Prisjakt: "Omsättningen under Black Friday ökade"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Jag storhandlade för 158 kronor, det är en ökning med 100% sedan förra året.

Blir så nyfiken vad du fyndade för 79 kr förra året

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Tycker att det känns ganska tramsigt att vi i Sveriga ska anamma en Amerikansk konsumtionstradition som egentligen är helt irrelevant för Sveriges ekonomiska historia...

Jag har praktiskt taget slutat konsumera de senaste 10 åren... Tricket är att uppskatta vad man redan äger. Min Hi-Fi stereo är 26år gammal, och min TV är över 10år gammal. Jag spelar fortfarande på min Dreamcast som numera är snart 24år gammal och min Amiga 1200 som är ~30år. Man måste inte konstant uppgradera för att vara glad för det man redan äger. Jag har också börjat lära mig att reparera saker istället för att jaga "erbjudanden" eller den senaste tekniken... Det fantastiska med att inte konsumera så mycket är att man blir rik på kuppen, eller får en jäkla massa fritid istället. I dagsläget behöver jag knappt arbeta då jag inte gör av med mina pengar.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Tycker att det känns ganska tramsigt att vi i Sveriga ska anamma en Amerikansk konsumtionstradition som egentligen är helt irrelevant för Sveriges ekonomiska historia...

Jag har praktiskt taget slutat konsumera de senaste 10 åren... Tricket är att uppskatta vad man redan äger. Min Hi-Fi stereo är 26år gammal, och min TV är över 10år gammal. Jag spelar fortfarande på min Dreamcast som numera är snart 24år gammal och min Amiga 1200 som är ~30år. Man måste inte konstant uppgradera för att vara glad för det man redan äger. Jag har också börjat lära mig att reparera saker istället för att jaga "erbjudanden" eller den senaste tekniken... Det fantastiska med att inte konsumera så mycket är att man blir rik på kuppen, eller får en jäkla massa fritid istället. I dagsläget behöver jag knappt arbeta då jag inte gör av med mina pengar.

Precis, jag hatar hur allt ska bli amerikanskt i sverige, precis all den stressen som är i usa har kommit hit till väst :/

Permalänk
Skrivet av Nikodemous:

Jag håller med dig. Jag skulle till och med kunna gå så långt att jag spekulerar att detta i långa loppet kommer få intresset för BF att minska eftersom den gemene personen inte orkar jaga lågpriser nonstop i veckor. Att aktivt söka av allt under endast 1 dag är troligen en bättre affär för både konsumenter och företag. Personligen kollade jag lite nån av de första dagarna, men sen var det så mycket erbjudande varje dag att jag inte längre visste vad som var en bra deal eller ej, vilket i sin tur slutade med att jag inte köpte något alls. Men det kanske bara e jag 😊

Jag håller med. Över en vecka med "erbjudanden".
Dessutom när det framkommer om att dom fuskar, med att höja priserna minst 30 dagar innan, så blir det ju extremt ointressant.

Permalänk
Medlem

Är detta före eller efter inflation? Allt är ju lätt 10-20% dyrare än förra året och den rabatt som ges dessutom lägre...

Permalänk
Medlem

Hade sen länge planerat att bygga en ny maskin, blev ca 13% billigare totalt av 26k med högtlare. Men bara en sak CPU fläkten blev de facto billigare på fredagen. Resten kom tidigare i veckan. Då jag hade planerat inköpet så blev jag nöjd med att det blev lite billigare.

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Skrivet av draanexle:

Inet hade nice deals på sin stream. Fanns flertalet produkter där som var på köp först, tänk sen nivå.

Nackdelen med sådant är att man ej hinner tänka i förväg om det är något man verkligen vill ha och behöver. För om du tänker mer än 10s så är du redan för långsam.

Orkar ärligt talat inte kolla igenom deras streams. Det är just denna dötid emellan allt snack om ingenting och dessa drops där man får några sekunder på att göra ett köp om man nu ens hinner med dem.

Det som förvånar mig mest är hur stor avkastning Inet och andra svenska ÅF har på sina produkter. De kunde ta 2500 kr utan problem för en SSD som kostar 3800 kr ute i handeln och då var det priset på den lägre skalan. Hur kan man tycka synd om dem hädanefter så fort det kommer en nyhet om att det inte går bra ute i handeln?

Permalänk

Vet inte hur det är med andra varor men TV har de bra marginaler om det säger annat visa då vad ni köper in de för. För några år sedan när min son slängde en bil på en 55 tums LG tv så skulle jag få den reparerad hemma så jag passade på och frågade om priser. Tv-n betalade jag 16000 för på REA från mins inte exakt kostnaden, men det var några tusenlappar emellan. Jag frågade han som reparerade TV vad panelen kostar och han sa 4500 sek och sen plast för 1000-1500 sek, det är allt sa han. Han tyckte själv att det var sjuka priser de säljer dessa för och bara skrattar åt det. De har tjänat bra på alla dessa OLED tv som såldes under REA.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk

Har blivit lite kläder som jag behövde och ett par spel. Ingen elektronik som jag bevakat på prisjakt kom till lägre priser under veckorna så inget köp.

