Proshop krävde att jag skickade in hela dammsugaren istället för batteriet för reklamation, nu kasserar dom hela

Permalänk
Medlem

Proshop krävde att jag skickade in hela dammsugaren istället för batteriet för reklamation, nu kasserar dom hela

Tjo,

För ca en och en halv månad sedan skickade jag in min skaftdammsugare till Proshop för reklamation. Dammsugarens batteri hade en "flärp" som ska hålla batteriet på plats, vilken hade gått av, så om man vinklade dammsugaren uppåt (dammsuga gardin t.ex.) så lossnade batteriet. I övrigt fungerade den perfekt.

Jag mailade Proshop och bad om att få skicka in enbart batteriet eftersom det var batteriet som var trasigt. Då fick jag svar att jag var tvungen att skicka in alla munstycken, dammsugaren och batteri, annars skulle reklamationen kanske inte gå igenom.

Nu, efter 6 veckor, så blir jag krediterad ordinarie pris, vilket inte räcker till varken en likadan eller likvärdig dammsugare.

Jag känner mig lurad -- hade jag inte blivit tvingad att skicka in hela dammsugaren (istället för endast det defekta batteriet) så hade jag kunnat köpa nytt batteri, eller leva med att inte dammsuga gardiner.
Istället behåller/kasserar Proshop eller deras leverantör HELA dammsugaren och jag blir HELT utan.

Produkten gäller Dreame P10 och Proshop säljer den fortfarande, men till ett högre pris. Jag betalade 1586kr.

Måste jag acceptera krediteringen så att jag står här utan dammsugare och inte tillräckligt med kreditering för att köpa en ny?

(Bör också nämna att Proshop tog över en månad på sig att svara på ifall jag kunde skicka in enbart batteri. Reklamationen startades i september.)

Edit: Proshop svarade att krediteringen gjordes av misstag och att dom ska upprätta en ersättningsorder och skicka en likadan dammsugare snarast. Jag är förstås nöjd med svaret!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Tjo,

För ca en och en halv månad sedan skickade jag in min skaftdammsugare till Proshop för reklamation. Dammsugarens batteri hade en "flärp" som ska hålla batteriet på plats, vilken hade gått av, så om man vinklade dammsugaren uppåt (dammsuga gardin t.ex.) så lossnade batteriet. I övrigt fungerade den perfekt.

Jag mailade Proshop och bad om att få skicka in enbart batteriet eftersom det var batteriet som var trasigt. Då fick jag svar att jag var tvungen att skicka in alla munstycken, dammsugaren och batteri, annars skulle reklamationen kanske inte gå igenom.

Nu, efter 6 veckor, så blir jag krediterad ordinarie pris, vilket inte räcker till varken en likadan eller likvärdig dammsugare.

Jag känner mig lurad -- hade jag inte blivit tvingad att skicka in hela dammsugaren (istället för endast det defekta batteriet) så hade jag kunnat köpa nytt batteri, eller leva med att inte dammsuga gardiner.
Istället behåller/kasserar Proshop eller deras leverantör HELA dammsugaren och jag blir HELT utan.

Produkten gäller Dreame P10 och Proshop säljer den fortfarande, men till ett högre pris. Jag betalade 1586kr.

Måste jag acceptera krediteringen så att jag står här utan dammsugare och inte tillräckligt med kreditering för att köpa en ny?

(Bör också nämna att Proshop tog över en månad på sig att svara på ifall jag kunde skicka in enbart batteri. Reklamationen startades i september.)

Antar det är som så att du har velat utnytja garantin men har istället fått göra en reklamation, vilket i detta fallet nog är helt rimligt då fysisk skada mer eller mindre aldrig täcks av garanti så länge det inte är uppenbart att det är ett design fel.

Är nog ganska säker på att det är bara att leva med det och börja leta efter en ny.

Edit: Värt att tänka på att reklamera en vara och utnytja garanti är två helt skilda saker, och när det kommer till reklamation så ska allt tillbaka och går inte att köpa säg en HP stationär dator och bara reklamera grafikkortet, man kan utnytja garantin för att få grafikkortet lagat/utbytt men när det kommer till reklamation så är det hela datorn och alla tillbehör som kom med den som ska tillbaka.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Låter som att de gjort fel. Du ska kunna kräva att bli avhjälp felet eller få en omleverans av en fungerande vara enligt Konsumentköplagen (5.4). Vill dom inte det ska du kunna kräva täckningsköp och alltså kunna få ersättning för mellanskillnaden till likvärdig vara (kköpl 6.1). De ska inte ensidigt ha möjlighet att häva köpet om det gått igenom.

