det händer något illa.

Svärföräldrarna har en bekant som blev påkörd i en rondell. Bilisten stannade inte vid övergångsstället.

Personen i fråga bröt höftben, arm och axel. Fick också en mindre hjärnskada som resulterat i talsvårigheter och svårigheter med att gå som nu långsamt blir bättre.
Utan hjälm skulle han definitivt vara död idag.

Med det sagt såg min bror en kvinna med hjälm bli överkörd av en lastbil i Stockholm, där hade det inte spelat någon roll med eller utan hjälm.

Vi är alla vuxna och väljer själva vad vi gör.
Jag personligen tycker att barn ska ha hjälm när dom cycklar, åker skidor / skridskor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Jag tex jobbar som ingenjör där hjärnan är mitt levebröd

Seriöst?
Detta är vad du skrev, jag kan läsa det hundra gånger till. Kommer fortfarande stå att du är ingenjör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Aldrig fattat poängen, kragen ger mig bara dålig magkänsla

Ser väl jävligt schtek ut när man glider in på kontoret på schtureplan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeaj:

Seriöst?
Detta är vad du skrev, jag kan läsa det hundra gånger till. Kommer fortfarande stå att du är ingenjör.

"jobbar som" står det, läs igen.

Permalänk
Medlem

Cyklar man förnuftigt behöver man inte en cykelhjälm alls.

Kan förstå att man har en hjälm på sig om man stunt cyklar, förlåt åker modern MTB, där allt ska gå snabbt, man ska åka nedåt i hög hastighet, hoppa med cykeln, säga ord som "radical" och "cool bro" och vara "tuff" och göra "coola" grejer mellan energidrycksstoppen med kepsen på sned.

Men i övrigt, cyklar man i en normal hastighet och har koll på vad man gör så är det helt onödigt att ha en hjälm på sig. Vill man ta risker och är osäker på om man "sätter den" då kan jag förstå att man har en hjälm på sig, men då ska du ha knäskydd, ansiktsskydd, armbågsskydd och hela paketet på dig också.

Köp inte all hype utan tänk med din egen hjärna.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av wazman:

Cyklar man förnuftigt behöver man inte en cykelhjälm alls.

Kan förstå att man har en hjälm på sig om man stunt cyklar, förlåt åker modern MTB, där allt ska gå snabbt, man ska åka nedåt i hög hastighet, hoppa med cykeln, säga ord som "radical" och "cool bro" och vara "tuff" och göra "coola" grejer mellan energidrycksstoppen med kepsen på sned.

Men i övrigt, cyklar man i en normal hastighet och har koll på vad man gör så är det helt onödigt att ha en hjälm på sig. Vill man ta risker och är osäker på om man "sätter den" då kan jag förstå att man har en hjälm på sig, men då ska du ha knäskydd, ansiktsskydd, armbågsskydd och hela paketet på dig också.

Köp inte all hype utan tänk med din egen hjärna.

Kör du utan bilbälte också? Jag menar, du kör väl i din egna takt och i en normal hastighet?

Permalänk
Hedersmedlem

Med hjälm är bättre än utan imo så jag kör alltid med hjälm (förutom då jag inte har en med mig), men i konsekvensens namn bör vi ju egentligen använda hjälm när vi kör bil också, det är risk för skallskador då med, särskilt med tanke på de höga hastigheterna. Jag vill minnas att jag läste vid något tillfälle om att bilhjälm skulle kunna minska risken för skallskador när man kör bil med 44%, det är nästan lika bra som cykelhjälmens 60%. (Siffror utan källhänvisning, ta med en nypa salt.)

Det är däremot socialt accepterat att köra med hjälm när man cyklar, men om man har hjälm på sig när man kör bil så betraktas man väl som lite av en idiot, så jag skulle inte våga köra runt i bilen med hjälm på. Däremot har jag hjälm när jag cyklar.

Det är så klart inte ett logiskt beslut på något sätt, men jag är i alla fall medveten om hur ologiskt och okonsekvent det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wazman:

Cyklar man förnuftigt behöver man inte en cykelhjälm alls.

Kan förstå att man har en hjälm på sig om man stunt cyklar, förlåt åker modern MTB, där allt ska gå snabbt, man ska åka nedåt i hög hastighet, hoppa med cykeln, säga ord som "radical" och "cool bro" och vara "tuff" och göra "coola" grejer mellan energidrycksstoppen med kepsen på sned.

