Valve: "Steam Deck 2 flera år bort i tiden"

Permalänk
Melding Plague

Valve: "Steam Deck 2 flera år bort i tiden"

Enkelhet för spelutvecklare, konsumenter och otillräckliga tekniska framsteg är argument för att inte uppgradera Steam Deck.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väntat men tråkigt. Nästa gång kan de säkert ha senaste generationens processor vid släpp dock, de har ju antagligen fått till en bättre tillverkningskedja vid det här laget

Imponerande vad alla lyckas få igång och göra smidigt på den här maskinen, och vad det banar väg för (att slippa win32 för gaming)

Kul att de pratar öppet om det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Väntat men tråkigt. Nästa gång kan de säkert ha senaste generationens processor vid släpp dock, de har ju antagligen fått till en bättre tillverkningskedja vid det här laget

Imponerande vad alla lyckas få igång och göra smidigt på den här maskinen, och vad det banar väg för (att slippa win32 för gaming)

Kul att de pratar öppet om det!

Tråkigt, men tror det är bättre för konsumenterna och spelutvecklare. Se bara på Nintendo Switch. Lastgammal i branschen, men otroligt kapabel ändå. Har man en harmoniserad standard att utveckla mot, så kan utvecklare verkligen göra magi ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Tråkigt, men tror det är bättre för konsumenterna och spelutvecklare. Se bara på Nintendo Switch. Lastgammal i branschen, men otroligt kapabel ändå. Har man en harmoniserad standard att utveckla mot, så kan utvecklare verkligen göra magi ibland.

Det trevliga är ju att den redan har ett spelbibliotek som många redan äger och tiotusentals titlar som redan finns

Och ett väldigt aktivt community som ser till att få igång allt som någonsin släppts verkar det som

Man behöver inte ens in och gräva i nya eller moderna spel och ändå ha mer underhållning än konsolens livstid

Permalänk
Medlem

Det har Valve kommunicerat hela tiden, Deck 2.0 är långt bort. Inte alls besviken själv utan glad att dom fokuserar på en enhet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

8K/60 FPS @ 8 timmar batteritid när?

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Hur kan man skylla på otillräckliga tekniska framsteg när kunder för 50$ mer redan idag kan få upp till 5 gånger så hög grafikprestanda? Och det är inte som att trenden inte kommer hålla i sig med Zen 4c, Zen 5c osv.
Vi ser ju med Apples M-serie och Intels tile-baserade lösningar att fler än AMD nu är på tåget. Det är en trend som industrin satsar på nu. Tror vi kan räkna med att spelprestandan man kan få på dessa effektnivåer kommer öka rejält kommande år.

EDIT: Skillnaden är inte alls så stor idag. Teoretiskt ger Z1 Extreme 5 gånger högre TFLOPS.
Men faktisk peak prestandaskillnad mellan kretsarna är bara 2,5 gånger. Och i formatet de används med de begränsningar de har så är skillnaden mycket mindre idag. Under dubbla. Men det ser ut som att det händer mycket på området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

8K/60 FPS @ 8 timmar batteritid när?

8K ~ 36ggr högre upplösning

Steam Deck har idag ca 4 timmar batteritid (beroende på)

Så nästan 100x prestanda per watt? Tror det handlar om ett årtionde åtminstone, men över ett sånt spann kan såklart batterier blivit bättre också

ROG Ally har ju redan idag 3-4x prestandan, men bara med någon timmes batteri i turbo-läget

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

8K ~ 36ggr högre upplösning

Steam Deck har idag ca 4 timmar batteritid (beroende på)

Så nästan 100x prestanda per watt? Tror det handlar om ett årtionde åtminstone, men över ett sånt spann kan såklart batterier blivit bättre också

ROG Ally har ju redan idag 3-4x prestandan, men bara med någon timmes batteri i turbo-läget

10 år känns rimligt. Ungefär vad jag trodde också. Vi har ju inte ens riktigt "bemästrat" 4K ordentligt ännu.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

8K/60 FPS @ 8 timmar batteritid när?

