AMD drar tillbaka Anti-Lag+ i nya grafikdrivrutiner

Permalänk
Melding Plague

AMD drar tillbaka Anti-Lag+ i nya grafikdrivrutiner

Efter att AMD:s nya teknik utlöst antifusksystem och fått spelare bannade från Counter-Strike 2 inaktiveras funktionen i alla spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppad valve löser folks bannande snabbt Det här är ett fall där jag känner att det är bättre att de unbannar "för många" än för få. Finns inget som är surare att få en bann man inte förtjänar som man sedan måste bråka om. De som faktiskt fuskat som eventuellt blir unbannade har förhoppnignsvis lärt sig något iaf.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kunde dom bara inte döpt om funktionen?

Hyper-Ban+

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Ostbullen:

Hoppad valve löser folks bannande snabbt Det här är ett fall där jag känner att det är bättre att de unbannar "för många" än för få. Finns inget som är surare att få en bann man inte förtjänar som man sedan måste bråka om. De som faktiskt fuskat som eventuellt blir unbannade har förhoppnignsvis lärt sig något iaf.

Det kan jag hålla med om De som faktiskt fuskar lär ju om inte annat oavsett åka dit för det igen förr eller senare, om de fortsätter med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det kan jag hålla med om De som faktiskt fuskar lär ju om inte annat oavsett åka dit för det igen förr eller senare, om de fortsätter med det.

Problemet är att det ligger skins för miljarder på bannande konton, att dom skulle legitimera och öppna upp fuskande account skulle rubba hela skinmarknanden. Ingen är vinnare här.
Jag hoppas Valve tar och går igenom varje enskilt fall noga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Problemet är att det ligger skins för miljarder på bannande konton, att dom skulle legitimera och öppna upp fuskande account skulle rubba hela skinmarknanden. Ingen är vinnare här.

Jo fast.. Nu pratar vi något som hänt senaste veckan/veckorna med just dessa parametrar och de kommer definitivt att kolla på karaktären av data anti-cheat har flaggat på. Inte alla fuskare senaste 10 åren.
Nu spelar jag inte CS längre och har inga skins kvar men den största lärdomen är ju att ska man ha skins för samlarvärdet så bör det ligga på enskilt konto och inte huvudkontot.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Problemet är att det ligger skins för miljarder på bannande konton, att dom skulle legitimera och öppna upp fuskande account skulle rubba hela skinmarknanden. Ingen är vinnare här.
Jag hoppas Valve tar och går igenom varje enskilt fall noga.

De unbannar väl alla SEDAN x datum med amd kort som kan använda funktionen, lär ju inte vara för många som också fuskade med detta på.
Att ha på anti lag med Wall hack, aimbot och auto trigger lär ju knappast behövas 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Tråkigt för oss andra som inte spelar countrer-strike 2, men fullt förståeligt att de drar tillbaka drivarna. Det är en bra funktion i övrigt.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Problemet är att det ligger skins för miljarder på bannande konton, att dom skulle legitimera och öppna upp fuskande account skulle rubba hela skinmarknanden. Ingen är vinnare här.
Jag hoppas Valve tar och går igenom varje enskilt fall noga.

lätt lösning.

ta bort alla skins som de inte fått från steams marketplace eller lootlådor.
enligt steams avtal är ju köpa skins utanför deras officiella marknad ändå brott mot deras avtal.

och vill du ha tillbaka ett specifikt skin får du lägga en support ticket med motivering varför du ska få tillbaka det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Så nu kan man äntligen spela i lag med tanke på att de stängt av anti-lag-funktionen.

...

Jag hittar ut själv.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Viking
Skrivet av Rouge of Darkness:

enligt steams avtal är ju köpa skins utanför deras officiella marknad ändå brott mot deras avtal.

Källa? Alla gör ju det.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Musikälskare

Vilken soppa

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

De som faktiskt fuskat som eventuellt blir unbannade har förhoppnignsvis lärt sig något iaf.

Tror du har för höga tankar om fuskare

Permalänk
Avstängd

Synd.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Hoppad valve löser folks bannande snabbt Det här är ett fall där jag känner att det är bättre att de unbannar "för många" än för få. Finns inget som är surare att få en bann man inte förtjänar som man sedan måste bråka om. De som faktiskt fuskat som eventuellt blir unbannade har förhoppnignsvis lärt sig något iaf.