Men i övrigt, cyklar man i en normal hastighet och har koll på vad man gör så är det helt onödigt att ha en hjälm på sig. Vill man ta risker och är osäker på om man "sätter den" då kan jag förstå att man har en hjälm på sig, men då ska du ha knäskydd, ansiktsskydd, armbågsskydd och hela paketet på dig också.

Köp inte all hype utan tänk med din egen hjärna.

Detta stämmer om du lugnt och fint cyklar ensam på en fin cykelväg ned mot solnedgången som Lucky Luke på sin häst.
Nu lever vi i något som kallas verkligheten där du har medtrafikanter, dåligt underhållna vägar, regn, snö samt andra hinder du ej kan förutse. Du ska trängas med bussar, stressade taxiförare, memils på sina racers samt all annan trafik.
Du gör nog bäst i att sätta på en hjälm för gissar på att du litar på din egen förmåga men inte andras.
Blir du påkörd av en bil hjälper det inte hur försiktigt du än cyklar och vilka egenskaper du än besitter och vid en smäll mot huvudet är det enda som kommer hjälpa en hjälm.

Så du kan skippa hjälmen när du ska ut och söndagscykla men när det är annan trafik inblandad gör du bäst i att ta på hjälmen.
Stay safe!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Med hjälm är bättre än utan imo så jag kör alltid med hjälm (förutom då jag inte har en med mig), men i konsekvensens namn bör vi ju egentligen använda hjälm när vi kör bil också, det är risk för skallskador då med, särskilt med tanke på de höga hastigheterna. Jag vill minnas att jag läste vid något tillfälle om att bilhjälm skulle kunna minska risken för skallskador när man kör bil med 44%, det är nästan lika bra som cykelhjälmens 60%. (Siffror utan källhänvisning, ta med en nypa salt.)

Det är däremot socialt accepterat att köra med hjälm när man cyklar, men om man har hjälm på sig när man kör bil så betraktas man väl som lite av en idiot, så jag skulle inte våga köra runt i bilen med hjälm på. Däremot har jag hjälm när jag cyklar.

Det är så klart inte ett logiskt beslut på något sätt, men jag är i alla fall medveten om hur ologiskt och okonsekvent det är.

Att använda hjälm i vanlig biltrafik kommer stjälpa lika mycket som att hjälpa, du blockerar sikt, rörlighet och hörsel vilket leder lättare till en olycka. De flesta som dör i trafiken gör det under speciella förhållanden, tex ratt/drogfylla, extrema hastigheter, olovlig körning osv. Blir svårt att övertyga rattfyllot att använda hjälm.
Hjälm i bil är för motorsport, inget annat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jompa79:

Att använda hjälm i vanlig biltrafik kommer stjälpa lika mycket som att hjälpa, du blockerar sikt, rörlighet och hörsel vilket leder lättare till en olycka. De flesta som dör i trafiken gör det under speciella förhållanden, tex ratt/drogfylla, extrema hastigheter, olovlig körning osv. Blir svårt att övertyga rattfyllot att använda hjälm.
Hjälm i bil är för motorsport, inget annat.

Nu hittar jag tyvärr ingen bra länk just nu och jag ska precis åka och göra annat men hjälmen i fråga var typ som ett pannband.

https://www.ecoprofile.se/thread-2146-bilbranschen-pratar-cyk...

Som sagt, inte direkt någon auktoritativ källa, men länkarna i inlägget till mer auktoritativa källor är döda.

Så det blockerar ingen sikt, rörlighet, hörsel eller liknande. Men reducerar ändå skallskador med 44%. Se det som ett hypotetiskt exempel, inte som fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nu hittar jag tyvärr ingen bra länk just nu och jag ska precis åka och göra annat men hjälmen i fråga var typ som ett pannband.

https://www.ecoprofile.se/db/images/post16505.jpg
https://www.ecoprofile.se/thread-2146-bilbranschen-pratar-cyk...

Som sagt, inte direkt någon auktoritativ källa, men länkarna i inlägget till mer auktoritativa källor är döda.

Så det blockerar ingen sikt, rörlighet, hörsel eller liknande. Men reducerar ändå skallskador med 44%. Se det som ett hypotetiskt exempel, inte som fakta.

