Är Raytracing en fluga?

Permalänk
Medlem

Det kanske inte är en fluga men frågan är om RT används på bästa sätt. Det är ett par år sedan RTX kom och hittills är det 2 spel som visar på vad RT kan tillföra, CP2077 och AW 2. Förmodligen är det inte förrän nvidia når 6000 eller PS6 kommer som det når någon form av norm status eller tillämpas på ett sätt där det gör tydlig skillnad. GPU priserna ihop med att du fortfarande behöver de kraftfullare GPUerna för RT skyndar inte heller på genombrottet exakt men det lär väl komma tids nog.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Det kanske inte är en fluga men frågan är om RT används på bästa sätt. Det är ett par år sedan RTX kom och hittills är det 2 spel som visar på vad RT kan tillföra, CP2077 och AW 2. Förmodligen är det inte förrän nvidia når 6000 eller PS6 kommer som det når någon form av norm status eller tillämpas på ett sätt där det gör tydlig skillnad. GPU priserna ihop med att du fortfarande behöver de kraftfullare GPUerna för RT skyndar inte heller på genombrottet exakt men det lär väl komma tids nog.

Med tanke på utvecklingstiden så har väl inte prestandan funnits att utveckla mer avancerad RT.

Ett spel tar väl 5år eller mer och jag gissar att man bestämmer tidigt om RT skall ingå.
Så är prestandan och implementeringen inte super när man bestämmer sig så kanske man avvaktar/struntar i det.
(var väl svårt att implementera i början)

Nu med 4090 tror jag att alla spel som börjar utvecklas och känner behovet kommer att stödja RT/Pt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej det hade det inte. Du kanske hade enorma problem med det i de spel du försökte köra, men det är i så fall ett problem med implementationen och/eller dina inställningar. Tekniken i sig fungerar bra, och i vissa fall riktigt bra.

Uppskalningsteknikerna är här för att stanna och accepteras utan problem av den breda massan.

Cyberpunk, escape from tarkov, call of duty samt va två spel till som jag såklart inte minns på rak arm, alla hade för runt 7-8 månader sen exakt samma problem.

Sen sure kan säkert va jag som missade någon inställning, eller någon config fil man kan ändra eller en mod. Men ändrar inte att 90% av alla spelare kommer använda presets sen rör dom inget mer) och är dom det behöver fungera för inte den minoritet som testar alla inställningar eller spenderar 20-90 minuter på att justera inställningar eller googla efter en lösning.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Är jorden platt, eller vill vi tebax till Pong!
Ganska självklart det e framtiden. Tagit allt för lång tid bara. PT är vad som Gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja vet inte om det blivit bättre senaste året men i våras så hade dlss enorma problem med artifakter/noice och va helt klart inte spelbart för min del. Men kan även vara jag som är petig också!

Ändrar inte faktumet att använda rt native fullt ut är omöjligt med dagens hårdvara, och inte förns det går att köra native på äldre billigare kort kommer det bli en standard istället för en nish.

mm, samma argument som att köra högre upplösning än 1080p är en nish för att man inte har bra nog hårdvara.

Permalänk
Medlem

Raytracing är definitivt här för att stanna.
I början av eran, säg generation 1 (RTX 2xxx-serien) så var det absolut mest en gimmick och knappt användbart.
Generation 2 (3xxx-serien) började saker klarna och implementeringen blev användbar i större utsträckning.
Nu i generation 3 (4xxx-serien) så anser jag att RayTracing blommat ut och mognat rejält.

Nvidia har gjort helt rätt i och med DLSS 3.0 och Frame Generation. Dessa tekniker gör att toppkorten idag (4070Ti och uppåt)
klarar RayTracing utan att prestandan påverkas negativt. Dessutom utan att bildkvaliteten försämras nämnvärt.

Uppskalning och Frame Generation är framtiden och är här för att stanna. Jag skulle säga att nuvarande generation verkligen gjort elefantkliv i prestanda jämfört med föregående eftersom man numer skall räkna in Frame Generation i den prestanda man får ut.