De som fuskat har nog redan skapat ett nytt gratis konto och fuskar vidare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Tråkigt för oss andra som inte spelar countrer-strike 2, men fullt förståeligt att de drar tillbaka drivarna. Det är en bra funktion i övrigt.

Strular i fler spel också som jag försttå. CoD crashar utan errormeddelande och liknande så risken för bans i fler spel finns nog. Bättre att börja om grundligt med utvecklare tänker jag som Nvidia gjort med reflex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

lätt lösning.

ta bort alla skins som de inte fått från steams marketplace eller lootlådor.
enligt steams avtal är ju köpa skins utanför deras officiella marknad ändå brott mot deras avtal.

och vill du ha tillbaka ett specifikt skin får du lägga en support ticket med motivering varför du ska få tillbaka det.

man får lov att tradea skins

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Strular i fler spel också som jag försttå. CoD crashar utan errormeddelande och liknande så risken för bans i fler spel finns nog. Bättre att börja om grundligt med utvecklare tänker jag som Nvidia gjort med reflex.

Är väl det som är problemet, dvs med reflex så måste spelutvecklare aktivt lägga in stöd och AMD hade väl hoppats att med Anti-Lag+ slippa det helt och därmed få in stöd i mängder med spel direkt.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Är väl det som är problemet, dvs med reflex så måste spelutvecklare aktivt lägga in stöd och AMD hade väl hoppats att med Anti-Lag+ slippa det helt och därmed få in stöd i mängder med spel direkt.

Går fortfarande att lösa som de har gjort men de får nog kika ihop med utvecklarna så deras antifusk whitelistar på något vis detta.
Troligtvis mindre utveckling mot tex Reflex för en spelutvecklare. Finns inte så många olika antifusk ute på marknaden så länge man kör mot de största så kan man köra en catchall på andra spel som har något annat och då ta kontakt med respektive.

Mer jobb men något alla drivrutinutvecklare har gjort i årtal idiotiskt nog. Liknande orsaken till varför OpenGL hade problem på AMD men inte Nvidia....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Segt, tyckte mig märka en tydlig skillnad i respons i Dota 2 av alla spel :). Hoppas de får ordning på det snart.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Går fortfarande att lösa som de har gjort men de får nog kika ihop med utvecklarna så deras antifusk whitelistar på något vis detta.
Troligtvis mindre utveckling mot tex Reflex för en spelutvecklare. Finns inte så många olika antifusk ute på marknaden så länge man kör mot de största så kan man köra en catchall på andra spel som har något annat och då ta kontakt med respektive.

Mer jobb men något alla drivrutinutvecklare har gjort i årtal idiotiskt nog. Liknande orsaken till varför OpenGL hade problem på AMD men inte Nvidia....

Nu hänger jag inte med öht tyvärr, vad för OpenGL problem har AMD haft (har kört AMD sedan Radeon HD och kört enbart OpenGL). Problemet i grunden är ju snarare att Reflex är proprietär nVidia istället för ett öppet API i DirectX/Vulkan så att spel hade haft ett API att utveckla mot oavsett vem som tillverkar grafikkortet.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Nu hänger jag inte med öht tyvärr, vad för OpenGL problem har AMD haft (har kört AMD sedan Radeon HD och kört enbart OpenGL). Problemet i grunden är ju snarare att Reflex är proprietär nVidia istället för ett öppet API i DirectX/Vulkan så att spel hade haft ett API att utveckla mot oavsett vem som tillverkar grafikkortet.

TLDR
Har varit mycket problem att företag skrivit OpenGL kod som oftast endast fungerat på Nvidia.
Detta har gjort att AMD oftast antingen haft lägre prestanda eller enkelt krashat för att drivrutinerna inte hanterat specialfallen.

______
Oftast för att man testat endast mot Nvidia eller kört mot deras "spec" eller compiler och fungerade det så fungerade det, utan att faktiskt kolla om de följer OpenGL spec. I själva verket fungerade koden endast på Nvidia som kollade om man gjorde x y z och kringgick problemet i sina drivrutiner. Medans AMD krashade för att man har gjort fel som programmerare genom att inte följa spec.
Liknande problem sker nog i DirectX världen dock i mindre utsträckning då Microsoft håller mer tight om hur saker skall se ut, släpps fler verktyg mm.

Sen har jag hört på hörsägen också att Khronos Group tappade bollen lite med att ha compliance tester, många extensions och inte vilja bryta funktionalitet i nyare versioner.

Något de gick ganska gårt med Vulkan just för att slippa dessa problem. Troligtvis är det Valve som trycker lite mer där i gruppen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.