Framför det till dem och se vad de svarar. Annars kan du vända dig till ARN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Antar det är som så att du har velat utnytja garantin men har istället fått göra en reklamation, vilket i detta fallet nog är helt rimligt då fysisk skada mer eller mindre aldrig täcks av garanti så länge det inte är uppenbart att det är ett design fel.

Är nog ganska säker på att det är bara att leva med det och börja leta efter en ny.

Edit: Värt att tänka på att reklamera en vara och utnytja garanti är två helt skilda saker, och när det kommer till reklamation så ska allt tillbaka och går inte att köpa säg en HP stationär dator och bara reklamera grafikkortet, man kan utnytja garantin för att få grafikkortet lagat/utbytt men när det kommer till reklamation så är det hela datorn och alla tillbehör som kom med den som ska tillbaka.

Värt att notera är att enda alternativet som finns hos Proshop är att göra en reklamation.

Dammsugaren är konstruerad på det sätt att risken är väldigt hög att fästet på batteriet går sönder om dammsugaren är vägghängd med det medföljande väggfästet (vilket jag har använt).

Skrivet av EnJoker:

Låter som att de gjort fel. Du ska kunna kräva att bli avhjälp felet eller få en omleverans av en fungerande vara enligt Konsumentköplagen (5.4). Vill dom inte det ska du kunna kräva täckningsköp och alltså kunna få ersättning för mellanskillnaden till likvärdig vara (kköpl 6.1). De ska inte ensidigt ha möjlighet att häva köpet om det gått igenom.

Framför det till dem och se vad de svarar. Annars kan du vända dig till ARN.

Jag mailade dom innan jag startade denna tråd och framförde att jag ville ha omleverans och att jag inte godtog krediteringen. Jag har inte fått svar ännu.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Tjo,

För ca en och en halv månad sedan skickade jag in min skaftdammsugare till Proshop för reklamation. Dammsugarens batteri hade en "flärp" som ska hålla batteriet på plats, vilken hade gått av, så om man vinklade dammsugaren uppåt (dammsuga gardin t.ex.) så lossnade batteriet. I övrigt fungerade den perfekt.

Jag mailade Proshop och bad om att få skicka in enbart batteriet eftersom det var batteriet som var trasigt. Då fick jag svar att jag var tvungen att skicka in alla munstycken, dammsugaren och batteri, annars skulle reklamationen kanske inte gå igenom.

Nu, efter 6 veckor, så blir jag krediterad ordinarie pris, vilket inte räcker till varken en likadan eller likvärdig dammsugare.

Jag känner mig lurad -- hade jag inte blivit tvingad att skicka in hela dammsugaren (istället för endast det defekta batteriet) så hade jag kunnat köpa nytt batteri, eller leva med att inte dammsuga gardiner.
Istället behåller/kasserar Proshop eller deras leverantör HELA dammsugaren och jag blir HELT utan.

Produkten gäller Dreame P10 och Proshop säljer den fortfarande, men till ett högre pris. Jag betalade 1586kr.

Måste jag acceptera krediteringen så att jag står här utan dammsugare och inte tillräckligt med kreditering för att köpa en ny?

(Bör också nämna att Proshop tog över en månad på sig att svara på ifall jag kunde skicka in enbart batteri. Reklamationen startades i september.)

Som ovan säger, har du rätt till täckningsköp och att proshop står för mellanskillnaden.
Det måste inte göras hos proshop, men kan vara enklast att meddela dem att du vill ha en ny dammsugare/att de täcker mellanskillnaden för en ny hos dem

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Antar det är som så att du har velat utnytja garantin men har istället fått göra en reklamation, vilket i detta fallet nog är helt rimligt då fysisk skada mer eller mindre aldrig täcks av garanti så länge det inte är uppenbart att det är ett design fel.

Är nog ganska säker på att det är bara att leva med det och börja leta efter en ny.

Edit: Värt att tänka på att reklamera en vara och utnytja garanti är två helt skilda saker, och när det kommer till reklamation så ska allt tillbaka och går inte att köpa säg en HP stationär dator och bara reklamera grafikkortet, man kan utnytja garantin för att få grafikkortet lagat/utbytt men när det kommer till reklamation så är det hela datorn och alla tillbehör som kom med den som ska tillbaka.

finns inga krav som gäller som du säger; lagstiftningen nämner bara avhjälpande av fel, vilket skulle kunna göras med en ny GPU.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Du som kund har rätt att kräva att de ersätter dig med en ny produkt. De flesta företag tolkar det dock som att om de förlorar pengar på det så kan de istället välja att kreditera med beloppet du betalt. Detta är inte helt korrekt dock utan KKL benämner det hela som att man SKA som kund kräva omleverans om inte kostnaderna är oskäliga. Den mellanskillnad som existerar här kan knappast anses vara oskälig, speciellt som det är Proshop själva som höjt priset orimligt mycket och det egentligen beror på inflation.