Detta var en ännu sämre idé än hövding, tur den aldrig blev verklighet 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av meat4u:

Har väl inget med idiotförklaring att göra, hjälmen är ju där för den eventuella gången det händer något illa.

Svärföräldrarna har en bekant som blev påkörd i en rondell. Bilisten stannade inte vid övergångsstället.

Personen i fråga bröt höftben, arm och axel. Fick också en mindre hjärnskada som resulterat i talsvårigheter och svårigheter med att gå som nu långsamt blir bättre.
Utan hjälm skulle han definitivt vara död idag.

Med det sagt såg min bror en kvinna med hjälm bli överkörd av en lastbil i Stockholm, där hade det inte spelat någon roll med eller utan hjälm.

Vi är alla vuxna och väljer själva vad vi gör.
Jag personligen tycker att barn ska ha hjälm när dom cycklar, åker skidor / skridskor.

Dock så har ju bilar inte väjningsplikt för cyklar vid övergångsställen (såvida dom inte går med cykeln då) så till viss del så får den där bekanta tyvärr skylla sig själv. Men med det sagt så vet jag ju inte alls hur det såg ut där, o att man som bilist ändå bör ha koll på vad som är på väg över ett övergångsställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Dock så har ju bilar inte väjningsplikt för cyklar vid övergångsställen (såvida dom inte går med cykeln då) så till viss del så får den där bekanta tyvärr skylla sig själv. Men med det sagt så vet jag ju inte alls hur det såg ut där, o att man som bilist ändå bör ha koll på vad som är på väg över ett övergångsställe.

Helt rätt. Verkar som många cyklister missar enkla regler.

Vi har inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter. Märkligt att skylla på att någon inte stannat när man gått eller cyklat ut framför dem. Vid det övergångsställe går man ut efter att man fått ögonkontakt med trafikanterna på vågen man ska passera så att man med säkerhet vet att de observerat en.

Om man blir påkörd är det mestadels tur som avgör resultatet. Hjälm är bra, att bli sedd och undvika bli påkörd är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Dock så har ju bilar inte väjningsplikt för cyklar vid övergångsställen (såvida dom inte går med cykeln då) så till viss del så får den där bekanta tyvärr skylla sig själv. Men med det sagt så vet jag ju inte alls hur det såg ut där, o att man som bilist ändå bör ha koll på vad som är på väg över ett övergångsställe.

Vid rena övergångsställen har cyklister inte företräde, det har du rätt i. Men det finns väldigt många tillfällen idag som cyklister har företräde.

Några exempel:
Vid cykelövergångar, däremot inte vid cykelpassager. Om inte nedan:
Ut ur cirkulationsplats
Inför cirkulationsplats med väjningsplikt (hajtänder innan cykelpassage)
Vid sväng i korsning där du korsar en parallell cykelvägväg

Några exempel och ibland är det riktigt knivigt att veta vad som gäller. Oavsett så får man inte köra på någon som påbörjat att cykla över vägen. (att man ska behöva skriva det.. haha)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Vid rena övergångsställen har cyklister inte företräde, det har du rätt i. Men det finns väldigt många tillfällen idag som cyklister har företräde.

Några exempel:
Vid cykelövergångar, däremot inte vid cykelpassager. Om inte nedan:
Ut ur cirkulationsplats
Inför cirkulationsplats med väjningsplikt (hajtänder innan cykelpassage)
Vid sväng i korsning där du korsar en parallell cykelvägväg

Några exempel och ibland är det riktigt knivigt att veta vad som gäller. Oavsett så får man inte köra på någon som påbörjat att cykla över vägen. (att man ska behöva skriva det.. haha)

Själv så är jag mer rädd att bli påkörd av en cyklist än en bilist. Cyklisterna tror att de har företräde i allt och skiter i andra trafikanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Applåder !!!!

Mycket bra förklarat.

Här blir man idiotförklarad för man inte använder cykelhjälm. O M G jag är 56 år och har aldrig använt en cykelhjälm någonsin, och jag kommer never ever göra det.

Ungarna idagens samhälle, kan jag tycka är söndercurlade och förvirrade.

Man trillar man slår sig, och ? Upp igen o cykla.

Men visst är det bra med säkerhet, men för mycket kan även bli tvärtom.

