Steam Deck - Steam-baserad handhållen "konsol"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tips på hur man kan förbättra prestandan i Zelda Tears of the Kingdom eller man får leva med 20 fps. 😢

Finns flertalet information på youtube. Man måste ladda nber några performance moddar för bäst resultat

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Liten priskoll bara. Hur mycket fick ni som köpt Steam Deck OLED den senaste tiden betala i kronor? Inser att det varierar beroende på växlingskurs mot Euron, men vill bara få lite ballpark-siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Liten priskoll bara. Hur mycket fick ni som köpt Steam Deck OLED den senaste tiden betala i kronor? Inser att det varierar beroende på växlingskurs mot Euron, men vill bara få lite ballpark-siffror.

Inte oled, men du kan ju skala det.
379eur-> 4440kr

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ebackman:

Inte oled, men du kan ju skala det.
379eur-> 4440kr

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Liten priskoll bara. Hur mycket fick ni som köpt Steam Deck OLED den senaste tiden betala i kronor? Inser att det varierar beroende på växlingskurs mot Euron, men vill bara få lite ballpark-siffror.

679,--€ -> 7 915,80 SEK

Ouch.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ca 6500kr för 512gb modellen betalade jag.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Hämtade ut min i veckan. Har hunnit spela ett par timmar och hittills är jag mycket nöjd 🤓.
Nu ska jag ge mig på att fixa emulator på den. Verkar som att man ska satsa på ett microSD kort för det, finns det några riktmärken gällande hastighet etc? Är också sugen på att införskaffa någon form av dockningsstation så att man kan koppla upp den på tv:n. Verkar också finnas en hel del alternativ där, rekommenderar ni någon speciell?

Permalänk
Skrivet av Lappen:

Hämtade ut min i veckan. Har hunnit spela ett par timmar och hittills är jag mycket nöjd 🤓.
Nu ska jag ge mig på att fixa emulator på den. Verkar som att man ska satsa på ett microSD kort för det, finns det några riktmärken gällande hastighet etc? Är också sugen på att införskaffa någon form av dockningsstation så att man kan koppla upp den på tv:n. Verkar också finnas en hel del alternativ där, rekommenderar ni någon speciell?

Finns många varianter som du säger med dockningstationer, köpte nyligen Jsaux dockningsstation som har en SSD slot, så också köpt och fick hem 2TB SSD som de ska kopplas ihop med förhoppningsvis under helgen.
Inte den billigaste(fick för 799 på black friday) men det lilla jag testat den så funkar den bra.

Läst att den kan eventuellt få Steamdecken att bli väldigt varm dock så inte haft ikopplad hela tiden sen jag fick den men det kanske beror på att folk ställer steam decken fel (centrerat, vilket gör att fläkten i bak blir lite blockerad, ställer man den däremot lite snett/åt sidan så blockeras inte fläkten alls). Robust och känns som den kan hålla länge iaf.

SD kort behöver man nåt av de snabbare korten, kollade köphistoriken och det jag köpte finns inte längre i lager/verkar inte säljas längre.

Notera också att du kan behöva göra lite research vilket format du behöver för att det ska dyka upp på steamdecken i game mode, läste senast nån detalj igår att om man låter steamdecken formatera så ger det lite skillnad jämfört med om man gör det själv på en pc (blir långsammare eller vad det var, diskuterades nog på steam deck redditen nånstans).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Min gamla Deck hade återigen problemet med trasigt ljud när jag skulle spela lite på morgonen. Var ett (bra) tag sedan senast men alltså fortfarande inte helt borta. Men en omstart senare så.

Hur har ditt ljud varit trasigt? Haft problem med brus via hörlursuttaget, det hörs endast när ljud spelas upp (t ex när man bläddrar i menyer). Hjälpte ibland med en reboot men även det slutade fungera. Nu har jag förvisso "löst det" genom att köra med bluetooth lurar istället men nyfiken om andra har samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnknownBum:

Hur har ditt ljud varit trasigt? Haft problem med brus via hörlursuttaget, det hörs endast när ljud spelas upp (t ex när man bläddrar i menyer). Hjälpte ibland med en reboot men även det slutade fungera. Nu har jag förvisso "löst det" genom att köra med bluetooth lurar istället men nyfiken om andra har samma problem.

Det är nog inte samma sak som du upplever, i mitt fall är det mer av vanligt trasigt ljud i Linux. En omstart brukar hjälpa.

Något problem med 3,5mm porten på din Steam Deck kanske, om du inte hör det genom högtalarna eller ljud via BT tänker jag mig. :/

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk

Satt fast på ett tåg i 8 timmar och steamdecken var en räddare i nöden, nötte helltides i diablo och började på horizon zero dawn båda flöt på great. Även nöjd med hur mina Bose QC SE kopplade på direkt

Visa signatur

Desktop: Ghost s1 Limestone, 5800x3d, RX 6700, 64gb RAM, KC3000 2tb, Kubuntu 22.04
Peripherals: Superlight, Artisan Hien, Ducky one 2 mini, O2+ODAC, HD6XX, Rode Podcaster
Laptop: Macbook Pro M1 Pro

Permalänk
Medlem

Inga tips på bra spel på epic-rean som fungerar bra på steamdecken? Funderar själv på midnight suns legendary ed för ca 200kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Det är nog inte samma sak som du upplever, i mitt fall är det mer av vanligt trasigt ljud i Linux. En omstart brukar hjälpa.

Något problem med 3,5mm porten på din Steam Deck kanske, om du inte hör det genom högtalarna eller ljud via BT tänker jag mig. :/

Neh, precis, ljudet funkar fint via högtalare eller BT. Så jag tror nog att det är någon form av elektrisk interference som stör mitt 3.5mm uttag men vette sjutton hur reder ut det. Tack iaf för svar!

Permalänk
Medlem

Är lite sugen på en Steam Deck, men hur bra funkar trackpaden på den för 3D-skjutare etc om man är van att köra spel med mus och tangentbord? Klarar tyvärr inte att köra sånt med joypad.

Permalänk

Oleds trackpad ska vara mer precis än "gamla" varianten iaf, om inte annat så finns gyro vilket skulle kunna underlätta och fungera i fps. Annars finns ju även legion go (tror jag det var) som är designad som steam deck fast lite mer fps fokus då man kan plocka loss kontrollerna som en joycon och göra om till mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vip8888:

Är lite sugen på en Steam Deck, men hur bra funkar trackpaden på den för 3D-skjutare etc om man är van att köra spel med mus och tangentbord? Klarar tyvärr inte att köra sånt med joypad.

För min del har det bara varit Teardown jag kört och det funkar skapligt, bra för att sikta noga, sämre för större rörelser och navigera med

Det är som att ha en väldigt liten musmatta

Dessutom tappar man ju då tummen för annat (ABXY, högra spaken, R3)

Så över lag helt okej, men inget man lirar höghastighets-FPS på

Finns något som heter flik-stick (stavning?) som använder gyro och massa coola grejer, men inte testat

Permalänk
Medlem

OK, tack för input. Jag funderade på Legion Go eller ROG Ally också, men efter att ha kollat massa videos så känns Steam Deck mer rätt för mig (har inga jättebra erfarenheter av Windows på GPD Win, så nåt som bara funkar lockar mer).

Det ser ju lite intressant ut med Legion Go att man kan köra ena handkontrollen som mus (+ större skärm), men då är man ju tillbaka att behöva sitta vid ett bord så då kan jag lika gärna flytta min gaming-laptop. Det som lockar med Steam Deck är att kunna sitta på soffan och få in några minuter här och där

Permalänk

Någon som kan säga hur bra det funkar med Remote play från en ps5a på Steam deck? Var inne på ps5 portal men en Steam deck kanske är ett bättre köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalasbiff:

Någon som kan säga hur bra det funkar med Remote play från en ps5a på Steam deck? Var inne på ps5 portal men en Steam deck kanske är ett bättre köp

@Goedendag har skrivit lite om det i en annan tråd, har själv dålig koll men något att kolla vidare på tänker jag: #20309122

Har för mig jag sett fler som gjort just detta men kanske kommer in lite fler rapporter närmaste tiden, men kan säkert finnas något lite bakåt annars. Men frågan är hur långt bak i tråden. Den är ju ganska lång vid det här laget.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalasbiff:

Någon som kan säga hur bra det funkar med Remote play från en ps5a på Steam deck? Var inne på ps5 portal men en Steam deck kanske är ett bättre köp

Det funkar bra. Känns inte ens att man streamar.
Spelat igenom hela final fantasy 7 på steamdecken genom ps5:an. Kräver stabilt nätverk och lite fixande med settings för att få det att rulla utan en massa artefakter, men när det väl sitter så är det bra.

Appen behöver startas om om man skulle sätta den i sleepmode då det låser sig och stänger av wifit samt att man behöver väcka ps5an från sleepmode när man inte spelat på ett tag. Så man tappar den där ultrasnabba resume featuren. Det är mina enda klagomål änsålänge.

Permalänk
Medlem

Kan får köpa en steam deck LCD 256gb versionen för 2800:- Är det värt att köpa oled versionen istället? Finns inga begagnade sådana så får bli en ny isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Kan får köpa en steam deck LCD 256gb versionen för 2800:- Är det värt att köpa oled versionen istället? Finns inga begagnade sådana så får bli en ny isåfall.

Oled versionen har både bättre batteritid och skärm men värt att notera att den billigaste oled varianten är över det dubbla priset där ca ~6400 kr idag och det den är inte såå mycket bättre att det priset skulle vara avgörande ifall du frågar mig.

Hade jag köpt en ny idag så hade det blivit en oled för min del men för 2800 kr så är det svårt att säga nej.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Kan får köpa en steam deck LCD 256gb versionen för 2800:- Är det värt att köpa oled versionen istället? Finns inga begagnade sådana så får bli en ny isåfall.