Permalänk
Medlem

Det här året har det varit svårare än på länge att hitta bra deals.

Förra året tänkte jag köpa en Google Pixel 6a för 2990kr. I år säljs samma telefon för 3490kr. Visst, dollarn är dyrare än på länge, men priset man kan ta ut borde väl rimligtvis vara längre på en telefon som hunnit bli ett år äldre, förlorat ett års support och dessutom är ersatt av en ny model?!

Handla mjukvara är inte lättare. Här blir man automatiskt straffad när man tvingas betala med Euro då många säljare fortfarande tycker att Dollar och Euro är typ samma och bara ändrar tecknet framför priset.

Permalänk
Medlem

Gillar artikelbilden. "BLACK FRIIDAY", hittepå "ord", och deformerade kroppsdelar. AI-bildgenerering i sitt esse 😆

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Det var larvigt och se Sonos arc för 8390:- när jag köpte den två år sen på ordinarie för 7990:-
Men det är vår potatisvaluta som spelar stor roll med.
65 tums LG C”X” brukade alltid dyka upp för 16 990, nu var det 18 990. Men det blev en del hushållsartiklar i bulk från amazon så som sköljmedel, tandkräm och tvättkapslar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Tycker att det känns ganska tramsigt att vi i Sveriga ska anamma en Amerikansk konsumtionstradition som egentligen är helt irrelevant för Sveriges ekonomiska historia...

Jag har praktiskt taget slutat konsumera de senaste 10 åren... Tricket är att uppskatta vad man redan äger. Min Hi-Fi stereo är 26år gammal, och min TV är över 10år gammal. Jag spelar fortfarande på min Dreamcast som numera är snart 24år gammal och min Amiga 1200 som är ~30år. Man måste inte konstant uppgradera för att vara glad för det man redan äger. Jag har också börjat lära mig att reparera saker istället för att jaga "erbjudanden" eller den senaste tekniken... Det fantastiska med att inte konsumera så mycket är att man blir rik på kuppen, eller får en jäkla massa fritid istället. I dagsläget behöver jag knappt arbeta då jag inte gör av med mina pengar.

Man måste ju inte heller vara helt galen i konsumtion för att någon gång om året betala mindre än i vanliga fall för något man ändå tänkt köpa.

Tror inte det är många som gärna betalar mer för sakens skull. Vill butikerna gå helt crazy och ge bra rabatter så tänker jag inte klaga. Sen är det upp till var och en att själv se till att man inte gör dumma köp.

Varför black friday blivit poppis utanför USA tror jag har med globalisering att göra. Helt plötsligt konkurrerar företag från alla världens hörn och även de svenska bolagen vill vara med och kriga. Förr var ju exempelvis mellandagsrean rejälare i Sverige än dem är idag. Känns som "black friday" tagit över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Man måste ju inte heller vara helt galen i konsumtion för att någon gång om året betala mindre än i vanliga fall för något man ändå tänkt köpa.

Tror inte det är många som gärna betalar mer för sakens skull. Vill butikerna gå helt crazy och ge bra rabatter så tänker jag inte klaga. Sen är det upp till var och en att själv se till att man inte gör dumma köp.

Varför black friday blivit poppis utanför USA tror jag har med globalisering att göra. Helt plötsligt konkurrerar företag från alla världens hörn och även de svenska bolagen vill vara med och kriga. Förr var ju exempelvis mellandagsrean rejälare i Sverige än dem är idag. Känns som "black friday" tagit över.

Jag tror verkligen tvärtom, Black Friday skapar massor mer onödig merkonsumtion, man kan inte riktigt lägga ansvaret på individen p.g.a. hur denna rea-högtid är designad. känslan är den av brådska och "the fear of missing out". Framförallt exploaterar man konsumenter genom psykologiska knep. (Det är inte konstigt att företagens hemsidor förvandlas till vad som närmast kan efterlikna lågprissidor för flygresor) Jag gick till Triangeln i Malmö i fredags, för att köpa 10st muttrar på Clas Ohlson, och blev chockad över havet av människor. Det var då jag förstod att det var Black Friday, hade det sett ut så på köpcentrumet utan Black Friday? Självklart inte. Och tro inte att havet av folk gick därifrån utan ytterst onödiga spontanköp. "Man vill ju inte gå hem tomhänt när det finns så många fantastiska erbjudanden på Black Friday."

Jag fick komiskt nog precis ett meddelande från netonnet "Nu är det bara några timmar kvar! Sista chansen att handla prylar till Black Friday-priser"... Som sagt. Det handlar om att skapa en känsla av brådska hos konsumenten. Nog kan somliga hålla sin konsumtion under kontroll, men medel-Svenssons gör definitivt inte det. På sätt och vis hade jag önskat att det skapades mer motståndsrörelser för sådant här. Folkrörelser är ju helt dött idag, även om det känns som att det hade behövts. Folkrörelser som värnar människors välbefinnande och Sveriges utvecklingen, snarare än oreflekterat ta inspiration från- och i gengäld förvandlas till ett mini-USA. Jag tror verkligen inte att vi blir lyckligare av det.