Jag tycker att denna förvirringen beror på hur gammal man är och var man vuxit upp:

40+ folk (gruppen som jag håller till (även om jag är 39)) trycker troligen så pga barndomens minne: väldigt få bilar, cyklandet ute på landet i gröna fältar, låga hastigheter, kompisar vid din sida, allt är lugnt... Det värsta kan hända om man trillar ner från cykeln är ett par skrapsår eller en grön fläck på kläder från gräset. Jag är lite osäker men tycker att folk i denna grupp är mer benägna att uppfatta cykeln som en frisidsfordon

Folk som är yngre än 40 oftast hade vuxit upp i en annan tid och miljö och kanske tycker annorlunda : mycket trafik, asfalt är typ överallt, cykeln är ett fordon att ta sig till jobbet inom stan med väldig intensiv trafik. Mycket stress...

Bara mina tankar....

(Hade jag under min barndom kommit ut och cyklat i en cykel hjälm, knäskydd, armbågarskydd - skulle jag blivit mobbat av hela byn.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Jag tycker att denna förvirringen beror på hur gammal man är och var man vuxit upp:

40+ folk (gruppen som jag håller till (även om jag är 39)) trycker troligen så pga barndomens minne: väldigt få bilar, cyklandet ute på landet i gröna fältar, låga hastigheter, kompisar vid din sida, allt är lugnt... Det värsta kan hända om man trillar ner från cykeln är ett par skrapsår eller en grön fläck på kläder från gräset. Jag är lite osäker men tycker att folk i denna grupp är mer benägna att uppfatta cykeln som en frisidsfordon

Folk som är yngre än 40 oftast hade vuxit upp i en annan tid och miljö och kanske tycker annorlunda : mycket trafik, asfalt är typ överallt, cykeln är ett fordon att ta sig till jobbet inom stan med väldig intensiv trafik. Mycket stress...

Bara mina tankar....

(Hade jag under min barndom kommit ut och cyklat i en cykel hjälm, knäskydd, armbågarskydd - skulle jag blivit mobbat av hela byn.)

Bra tankar!

Jo, jag tycker du sammanfattade det väldigt bra, och att det ligger mycket i det du skriver. När jag växte upp så fanns det inga cykelhjälmar.
Och inte ens skateboardåkare hade hjälm, och många av hockeyspelarna på 60 - 70:talet hade ingen hjälm (kanada) som man såg på tv.

God Jul

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Bra tankar!

Jo, jag tycker du sammanfattade det väldigt bra, och att det ligger mycket i det du skriver. När jag växte upp så fanns det inga cykelhjälmar.
Och inte ens skateboardåkare hade hjälm, och många av hockeyspelarna på 60 - 70:talet hade ingen hjälm (kanada) som man såg på tv.

God Jul

Tack!

Det är samma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Dock så har ju bilar inte väjningsplikt för cyklar vid övergångsställen (såvida dom inte går med cykeln då) så till viss del så får den där bekanta tyvärr skylla sig själv. Men med det sagt så vet jag ju inte alls hur det såg ut där, o att man som bilist ändå bör ha koll på vad som är på väg över ett övergångsställe.

Skrivet av FilleMang:

Helt rätt. Verkar som många cyklister missar enkla regler.

Vilken har inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter. Märkligt att skylla på att någon inte stannat när man gått eller cyklat ut framför dem. Vid det övergångsställe går man ut efter att man fått ögonkontakt med trafikanterna på vågen man ska passera så att man med säkerhet vet att de observerat en.

Om man blir påkörd är det mestadels tur som avgör resultatet. Hjälm är bra, att bli sedd och undvika bli påkörd är bättre.

Absolut, mitt inlägg var menat som neutralt och att påvisa att det inte spelar någon om du gjorde rätt eller fel när olyckan väl är framme.

I det här fallet var dock cyklisten på en cykel-/mopedväg som har företräde. Den korsar en utfart från en mindre bil rondell (hände i tyskland). Han var på en elcykel så smällen var rejäl.
Tyvärr får vi aldrig reda på vad som exakt hände då bilisten smet och mannen hittades svårt skadad avsvimmad i diket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meat4u:

Absolut, mitt inlägg var menat som neutralt och att påvisa att det inte spelar någon om du gjorde rätt eller fel när olyckan väl är framme.

I det här fallet var dock cyklisten på en cykel-/mopedväg som har företräde. Den korsar en utfart från en mindre bil rondell (hände i tyskland). Han var på en elcykel så smällen var rejäl.
Tyvärr får vi aldrig reda på vad som exakt hände då bilisten smet och mannen hittades svårt skadad avsvimmad i diket.

Ah ja som jag skrev så vet jag inte hur det såg ut där, men nu vet jag mer o det där lät riktigt illa!
Men ja precis, en hjälm är en bra föräkring oavsett vad, för det är precis som när jag går över en väg oavsett om det är ett övergångsställe o jag har grönt eller om jag bara går över en random väg så tittar jag _alltid_ höger o vänster; självbevarelsedrift, jag må kanske ha rätten på min sida men det betyder inte att folk av olika anledningar kanske gör fel.

Permalänk
Medlem

Första gången jag såg en Hövding tänkte jag att den där kommer aldrig sitta på mej.

Anledningen? Hur skyddar den mot fallande objekt (kvistar etc) när jag cyklar i skogen? Jag har än idag inte sett något som bekräftar att den skyddar mot fallande objekt oavsett varifrån det kommer t ex under hård vind.

En hjälm med hakskydd, så kallad "full face", är i mitt tycke det bästa alternativet.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Första gången jag såg en Hövding tänkte jag att den där kommer aldrig sitta på mej.

Anledningen? Hur skyddar den mot fallande objekt (kvistar etc) när jag cyklar i skogen? Jag har än idag inte sett något som bekräftar att den skyddar mot fallande objekt oavsett varifrån det kommer t ex under hård vind.

En hjälm med hakskydd, så kallad "full face", är i mitt tycke det bästa alternativet.

Den har aldrig varit avsedd att ersätta några MTB-störtkrukor för skogsbruk. Syftet är rätt uttryckligt normal, någorlunda lugn cykling på asfalt. Sedan känns fallande objekt på grund av hård vind rätt långt utanför huvudanvändningsområdet (!) för en cykelhjälm... Då får du nog gå med hjälm dygnet runt och överallt, för vem vet vad som blåser eller ramlar ned från tak inne i stan? Inte minst så här års, då det faktiskt har hänt att folk har dött av nedfallande is.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Den har aldrig varit avsedd att ersätta några MTB-störtkrukor för skogsbruk. Syftet är rätt uttryckligt normal, någorlunda lugn cykling på asfalt. Sedan känns fallande objekt på grund av hård vind rätt långt utanför huvudanvändningsområdet (!) för en cykelhjälm... Då får du nog gå med hjälm dygnet runt och överallt, för vem vet vad som blåser eller ramlar ned från tak inne i stan? Inte minst så här års, då det faktiskt har hänt att folk har dött av nedfallande is.

Har inte haft en MTB sen förra vintersäsongen, MTB är för begränsade. Du menar alltså att människor som bor i kustnära områden där det blåser ofta, t ex jag i Göteborg, inte är tänkt att ha en hjälm från Hövding? Jag cykelpendlar varje arbetsdag till/från jobbet, "normal, någorlunda lugn cykling på asfalt" som du utrycker det. Med dubbdäcken på pendlarcykeln kommer jag inte upp i några hastigheter värda att nämna oavsett hur utvilad jag må vara, och oavsett underlag t ex asfalt, grusväg, skogsstig.
Nedfallande is har jag sett spår av på Älvsborgsbron så sent som för ca en vecka sen. Även om jag skulle få svåra skallskador av nedfallande is på nämnda bro med min cykelhjälm så är den bättre än en Hövding. En Hövding aktiveras efter jag redan är träffad, i bästa fall halvdöd, och på väg ner i bron.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av wazman:

Cyklar man förnuftigt behöver man inte en cykelhjälm alls.

Kan förstå att man har en hjälm på sig om man stunt cyklar, förlåt åker modern MTB, där allt ska gå snabbt, man ska åka nedåt i hög hastighet, hoppa med cykeln, säga ord som "radical" och "cool bro" och vara "tuff" och göra "coola" grejer mellan energidrycksstoppen med kepsen på sned.

Men i övrigt, cyklar man i en normal hastighet och har koll på vad man gör så är det helt onödigt att ha en hjälm på sig. Vill man ta risker och är osäker på om man "sätter den" då kan jag förstå att man har en hjälm på sig, men då ska du ha knäskydd, ansiktsskydd, armbågsskydd och hela paketet på dig också.

Köp inte all hype utan tänk med din egen hjärna.