Du får avvakta och se vad de säger. Påtala dina krav och hota med ARN, Det finns inget annat att göra.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Tack! Jag uppdaterar tråden när något händer i ärendet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av nu1mlock:

Tjo,

För ca en och en halv månad sedan skickade jag in min skaftdammsugare till Proshop för reklamation. Dammsugarens batteri hade en "flärp" som ska hålla batteriet på plats, vilken hade gått av, så om man vinklade dammsugaren uppåt (dammsuga gardin t.ex.) så lossnade batteriet. I övrigt fungerade den perfekt.

Jag mailade Proshop och bad om att få skicka in enbart batteriet eftersom det var batteriet som var trasigt. Då fick jag svar att jag var tvungen att skicka in alla munstycken, dammsugaren och batteri, annars skulle reklamationen kanske inte gå igenom.

Nu, efter 6 veckor, så blir jag krediterad ordinarie pris, vilket inte räcker till varken en likadan eller likvärdig dammsugare.

Jag känner mig lurad -- hade jag inte blivit tvingad att skicka in hela dammsugaren (istället för endast det defekta batteriet) så hade jag kunnat köpa nytt batteri, eller leva med att inte dammsuga gardiner.
Istället behåller/kasserar Proshop eller deras leverantör HELA dammsugaren och jag blir HELT utan.

Produkten gäller Dreame P10 och Proshop säljer den fortfarande, men till ett högre pris. Jag betalade 1586kr.

Måste jag acceptera krediteringen så att jag står här utan dammsugare och inte tillräckligt med kreditering för att köpa en ny?

(Bör också nämna att Proshop tog över en månad på sig att svara på ifall jag kunde skicka in enbart batteri. Reklamationen startades i september.)

Säljaren Proshop har ensidigt valt att häva köpet, något som det inte finns stöd för i konsumentköplagen.
Du har rätt till motsvarande produkt. Du kan yrka på att du inte accepterar denna ensidiga hävning och att du vill följande:
1. Bli ersatt med motsvarande produkt av Proshop
2. Bli ersatt med hela beloppet + täckköp för att kunna köpa motsvarande produkt.

God kommunikation räcker långt för att det ska bli fart på dem. Funkar inte det så är ARN nästa instans.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Gud vad folk känner sig berättigade till saker nu för tiden! Jag tycker det verkar extremt generöst att betala tillbaka pengar när du har gjort sönder dammsugaren, men du ska istället börja bråka om att du ska ha en ny dammsugare att göra sönder eller mer pengar än du betalade från början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Gud vad folk känner sig berättigade till saker nu för tiden! Jag tycker det verkar extremt generöst att betala tillbaka pengar när du har gjort sönder dammsugaren, men du ska istället börja bråka om att du ska ha en ny dammsugare att göra sönder eller mer pengar än du betalade från början?

1. Inte jag som har haft sönder den. Hängs den upp på medföljande väggfäste gör gravitationen att batteri-delen slits och resulterar i detta problem.

2. Jag tycker inte att det är generöst att betala ut pengarna eftersom det resulterar i att jag står helt utan dammsugare och måste betala 700kr för en likadan. Jag hade hellre haft kvar den annars fullt fungerande dammsugaren och tejpat batteriet eller hållt i det om man behöver vinkla den uppåt.

Oavsett så ska väl företag följa lagen, eller?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av trudelutt:

Gud vad folk känner sig berättigade till saker nu för tiden! Jag tycker det verkar extremt generöst att betala tillbaka pengar när du har gjort sönder dammsugaren, men du ska istället börja bråka om att du ska ha en ny dammsugare att göra sönder eller mer pengar än du betalade från början?

Det centrala här är:
Bristande kommunikation från säljare.
Ensidig hävning av köp, när lagen inte ger stånd för detta.

Tycker inte det finns så mycket att bråka om. Däremot tycker jag att det är helt rätt att ÅF kräver in hela enheten för undersökning. Det är förståeligt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Däremot tycker jag att det är helt rätt att ÅF kräver in hela enheten för undersökning. Det är förståeligt.

