Extern Skärm - Suddig Text (Även med dummy)

Permalänk
Medlem

Extern Skärm - Suddig Text (Även med dummy)

Hej,

Som jag nämner ovan så är texten väldigt suddig i MacOS med en Acer 27" Nitro VG270UP QHD IPS 144 Hz och behöver lite råd om vad ni använder samt vad jag ska byta ut den mot för att allt ska se lite mer krisp ut samt att man slipper huvudvärken. Tacksam för alla svar & råd..

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vad kör du den i för upplösning? 1440p är ju hälften av 5K, så det bör skala bra i macos. Kör du däremot en 4K-skärm så kommer macos tycka att 3008x1692 är en bättre upplösning, för kör du en 4K skärm i 4K så kommer det verkligen se ut som skit

Jag kör 4K på min macbook, och det var ett steg upp från 1440, men det är inte den natt och dag du verkar ha?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Kör du däremot en 4K-skärm så kommer macos tycka att 3008x1692 är en bättre upplösning, för kör du en 4K skärm i 4K så kommer det verkligen se ut som skit

Är din rekommendation att inte använda skärmens native upplösning? Förnärvarande kör jag två stycken 4K-skärmar i native-upplösnign och jag tycker det fungerar bra. Texten blir för alldel lite liten så jag har fått justera lite storlekar manuellt.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av joakim99:

Är din rekommendation att inte använda skärmens native upplösning? Förnärvarande kör jag två stycken 4K-skärmar i native-upplösnign och jag tycker det fungerar bra. Texten blir för alldel lite liten så jag har fått justera lite storlekar manuellt.

Njae, skärmen körs i native-upplösning, men MacOS renderas i 3008x1692. Testa själv att ändra, då kommer du se hur risigt 4k native ser ut i macOS

Edit: här kommer ett SUPEROVETENSKAPLIGT test när jag bara switchar mellan den skalade upplösningen och 4k:
Man kan se t.ex. på siffran "4" i inlägget att den blir grötig, och även texten "sök i tråden" ser ju helt knasig ut i native 4k.

4k native:

Skalad:

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Njae, skärmen körs i native-upplösning, men MacOS renderas i 3008x1692. Testa själv att ändra, då kommer du se hur risigt 4k native ser ut i macOS

Jag skall definitivt testa detta när jag kommer hem idag.

Permalänk
Medlem

Jag har nu testat att köra med en skalad upplösning (3008 x 1692) och än så länge känns det helt ok.