Helgsnack: Vad installerar du först på datorn?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vad installerar du först på datorn?

Datorn är helt blåst och Windows-installationen har precis avslutats. Vad installerar du först? Efter Chrome, förstås.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

/bin/bash -c "$(curl -fsSL https://raw.githubusercontent.com/Homebrew/install/HEAD/insta...

Aha, det var Windows som gällde.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Var länge sedan jag installerade om Windows. Men Chrome installeras inte!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Viking

Steam

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Alla satans uppdateringar....tätt följt av antivirusprogram.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Drivrutiner, antivirus/brandvägg, discord, steam, uppdateringar

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Uppdateringar
Drivrutiner
Battle.net -> Peka spelen till sin mapp på andra diskar som inte vart formatterade.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Chrome blir det inte för egen del, här är det Firefox som gäller.

Jag gjorde ju hela den här proceduren i början av året när jag byggde ihop min dator, men jag kommer inte ihåg riktigt vad som var allra först. Antar att AMD Adrenalin räknas under drivrutiner? Bland det första var helt klart 7zip, Steam, GoG, Open Office, iCue m.m.

Permalänk

Chrome installeras inte.

Nördvändiga verktyg om jag ska använda en Windowsdator:
7-zip
Terminal
WSL (där jag i så fall tillbringar större delen av men produktiva tid)
Modern PowerShell
Vim

Permalänk
Medlem

Vivaldi & Open shell, aldrig chrome.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Drivrutiner, uppdateringar, winrar och Firefox eller Chrome, vilket av dem jag känner för precis då. Sedan VLC och spotify (så jag kan lyssna på musik medans jag fixar resten)

Permalänk
Medlem

Firefox
Långt före Chrome!

Permalänk
Medlem

Har inte tänkt så mycket på det. 7-zip kanske. Sedan chipsetdrivrutiner. Sedan grafikdrivrutiner. Opera installeras ganska tidigt också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Windows 10 pushas ut över nätverket mha WDS/MDT
Iom med det installeras drivrutiner först följt av Windowsuppdateringar.
Slutligen installeras Office, div. "client apps" installeras/uppdates;
VLC, Steam, EA, Nvidia, Qbittorrent, Putty, Wemod, Spotify etc

Permalänk
Medlem

Windows Update och Drivrutiner förstås!
Chrome: Aldrig

Permalänk

Förutom Chipset/grafik och Chrome.
HWinfo64 - spelklienter - discord - spotify

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Hedersmedlem

Windows Update, Firefox, chipset-drivers och liknande, grafikdrivrutiner.
Sen Double Commander som filhanterare för att lättare navigera och återställa grejer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

MS Office. Ingen Chrome inte.

Permalänk
Medlem

Här blev det allt fel, av misstag så har Windows installerats...
Blir till att blåsa rent igen och göra rätt från början.

Permalänk
Medlem

Ja, fn inte Chrome iaf!

  1. Firefox + noscript + ublock

  2. Drivrutiner - antagligen grafikkortet först så resten blir mindre smärtsamt.

  3. IntelliJ + git

  4. Steam

  5. Plex

Det skulle nog räcka första dagen.
Kollade precis hur gammal min nuvarande installation är och de äldsta filerna i windowskatalogen är från december 2019. Tycker man ominstallerar mer och mer sällan vilket är skönt.
Peppar peppar så klarar sig denna installationen tills jag köper ny burk men det lär inte bli på ett par år.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Musikälskare

Chrome + Bitwarden

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

1. Firefox
2. Antivirus
3. Winrar

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Windows Update, webbläsare (Firefox), chipset och grafikdrivrutiner.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Uppdateringar till Linux (yay) » Alla program och packages till flutter utveckling » Joplin » Signal

Firefox är såklart förinstallerat så det är bara att tuta & köra!

Permalänk

Total Commander

Permalänk
Medlem

Windows?? Då installerar jag inget.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Efter allt det uppenbara (såsom uppdateringar och grejer för att få datorn till att fungera bra):

1) Steam (tar oftast en hel dag då där finns 5tb med spel).
2) Blender.
3) The Gimp.
4) OBS.
5) Div. musik mjukvara.

Vad använder jag datorn till dagligen?

1) Youtube.
2) Steam.
3) Chat.
4) ibland läser lite nyheter.
5) Letar lite begagnat, prylar, amazon, inet, blocket, sweclockers etc.

I min ungdom så var det mycket mekande med olika hardware lösningar, Linux distros, alla möjliga märkliga program från alla världens hörn, Irc, usenet, radioamatör stuff, elektronik, programmering etc. Nu är jag gammal surgubbe och datorn är endast en underhållnings grej till stor-teven.

Permalänk
Medlem

Ser man till mjukvara som jag direkt använder så är det alltid Firefox. Där sker mycket av mitt datoranvändande, såväl som på stationär som bärbar dator, HTPC'n eller smartphone eller surfplatta.

Om drivare inte hittas för hårdvara, eller mer specifikt att jag inte får ut rätt upplösning direkt så brukar jag börja med chipset-drivare till AMD/Intel samt Nvidia drivrutinerna för grafiken. Mindre behov nu än i tidigare Windowsversioner dock.

Har en mapp på filservern som används för installation av nya datorer eller ominstallerade, även om det sista händer väldigt sällan på senare år. All mjukvara kör inte senaste version men de flesta installers hämtar rätt version vid start eller efter grundläggande installation. Antingen kopieras innehållet i denna till USB-minne eller läses över nätverket förutsatt att datorn i fråga också når nätverket utan exempelvis drivrutiner.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Läste för ett halvår sedan här på forumet om https://www.glenn.delahoy.com/snappy-driver-installer-origin/ kan varmt rekommendera.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Chrome och sen Steam, så att man kan sätta igång alla stora nedladdningar direkt.
Sen spotify så att man har något att lyssna på under tiden man gör resten.