Det säger jag ingenting om och jag skickade in dammsugaren, det jag menade är att situationen gör att jag känner mig lurad i och med att jag nu står helt utan dammsugare. Situationen hade ju till och med varit bättre om reklamationen hade nekats - då hade jag i alla fall haft en fungerande dammsugare.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

En hel del butiker har satt det i system tyvärr, gissar att det både är enklare att hantera för dem och blir billigare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det säger jag ingenting om och jag skickade in dammsugaren, det jag menade är att situationen gör att jag känner mig lurad i och med att jag nu står helt utan dammsugare. Situationen hade ju till och med varit bättre om reklamationen hade nekats - då hade jag i alla fall haft en fungerande dammsugare.

Håller med dig helt. Finns varan kvar i sortiment bör dom stå för mellanskillnaden. Skillnad om den utgått.
Så gjorde Webhallen med mig när mitt Z390 moderkort dog. Då fanns det ju tyvärr inte längre något sådant i sortimentet, så då kan man ju förstå att dom ger tillbaka fulla inköpsbeloppet, men annars ska dom nog stå för utbyte.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Proshop svarade att krediteringen gjordes av misstag och att dom ska upprätta en ersättningsorder och skicka en likadan dammsugare snarast. Jag är förstås nöjd med svaret!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Proshop svarade att krediteringen gjordes av misstag och att dom ska upprätta en ersättningsorder och skicka en likadan dammsugare snarast. Jag är förstås nöjd med svaret!

Kanon! De har kanske varit här inne och läst

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Kanon! De har kanske varit här inne och läst

Eller det mest troliga; de hanterar reklamationer på enklast möjliga sätt.
Sen löser de eventuella kunder som står på sig när det gäller andra önskemål

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Eller det mest troliga; de hanterar reklamationer på enklast möjliga sätt.
Sen löser de eventuella kunder som står på sig när det gäller andra önskemål

Det finns ögon och öron överallt. Men visst kan det vara så.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Antar det är som så att du har velat utnytja garantin men har istället fått göra en reklamation, vilket i detta fallet nog är helt rimligt då fysisk skada mer eller mindre aldrig täcks av garanti så länge det inte är uppenbart att det är ett design fel.

Är nog ganska säker på att det är bara att leva med det och börja leta efter en ny.

Edit: Värt att tänka på att reklamera en vara och utnytja garanti är två helt skilda saker, och när det kommer till reklamation så ska allt tillbaka och går inte att köpa säg en HP stationär dator och bara reklamera grafikkortet, man kan utnytja garantin för att få grafikkortet lagat/utbytt men när det kommer till reklamation så är det hela datorn och alla tillbehör som kom med den som ska tillbaka.

Det är ingen praktisk skillnad på att hävda garanti eller reklamation, kunden behöver alltså inte kräva det ena eller det andra. Säljaren är skyldig att, oavsett vilket "ord" konsumenten använt, tillgodo se att ärendet hanteras på det, för kunden, mest fördelaktiga sättet.

Alltså, om garantivillkoren är mer generösa än reklamationsrätten så är det dessa som gäller, är reklamationsrätten mer generös är det istället den som ska användas, för "golvet" från KKL är alltså tvingande.

Skrivet av trudelutt:

Gud vad folk känner sig berättigade till saker nu för tiden! Jag tycker det verkar extremt generöst att betala tillbaka pengar när du har gjort sönder dammsugaren, men du ska istället börja bråka om att du ska ha en ny dammsugare att göra sönder eller mer pengar än du betalade från början?

Du behöver inte alls hävda din rätt, utan du kan köpa produkter som visar sig vara skräp och går sönder trots normal användning, och sedan kan du öppna plånboken själv och köpa en ny produkt. Det finns ingen som kommer hindra dig från det. Men att du klagar på folk som endast försöker hävda sin rätt, det är lite magstarkt.

Skrivet av mrnez:

Håller med dig helt. Finns varan kvar i sortiment bör dom stå för mellanskillnaden. Skillnad om den utgått.
Så gjorde Webhallen med mig när mitt Z390 moderkort dog. Då fanns det ju tyvärr inte längre något sådant i sortimentet, så då kan man ju förstå att dom ger tillbaka fulla inköpsbeloppet, men annars ska dom nog stå för utbyte.

Det spelar ingen roll om varan utgått, eller är slut på lager hos säljaren eller what ever. Lagen tar höjd för detta och säljaren kan endera leverera en annan, likvärdig vara, alternativt så kan du köpa en likvärdig vara hos en annan återförsäljare, och kräva ersättning för mellanskillnaden av säljaren (s.k. täckningsköp).