Ersättare till min P30 Pro

Permalänk
Medlem

Ersättare till min P30 Pro

Tjenare

det är så att min p30 pro börjar bli väldigt seg och batteriet verkar ladda ur mycket snabbare än innan så jag tror att det är dax för mig o byta. Är inte så insatt i mobiler just nu, som ni ser eftersom jag har en telefon som jag köpt 2019, men undrar vilken är den bästa mobilen jag kan byta upp till från denna för ca 5000 kr, asså mest bang for the buck för pengarna ? tacksam för alla tips

Permalänk
Medlem

Kolla på en samsung s23. Ligger strax över 8000kr nu. Byt in en gammal telefon för 1500kr, teckna ett abonnemang utan bindningstid och säg upp eter 14 dagar så får du ytterligare 1500kr rabatt. Så totalt kanske 5500.

Från samsungs hemsida. Jag är osäker om jag har alumnirabatt automstiskt eller inte.

Det är en bra deal idag tycker jag.

Lagt till varifrån priset kommer
Permalänk
Medlem

P30 Pro är inte så dålig och kostade inte den 7000-8000 i nypris.

Finns nog risk att du köper ner dig om du skaffar något för 5000.

Permalänk

Bättre fråga är, ska du ha en Qualcomm eller Exynos baserad telefon. rekommenderar Qualcomm då custom roms är ett alternativ och modemet är bättre.

Permalänk
Medlem

Borde komma nåt vettigt på Black Friday. Nån Pixel-telefon kanske?

Permalänk
Medlem

Huawei avyttra en del av sin mobilverksamhet, så deras märke Honor är nu fristående om du vill ha något snarlikt tidigare lur.

Kan inte säga att jag klämt själv, men det ska väl vara att de bygger vidare på EMUI i sin egna variant.

Honor 90 5G 512/12 har "Qualcomm Snapdragon 7 Gen 1 Accelerated Edition" och har fått bra recensioner. Ca 6000 kr.

Honor Magic5 Lite 5G 256/8 har "Qualcomm Snapdragon 695 5G" så systemkretsen är inte färsk, den har också WiFi-5/11ac bara så avråder från den. Ca 3600 kr.

Pixel har du redan fått tips om.

Permalänk
Medlem

Xiaomi är annars kinesiskt märke som brukar vara väldigt prisvärt. Likaså deras dottermärke Poco. Sen finns Realme som jag hört är bra för priset men inte använt dem själv.

Har iPhone sen ett par år tillbaka så inte lika insatt senaste tiden i Android men hade en Poco förut som var väldigt bra för priset och min fru är på sin andra Xiaomi och är nöjd.

Jag hade Poco X3. Finns X5 nu. Poco F5 är bättre och finns för under 5k om man köper från amazon i Tyskland . https://www.amazon.de/Xiaomi-Poco-256GB-12GB-Black/dp/B0C4L2P...

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Xiaomi är annars kinesiskt märke som brukar vara väldigt prisvärt. Likaså deras dottermärke Poco. Sen finns Realme som jag hört är bra för priset men inte använt dem själv.

Har iPhone sen ett par år tillbaka så inte lika insatt senaste tiden i Android men hade en Poco förut som var väldigt bra för priset och min fru är på sin andra Xiaomi och är nöjd.

Jag hade Poco X3. Finns X5 nu. Poco F5 är bättre och finns för under 5k om man köper från amazon i Tyskland . https://www.amazon.de/Xiaomi-Poco-256GB-12GB-Black/dp/B0C4L2P...

Nackdelen med Xiaomi och dom telefonerna nu är att det är så jävla mycket reklam i dom. Fick koppla in min pappas nya till datorn och rensa skiten via ADB tyvärr. Dom var mycket bättre förut.
Jag hade köpt mig en Pixel 7 som ligger i den budgeten du är i.

Permalänk
Skrivet av slusk:

Nackdelen med Xiaomi och dom telefonerna nu är att det är så jävla mycket reklam i dom. Fick koppla in min pappas nya till datorn och rensa skiten via ADB tyvärr. Dom var mycket bättre förut.
Jag hade köpt mig en Pixel 7 som ligger i den budgeten du är i.

On man ska roota och flasha ROM direkt är Oneplus och Pixel bäst. Inga men som Xiaomi som måste veta allt om dig för att låsa upp telefonen. Men om jag skulle välja mellan Tensor och Qualcomm är QC mer stabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeAreASmallCompany:

On man ska roota och flasha ROM direkt är Oneplus och Pixel bäst. Inga men som Xiaomi som måste veta allt om dig för att låsa upp telefonen. Men om jag skulle välja mellan Tensor och Qualcomm är QC mer stabil.

