Permalänk
Medlem

A4-SFX-bygge.

Hej,

Ska köpa ny dator och tänker bygga i Dan Cases A4-SFX. Tror mig ha plockat ihop det bästa man kan köpa för pengarna jag har att lägga, vilket är 25,000 kr och som får plats i chassit och kan kylas, men jag kan ha fel så ni gärna kommentera om så är fallet.

/Quum

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut. Man skulle kunna köpa billigare chassi, PSU och fimpa ena SSD för att få plats med ett bättre grafikkort men det är såklart mer bekvämt att installera båda SSD från början och PSUn är bäst i klass (enligt cultist network iallafall). Länkar två alternativ och jag rekommenderar starkt att åtminstonde lägga 300kr mer på G.skill Flare (6000mhz, 30CL)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreamNox:

Tycker det ser bra ut. Man skulle kunna köpa billigare chassi, PSU och fimpa ena SSD för att få plats med ett bättre grafikkort men det är såklart mer bekvämt att installera båda SSD från början och PSUn är bäst i klass (enligt cultist network iallafall). Länkar två alternativ och jag rekommenderar starkt att åtminstonde lägga 300kr mer på G.skill Flare (6000mhz, 30CL)

https://komponentkoll.se/bild/WUvFu.png

https://komponentkoll.se/bild/cLDOV.png

Tack, men jag vill inte byta chassi och jag vill ha två SSD, en för operativsystemet och en för spel. Håller också fast vid Kingston då jag har bra erfarenhet av deras minnen, och det är enkelt att ändra timings till CL32.

Permalänk
Medlem

Hade personligen försökt få in ett 4070 ti, 2mm för långt enligt spec så lär gå men vara lite mer huvudvärk att få plats med. 13600kf är för övrigt vänligt till undervolt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swegatron:

Hade personligen försökt få in ett 4070 ti, 2mm för långt enligt spec så lär gå men vara lite mer huvudvärk att få plats med. 13600kf är för övrigt vänligt till undervolt

https://komponentkoll.se/bild/dhmwu.png

Hm, intressant förslag. Vet inte varför Dan Cases inte uppdaterar sidan men chassit klarar 300 mm dualslot så INNO3D 4070 Ti X3 passar utan problem. Hade helt missat Alpenföhn Black Ridge. Ser att om man använder VLP-minnen så kan man använda en 120 mm fläkt i stället för 92 mm. Kylningen blir densamma men till en lägre ljudnivå för kylaren, men då nätaggregatet blir ett annat för att få ihop budgeten så kommer det låter mer än det jag valt. 10 decibel mer är mycket.

Intressant förslag som sagt.

Edit: Att hitta DDR5 VLP-minnen visar sig vara närmast omöjligt.

Permalänk
Medlem

Kontrollera när fläktarna drar igång på nätaggregatet om det är semi-passivt så att säga, mest troligt lär det gå med avstänga fläktar mest hela tiden.
Sitter själv på ett äldre system i ett Dan A4, kan säga att även med ett rtx 3070 och enbart ett corsair sf450 drar knappt fläkten igång på nätaggregatet under last.

Permalänk
Medlem

Skulle ej gå på db mätningen då SF750 är nog det bästa Sfx (inte l) nätaggregatet du kan få plats med.

Kör du black ridge så sätt något mellan fläkt och som du spänner fast den mot heatsinken, andra har haft viss turbulens. sedan kan du sätta dit 92mm fläkt eller som jag gjort ta bort heatsink på ram med hjälp av hårfön.

Permalänk
Medlem

Sitter med nästan samma bygge planerat men med Corsairs sfx750 och den större kylaren 12L, saknar bara mobo/ram/cpu nu, frågan är om det är värt vänta på black friday/cybermonday, oklart om dessa delarna kommer ner i pris ens..

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat inköpslistan. 1000 kr mer än jag tänkt lägga men presterar bättre tack vare er feedback här i tråden.

Skrivet av Swegatron:

Skulle ej gå på db mätningen då SF750 är nog det bästa Sfx (inte l) nätaggregatet du kan få plats med.

Kör du black ridge så sätt något mellan fläkt och som du spänner fast den mot heatsinken, andra har haft viss turbulens. sedan kan du sätta dit 92mm fläkt eller som jag gjort ta bort heatsink på ram med hjälp av hårfön.

SF750 är det bästa SFX men det låter en hel del mer. Kommer därför köra på det SFX-L jag valt då det är det bästa SFX-L, har bättre garantier och kostar bara 200 kr mer.

Hittade ett test mellan Alpenfohn Black Ridge vs Noctua NH-L9i i samma chassi, och Alpenfohn presterar bättre, dock när originalfläkten byts ut mot Noctua. Tack för att du tipsade om den fläkten.

Skrivet av patr0n:

Sitter med nästan samma bygge planerat men med Corsairs sfx750 och den större kylaren 12L, saknar bara mobo/ram/cpu nu, frågan är om det är värt vänta på black friday/cybermonday, oklart om dessa delarna kommer ner i pris ens..

12L från Noctua? Den passar mig veterligen inte i chassit då maxhöjden är 48 mm.

Permalänk
Medlem

Tror du blir väldigt nöjd men du kommer garanterat inte höra psu då du kommer ha gpu/cpu som överrumplar den.

Har min dator på skrivbordet och har ännu inte hört det med 7900xt, 4070 ti, 6900 xt som gpus i itx chassi. Saker som har dragit en hel del ström dvs.

När det kommer till kylare rekar jag en väldigt bra entusiast som är aktiv med byggen och delar information över itx forum: https://youtu.be/xiYoYa7c_uU?si=qIvxc98lmkYx47sT

Tipsar de sista ramen jag dela. För 80kr mer får du inte bara snabbare utan med bättre latens Lycka till med bygget och se till att kika på Undervolta / powerlimita cpu. (Kommer klara sig ok i gaming tror jag med UV)

Permalänk
Medlem

https://i.imgur.com/EPby5xg.png

12L från Noctua? Den passar mig veterligen inte i chassit då maxhöjden är 48 mm.
[/quote]

Sorry jag som läste för snabbt, jag bygger mitt i ett c4 v1