Open infra anmäld till Konsumentverket över 100 gånger - Betala eller bli av med internet

Permalänk
Medlem

Open infra anmäld till Konsumentverket över 100 gånger - Betala eller bli av med internet

Betala – eller bli av med internet.
Det är budskapet från fiberleverantören Open infra, som under hösten har anmälts till Konsumentverket över 100 gånger.
Villaägarna kallar det ”girighet”.
Men Open infra säger emot.
– Vi har ingen affärsidé att lura folk, säger vd:n Erik Stiernstedt.

https://www.expressen.se/ekonomi/konsument/over-100-anmalning...

Bilder på brevet finns i bildserien.
"Din internetanslutning bryts tillfälligt tills du fyllt i formuläret”, dvs accepterats inte "drift och underhållsvillkor" så blir man av med internet.
Normalt sett betalar kunden tjänsteleverantören för dessa typer av tjänster men Open Infra inför alltså nya avtalsvillkor långt i efterhand.

Open Infra svarar på Expressens artikel: ”Masskritiken är befogad, kunderna har rätt”
Med anledning av alla inte kommer att läsa Open Infras svar i Expressens artikel 26 november 2023, och för att vi tycker att allt vi sa inte kom med, så väljer vi att publicera vår syn på saken i ett öppet pressmeddelande som alla kan ta del av.
https://news.cision.com/se/open-infra-ab--publ-/r/open-infra-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Betala – eller bli av med internet.
Det är budskapet från fiberleverantören Open infra, som under hösten har anmälts till Konsumentverket över 100 gånger.
Villaägarna kallar det ”girighet”.
Men Open infra säger emot.
– Vi har ingen affärsidé att lura folk, säger vd:n Erik Stiernstedt.

https://www.expressen.se/ekonomi/konsument/over-100-anmalning...

Bilder på brevet finns i bildserien.
"Din internetanslutning bryts tillfälligt tills du fyllt i formuläret”, dvs accepterats inte "drift och underhållsvillkor" så blir man av med internet.
Normalt sett betalar kunden tjänsteleverantören för dessa typer av tjänster men Open Infra inför alltså nya avtalsvillkor långt i efterhand.

Låst artikel tyvärr.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Trevligt.. Så vi har två enorma bolag som äger en extremt stor del av infrastrukturen och båda är totalt skräp...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

De körde denna sväng i vårat område i somras, gissa om de åkte på patrull och fick backa

Permalänk
Medlem

Även om man nu får fiber så är installation och nedgrävning av kabel riktigt dålig.
Förutom billig arbetskraft (markarbete) som verkar jobba under slavliknande förhållande så lovar dom väldigt mkt.
Men, som kund (jag är en ) så faller man lite för alla löften och missar det finstilta i kontraktet.

Jag tror alla i området där jag bor ångrat sig och inte valde den kommunala leverantören. Speciellt nu när open Infra även börjat kräva pengar för löpande underhåll av fiberbox av infrastruktur separat.

Permalänk
Medlem

Open Infra svarar på Expressens artikel: ”Masskritiken är befogad, kunderna har rätt”
Med anledning av alla inte kommer att läsa Open Infras svar i Expressens artikel 26 november 2023, och för att vi tycker att allt vi sa inte kom med, så väljer vi att publicera vår syn på saken i ett öppet pressmeddelande som alla kan ta del av.
https://news.cision.com/se/open-infra-ab--publ-/r/open-infra-...

Permalänk
Medlem

Sedan Open Infra drog in fiber för 2½ år sedan eller så så har vi haft över 30st långa avbrott varav flertalet har varat i flera dagar. Utöver det säkerligen 50st till som har varat någon timme eller två. Jag har aldrig haft så instabilt bredband varken via ledningar över mark (ADSL) eller mobilt bredband.

En gång ville Open Infra att jag skulle betala för tekniker när deras egna utrustning var trasig. Under flera månader fick jag även extrema ping-spikes kvällstid, samma tid varje kväll. Det löstes när Open Infra uppgraderade sitt nät, men det tog som sagt flera månader.