Eftersom trådskaparen skriver att han inte är så insatt i mobiler så tror jag knappast att han är inne på att roota och flasha custom...
Jag har då inte haft några som helst problem med min Tensor-mobil. Och vill man flasha och ha sig på Pixel så finns alltid graphene eller galyx och säkert flera.
Tänkte mest på att om man inte köper mobiler så ofta så kan man köpa en av ett märke som faktiskt skickar ut uppdateringar under en lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Tjenare

det är så att min p30 pro börjar bli väldigt seg och batteriet verkar ladda ur mycket snabbare än innan så jag tror att det är dax för mig o byta. Är inte så insatt i mobiler just nu, som ni ser eftersom jag har en telefon som jag köpt 2019, men undrar vilken är den bästa mobilen jag kan byta upp till från denna för ca 5000 kr, asså mest bang for the buck för pengarna ? tacksam för alla tips

Helt seriöst hade jag tittat på nytt originalbatteri och en ominstallation av mobilen. Jag har själv aldrig ägt en snabbare och bättre mobil än min P30 Pro. Helt magisk batteritid, sjukt bra kamera och snabb som satan. Hade inte det gått som det gått för Huawei så hade jag gärna köpt nyare modellerna också. Jag fick en Samsung S22 som jobbtelefon och det var ett nedbyte på alla sätt. Sjukt dålig batteritid och dålig kamera. Inte är det snabbare än min P30 Pro heller.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Helt seriöst hade jag tittat på nytt originalbatteri och en ominstallation av mobilen. Jag har själv aldrig ägt en snabbare och bättre mobil än min P30 Pro. Helt magisk batteritid, sjukt bra kamera och snabb som satan. Hade inte det gått som det gått för Huawei så hade jag gärna köpt nyare modellerna också. Jag fick en Samsung S22 som jobbtelefon och det var ett nedbyte på alla sätt. Sjukt dålig batteritid och dålig kamera. Inte är det snabbare än min P30 Pro heller.

Kan ett dåligt batteri påverka prestandan då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

det är så att min p30 pro börjar bli väldigt seg och batteriet verkar ladda ur mycket snabbare än innan

Citat:

Kolla på en samsung s23.

Jag spräckte kameran på min P30 Pro i somras, hade kikat på ersättare ett tag dock på grund av samma problem som OP, d.v.s att den började bli lite gammal och allmänt seg/kortlivad.
Det blev en S23+ och jag är väl rätt så nöjd men man inser ju hur bra P30 Pro faktiskt är än idag. Kameran var genuint bättre på P30 Pro, glaset var mycket mer reptåligt och UIt var mycket renare. Jag skulle säga att nästan allt var bättre eller likvärdigt, förutom att den har flera år nyare hårdvara och därför är snabbare.

Citat:

Kan ett dåligt batteri påverka prestandan då?

Nej, men mitt förslag är att du testar fabriksåterställa mobilen. D.v.s töm den på allt, även dina bilder. Installera sedan bara de appar du behöver och se om den känns snabbare.
Det kan hjälpa batteritiden att bli bättre också, men om den inte blir det så kan du ju byta batteri för att lösa det problemet med.

Permalänk
Medlem

Läser mycket bra om kommande redmi note 12/13 Pro, kanske vore nåt? Har fått väldigt bra recensioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Läser mycket bra om kommande redmi note 12/13 Pro, kanske vore nåt? Har fått väldigt bra recensioner

Förutom att det är helt överjävligt med reklam och skit i alla appar... Tar ett tag och dator att rensa bort det dock.

Permalänk
Snusfri

Pixel 7 för 4790:- på Elgiganten, Xiaomi och annat mög med massa reklam, klappkassa kameror osv ska du hålla dig borta ifrån.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Google Pixel 7 säger jag bara, köpte en själv på Elgiganten för 4790:- och är mer än grymt nöjd.
Gick från en Samsung S10 som hade några år på nacken.

+
En helt fantastisk kamera, ligger på plats 20 enligt DxoMark
Grymt bra och ljusstark skärm
Ren Android utan massa bloatware
Riktigt bra byggkvalitet

-
Laddar rätt så långsamt
Något hal att hålla i

Men för 4790:- är jag osäker på om man kan få en bättre telefon.

Permalänk
Medlem

Gick från P20 Pro till Google Pixel 7 och det var ett bra val för min del. Köpte till ett bastant Spigen skal och skärmskydd för några hundralappar och hela paketet gick på under 5000 kr.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem

En polare på jobbet har en s21 ultra liggandes som han fick ut på försäkringen, asså helt ny, som han vill ha 3000 för. Bra deal eller?

Permalänk
Skrivet av slusk:

Eftersom trådskaparen skriver att han inte är så insatt i mobiler så tror jag knappast att han är inne på att roota och flasha custom...
Jag har då inte haft några som helst problem med min Tensor-mobil. Och vill man flasha och ha sig på Pixel så finns alltid graphene eller galyx och säkert flera.
Tänkte mest på att om man inte köper mobiler så ofta så kan man köpa en av ett märke som faktiskt skickar ut uppdateringar under en lång tid.

Ja absolut ska inte köparen bry sig om att flasha Roms men att ha alternativet är toppen. Sen har man märkt att många säljer sina Pixel 7A och Galaxy A14 på Tradera som operatörer bjuder på. Mellan tensor och instängda Mediatek är Pixel det ända alternativet för eftermarknadsstöd. Folk är ännu rätt omedvetna med riskerna av ett varumärke, rldta led plånboken.

Permalänk
Medlem

Svårt att upgradera från P30 pro. Jag har haft både S23 och flip 5 efter p30 men bägge är sämre i många avseenden.

s21 ultra är en okej mobil men har några år på nacken nu så skulle nog tagit pixel 7 som flera föreslagit för 2 k mer.