Kaffeclockers -- Allt för din perfekta kopp

Permalänk
Medlem

Att vacuumpacka i fryspåsar hjälper inte mot syre eftersom de är gjorda av PE och PE släpper igenom syre som ett såll. Däremot kan det säkert hjälpa mot frost direkt på bönorna i frysen.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Att vacuumpacka i fryspåsar hjälper inte mot syre eftersom de är gjorda av PE och PE släpper igenom syre som ett såll. Däremot kan det säkert hjälpa mot frost direkt på bönorna i frysen.

Men, ett vacuum är ju per definition ett tomrum utan någon gas...? Skulle inte det du säger göra att vacuumet släpper med tiden? Jag har påsar i frysen som legat i uppåt ett halvår och är lika spända som när jag vacuumpackade dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Men, ett vacuum är ju per definition ett tomrum utan någon gas...? Skulle inte det du säger göra att vacuumet släpper med tiden? Jag har påsar i frysen som legat i uppåt ett halvår och är lika spända som när jag vacuumpackade dem.

Du får inte "vacuum per definition" när du vacuumpackar. Däremot suger du ut överflödig luft så att plasten lägger sig tätt mot det du packar. Därmed är inte drivkraften så stor för "vacuumet" att släppa.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Du får inte "vacuum per definition" när du vacuumpackar. Däremot suger du ut överflödig luft så att plasten lägger sig tätt mot det du packar. Därmed är inte drivkraften så stor för "vacuumet" att släppa.

Nej självklart blir det inte totalt vacuum. Du skrev dock att plasten läcker syre "som ett såll" vilket jag hävdar inte kan vara sant, eftersom trycket utifrån då borde göra att påsen släpper. Det är inte omöjligt att någon enstaka ml gas tar sig igenom plasten efter längre tid, men det har jag svårt att tro har någon större påverkan jämfört med mängden kaffe som är i påsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Nej självklart blir det inte totalt vacuum. Du skrev dock att plasten läcker syre "som ett såll" vilket jag hävdar inte kan vara sant, eftersom trycket utifrån då borde göra att påsen släpper. Det är inte omöjligt att någon enstaka ml gas tar sig igenom plasten efter längre tid, men det har jag svårt att tro har någon större påverkan jämfört med mängden kaffe som är i påsen?

Det beror på vad man lägger i "läcker som ett såll". Vad jag syftade på är att plastmaterialet inte kan hindra den mängd syre som behövs för att oxidera kaffebönorna. Det krävs inte särskilt många ml syre. Om du tittar på vad förpackningar för både malet kaffe och hela bönor är gjorda av så är det aldrig ren PE utan andra plaster och ofta laminat, ibland i kombination med aluminium. Det är för att hålla syre och fukt utanför förpackningen.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Hur lagrar ni erat kaffe? Antar ni har egna kvarnar men bönorna eller främst ni som har kaffet klart.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Ska uppgradera maskinparken med en ny vattenkokare för pour over med V60. Har såklart spanat in Fellow Stagg EKG, men den är så jäkla dyr. Någon som har hittat något bra alternativ? Alltså elektrisk vattenkokare med svanhals och temperaturinställning.

Tack på förhand!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Hur lagrar ni erat kaffe? Antar ni har egna kvarnar men bönorna eller främst ni som har kaffet klart.

Färdigmalet (Lindvalls mellan) med påsklämma
Halva paketet i en kaffeskål vid bryggaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Hur lagrar ni erat kaffe? Antar ni har egna kvarnar men bönorna eller främst ni som har kaffet klart.

Häller upp i en sån här (men bryr mig inte om att ställa datum..)

Fler än 1 kaffepåse blir att återförsluta med plastklämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Hur lagrar ni erat kaffe? Antar ni har egna kvarnar men bönorna eller främst ni som har kaffet klart.

Jag häller inte upp allt i kvarnen utan endast de jag ska använda, resten ligger i kaffepåsen med en klämma på så det är mörkt och förslutet.
Vissa brukar också dosera sina bönor genom att mäta upp låt säga 18g så de kör "single dosing".

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Hur lagrar ni erat kaffe? Antar ni har egna kvarnar men bönorna eller främst ni som har kaffet klart.

Använder "vanliga" tätslutande burkar. Mer specifikt OXO Pop (tror jag modellen heter).

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Hur lagrar ni erat kaffe? Antar ni har egna kvarnar men bönorna eller främst ni som har kaffet klart.

Påsklämma på påsen och sen ner i en sån här
https://www.clasohlson.com/se/Kaffeburk-med-sn%C3%A4pplock/p/...

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Ska uppgradera maskinparken med en ny vattenkokare för pour over med V60. Har såklart spanat in Fellow Stagg EKG, men den är så jäkla dyr. Någon som har hittat något bra alternativ? Alltså elektrisk vattenkokare med svanhals och temperaturinställning.

Tack på förhand!

Jag kör med en vanlig vattenkokare och Harios kanna med svanhals. Alla vattenkokare med svanhals som jag sett har ganska klen effekt, EKGn ligger visserligen på 1200 W där många andra ligger på 800 W men det är ändå klent mot en vanlig kokare på 2300 W. Hemma vill vi dessutom kunna koka större mängder när en kanna te ska tillredas så svanhalskokarna var inget riktigt alternativ för min del. Funkar bra att koka upp i min vanliga vettenkokare, hälla över till Harion och ställa den på lite lagom låg effekt på induktionshällen när jag brygger.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Hur lagrar ni erat kaffe? Antar ni har egna kvarnar men bönorna eller främst ni som har kaffet klart.

Påse med färdigmalet i en sån här burk från Ikea

Bönor köper jag oftast från Koppar, och de är bara på 250gr så de får vara kvar i påsen som är av folie och har zip.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Ska uppgradera maskinparken med en ny vattenkokare för pour over med V60. Har såklart spanat in Fellow Stagg EKG, men den är så jäkla dyr. Någon som har hittat något bra alternativ? Alltså elektrisk vattenkokare med svanhals och temperaturinställning.

Tack på förhand!

Timemore är lite kompromiss och nästa steg skulle jag nog säga är Harios. Där är nog ingen funktion som Stagg har som du kommer sakna om du väljer Hario. De är ju tyvärr inte speciellt billiga dem heller. Hoffmann har en video om dem och några andra.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Har tidigare hört om folk som adderar till exempel kardemumma till sitt kaffe, men har inte hört om salt tidigare. Halkade dock nyss in på en artikel om det och blev nyfiken. Har du salt i kaffet?

https://www.simplyrecipes.com/1-ingredient-coffee-upgrade-830...
https://perfectdailygrind.com/2021/03/exploring-the-science-b...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Ska uppgradera maskinparken med en ny vattenkokare för pour over med V60. Har såklart spanat in Fellow Stagg EKG, men den är så jäkla dyr. Någon som har hittat något bra alternativ? Alltså elektrisk vattenkokare med svanhals och temperaturinställning.

Tack på förhand!

Jag ville inte ha en till pryl med sladd som står ivägen på bänken. Och dessutom kan gå sönder och bli elektronikskrot.

Ingen inbyggd temperaturmätning men en vanlig kanna att ställa på spisen är smidig och bör hålla livet ut. Jag köpte Harios, funkar bra upp till 7-800 ml.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Har tidigare hört om folk som adderar till exempel kardemumma till sitt kaffe, men har inte hört om salt tidigare. Halkade dock nyss in på en artikel om det och blev nyfiken. Har du salt i kaffet?

https://www.simplyrecipes.com/1-ingredient-coffee-upgrade-830...
https://perfectdailygrind.com/2021/03/exploring-the-science-b...

Japp, brukar köra en liten nypa i det malda kaffet vid bryggning. Kan inte direkt säga om det gör skillnad men gott kaffe blir det i alla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Skrivet av bjoen:

Timemore är lite kompromiss och nästa steg skulle jag nog säga är Harios. Där är nog ingen funktion som Stagg har som du kommer sakna om du väljer Hario. De är ju tyvärr inte speciellt billiga dem heller. Hoffmann har en video om dem och några andra.

Jag beställde en Hario för ca 800kr men visade sig att den saknar möjligheten att ställa in temperaturen. Den med den möjligheten är dyrare än Stagg. Är Stagg i det fallet ett bättre köp tro?

https://www.rigtigkaffe.se/vattenkokare/18720-hario-v60-power...

https://www.coffeefriend.se/p/vattenkokare-fellow-stagg-ekg-e...

Permalänk
Medlem

Vill bara påminna om det största felet folk gör som ger dåligt kaffe. Vattenkvalitet. Personligen föredrar jag rent destillerat vatten som adderar absolut noll bismak. Testa, du kommer bli förvånad över hur stor skillnad det gör. Kolfilter kommer långt men variationen är stor beroende på en mängd faktorer. Även när jag destillerar filtrerat vatten känner jag klorångorna som det första som dunstar, häll alltid bort det första, destillering är inte heller 100% (om du destillerar några liter på en gång kommer du ha kvar restpartiklar i botten med varierande lukt beroende på varifrån vattnet kommer och hur mycket rören avger. Jag har två platsrefrenser som ger olika resultat, det ena är vatten från en avsaltningsanläggning där den största orenheten är salt och klormängden är mycket låg. Lukten är nästan obefintlig. Det andra är från en lägenhet i stockholms innerstad som ej stambytts på över 60 år om någonsin (120 år gammalt hus). Där är det en stor mängd föroreningar, mycket svavel och järn som ger en oerhört obehagligt lukt av restprodukterna, mycket tillsatt klor som inte heller tas bort till fullo av kolfilter. Jag destillerar bara filtrerat vatten i Stockholm, det avsaltade vattnet är förutom salt mycket renare (beroende på belastning, under högsommar kan man känna lukten av hav och restprodukten luktar tydligt men inte obehagligt, tydlig saltsmak de värsta dagarna).