Nästa steg för SweClockers anser jag är att implementera tekniken som standard i sina tester av grafikkort framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJB:

mm, samma argument som att köra högre upplösning än 1080p är en nish för att man inte har bra nog hårdvara.

Va? Dlss för mig gav någon form av brus/noice/artifakter i alla spel jag provade, sure kan säkert varit någon inställning eller något jag missade men åter igen, marknaden går dit det finns kunder, och om inte 90% av kunderna kan använda tekniken utan att behöva köpa ett grafikkort för 10 000 - 20 000kr eller spendera timme om inte timmar på att få det att funka så kommer det inte bli en standard.

Förstår inte vad det är som är så svårt att acceptera? För min del handlade det om att det inte va värt att lägga ner tiden på det, och när det kommer till majoriteten av alla som spelar så är deras kunskap EXTREMT begränsad och är inte ens i närheten av detsamma som majoriteten här på sweclockers.

Men om jag uttrycker mig såhär då, rt kommer inte vara standard förns vi är i slutet av en konsol generation som klarar av att köra rt fullt ut med allt vad det innebär.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

RT är snyggt men inte alls ett krav IMO

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Absolut inte en fluga, men en mygga 🤔

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem

Idag är det en gimmick som varken gör till eller från, men i framtiden hoppas jag att all rendering görs med raytracing.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men uppskalning med DLSS innebär inte frame generation. Det är två olika saker.

Det stämmer, och jag har inte påstått något annat.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethMolund:

Hoppas verkligen inte Nvidia överger gaming.

Med tanke på vad de tjänar inom datacenter och deras egna ord så tror jag gaming kommer åka på efterkälken ett tag nu. Beror ju på om AI marknaden svalnar ordentligt snart som vissa tror eller om den kommer fortsätta lika galet ett tag till.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Va? Dlss för mig gav någon form av brus/noice/artifakter i alla spel jag provade, sure kan säkert varit någon inställning eller något jag missade men åter igen, marknaden går dit det finns kunder, och om inte 90% av kunderna kan använda tekniken utan att behöva köpa ett grafikkort för 10 000 - 20 000kr eller spendera timme om inte timmar på att få det att funka så kommer det inte bli en standard.

Förstår inte vad det är som är så svårt att acceptera? För min del handlade det om att det inte va värt att lägga ner tiden på det, och när det kommer till majoriteten av alla som spelar så är deras kunskap EXTREMT begränsad och är inte ens i närheten av detsamma som majoriteten här på sweclockers.

Men om jag uttrycker mig såhär då, rt kommer inte vara standard förns vi är i slutet av en konsol generation som klarar av att köra rt fullt ut med allt vad det innebär.

Ja DLSS kan göra artefakter. Jag provade det på escape from tarkov och stålstängsel såg inte bra ut samt allt som rörde sig hade rejäla eftersläpningar. Kan ha haft dåliga inställningar bara kanske. Men där skippade jag det bara. Är olika hur bra det är implementerat antar jag.

Men tack vare dlss så kan man köra RT och höga inställningar även med gpu från mellan-klassen så det är ju bara att tacka och ta emot. Sen så går vi snabbt framåt i utveckling så prestandan tar rejäla kliv varje generation.

Permalänk
Medlem

Raytracing som koncept är inte en fluga. Men den nuvarande RT-tekniken lever samma liv som physx. Lite visuellt godis som inte fyller någon funktion.

Så länge inte spel byggs runt RT, så RT tillför något till spelmekaniken så kommer det inte spela roll för gamers i stort. Så länge inte spelmotorer går att bygga helt i RT, utan kräver både rastrering OCH RT så finns inte vinsterna hos utvecklare eller designers heller.

Den RT vi ser idag är troligen ett resultat av att nvidia vill återanvända kislet de säljer för datacenter. Det är inte ett sammanträffande att det finns gott om RT-cores i deras datacenter-kort. Inte heller är det ett sammanträffande att alla moderna nvidia GPUer är stora och dyra kretsar.

Jag tror inte många av oss hade velat ha RT på nvidia-korten om vi fick se prisskillnaden på en nvidia-krets med och utan RT- & Tensor-kärnor.