En favorit i repris Det lär vara Sverige om 10år xD Började som ett skämt, men nu är det inte roligt längre. xD

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Försökte hitta bra pris på proteinpulver men det var ju knappt någon rabatt, 70kr billigare för en 4kg påse för 800kr är inte så intressant. Annars blev det en C3a som faktiskt blev bra rabatterad men det var ju bara tack vare att LGs system gjorde fel.

Handlar bara från mmsports, tycker deras är godast. Men deras "black Friday" var exakt som deras random reor under månadernas gång. Typ proteinpulver nedsatt från 259kr/kg(eller vad de nu är) till 219kr/kg, precis samma rabatt. & precis samma på merköp.

Var väl mer specifika klädesplagg som ingen vill köpa som var på rea...

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Flyttat så blev nog rekord för egen del med grejer.
Dyra blev väl säng och TV.
Fick skippa riskkokare och smart klocka just.

Blir väl TV bänk, gardiner och utemöbler längre fram sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det som förvånar mig mest är hur stor avkastning Inet och andra svenska ÅF har på sina produkter. De kunde ta 2500 kr utan problem för en SSD som kostar 3800 kr ute i handeln och då var det priset på den lägre skalan. Hur kan man tycka synd om dem hädanefter så fort det kommer en nyhet om att det inte går bra ute i handeln?

Inet är tydliga med att de säljer de dropsen under deras inköpspris.
De nämnde samarbete med vissa leverantörer i år också.

Om inget ändrats rejält i branschen stämmer det de säger, såna prylar brukar vara väldigt små marginaler på (för butikerna, vad tillverkaren har för marginal är en annan sak).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Gick in på Zalando för att kolla på skor. Hittade ett par jag ville ha. Dom kostade runt 1500 kr. Sen var det då 10% rabatt. Sen när man kollar lägsta pris så ligger det på 750 kr. Men om man checkar ut med rabattkoden för cybermonday så fick man ytterligare 50%. Så totalt sett hade det väl blivit marginellt lägre pris än vad dom ändå kostade nyss. Gick till kassan och försökte slå in rabattkoden, då var man tvungen att logga in. Äh, fasen, jag orkar inte med allt krångel.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bortsett från stream-drops är det verkligen inte många erbjudanden som jag kan räkna som bra. Har inte sett mycket alls som är nedsatt med med än 30%, så det är inte som det var förr i alla fall

Jag beställde en tv för mer eller mindre halva priset ner från 60 till 33k vilket för ses som helt ok ? Sen är det ju mycket pengar även då.

Men nej bortsett från tv och ljud blir det ju inget jätte sänkningar.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Orkar ärligt talat inte kolla igenom deras streams. Det är just denna dötid emellan allt snack om ingenting och dessa drops där man får några sekunder på att göra ett köp om man nu ens hinner med dem.

Det som förvånar mig mest är hur stor avkastning Inet och andra svenska ÅF har på sina produkter. De kunde ta 2500 kr utan problem för en SSD som kostar 3800 kr ute i handeln och då var det priset på den lägre skalan. Hur kan man tycka synd om dem hädanefter så fort det kommer en nyhet om att det inte går bra ute i handeln?

Du missa den lilla detaljen att det faktiskt är ett problem att sälja för 2500kr då det ordinarie priset är 3800. Vissa deals säljs ju långt under inköpspriser vilket inte borde vara en nyhet, och något som även inet påtalar. Att sälja till under inköpspris år genomförbart i enskilda fall. Förlusten kan lindras av att en tillverkare ger en kickback och/eller man tar det från exempelvis marknadsföringsbudgeten.

Leker vi med tanken att det du säger är sant, att det inte är några problem att dumpa priset så pass mycket. Då skulle ju vinstmarginalen för dessa företag vara avsevärt högre.

Tittar vi på senaste årets bokslut och vinstmarginal, inga större skillnader mellan åren.
Inet 3,42%
Dustin Sverige 2,71%
Elgiganten 2,32%
NetOnNet 1,27%
Elon group 0,60%
Power Sverige 0,40%
Komplett 0,22%
Webhallen -4,09%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Premo:

Inte konstigt när förra året var katastrofalt dåligt

Och denna har värre

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Precis, jag hatar hur allt ska bli amerikanskt i sverige, precis all den stressen som är i usa har kommit hit till väst :/

Du menar öst?
Vi är öst från USA. De är väst från oss.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Black week -2%
Inflation vs förra året ca 6.5% (Okt 2022 - Okt 2023) SCB

Omsättningsminskning inflationsjusterat ~ -8.5%

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin