Permalänk
Medlem

Avlöda strömkontakt på GPU

Jag har fått ärva ett Geforce 2080 Oc där ena strömkontakten är kass, i övrigt skall kortet fungera. Jag lyckades hitta identiska nya kontakter och har dessa hemma. Min lödkolv på 50 watt lyckas inte smälta tennet till kontakten på kortet. Är det någon som har vetskap om vad detta kan bero på? Har aldrig varit med om det förut. Eller är det något specialtenn med väldigt hög smältpunkt som kräver något annat än det jag har hemma?

Skickar med bilder

Permalänk
Medlem

Det är nog inte mer special än vanligt blyfritt och ett tjockt kort. Knipsa av kontaktens ben på ovansidan och löd bort ett ben i taget, det är mycket enklare än att försöka värma alla samtidigt. Om du har blyat lödtenn så kan du sänka smälttemperaturen genom att blanda i det.

Permalänk

tennet som används i fabrikerna brukar generellt sett ha lite högre smälttemp.

bästa brukar vara att slänga på lite vanligt lågtemp tenn på det gamla tennet och blanda ut det för att få ner smälttempen och bättre värmeöverföring.

som det ser ut nu ser det ut som att du bara försöker smälta befintliga tennet.

sen rekommenderar jag en tub flux så du kan lägga på en klick

sen som ovan säger klipp benen på kontakten så du inte har lika mycket metall i benet som agerar kylfläns att värma kontakten är ju ändå skrot så är ju ingen fara att bara klippa av benen och ta bort majoriteten av kontakten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Flussmedel hjälper med värmeöverföringen samt att du behöver det för att få bra slutresultat, se bara till att köpa ett som är avsett för elektronik. Lägga på tenn med låg smältpunkt är ett annat knep. Enklaste stället att få tag på användbart flussmedel billigt är Amazon, sök på t.ex. NC-559-ASM.

Permalänk
Medlem

Du försöker löda loss ett ganska köttigt kontaktdon från laminat som förmodligen har åtminstone 4 lager, förmodligen mer. I och med att det är en matningskontakt kan du räkna med att det går rätt på plan för de olika spänningarna, inte bara klena traces. Dvs, det är väldigt mkt metall som leder bort värmen. Du kan i stort betrakta hela kortet som en stor kylfläns.

Ofta brukar det också vara väldigt tight passform på hålen, antar att det handlar om att spara lod i fabriken.

50 watt är väldigt klent i sammanhanget.

Det är någon blyfri legering, som förvisso har högre smältpunkt än traditionellt blyat tenn, men inget special.

Hade jag inte riktiga avlödningsgrejor skulle jag skyddat omkringliggande kretsar - alufolie och kaptontejp funkar - och förvärmt området runt kontakten med varmluftpistol till typ 150 grader innan jag gick loss på det med lödkolv och fläta. Tempen kollas med fördel med IR-termometer. Kanske rent av hade gjort hela losslödningen med varmluftspistolen, dock under stor försiktighet givet att det sitter en del ytmonterat i närheten av kontakten. Man vill inte att sådant flyttar sig eller helt sonika ramlar av medans man håller på.

Det underlättar att plocka bort plastdelarna av kontakten innan du sätter igång, så du kan löda loss stiften ett och ett.

Cerrolow kan användas för att få ner smältpunkten också. Det saluförs bl a som Chipquik, för avlödning av mångbenta ytmonterade komponenter. Smält på generöst, gegga runt för att få det att tränga in och blandas upp med det gamla lodet. Det kan ta tid.

Extra fluss som du redan fått tips om är aldrig fel, om inte annat blir det lättare att hålla rätt på smältan.

Annars tror jag att det hade räckt att rikta stiften och borsta upp dem med glasfiberborste eller liknande. Du behöver nog inte byta kontakten om du inte vill.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hjalle84:

Jag har fått ärva ett Geforce 2080 Oc där ena strömkontakten är kass, i övrigt skall kortet fungera. Jag lyckades hitta identiska nya kontakter och har dessa hemma. Min lödkolv på 50 watt lyckas inte smälta tennet till kontakten på kortet. Är det någon som har vetskap om vad detta kan bero på? Har aldrig varit med om det förut. Eller är det något specialtenn med väldigt hög smältpunkt som kräver något annat än det jag har hemma?

Skickar med bilder<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Du försöker löda av feta kraftpinnar som går direkt ner i stora plan i kretskortet. Kort och gott är hela kortet en enda stor kylfläns och du försöker löda av en komponent som sitter i andra änden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Du försöker löda loss ett ganska köttigt kontaktdon från laminat som förmodligen har åtminstone 4 lager, förmodligen mer. I och med att det är en matningskontakt kan du räkna med att det går rätt på plan för de olika spänningarna, inte bara klena traces. Dvs, det är väldigt mkt metall som leder bort värmen. Du kan i stort betrakta hela kortet som en stor kylfläns.

Ofta brukar det också vara väldigt tight passform på hålen, antar att det handlar om att spara lod i fabriken.

50 watt är väldigt klent i sammanhanget.

Det är någon blyfri legering, som förvisso har högre smältpunkt än traditionellt blyat tenn, men inget special.