Men visst kan det se snyggt ut och med tanke på att nvidia behöver tekniken till datacenter så är RT-kärnorna här för att stanna.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Raytracing som koncept är inte en fluga. Men den nuvarande RT-tekniken lever samma liv som physx. Lite visuellt godis som inte fyller någon funktion.

Så länge inte spel byggs runt RT, så RT tillför något till spelmekaniken så kommer det inte spela roll för gamers i stort. Så länge inte spelmotorer går att bygga helt i RT, utan kräver både rastrering OCH RT så finns inte vinsterna hos utvecklare eller designers heller.

Den RT vi ser idag är troligen ett resultat av att nvidia vill återanvända kislet de säljer för datacenter. Det är inte ett sammanträffande att det finns gott om RT-cores i deras datacenter-kort. Inte heller är det ett sammanträffande att alla moderna nvidia GPUer är stora och dyra kretsar.

Jag tror inte många av oss hade velat ha RT på nvidia-korten om vi fick se prisskillnaden på en nvidia-krets med och utan RT- & Tensor-kärnor.

Men visst kan det se snyggt ut och med tanke på att nvidia behöver tekniken till datacenter så är RT-kärnorna här för att stanna.

Med tanke på vad AMD tar för sina kort betvivlar jag att det vart någon nämnvärd skillnad.

Permalänk

Upplevt att många moderna spel har redan förbestämt hur ljuset ska sitta för "bästa effekt" vilket gör raytracing rätt så meningslöst. Vad RT kan åstadkomma är att speltillverkarna kan sluta placera ljuskällor som passar deras vision och därmed förlita sig på användarens hårdvara, men då är det trist om bara 5% av konsumenterna kan uppleva den på stabil framerate.

Idag anser jag att det är en fluga men imorgon kanske så visar RT vägen om tekniken blir mer utvecklad.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

I 99 % av fallen, ja.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

De renderar också väldigt snabbt men skiljer sig i fråga om precision, hur många ljusstrålar/samples som skickas, hur många gånger ljusstrålarna får studsa, hur komplexa beräkningar som görs på material osv.

Är ju precis det jag menar. I spelen är det inte fullständigt ännu. Man måste dra ner på mängden för att det alls ska bli spelbart. Hårdvaran för att klara fullständig realtids raytracing i 60+ FPS är ännu en bit bort.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Är ju precis det jag menar. I spelen är det inte fullständigt ännu. Man måste dra ner på mängden för att det alls ska bli spelbart. Hårdvaran för att klara fullständig realtids raytracing i 60+ FPS är ännu en bit bort.

Det finns inget "fullständigt" i den bemärkelsen du pratar om. Det är alltid en fråga om att optimera olika parametrar för att hålla renderingstiden nere utan menlig inverkan på resultatet. Ingenstans finns det någon slags gräns för när det blir "fullständigt". Skillnaden är bara att du kan få högre kvalitet när du renderar offline eftersom det uppenbarligen går att göra mer beräkningar om det inte behöver vara i realtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det finns inget "fullständigt" i den bemärkelsen du pratar om. Det är alltid en fråga om att optimera olika parametrar för att hålla renderingstiden nere utan menlig inverkan på resultatet. Ingenstans finns det någon slags gräns för när det blir "fullständigt". Skillnaden är bara att du kan få högre kvalitet när du renderar offline eftersom det uppenbarligen går att göra mer beräkningar om det inte behöver vara i realtid.

Jag synar ändå att all belysning i nämnda spel är med RT.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Cyberpunk, escape from tarkov, call of duty samt va två spel till som jag såklart inte minns på rak arm, alla hade för runt 7-8 månader sen exakt samma problem.

Sen sure kan säkert va jag som missade någon inställning, eller någon config fil man kan ändra eller en mod. Men ändrar inte att 90% av alla spelare kommer använda presets sen rör dom inget mer) och är dom det behöver fungera för inte den minoritet som testar alla inställningar eller spenderar 20-90 minuter på att justera inställningar eller googla efter en lösning.

Cyberpunk har inte haft några enorma problem med DLSS sedan det släpptes. De andra två har jag inte spelat men Cyberpunk har alltid sett bra ut med DLSS påslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jag synar ändå att all belysning i nämnda spel är med RT.

Så peka på vart den inte är det.

Permalänk
Medlem

Är väl värt att nämna att Spider-Man 2 använder Raytracinh i både fidelity och performance mode på PS5 i olika utsträckning, kommer bli så mer och mer framöver.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJB:

Men varför skulle jag göra detta? Ser enbart skillnad med microskop och noggrann granskning. Och någon latency är det inte heller om man ställer in frame gen rätt.

DLSS FG körs för att kraften i RT-coresen på 4090 inte räcker till. Se om man ser det eller inte är en annan fråga. Det är därför folk kallar det för ”fusk rutor”.

Permalänk
Medlem

Att mängder med folk sitter med hårdvara som inte riktigt klarar av det ordentligt ännu gör det inte till en fluga som teknik.

Permalänk
Medlem

För mig är inte FPS-förlusten är värd nivån på hur mycket snyggare det blir så kör med det OFF än så länge. Men absolut kommer det vara en del av spelen framåt.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

För alla spel som försöker simulera verkligheten är raytracing helt klart framtiden, och personligen tycker jag det är ett enormt lyft i senaste utgåvorna (pathtracing). Hoppas på stora framsteg i nästa generation här, särskilt från intel och AMD så det blir konkurrans.

Om DLSS/FSR är priset man måste betala för att uppleva pathtracing just nu så är det värt det för min del, även med DLSS påslaget så har har du ju flera "äkta pixlar" med raytracing än du har utan.

Permalänk
Medlem

Mer av en mygga, så irriterande att höra allt surr om detta

Permalänk
Medlem

Raytracing är en del av framtiden, men det räcker inte bara med det. Ska det fungera på rätt sätt måste fysiken i spelet stämma. Ytor ska vara rätt representerade, glas måste bryta ljuset på rätt sätt etc. Ett fel som rättades till i The Witcher 3 var t ex att reflektionerna i vattenytorna inte följde med hur vattnet rörde sig, utan bara var en spegel. Såg väldigt konstigt ut när vattnet böljade. När GTA V fick raytracing med reflektioner accentuerade det snarare hur kantiga flaskmodellerna var bakom glaset. Kvaliteten måste öka på allt, även texturer måste ha högre upplösning. Det kommer nog att krävas mer än 8 GB.

Det är inte heller säkert att enbart raytracing räcker till för att ljussätta. Enbart naturligt ljus är kanske inte alltid önskvärt, lika lite i ett spel som i en film. Mörka partier lättas upp artificiellt, men vi ser inte fusket. I ett spel kan man inte lägga in ljuskällor överallt på ett naturligt sätt. Vad ska lösningen bli där?

Just Cyberpunk med path tracing har jag funderat över, och det visar sig att Tim på HU är inne på samma saker som jag misstänkt drabbar ett spel tänkt för rastrering där man "tvingar" in path tracing..."Playing Cyberpunk 2077 with PT and DLSS":

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bopp:

Det är inte heller säkert att enbart raytracing räcker till för att ljussätta. Enbart naturligt ljus är kanske inte alltid önskvärt, lika lite i ett spel som i en film. Mörka partier lättas upp artificiellt, men vi ser inte fusket. I ett spel kan man inte lägga in ljuskällor överallt på ett naturligt sätt. Vad ska lösningen bli där?

Varför skulle man inte kunna det? Utvecklare har väl klart större möjlighet att lägga till extra ljuskällor än vad man har i film, där ljus alltid följer fysikens lagar.
Kommer att tänka på funktioner i senaste Blender där du t ex kan göra en lista över vilka ljuskällor som ska påverka ett objekt (så att t ex ljuskälla som reflekteras i ett objekt kan ändras så att den påverkar hela scenen utom just det objektet) -- det bör väl gå i spelmotorer också, men verkligen inte i film.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200