Det avsaltade vattnet är från kommunal anläggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristerZ:

Jag beställde en Hario för ca 800kr men visade sig att den saknar möjligheten att ställa in temperaturen. Den med den möjligheten är dyrare än Stagg. Är Stagg i det fallet ett bättre köp tro?

https://www.rigtigkaffe.se/vattenkokare/18720-hario-v60-power...

https://www.coffeefriend.se/p/vattenkokare-fellow-stagg-ekg-e...

Glömde bort att där fanns Stagg som kostade under 2000 faktiskt. Jag har inte själv ägt någon av dem bara tidigare läst på väldigt mycket om dem ska tilläggas, slutade med att jag körde på en utan temperaturkontroll. Tror du blir nöjd med båda så att köra på den du tycker är snyggast. Sen så tycker jag ofta att jag har läst klagomål om Staggs som går sönder och att Fellows kundservice inte är speciellt bra. Kundservicen behöver vi inte bry oss om eftersom butiken vi handlar av måste ta hand om eventuella reklamationer. Sen så har du möjligheten att hälla snabbare från Hario om du vill brygga något annat sätt än pour over. Typ press, clever dripper osv. Vissa som har irriterat sig på att den är långsam där men är väl ganska individuellt om det är ett problem för en.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Jag beställde precis en Fellow Ode Gen 2 så nu blir väntan lång och outhärdlig.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Nu har även Drop Coffee öppnat för beställning av sin kalender (24x35 gr):
https://www.dropcoffee.com/sv/products/advent-kalender

Har man pengar över finns t.ex. The Barn i Berlin som har två utgåvor, Explorer och Luxury för €170 resp €270. (24x50 gr):
https://thebarn.de/products/advent-calendar-2023

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av bjoen:

Glömde bort att där fanns Stagg som kostade under 2000 faktiskt. Jag har inte själv ägt någon av dem bara tidigare läst på väldigt mycket om dem ska tilläggas, slutade med att jag körde på en utan temperaturkontroll. Tror du blir nöjd med båda så att köra på den du tycker är snyggast. Sen så tycker jag ofta att jag har läst klagomål om Staggs som går sönder och att Fellows kundservice inte är speciellt bra. Kundservicen behöver vi inte bry oss om eftersom butiken vi handlar av måste ta hand om eventuella reklamationer. Sen så har du möjligheten att hälla snabbare från Hario om du vill brygga något annat sätt än pour over. Typ press, clever dripper osv. Vissa som har irriterat sig på att den är långsam där men är väl ganska individuellt om det är ett problem för en.

Jag köpte Staggen, den häller frustrerande sakta jämfört med min manuella Hario som jag använt tidigare. Men istället kommer den upp till värme jäkligt fort och jag slipper momentet att stå med en temp i vattnet för att veta när vattnet är klart. Jag kanske har varit lite slarvig när jag hällt med min Hario, för jag tycker första koppen blev jäkligt bra när jag hällde med Staggen, men det kan vara placebo eller bara en tillfällighet. Hur som, hitils är jag nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jag beställde precis en Fellow Ode Gen 2 så nu blir väntan lång och outhärdlig.

<Uppladdad bildlänk>

Jag fick hem min för några dagar sedan och jag är helnöjd! Har dock mest blivit Aeropress så jag ser fram emot att köra lite pour over till helgen.

Vad är din upplevelse än så länge?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikap4us:

Jag fick hem min för några dagar sedan och jag är helnöjd! Har dock mest blivit Aeropress så jag ser fram emot att köra lite pour over till helgen.

Vad är din upplevelse än så länge?

Den har inte kommit än! Den skulle kommit i tisdags men de restade den till tisdag nästa vecka. Det suger i kaffetarmen!

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Vilken kaffekvarn har ni?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Vilken kaffekvarn har ni?

Jag har en OBH Nordica Precision, köpte den för nånstans mellan 500kr och 600kr för ganska många år sen. Det är en ganska billig kvarn som troligen inte direkt är den bästa på marknaden, men den duger åt mig. Det är en av dom billigare modellerna med "riktigt" mal-verk (istället för knivar) tror jag. Man bör väl helst undvika kvarnar med knivar.

https://www.obhnordica.se/kaffemaskiner/kaffebryggare/precisi...

Permalänk
Medlem

Är lite less på att koka kaffe i sambons perkulator som hon envisas med att vi ska använda. Jobbigt att rengöra den efteråt är det också så nu funderar jag på en sån där kapsel maskin är det nått att ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Är lite less på att koka kaffe i sambons perkulator som hon envisas med att vi ska använda. Jobbigt att rengöra den efteråt är det också så nu funderar jag på en sån där kapsel maskin är det nått att ha?

Går ju att skaffa något helautomatiskt som använder kaffebönor. Då kan du dricka vad du vill, och så kan hon välja om hon vill fortsätta med perkulatorn eller om hon vill göra det enkelt för sig och använda din maskin.

Skippa kapselmaskin tanken helt extremt dyrt per cl kaffe och miljöovänligt.

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel