Hur får jag loss den ur racket?

Permalänk
Medlem

Hur får jag loss den ur racket?

Hej, fick en uppgift på jobbet att montera ner lite prylar som inte är i bruk längre. Någon som har erfarenhet av denna (Nexan Technologies E-18) och hur man får bort den?

Instruktionsboken/monteringsmanualen jag hittar online visar hur man byter allt från diskar till PSU medan den sitter kvar i skåpet, men inte hur man drar ut enheten från rackskenorna. Vad jag kan se så är enheten fastskruvad bakom de svarta plastlocken som sitter längst ut, men dessa vägrar flytta på sig (och ni kan se att jag försökt med rimligt våld att få loss dem).

PS: Har ingen erfarenhet av server rack/montering sedan tidigare. Kanske lösningen är uppenbar.

Permalänk
Medlem

Är den fastskruvad i racket så är skruvarna bakom plastbitarna på sidorna (som du brutit lite i), kolla först om du kan dra ut den på skenorna eller inte. Är den fastskruvad så gäller det att lista ut hur plastskydden sitter fast. Har ingen aning (aldrig arbetat med nexsan)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen erfarenhet från servrar alls, men googlade lite. Det sitter inte två skruvar under där den gula "listen" gick på plastblocken? Hittade denna manual men vet inte hur relevant den är, steg 2 under sektion 4:

https://www.manualslib.com/manual/1910869/Nexsan-E-Series.htm...

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av smerkele:

Nu har jag ingen erfarenhet från servrar alls, men googlade lite. Det sitter inte två skruvar under där den gula "listen" gick på plastblocken? Hittade denna manual men vet inte hur relevant den är, steg 2 under sektion 4:

https://www.manualslib.com/manual/1910869/Nexsan-E-Series.htm...

Nej, tyvärr inte. Identifierade de hålen ganska direkt, men bakom dem finns... inget.. Mysteriet fortsätter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Hej, fick en uppgift på jobbet att montera ner lite prylar som inte är i bruk längre. Någon som har erfarenhet av denna (Nexan Technologies E-18) och hur man får bort den?

Instruktionsboken/monteringsmanualen jag hittar online visar hur man byter allt från diskar till PSU medan den sitter kvar i skåpet, men inte hur man drar ut enheten från rackskenorna. Vad jag kan se så är enheten fastskruvad bakom de svarta plastlocken som sitter längst ut, men dessa vägrar flytta på sig (och ni kan se att jag försökt med rimligt våld att få loss dem).

PS: Har ingen erfarenhet av server rack/montering sedan tidigare. Kanske lösningen är uppenbar.

<Uppladdad bildlänk>

Om jag förstår manualen korrekt så finns det "latches" på sidan av railsen där du kan drag den in och ut, dock måste du låsa upp den med vredet på vänster sida.

Läs manualen om front fan och disk replacement och hur de sätter tillbaka allt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Vad är det för märke på racket? Det känns igen, hade liknande problem men lösningen då var en liten plåtflärp i railsen som låste den på plats. Kan du ta en bild från sidan av racket?

Permalänk
Medlem

De gula vreden borde göra så att du kan ta bort plasten och se skruvarna tänker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

De gula vreden borde göra så att du kan ta bort plasten och se skruvarna tänker jag

De gula vreden är disk drive lock, en del av lösningen tror jag då sen släpper på metal latches på skenan så man kan drag ur hela ekipaget och skruva loss den

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Nej, tyvärr inte. Identifierade de hålen ganska direkt, men bakom dem finns... inget.. Mysteriet fortsätter!

Kolla på sida 3, ser ut som någon har redan haft sönder delar av det som förhindrar systemet att skjutas ur railsen.
Sedan ser railsen ut att vara väldigt enkla och helt enkelt skapar en "hylla" för enheten att sitta i.

Jag skulle testa att tömma den på diskar och PSUer för att göra systemet så lätt som möjligt och se om det går att dra den framåt.

Rekommenderar två personer eller en server-lift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:
Skrivet av jocke92:
Skrivet av Swedishchef_90:

Utifall att någon finner det intressant: I slutändan behövdes helt enkelt bara mer våld. Alla skruvar var loss, alla låsningar borta. Enheten satt bara så pass hårt/trögt i skenorna att det krävdes en person puttandes bakifrån, och en som slet framifrån för att kunna dra ut skenorna ur racket och på så viss lossa servern.