Hade jag inte riktiga avlödningsgrejor skulle jag skyddat omkringliggande kretsar - alufolie och kaptontejp funkar - och förvärmt området runt kontakten med varmluftpistol till typ 150 grader innan jag gick loss på det med lödkolv och fläta. Tempen kollas med fördel med IR-termometer. Kanske rent av hade gjort hela losslödningen med varmluftspistolen, dock under stor försiktighet givet att det sitter en del ytmonterat i närheten av kontakten. Man vill inte att sådant flyttar sig eller helt sonika ramlar av medans man håller på.

Det underlättar att plocka bort plastdelarna av kontakten innan du sätter igång, så du kan löda loss stiften ett och ett.

Cerrolow kan användas för att få ner smältpunkten också. Det saluförs bl a som Chipquik, för avlödning av mångbenta ytmonterade komponenter. Smält på generöst, gegga runt för att få det att tränga in och blandas upp med det gamla lodet. Det kan ta tid.

Extra fluss som du redan fått tips om är aldrig fel, om inte annat blir det lättare att hålla rätt på smältan.

Annars tror jag att det hade räckt att rikta stiften och borsta upp dem med glasfiberborste eller liknande. Du behöver nog inte byta kontakten om du inte vill.

Håller med kaput

finns även risk att du kan bränna sönder lödöarna på kretskortet om du värmer förmycket o då blir det avsevärt mycket mer jobb.

En riktig lödstation som klarar av att hålla uppe värmen ordentligt skulle underlätta en massa, och när de e hålmonterat så vill man avlödnindstation eller tennsug om man inte kan få tag i en sådan station, använd helst lödfett/fluss underlättar väldigt mycket då det håller borta oxiderna ifrån spetsen för att få maximal värmeledningsförmåga mellan lödspetsen och lodet vilket kommer att underlätta allt arbete väldigt väldigt mycket.

Ytterligare ett tips är att förtenna spetsen med lite lod så att det blir en blank yta på den direkt innan du skall börja smälta lodet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjalle84:

Jag har fått ärva ett Geforce 2080 Oc där ena strömkontakten är kass, i övrigt skall kortet fungera. Jag lyckades hitta identiska nya kontakter och har dessa hemma. Min lödkolv på 50 watt lyckas inte smälta tennet till kontakten på kortet. Är det någon som har vetskap om vad detta kan bero på? Har aldrig varit med om det förut. Eller är det något specialtenn med väldigt hög smältpunkt som kräver något annat än det jag har hemma?

Skickar med bilder<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Om du bor i närheten av Karlstad så kan jag hjälpa dig att byta kontakten. PMa isf.

De använder blyfritt lödtenn, vilket ger en smälltpunkt på 400+ grader. Och eftersom det är 12v railen du löder bort så är det rejäla ledningar som du måste värma upp.
Du kan göra som någon föreslog, att klippa av dem och löda en i taget. Men späd ut bef lödning med vanlig lödtenn så sänker du smältpunkten såpass så du bör kunna löda av en å en iaf.

Visa signatur

.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fragwolf:

De använder blyfritt lödtenn, vilket ger en smälltpunkt på 400+ grader.

Riktigt så är det inte. RoHS blyfritt lod brukar smälta någonstans mellan 215-240 °C.
60/40 och 63/37 smälter mellan 185-210°C.

Lödkurvorna för grafikkorten kan jag garantera dig inte går över 265°C i lödugnen och då endast som peak-temp under några sekunder innan den långsamt faller igen.

Däremot kan man sätta sin lödkolv på kanske 350 °C för att se till att värmen går ner i lodet ordentligt, hänger främst på hur mycket som kyls bort i kretskortet och hur snabb man är på att få av grejerna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med @Kaput. Med de där kopparplanen kommer du ha extremt stora problem att löda med de flesta lödkolvar du kan hitta. Värmen bara försvinner in i den kopparn och sen ut i resten av kortet. Kom ihåg att den kopparzonen är dimensionerad att leda 20A eller så när kortet är varmt. Leder det ström bra leder det värme bra med

Benen ett i taget kommer nog vara ett krav, och att använda chipquick är starkt rekommenderat. Det kommer underlätta något enormt om du får ner smältpunkten ordentligt. Var försiktigt med det dock, för det väter lite sämre och du vill inte ha det bland andra komponenter.

Värmer du svinhett på en pad länge riskerar du att den separerar från kortet vilket du verkligen inte vill att den gör, så förvärma och ta ett ben i taget kommer vara nyckeln till att lyckas

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Riktigt så är det inte. RoHS blyfritt lod brukar smälta någonstans mellan 215-240 °C.
60/40 och 63/37 smälter mellan 185-210°C.

Lödkurvorna för grafikkorten kan jag garantera dig inte går över 265°C i lödugnen och då endast som peak-temp under några sekunder innan den långsamt faller igen.

Däremot kan man sätta sin lödkolv på kanske 350 °C för att se till att värmen går ner i lodet ordentligt, hänger främst på hur mycket som kyls bort i kretskortet och hur snabb man är på att få av grejerna.

Jo precis, klart du har rätt Hade varit jävligt svårt att löda med 400 grader i materialet. Vet inte vad jag tänkte på där.

Visa signatur

.