Skulle "Om något händer så minskar jag risken för skalltrauma" vara "hypen" då menar du? Köper hellre den hypen än logiken att man skippar hjälm för att man vill se häftig ut. Lite som att skippa bilbälte för att man "alltid kör försiktigt".

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Applåder !!!!

Mycket bra förklarat.

Här blir man idiotförklarad för man inte använder cykelhjälm. O M G jag är 56 år och har aldrig använt en cykelhjälm någonsin, och jag kommer never ever göra det.

Ungarna idagens samhälle, kan jag tycka är söndercurlade och förvirrade.

Man trillar man slår sig, och ? Upp igen o cykla.

Men visst är det bra med säkerhet, men för mycket kan även bli tvärtom.

Haha, årets "jag är en gammal gubbe"-inlägg. Grattis!

Resonerar du lika intelligent när det gäller bilbälte?

Man krockar man slår sig, och? Upp igen o ta en taxi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Haha, årets "jag är en gammal gubbe"-inlägg. Grattis!

Resonerar du lika intelligent när det gäller bilbälte?

Man krockar man slår sig, och? Upp igen o ta en taxi.

Med ditt resonemang får man anta att du alltid går omkring med hjälm på huvudet ? Knäskydd, handledsskydd och en kudde på rumpan ?

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Applåder !!!!

Mycket bra förklarat.

Här blir man idiotförklarad för man inte använder cykelhjälm. O M G jag är 56 år och har aldrig använt en cykelhjälm någonsin, och jag kommer never ever göra det.

Ungarna idagens samhälle, kan jag tycka är söndercurlade och förvirrade.

Man trillar man slår sig, och ? Upp igen o cykla.

Men visst är det bra med säkerhet, men för mycket kan även bli tvärtom.

"För mycket säkerhet" definierar du som att använda cykelhjälm? Det är det enklaste och mest effektiva skyddet du kan ha om du ramlar av en cykel.

Som en som trillat på is och fått hjärnskakning med huvudvärk och nackvärk som följd så anser jag din kommentar vara djupt naiv. Jag var också naiv då jag bara körde hem och sov bort värken, det var efter en månads återkommande värk och märklig stundvis minnesförlust som jag kollade upp det.

Nu uppmanar jag alla att minimera riskerna. Den dagen du får återkommande problem under ett helt år eller mer för att du var lite lat med en enkel säkerhetsåtgärd kommer du nog ångra dig.

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Tycker att man kunde fortsätta sälja Hövding, som sagt ser man rätt många med dem här i Lund och säkert bättre än inget skydd alls.

Man kan kanske sälja dem som något annat än cykelhjälm? Explosiv krage, bättre än inget hälften av gångerna!

Om den inte uppfyller säkerhetskraven så får de kort och gott förbättra produkten eller sluta sälja den. Allt annat är falsk trygghet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarigan:

Med ditt resonemang får man anta att du alltid går omkring med hjälm på huvudet ? Knäskydd, handledsskydd och en kudde på rumpan ?

Nej. Använder oftast inte ens cykelhjälm (cyklar numera extremt sällan iofs). Jag är trots allt bara en halv generation från skog1s...uppväxt med hoppa-upp-på-cykeln-igen-mentalitet jag med mao.

Men eftersom det av någon anledning inte riktigt gick fram så får jag väl förtydliga: Det "intelligenta" i hans resonemang var konststycket att få användandet av cykelhjälm till både "söndercurling" och som något som har "tvärtom-effekt" på säkerheten. Då är det på sin plats att undra var gränserna dras.

Att senare generationer har lärt sig värdet av cykelhjälm är INTE något negativt. Pss är det INTE något negativt att man tids nog lärde sig att det har sin poäng att ha hjälm när man lirar hockey eller att det där svarta bältet i bilen kanske inte är så dumt ändå.

Och oavsett om vi pratar cykling, hockey eller bilar så kan du ge dig fasen på att det finns någon (oftast män) från den äldre generationen som inte klarar av de positiva förändringar som sker för varje generation. "Bah, det där behövde minsann aldrig jag!" Och vips så är den mossa-luktande gubben-som-skäller-på-moln född...

Men visst, tror du att detta innebär att folk i framtiden alltid går runt med hjälm på huvudet och kudde på rumpan så visst, allt kan dras till sen spets, oavsett om det är realistiskt eller ej.