Sjukt kass nätägare!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Haha! Dessa nissar fick jag erbjudande från att koppla in fiber i huset men efter lite googlande blev det ett stort fett NEJ! på det. Men jag förstår att folk går på det för de var nog 10k billigare än Telia.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Haha! Dessa nissar fick jag erbjudande från att koppla in fiber i huset men efter lite googlande blev det ett stort fett NEJ! på det. Men jag förstår att folk går på det för de var nog 10k billigare än Telia.

I mitt fall så fanns ingen annan aktör som var intresserad att gräva fiber överhuvudtaget. Så det var bara att välja mellan överbelastat mobilt bredband eller fiber från Open Infra.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

I mitt fall så fanns ingen annan aktör som var intresserad att gräva fiber överhuvudtaget. Så det var bara att välja mellan överbelastat mobilt bredband eller fiber från Open Infra.

Så tråkigt. Jag körde faktiskt vidare på mobilt från Telenor istället. Jag tyckte det funkade rätt bra. 50-60 Mbit för 399:-/mån och jag tror jag hade typ ett kort avbrott på 6 månader. Jag hade tre innan och det var inte alls lika bra.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Så tråkigt. Jag körde faktiskt vidare på mobilt från Telenor istället. Jag tyckte det funkade rätt bra. 50-60 Mbit för 399:-/mån och jag tror jag hade typ ett kort avbrott på 6 månader. Jag hade tre innan och det var inte alls lika bra.

Närmsta mast gav enstaka Mbit, kanske 2-4Mbit kvällstid. Telia, Tele2, Telenor, 3 m.fl. Som tur är finns det riktantenner så jag kunde få hög hastighet via mast som låg 9km bort med riktantenn, men denna blev överbelastad somrar (camping bl.a.).

Här, där jag bor, är mobilt bredband inget alternativ hur mycket man än önskar. Så då tar man fiber från enda aktören som vill gräva.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Stackars J@vel...🤗

Skrivet av nu1mlock:

Närmsta mast gav enstaka Mbit, kanske 2-4Mbit kvällstid. Telia, Tele2, Telenor, 3 m.fl. Som tur är finns det riktantenner så jag kunde få hög hastighet via mast som låg 9km bort med riktantenn, men denna blev överbelastad somrar (camping bl.a.).

Här, där jag bor, är mobilt bredband inget alternativ hur mycket man än önskar. Så då tar man fiber från enda aktören som vill gräva.

Jag lider med dig. 🤗

Men jag förstår dig också för i dagens samhälle är 2-4 Mbit är inget som fungerar i praktiken...

Fick du fiber sedan? <3

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

farsan råkade ut för deras hotbrev om att de mer eller mindra stänger av internet om han inte ingår avtal om underhåll och sånt skit.

efter att ha bråkat och mailat med dem bra mycket fick han till slut nu ut brev där de erkännde att hans adress / avtal inte inte inefattades eftersom det tecknades innan 2016.

fan vilket system att skrämma folk till att skriva på nya avtal, sen kan jag tyckta att det är ett jävla konstigt sätt att göra det på? den kostnaden borde ju gå via ISP'n tycker man, är ju rätt normalt att kostnader ramlar neråt

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

farsan råkade ut för deras hotbrev om att de mer eller mindra stänger av internet om han inte ingår avtal om underhåll och sånt skit.

efter att ha bråkat och mailat med dem bra mycket fick han till slut nu ut brev där de erkännde att hans adress / avtal inte inte inefattades eftersom det tecknades innan 2016.

fan vilket system att skrämma folk till att skriva på nya avtal, sen kan jag tyckta att det är ett jävla konstigt sätt att göra det på? den kostnaden borde ju gå via ISP'n tycker man, är ju rätt normalt att kostnader ramlar neråt

Rätt säker på att man inofficiellt betalar för div underhåll av fibern via sin leverantör.

Kanske inte står specat på fakturan men det är ju dem som ska styra upp det och kontaktas vid problem. Sen är det upp till isp och fiberleverantören att göra upp fakturan i efterhand.

Avtalet för ditt abonneman är ju mellan dig och isp inte dig och fiberleverantören.

Skulle iponly komma med något liknande hos mig kommer jag bara be dem skita i ena näven och önska i den andra och se vilken som blir full först eftersom det inte äns är mitt namn på kontraktet för installationen pga att den drogs in och betalades innan jag äns köpt huset

Det enda kontrakt jag har är ett köp av ett hus med fiberanslutning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Jag lider med dig. 🤗

Men jag förstår dig också för i dagens samhälle är 2-4 Mbit är inget som fungerar i praktiken...

Fick du fiber sedan? <3

Jorå, vi har haft fiber i ungefär två och ett halvt år. Tonvis med långa avbrott och ännu fler kortare avbrott. Minst stabila uppkopplingen jag har haft sedan jag slutade använda 56k modem för över 20 år sedan.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Det är fel att skrämma folk (och bolagen ljuger och säger att de "bara informerade" FAST de vet att folk är beroende av sin internetuppkoppling) och det är ännu mer fel att bolagen använde Det Administrativa Monstret Emot den enskilde.

Ett utländskt bolag försökte kasta ut mig från deras abonnemang som jag hade tecknat med dem, p.g.a. att de begick ett misstag och gav mig ett abonnemang, fast jag lagtekniskt inte hade rätt till det då jag inte är medborgare i det landet.

Din pappas avtal tecknades innan 2016 och då gäller det avtalet, eftersom inget annat avtal har ingåtts mellan parterna.

Det är samma sak med mitt abonnemang: de kunde inte kasta ut mig/stänga av det eftersom abonnemanget tecknades bilateralt/gemensamt och i samförstånd mellan parterna. Inget nytt avtal har ingåtts. Simple.

Bolaget kom dessutom på ett år efteråt att de hade gjort det där misstaget och domstolen menade att "lång tid har förflutit" för att bolaget inom en skälig månad skulle kunna hävda att jag inte hade rätt till abonnemanget under deras regler OCH misstaget VAR DERAS inte mitt, så jag ska kunna lita på att ett stort bolag tillhandahåller mig TJÄNSTEN på ett kontinuerligt och för mig som kund, ett förutsägbart sätt (och att stänga av abonnemanget är en PLÖTSLIG handling och inte kundvänligt eller förutsägbart).

Man ska kunna lita på avtal och förutsättningar om förutsägbarhet så länge fakturorna betalas i tid.
Bolagen är snabba på att hänvisa till avtalen men då borde bolagen följa avtalen själva. I'm just say'n... 😁 😁

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Rätt säker på att man inofficiellt betalar för div underhåll av fibern via sin leverantör.

Kanske inte står specat på fakturan men det är ju dem som ska styra upp det och kontaktas vid problem. Sen är det upp till isp och fiberleverantören att göra upp fakturan i efterhand.

Avtalet för ditt abonneman är ju mellan dig och isp inte dig och fiberleverantören.

Skulle iponly komma med något liknande hos mig kommer jag bara be dem skita i ena näven och önska i den andra och se vilken som blir full först eftersom det inte äns är mitt namn på kontraktet för installationen pga att den drogs in och betalades innan jag äns köpt huset

Det enda kontrakt jag har är ett köp av ett hus med fiberanslutning.

Vänligen se mitt exempel ovan om abonnemanget - det har några bra hållpunkter.

Skrivet av nu1mlock:

Jorå, vi har haft fiber i ungefär två och ett halvt år. Tonvis med långa avbrott och ännu fler kortare avbrott. Minst stabila uppkopplingen jag har haft sedan jag slutade använda 56k modem för över 20 år sedan.

Vad trist 😢 att du fick just DEN DÄR sista operatören som inte ens f@n själv skulle villa ha. En historia:

Open Infra's ledning dog och de drog till himmelriket. Väl utanför S:t Pers port så knackade de på med iver och idel falska leenden. S:t Per tog emot dem och förklarade att Infra's ledning inte hade något i IT himmelen att göra p.g.a. Alla hot och dålig service mot alla kunder. O K E J...med raska steg kom De ner till Helvetet (inte Helsingborg som auto correct ville få det till ).

Men se där: Nere i Helvetet blev de VÄL mottagna och djävulen förklarade att deras hot 🔥 och trix väl kunde komma honom till nytta och att Infra's ledning skulle få speciellt VIP bemötande om de även satte upp några hotspots här och där. Okej så skedde...

