Pixel 8 Pro halkar efter Iphone 12 i prestandatest

Permalänk
Skrivet av shirre:

Visste inte att man brydde sig på det sättet om en telefons prestanda. För mig är det viktiga att den fungerar bra och att allt går smooth. Min OP7 har varit som ny i 5 år och det är egentligen bara batteriet som är problemet + att antingen usb-c eller laddsladden börjat glappa.

När man betalar 10.000 SEK för en telefon så vill man gärna att den ska vara bättre på papperet (för i praktiken kommer man inte märka någon skillnad). Men nu kan man inte det för den är lika bra som gamla telefoner både på papperet som i praktiken. Så nu ser man bara dum ut om man kommer med en dyr Pixel 8.

Permalänk
Skrivet av användare-234:

När man betalar 10.000 SEK för en telefon så vill man gärna att den ska vara bättre på papperet (för i praktiken kommer man inte märka någon skillnad). Men nu kan man inte det för den är lika bra som gamla telefoner både på papperet som i praktiken. Så nu ser man bara dum ut om man kommer med en dyr Pixel 8.

Varför skulle man se dum ut med en Pixel 8? Det är väl främst mjukvaran som man betalar för på den serien?

Permalänk
Medlem

En förbättring är förhoppningsvis batteritiden eftersom de gått från två strömslukande Cortex-X1 kärnor till bara en Cortex-X3.

En ren prestandajämförelse blir lite intetsägande om man inte inkluderar AI-processorn då tanken är att den ska avlasta CPU:n i olika former av bildbehandling, röstigenkänning o.s.v.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

När man betalar 10.000 SEK för en telefon så vill man gärna att den ska vara bättre på papperet (för i praktiken kommer man inte märka någon skillnad). Men nu kan man inte det för den är lika bra som gamla telefoner både på papperet som i praktiken. Så nu ser man bara dum ut om man kommer med en dyr Pixel 8.

Låter som att du talar emot dig själv.
Om man inte märker någon skillnad i praktiken, varför skulle man då bry sig om mätsiffror som ändå inte säger något om hur produkten presterar i vardaglig användning? Känns som att såna här mätningar var viktigare för 10 år sedan då prestandaökningar faktiskt gjorde märkbar skillnad. Nu kan jag starta upp min gamla LG-lur från 2017 och den upplevs mer eller mindre lika rapp som dagens flaggskepp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För mig bryr jag mig inte om benchmarks så länge telefonen är snabb räcker det för mig. Spelar knappt på telefonen heller.

Isåfall behöver du inte en Pixel utan kan använda en billigare telefon. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

För en gångs skull de senaste 20 åren så matchar Apples priser prestandan. De har gjort ett bra jobb med sina processorer!

Håller med dig ang. lyftet från x86 till Apple Silicon på datorsidan, men iPhone och iPads har väl varit betydligt snabbare än Qualcomms motsvarigheter sedan iPhone 5s?

Eller har jag missat något där?

Ang. macOS och iOS/iPadOS, så är det en smaksak. Däremot anser jag att iOS 12 och senare är ett stort lyft mot tidigare versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Låter som att du talar emot dig själv.
Om man inte märker någon skillnad i praktiken, varför skulle man då bry sig om mätsiffror som ändå inte säger något om hur produkten presterar i vardaglig användning? Känns som att såna här mätningar var viktigare för 10 år sedan då prestandaökningar faktiskt gjorde märkbar skillnad. Nu kan jag starta upp min gamla LG-lur från 2017 och den upplevs mer eller mindre lika rapp som dagens flaggskepp.

En LG-lur från 2017 som upplevs lika rapp som dagens flaggskepp?
Skulle inte tro det, räcker med att ladda en websida sida vid sida med en Iphone 15 Pro och en LG-lur från 2017 så kommer du direkt uppleva iPhone som snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Isåfall behöver du inte en Pixel utan kan använda en billigare telefon. 🙂

En liten premie betalar man ju för byggkvalité och mjukvarustöd. De flesta som kör Android har nog gått på någon mina när det kommer till det.

Det är väldigt skönt att köra Pixel med stock-Android och uppdateringar som rullar på. Men sen är den också fortfarande billigare än en Iphone 15, ett par tusenlappar verkar det som om jag skulle förlänga abonnemanget. Lika dyr hade ju inte funkat.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk

Risk på sikt?

Jag tänker på ett annat perspektiv men är egentligen för dåligt insatt för att avgöra om det är ett problem eller inte.

Tänk att du ska utveckla en app eller spel och du gör det till både iOS och Android. Är det en enkel app så är inget problem du har tillräckligt med prestanda.

Men här tänker jag att det blir problem när det är vid nästa nivå av avancerade appar. Till iOS så kommer du då ha så mycket mer prestanda till din app jämfört med till Pixel/Android där du då måste göra vissa val för att få appen att flyta på bra.

Det kommer i slutändan att drabba oss användare som får sämre upplevelser över tid. Kanske inte just nu men om Apples chip fortsätter att öka väldigt i prestanda så blir det lidande eller vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

En LG-lur från 2017 som upplevs lika rapp som dagens flaggskepp?
Skulle inte tro det, räcker med att ladda en websida sida vid sida med en Iphone 15 Pro och en LG-lur från 2017 så kommer du direkt uppleva iPhone som snabbare.

Det du säger bevisar ju bara min tes. Om du inte upplever någon skillnad utan att göra en faktisk "sida vid sida-jämförelse" med en 6 år gammal telefon så är dessa prestandaskillnader försumbara och irrelevanta i 99 av 100 fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Håller med dig ang. lyftet från x86 till Apple Silicon på datorsidan, men iPhone och iPads har väl varit betydligt snabbare än Qualcomms motsvarigheter sedan iPhone 5s?

Eller har jag missat något där?

Ang. macOS och iOS/iPadOS, så är det en smaksak. Däremot anser jag att iOS 12 och senare är ett stort lyft mot tidigare versioner.

Citat:

För en gångs skull de senaste 20 åren så matchar Apples priser prestandan.

Men jag pratar priser och prestanda. Den hårdvaran du får per spenderad krona. Lite som FPS / krona.

Du får gärna göra en lista, för de olika segmenten, per år för motsvariga telefoner (cpu, disk, upplösning, kamera, etc) / pris per hårdvara från de olika lägrena om du känner för det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swerkelina:

Varför skulle man se dum ut med en Pixel 8?

Rent spontant så skulle jag säga pga visiret som de att på baksidan.

Men det är individuellt vad man gillar.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

När man betalar 10.000 SEK för en telefon så vill man gärna att den ska vara bättre på papperet (för i praktiken kommer man inte märka någon skillnad). Men nu kan man inte det för den är lika bra som gamla telefoner både på papperet som i praktiken. Så nu ser man bara dum ut om man kommer med en dyr Pixel 8.

Stämmer väl beroende på hur man använder telefonen. Jag har noll behov av att den ska vara snabb för spel och liknande då jag aldrig spelar. Testat Pixel 7an och den är awesome så det blev ett köp på 8 Pro för min del ändå

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem

Priserna i tabellen i artiklen för Samsung S23 Plus är väl lite snurriga?

Prisjakt säger 11-12.5, inte 14 490kr.

Var kommer priserna ifrån? De har väl aldrig kostad så mycket?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Fast när märker man som vanlig konsument av prestandan i en telefon? Känns som de flesta är rappa i os, surfa, ta kort så det är väl bara i spel man märker av det?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Fast när märker man som vanlig konsument av prestandan i en telefon? Känns som de flesta är rappa i os, surfa, ta kort så det är väl bara i spel man märker av det?

Det märks inte första året men när du planerar att nyttja telefonen en längre tid. Därför har iPhone så bra andrahandsvärde.

Permalänk
Medlem

Beställde en Pixel 8 pro idag, blir en värdig efterföljare till min gråimporterade Pixel 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Samma svar fortfarande. Jag kör idag med en telefon från 2018 som fortfarande fungerar bra, minus batteriet pga slitage. Angående hur det är bättre har jag skrivit tidigare nyhetstrådar men du kan välja mycket mer individuellt per app VAD du vill att den ska notifiera ifrån. T.ex. i Aftonbladet appen vill jag inte få notiser alls från Nöjes eller sport nyheterna, men vill få det från Nyheter delen, men varken ljud eller vibration. Så här
https://i.imgur.com/GBg5zii.jpg
Jag kan också ställa in så att Nyheter notisen ger ljud men nöjesdelen inte ger ljud om jag så vill, något som inte går på iOS

Också att Android grupperar när det kommit 4 eller mer notiser från samma app, då ser det ut så här
https://i.imgur.com/BzGPjCV.png

För att nämna några

Ja, det är helt korrekt att androids sätt att hantera notiser är överlägset iOS. Har haft android i 12 år och lämnade för iOS förra hösten med releasen av iPhone 14 pro. Jag hade en önskan om en stabil mobil, snabba uppdateringar och eftersom de flesta jag känner inkl familj med tonåringar att välkomnas in i den stängda världen med imessage och facetime mm.

Dessutom är mobiler rätt ospännande idag så jag ville bara luta mig tillbaka och inte bry mig så mycket längre. Då funkar iPhone perfekt. Borta är dagarna av att man bytte android lur ca 1 gång om året. Nu ska jag köra skiten tills den faller samman och köpa en ny iphone när det händer. Det är ett verktyg. Jag bryr mig helt enkelt inte om mobiler längre.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Dessutom är mobiler rätt ospännande idag så jag ville bara luta mig tillbaka och inte bry mig så mycket längre. Då funkar iPhone perfekt. Borta är dagarna av att man bytte android lur ca 1 gång om året. Nu ska jag köra skiten tills den faller samman och köpa en ny iphone när det händer. Det är ett verktyg. Jag bryr mig helt enkelt inte om mobiler längre.

Jag bryr mig inte heller mycket om mobiler, och det var länge sedan jag bytte telefon varje år. Jag tycker även att Android sidan fungerar bra att ha telefoner i flera år.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Nej deras processorer är kalas!

Deras OS lämnar dock mycket att önska, det är rätt så nerlåst från mina egna erfarenheter. jag hade t.ex ett bekymmer med att jag inte kunde ladda ner för stora saker på mobilt internet.

istället för att fråga ifall jag verkligen vill göra det på mobil data så krävde det wifi och det gick inte diskutera.

Varför ska jag behöva använda Wifi när jag har obegränsat internet och kan ladda ner i 70 Mbit/s? Det är skit dumt!

Så jag fick sätta mig på en 10 Mbit's lina som då tog mycket längre tid bara för att Apple tyckte det.

Sen är jag inte helt kompis med deras UI och tycker där är för lite alternativ för att göra det smidigare för mig att använda telefonen, vilket är helt subjektivt. Jag vet när jag provat IOS så har där varit mycket små grejer som jag inte varit kompis med.

Jag misstänker att det är det som syftas på

...Och nej Android är inte perfekt det heller, men jag tycker det är mer användbart i jämförelse för mig.

Just den gränsen har de släppt, man kan ladda ner fritt över mobildata nu

Permalänk
Medlem

Men för att återgå till trådens ämne. Lite oroväckande att de lovar 7 års uppdateringar med så seg prestanda. De levererar ju idag motsvarande prestanda som den iPhone X apple slutade släppa OS till. Den duger fortfarande idag, men kan inte tänka mig att en iPhone 4 hade funkat bra idag (det är alltså motsvarande det Pixel 8 kommer vara om 7 år när den får sina sista uppdateringar)

Permalänk
Skrivet av medbor:

Just den gränsen har de släppt, man kan ladda ner fritt över mobildata nu

Tack och lov, det var en extremt dum gräns!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Men jag pratar priser och prestanda. Den hårdvaran du får per spenderad krona. Lite som FPS / krona.

Då hänger jag med! Men då tar du noll hänsyn till ekosystemet i övrigt eller ens vad enheten kostar under sin livstid.

Självklart kan en Xiaomi lur för 1000:- ge mer prestanda/krona än en iPhone för 10000:- om du enbart ser till inköpspriset.

Tittar du däremot på Total Cost of Ownership, så är det inte så säkert att den där Xiaomi:n var så prisvärd.

Min gamla Xiaomi lur fick 1 (en!) uppdatering av Android. I övrigt uppdaterades endast MIUI som även senare blev nedlusat med reklam i många systemappar.

Nu har Google genom Pixel 8 Pro visat vad det kostar att ge support i klass med Apple.

Helt plötsligt försvinner ditt argument ang. priser och prestanda.

Du får gärna göra en lista som tar hänsyn till hur länge de olika enheterna supportas

Själv hade jag aldrig vågat köpa en Android-enhet från någon annan än Google igen, då Xiaomi, Samsung och HTC bränt mig tidigare.

Skrivet av kelthar:

Prisjakt säger 11-12.5, inte 14 490kr.

Var kommer priserna ifrån? De har väl aldrig kostad så mycket?

14490kr är priset för snikmodellen enligt Samsung (SE)

https://www.samsung.com/se/smartphones/galaxy-s23/buy/

Permalänk
Skrivet av sajd:

Man brukar säga att Iphone är smartphones for dummies vilket stämmer rätt bra, sjukt bra telefon med väl samman satta komponenter vilket apple alltid lyckas med i deras produkter, IOS är ju rätt simpelt att förstå då det inte lämnas något över till fantasin , en stor nackdel med apple tycker jag är att är ett jäkla mörker att överföra filer till en windows dator dock.

Men vill man ha en telefon som bara funkar och har prestanda övertid så tycker jag apple gör det bra iallafall på mina iphones

Detta har jag aldrig haft problem med sen jag bytte till iPhone (jobblur) för 5 år sen. Låter som ett gammalt problem, iOS är ju liksom inte lika låst idag som det var 2010

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Då hänger jag med! Men då tar du noll hänsyn till ekosystemet i övrigt eller ens vad enheten kostar under sin livstid.