Köp den och ett micro-SD och testa

Vill du ha mer sen kan du alltid byta upp dig utan att förlora för mycket om du köper den för det priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Köp den och ett micro-SD och testa

Vill du ha mer sen kan du alltid byta upp dig utan att förlora för mycket om du köper den för det priset

Verkar ju dock svårt att sälja en steam deck. Dom ligger ju hur länge som helst ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Verkar ju dock svårt att sälja en steam deck. Dom ligger ju hur länge som helst ute.

Då bör du ju kunna pruta ytterligare

Permalänk

Hade jag inte haft en LCD hade jag skaffat en OLED, den ska ha bättre touchrespons(både touchpads och skärmen), batteritid, högre potenciell fps, stabilare/bättre wifi, körs tystare, om man kör den dockat ska den gå väcka med en signal från kontroll. Har för mig varenda knapp ska varit ändrad tom.

Permalänk
Medlem

Köpte en ny 64gb i obruten förpackning för 2200:- Tänkte att är jag inte imponerad har jag inte lagt ner en förmöget på den. Gillar jag den kan jag enkelt byta ut disken till en större.
Jag upplever att den är seg i menyerna. Likaså är den seg om man kör någon annan launcher. Ska det vara så?
Har ni tips på lite mindre spel som flyter på riktigt bra? Jag gillar Vampire Survivors som exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Köpte en ny 64gb i obruten förpackning för 2200:- Tänkte att är jag inte imponerad har jag inte lagt ner en förmöget på den. Gillar jag den kan jag enkelt byta ut disken till en större.
Jag upplever att den är seg i menyerna. Likaså är den seg om man kör någon annan launcher. Ska det vara så?
Har ni tips på lite mindre spel som flyter på riktigt bra? Jag gillar Vampire Survivors som exempel.

Min kan vara lite trög när den precis har väckts, lite osäker på om det är nytt sedan jag stoppade in ett 512GB minneskort eller inte. Har 512GB NVMe utgåvan.

Halls of Torment (typ Diablo + Vampire Survivors) och Stardew Valley har spelats flitigt på min. Föredrar egentligen Stardew Valley på mer högupplösta skärmar än den Steam Deck har.

Är nog de närmast jag kan komma på utan att ha den framför mig.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Skrivet av Xenedras:

Köpte en ny 64gb i obruten förpackning för 2200:- Tänkte att är jag inte imponerad har jag inte lagt ner en förmöget på den. Gillar jag den kan jag enkelt byta ut disken till en större.
Jag upplever att den är seg i menyerna. Likaså är den seg om man kör någon annan launcher. Ska det vara så?
Har ni tips på lite mindre spel som flyter på riktigt bra? Jag gillar Vampire Survivors som exempel.

Har för mig det interna minnet på 64GB varianten kanske inte är SSD, eller inte snabb variant av sådan(minns iaf att 256 och 512 ska ha snabbare hårdiskar), så kan vara det.

Enkelt pick up and playspel är super hexagon, nån 10 för ett minispel typ, annars är det väl kolla vad nuvarande humble bundles är, förra veckan kunde man köpa hela megamanfranchisen i princip för ca 200kr. Nu finns det nån capcombundle med massa retrospel för säkert liknande summa om du vill fylla på spelbiblioteket lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Köpte en ny 64gb i obruten förpackning för 2200:- Tänkte att är jag inte imponerad har jag inte lagt ner en förmöget på den. Gillar jag den kan jag enkelt byta ut disken till en större.
Jag upplever att den är seg i menyerna. Likaså är den seg om man kör någon annan launcher. Ska det vara så?
Har ni tips på lite mindre spel som flyter på riktigt bra? Jag gillar Vampire Survivors som exempel.

Har en 64GB och aldrig upplevt den som seg, är det även efter omstart? Skulle även uppdatera steam os med allt som går

Vissa spel är lite känsliga för exakt version av Proton ellet liknande, kan vara intressant att leka med experiental-versioner om du upplever problem, men inte grafiska gränssnittet utanför spelen

Jag körde i ett 512GB kort efter en stund, men det påverkade inte prestandan

En sak kan ju vara att bara ha ett spel igång i taget

Min uppdaterade jag nyligen till 1TB med en corsair ssd, men inte det heller för att prestandan skulle påverkas utan för att få med mig mer spel samtidigt

Skrivet av Smasher89:

Har för mig det interna minnet på 64GB varianten kanske inte är SSD, eller inte snabb variant av sådan(minns iaf att 256 och 512 ska ha snabbare hårdiskar), så kan vara det.

Enkelt pick up and playspel är super hexagon, nån 10 för ett minispel typ, annars är det väl kolla vad nuvarande humble bundles är, förra veckan kunde man köpa hela megamanfranchisen i princip för ca 200kr. Nu finns det nån capcombundle med massa retrospel för säkert liknande summa om du vill fylla på spelbiblioteket lite.

Den på 64 GB har EMMC