Väl under uppackning av kläder mat och arbetsverktyg så sa Infra's ledning att: "j@vlar, vi glömde all packning och våra väskor utanför himmelrikets portar" , såväl för jobb som privat. De frågade djävulen om de fick sticka upp till himmelen och hämta sina saker. Djävulen så att det kom inte på fråga för att helvetet är en plats 💺 man kommer IN PÅ men Inte UT ifrån. Men djävulen erbjöd sig att skicka upp ett dussin småjävlar till himmelen som kunde ta ner packningen. OKEJ sagt och gjort. Småjävlarna Skickades upp.

Väl uppe i himmelrikets regioner började Småjävlarna att gå mot himmelrikets portar. När de kom fram så såg de Infra's alla väskor (svårt att missa). De började rycka och slita i all packning och sådär höll det på i några timmar.

Under tiden på andra sidan av himmelrikets portar gick några änglar förbi och tittade förundrat på spektaklet, varav den ena ängeln (inte Ängelholm som Auto correct vill få det till ) tittade på den andra ängeln och sa:

-"Vid alla Harpor...det är så konstigt...tänkte på det att Infra's ledning har varit i helvetet i mindre än EN DAG och alla redan har vi immigranter och Småjävlar som står utanför himmelrikets portar med packning och flyttlasset klart, för att de inte står ut med att vara kvar med Infra's folk 😶 och ha dem som grannar där nere"...🤣🤣

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Trevligt.. Så vi har två enorma bolag som äger en extremt stor del av infrastrukturen och båda är totalt skräp...

Från Aftonbladet 2021/10/28:

/
Open Infra
Ola, 44, fast i rävsax mellan Open Infra och ARN

Erik Melin

Uppdaterad 2021-10-29 | Publicerad 2021-10-28

Ola Jormvik, 44, ville ha fiber från Open Infra.

Ingenting hände på två år – men att ta sig ur avtalet skulle kosta flera tusen kronor.

– Jag står vid vägs ände och är så less, säger Ola.

Ola Jormvik, 44, flyttade till Tullinge i Botkyrka kommun, utanför Stockholm, för fyra år sedan. Han pratade med grannarna om att dra in fiber och fick höra att flera vänt sig till Stadsnätsbolaget, sedemera Open Infra.

Installationen skulle kosta 17 000 kronor och företaget meddelade i februari 2018 att Ola skulle ha fiber indraget lagom till midsommar.
Ola Jormvik
Ola Jormvik Foto: Privat

Sedan började mardrömmen. Open Infra hamnade i en tvist med Botkyrka kommun som nekade företaget att få komma in på marknaden och leverera fiber.

Månaderna gick och efter två år hade Ola enligt avtalet rätt att säga upp det.

– Jag skickade ett mejl dagen efteråt där jag konstaterade att de inte levererat vad de lovat och att jag ville säga upp avtalet. Jag fick svar att jag inte kunde göra det kostnadsfritt, utan bara om jag betalade 75 procent av installationskostnaden (cirka 13 000 kronor, reds anm), säger Ola Jormvik.
”Kan aldrig ta sig ur”

Aftonbladet har tidigare berättat om hur flera personer skrivit under liktydiga avtal som det Ola fick problem med. Open Infra ges i det 24 månader att slutföra leveransen av fiber. Efter tidsperioden får kunden frånträda avtalet om företaget inte har kunnat leverera.

Företaget har också anmälts flera hundra gånger till Allmänna reklamationsnämnden och Konsumentverket.

Det har nu gått fyra år, fiber har inte levererats och Ola har därför försökt säga upp avtalet vid fyra tillfällen. Open Infra har hotat med avbrottsfaktura vid samtliga tillfällen – nu senast i början av oktober.

– Då fick jag svar att de börjat projektera och att avbrottsfakturan därför kvarstår. Det blir ju lätt för dem att hävda så fort de börjat projektera någonstans i Botkyrka och då kan man ju aldrig ta sig ur det här.

– De menar att förseningen ligger utanför deras kontroll och hänvisar till konflikten med Botkyrka kommun.

Ola Jormvik har backat vid samtliga tillfällen då han inte tycker att han ska betala något.
Open Infra: Kunderna hamnat i kläm

Open Infra hävdar att de först fick godkännande av Botkyrka att ta sig in på fibermarknaden, för att sedan nekas av kommunen. Ärendet har blivit en långdragen rättsprocess.

– Kunderna har hamnat i kläm, konstaterar Anya Alenberg, press- och kommunikationschef på Open Infra.

Hon fortsätter:

– Men det är segdragna processer när kommuner inte vill släppa in oss på fibermarknaden. Nu har vi till slut fått rätt och vi menar att vi gjort ett kostsamt arbete, även om vi inte börjat gräva än.
”Känns hopplöst”

Ola Jormvik har kontaktat Allmänna reklamtionsnämnden, ARN, som säger att de inte tar tag i ärenden som är så gamla som hans är.

Myndighetens regler slår nämligen fast att de måste få en anmälan inom ett år från att konsumenten först klagade till företaget.

– Det känns lite hopplöst, jag känner att jag har gjort allt jag kunnat och det blir ett problem.

– Jag skiter i Open Infra, men jag behöver fiber eftersom att jag jobbar hemma och har byggt upp hela tillvaron kring det, säger Ola Jormvik.
Fadi Barakat fick rätt mot Open Infra. Arn gav exakt samma domslut, med samma kritik mot företaget, trots att Fadi inte bor i samma område som grannarna i Tumba.
Fadi Barakat fick rätt mot Open Infra. Arn gav exakt samma domslut, med samma kritik mot företaget, trots att Fadi inte bor i samma område som grannarna i Tumba. Foto: Privat

Fadi Barakat, 39, har liknande upplevelser som trion i Tumba och Ola Jormvik. Han och grannarna i en samfällighet i Alby i Botkyrka tecknade avtal med Open Infra. Fadi hjälpt dessutom företaget med att övertyga grannarna.

– Det lät superbra, 1 000 mbit och flera tv-kanaler till ett bra pris. Jag hjälpte försäljaren att gå runt här i området. Jag sa att det var en bra investering i huset, det finns ju inget bättre än fiber.
Hamnade i rättsprocess

Open Infra hamnade snabbt i en rättsprocess med Botkyrka kommun och efter att 24 månader passerat tecknade Fadi och många av grannarna i stället avtal med en annan leverantör.

– Men när jag sa upp avtalet fick jag en ospecificerad avbrottsfaktura på 19 349 kronor. Det var hutlöst. Totala kostnaden för att dra in fiber skulle bli 20 864.

– Det skrämde livet ur mig. En mardrömssituation, säger Fadi Barakat.

Precis som för grannarna i Tumba fick Fadi till slut rätt, efter en segdragen process genom ARN.

Han har ett råd till Open Infra.

– Det som saknas där är andan om att ”kunden alltid har rätt”. Man måste alltid ha kunden i fokus.
”Ett lotteri”

I den lokala Facebookgruppen i Tullinge har snacket om fiberinstallationen gått varmt. Enligt Ola Jormvik har det varit något av ett lotteri hur man blir bemött och hanterad av Open Infra och ARN.

– Vissa lyckas komma ut snabbt, andra har suttit fast i fem år. Vissa får hjälp av ARN, andra inte. Man skulle gjort sin research av företaget bättre, för de rosar inte marknaden på betygssajter direkt, säger Ola Jormvik.

Efter att Aftonbladet pratat med Ola Jormvik och kontaktat Open Infra fick han till slut ett efterlängtat besked mejlat till sig:

”Ditt avtal är nu uppsagt efter 24 mån utan kostnad”.

– Jag mejlade och fick i princip ett svar direkt. Det känns jätteskönt och nu kan jag dra in annat fiber till slut.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

De är ju goa bolagen😁...de påstår att de håller på att projektera på Plats 🅰 och därför har kunden inte rätt att ta sig ur Projekt 🅱 inom samma område/kommun...🤣🤣

Det är ju ungefär som att en Mobiloperatör Skulle Säga:
-"Du har inte rätt till ett Faktiskt Faktura Avdrag på Plats 🅰 där du bor [och de facto upplever avbrottet], eftersom vi har Antenner och Master som Fungerar Fint på Plats 🅱"...Please...this is a good Joke nothing more...🤣🤣😂😂

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