Självklart kan en Xiaomi lur för 1000:- ge mer prestanda/krona än en iPhone för 10000:- om du enbart ser till inköpspriset.

Tittar du däremot på Total Cost of Ownership, så är det inte så säkert att den där Xiaomi:n var så prisvärd.

Min gamla Xiaomi lur fick 1 (en!) uppdatering av Android. I övrigt uppdaterades endast MIUI som även senare blev nedlusat med reklam i många systemappar.

Nu har Google genom Pixel 8 Pro visat vad det kostar att ge support i klass med Apple.

Helt plötsligt försvinner ditt argument ang. priser och prestanda.

Du får gärna göra en lista som tar hänsyn till hur länge de olika enheterna supportas

Själv hade jag aldrig vågat köpa en Android-enhet från någon annan än Google igen, då Xiaomi, Samsung och HTC bränt mig tidigare.

14490kr är priset för snikmodellen enligt Samsung (SE)

https://www.samsung.com/se/smartphones/galaxy-s23/buy/

Samsung har sedan minst 2 år tillbaka en policy på 4 års Android OS uppdateringar och 5 års säkerhetsuppdateringar FYI. Angående S23 så finns den hos Inet, Komplett, Webhallen, Netonnet mfl för 11490:- https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7360050

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Angående S23 så finns den hos Inet, Komplett, Webhallen, Netonnet mfl för 11490:- https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7360050

Nu länkade du dock inte till Plus-versionen. Verkar kosta 13995:- i våra normala butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Nu länkade du dock inte till Plus-versionen.

Ah, my bad, din länk visade bara S23. Trodde det var den minsta när du skrev snikmodellen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av medbor:

Men för att återgå till trådens ämne. Lite oroväckande att de lovar 7 års uppdateringar med så seg prestanda. De levererar ju idag motsvarande prestanda som den iPhone X apple slutade släppa OS till. Den duger fortfarande idag, men kan inte tänka mig att en iPhone 4 hade funkat bra idag (det är alltså motsvarande det Pixel 8 kommer vara om 7 år när den får sina sista uppdateringar)

Nu ligger väl prestandan hos nya tensor G3 (om man bortser från all AI-kraft) snarare mellan iphone 11 Pro Max och iPhone 12 än iPhone X. Dvs, 3,5 år efter Apple i single-core/multi-core score, snarare än 6 år efter (iPhone X).
Så, enligt denna logik borde pixel-8-telefonerna kännas som en iPhone 5S (2013) gör idag i relativa termer när de fått sin sista Android-uppdatering.

Men vem vet, beroende på hur mjukvaruutvecklingen ter sig kanske AI-prestanda får mer relevans de kommande 7 åren än ren råprestanda

Oavsett vilket så verkar ju samma kärnor på Samsungs nod inte bli lika vassa (i Hertz) som på TSMCs, men det var väl ingen överraskning direkt. Eller har de helt enkelt klockat ner dem för att få bättre batteritid och mindre värmebekymmer jämfört med Tensor G2?

https://browser.geekbench.com/v6/cpu/2947796

https://browser.geekbench.com/ios_devices/iphone-11-pro-max

https://browser.geekbench.com/ios_devices/iphone-12

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Självklart är prestandan tillräcklig just idag, precis som att en Iphone 12 är fullt användbar trots att den är tre år gammal. Frågan blir ju dock hur Pixel upplevs 3-4 år framåt, när prestandan plötsligt motsvarar en 6-7 år gammal Iphone. Jag anser att hög prestanda utöver uppdateringar är den viktigaste faktorn för hur länge en telefon hänger med.

Pixlarna och tidigare nexus telefoner funkar riktigt bra med åren då deras mjukvara är Imo bäst optimerad och avskalad från en massa bloat. Pixel 8 kommer troligtvis att upplevas snabbare än iPhone 15 om 6 år.

För att inte mna kameran där Pixlarna alltid står ut som de generellt sätt bästa.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Pixlarna och tidigare nexus telefoner funkar riktigt bra med åren då deras mjukvara är Imo bäst optimerad och avskalad från en massa bloat. Pixel 8 kommer troligtvis att upplevas snabbare än iPhone 15 om 6 år.

För att inte mna kameran där Pixlarna alltid står ut som de generellt sätt bästa.

iOS är berömt för sin optimering. Vad baserar du det påståendet på förutom magkänsla?

För sex år sedan verkade Pixel 2 få spö av iPhone X både i rå prestanda och upplevd snabbhet redan då: https://youtu.be/RsyquCkXD9Q?si=1Z1mo4MaBr6cVhY6