8K känns ju tämligen onödigt på 7". 1080 hade varit good enough om man frågar mig. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

8K ~ 36ggr högre upplösning

Steam Deck har idag ca 4 timmar batteritid (beroende på)

Så nästan 100x prestanda per watt? Tror det handlar om ett årtionde åtminstone, men över ett sånt spann kan såklart batterier blivit bättre också

ROG Ally har ju redan idag 3-4x prestandan, men bara med någon timmes batteri i turbo-läget

Säg att vi lyckas dubbla prestandan i batterierna så skulle vi behöva 50 ggr prestanda/watt (ca 2^5.5), alltså 5.5 fördubblingar.

Zen 2 kom 2019 så vi har 14 års tid på oss. Så skulle vi behöva dubbla prestandan var 2.5 år. Tror det är lite optimistiskt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RekiN:

8K/60 FPS @ 8 timmar batteritid när?

8K 60hz kan nuvarande steamdeck redan leverera.

Däremot är det svårt att få batteritiden att räcka i mycket mer än 4 timmar i lättdrivna spel.
Det här går såklart att lösa med ett större batteri. Det är inte någon utveckling man behöver vänta på ens, men man har väl velat hålla nere pris och storlek på konsolen utan att dra ner effektförbrukningen allt för mycket.

Frågan är väl varför det är intressant att en handhållen ska klara av 8k. Den egna skärmen kommer rimligen inte vara så högupplöst så 8k behövs väl inte för konsolen själv, och ska den kopplas in till extern skärm så ger större/stati9nära datorer ändå helt andra möjligheter.

Jag tror att en mer relevant fråga är hur bra de här bärbara är på att köra de senaste titlarna. Och det kommer väl vara som alltid - de är effekt och kylningsbegränsade i ett kompakt format och kommer därför ligga några år efter stationära diton. Rimligen kan det här kompenseras en del med lägre upplösningar. Ungefär så det funkar nu.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag tror Valve gör rätt med att ha en enhet, och vänta typ 3 år till innan en uppdatering.

Funderar på om det inte sitter en ARM processor i nästa Steam deck. Någon behöver bara bygga ett bra kompabilitetslager x86-ARM64

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Tråkigt, men tror det är bättre för konsumenterna och spelutvecklare. Se bara på Nintendo Switch. Lastgammal i branschen, men otroligt kapabel ändå. Har man en harmoniserad standard att utveckla mot, så kan utvecklare verkligen göra magi ibland.

Valve fortsätter ju kontinuerligt att implementera nya funktioner och förbättra operativsystemet i bra takt. Tycker inte det känns så förfärligt att de satsar på SD1 framöver, finns nog fortfarande mycket potential kvar.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hur kan man skylla på otillräckliga tekniska framsteg när kunder för 50$ mer redan idag kan få upp till 5 gånger så hög grafikprestanda? Och det är inte som att trenden inte kommer hålla i sig med Zen 4c, Zen 5c osv.
Vi ser ju med Apples M-serie och Intels tile-baserade lösningar att fler än AMD nu är på tåget. Det är en trend som industrin satsar på nu. Tror vi kan räkna med att spelprestandan man kan få på dessa effektnivåer kommer öka rejält kommande år.

Har jag missat någon ny enhet? Vilken Deck konkurrent har upp till 5 gånger prestandan och bara kostar 50$ mer?

Permalänk
Medlem

Helt rätt! Det gör det mycket lättare att göra bra upplevelser.

Jag själv är spelutvecklare men tycker inte högre prestanda ger bättre spel. Om prestandan skulle låsas i tid skulle vi kunna fokusera mer på att utveckla spelideer istället för att jaga bättre grafik stup i kvarten. Mycket av prestandan vaskas ändå i långsamma implementationer.

Permalänk
Medlem

Valves nästa projekt är (enligt rykten) en linux baserad konsol och ett vr headset.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Helt ok att inte uppgradera SOCen i Steam Deck. Men en bättre skärm (Oled) med VRR hade lyft Decken rejält.

Permalänk
Medlem

Lite oroad över om deck kommer orka med nu när stödet för förra generationen fimpas och spel optimeras mer för starkare hårdvara. Klarar den ens av Direct storage? Antar att Decken får visa vad den går för nästa år.

Permalänk
Medlem

Deck med 1080p 120fps med mini-led / oled och bra batteritid så är det något jag personligen hade varit intresserad av typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnknownBum:

Har jag missat någon ny enhet? Vilken Deck konkurrent har upp till 5 gånger prestandan och bara kostar 50$ mer?

Ingen alls.
Jag tittade på teoretisk prestanda och missade främst två saker, att man inte ska räkna rakt av teoretiska TFLOPS mellan RDNA3 och RDNA2, och att ASUS nästan uteslutande används i 15W-läge och därtill är mer begränsad av sin effekt i praktiken. Antar att optimerat SteamOS vs. Windows gör sitt också.

Peak prestandaskillnad mellan kretsarna är mer 2,5 gånger i grafik. Och i formatet de används i här så minskar den skillnaden ytterligare ganska rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Säg att vi lyckas dubbla prestandan i batterierna så skulle vi behöva 50 ggr prestanda/watt (ca 2^5.5), alltså 5.5 fördubblingar.

Zen 2 kom 2019 så vi har 14 års tid på oss. Så skulle vi behöva dubbla prestandan var 2.5 år. Tror det är lite optimistiskt.

En sådan fördubbling finns ju redan: ARM64
En fördubbling kommer ju i sig självt från tillverkningsteknik
En till från chiplets och liknande (så man kan få plats med mer kisel i ett paket)

Jag tror inte det är omöjligt, men mycket behöver såklart klaffa

Permalänk
Medlem

Visst finns det förbättringspotentioal i Steam Deck men utvecklingen har inte kommit så pass långt framåt att det känns meningsfullt. Skulle vara med lite bättre specs eller något.

Men jag hade gärna sett bättre paneler som alternativ att uppgradera med. Men har nog önskat det i varenda Steam Deck tråd jag snubblat över vid det här laget.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

8K ~ 36ggr högre upplösning

Steam Deck har idag ca 4 timmar batteritid (beroende på)

Så nästan 100x prestanda per watt? Tror det handlar om ett årtionde åtminstone, men över ett sånt spann kan såklart batterier blivit bättre också

ROG Ally har ju redan idag 3-4x prestandan, men bara med någon timmes batteri i turbo-läget

Stämmer det?

Kretsen i ROG Ally har "upp till" ~5x bättre GPU-prestanda rent teoretiskt, Men finns andra flaskhalsar, framförallt bandbredd mot RAM en blir en jätteflaskhals och för att nå ens i närheten av de 8,6 TFLOPS GPU i Z1 extreme har måste det till en helt annan effekt än de 9-25 W som används i ROG Ally.

Bara se jämförelsen mellan Z1 Extreme (teoretisk max på 8,6 TFLOPS) och "vanliga" Z1 (teoretisk max på 2,8 TLFOPS), håller man sig i effektspannet som realistiskt för dessa handhållna enheter är det väldigt liten skillnad i prestanda mellan dessa. Z1 Extreme är ju samma krets som 7940HS, den senare behöver ~100 W för att komma nära sin fulla potential.

Faktum är ju att kretsen som Steam Deck använder (teoretisk max på 1,6 TFLOPS och Zen2 baserad CPU) är i flera fall mer effektiv vid 9 W ("silent mode" på både SD och ROG Ally) och har högre absolut prestanda.

9W och 15 W nivå, även om ROG Ally är snabbare i 15 W är marginalen rätt liten

Både AMD och Intel har ju tryckt ut snabbare kretsar senaste åren, men i båda fallen har det till relativt stor del skett genom att rejält skruva upp frekvens och med det absolut effekt. Perf/W vid väldigt låg absolut effekt verkar ha rört sig förvånansvärt lite under den tiden

Så känns fullt rimligt att Steam Deck 2 ligger en bra bit bort, är målet att köra spelen på Steam finns inga större steg att ta sett till HW i nuläget.

Edit: är det något jag personligen skulle vilja se för steam deck är det hellre en mindre klunsig enhet med samma prestanda som idag, lägger man SD bredvid Nintendo Switch är det WTF kring storlek och vikt på SD...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

För någon vill ha en handhållen enhet med vettig batteritid, tycker jag att Valve resonerar helt rätt. Problemet med ROG Ally idag är att den är mer designad för att vara inkopplad än portabel, och presterar bra mycket sämre än Steam Deck under 13W... Vill man ha vettig batteriprestanda så bör man hålla sig inom 10W-1W (2.5h - 8.5h) och där totaldominerar Steam Deck allt som finns på marknaden idag. Fördelen med ROG Ally är ju att den skalar bättre uppåt när den är inkopplad.

För egen del spelar jag allt från emulering, retrospel till moderna spel, och generellt får jag ut ungefär 3-5h av min Steam Deck. Ganska likt Nintendos första switch-revision. Skillnaden är att jag kan köra spel som Cyberpunk i 30fps med bra inställningar i 9W (~3h). Det är en riktigt cool maskin, inte för att tala om hur mycket bättre mjukvaruupplevelsen är i SteamOS jämfört med Windows.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Stämmer det?

Kretsen i ROG Ally har "upp till" ~5x bättre GPU-prestanda rent teoretiskt, Men finns andra flaskhalsar, framförallt bandbredd mot RAM en blir en jätteflaskhals och för att nå ens i närheten av de 8,6 TFLOPS GPU i Z1 extreme har måste det till en helt annan effekt än de 9-25 W som används i ROG Ally.

Bara se jämförelsen mellan Z1 Extreme (teoretisk max på 8,6 TFLOPS) och "vanliga" Z1 (teoretisk max på 2,8 TLFOPS), håller man sig i effektspannet som realistiskt för dessa handhållna enheter är det väldigt liten skillnad i prestanda mellan dessa. Z1 Extreme är ju samma krets som 7940HS, den senare behöver ~100 W för att komma nära sin fulla potential.

Faktum är ju att kretsen som Steam Deck använder (teoretisk max på 1,6 TFLOPS och Zen2 baserad CPU) är i flera fall mer effektiv vid 9 W ("silent mode" på både SD och ROG Ally) och har högre absolut prestanda.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

9W och 15 W nivå, även om ROG Ally är snabbare i 15 W är marginalen rätt liten

Både AMD och Intel har ju tryckt ut snabbare kretsar senaste åren, men i båda fallen har det till relativt stor del skett genom att rejält skruva upp frekvens och med det absolut effekt. Perf/W vid väldigt låg absolut effekt verkar ha rört sig förvånansvärt lite under den tiden

Så känns fullt rimligt att Steam Deck 2 ligger en bra bit bort, är målet att köra spelen på Steam finns inga större steg att ta sett till HW i nuläget.

Edit: är det något jag personligen skulle vilja se för steam deck är det hellre en mindre klunsig enhet med samma prestanda som idag, lägger man SD bredvid Nintendo Switch är det WTF kring storlek och vikt på SD...

Jag trodde turbo-läget i Ally gick upp i 45W, men jag kan absolut ha fattat fel. Men 8.6/1.6 > 5 så jag tänkte att 3 borde vara inom räckhåll i alla fall

Permalänk
Medlem

Vill man ha en kraftfull handhållen PC med bra batteri får man nog kika in de kinesiska märkena. Har en Zoe A1 Pro och det är dag och natt jämfört med Steam Deck. Synd att Valve vill vänta istället för att bara kopiera kineserna och sälja för billigare.

Permalänk
Medlem

Jag tycker dom gör rätt. Släpp gärna en Steam Deck Oled som grejar HDR och möjligen 120hz, det är allt jag saknar just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Lite oroad över om deck kommer orka med nu när stödet för förra generationen fimpas och spel optimeras mer för starkare hårdvara. Klarar den ens av Direct storage? Antar att Decken får visa vad den går för nästa år.

Ja det kom i v2.10 av VKD3D-Proton som om jag inte minns helt galet lades in i Proton Experimental releasen som kom 7:e september. Vad det sedan gör för skillnad i en arkitektur som delar RAM mellan CPU och GPU (så vinsten att minska på kopierande av RAM försvinner ju) plus en GPU som väl ganska ofta ligger på 100% redan är ju en fråga.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Ja det kom i v2.10 av VKD3D-Proton som om jag inte minns helt galet lades in i Proton Experimental releasen som kom 7:e september. Vad det sedan gör för skillnad i en arkitektur som delar RAM mellan CPU och GPU (så vinsten att minska på kopierande av RAM försvinner ju) plus en GPU som väl ganska ofta ligger på 100% redan är ju en fråga.

Kanske kan få ner eller bort laddningstider, men assett streaming kanake kan nog bli svårt. Fast det är inte säkert det heller, då assett streaming kan spara på resurser.

Men du menar inte bara Proton, utan decks hårdvara?

GPUn används ju för att packa upp i VRAM när man skickar från M.2 enheten och innan spelet sätter igång så är ju inte den belastad.

Lagringen bör också vara något belastad under spelande i normalt fall, hela banan är väl inte i VRAM innan?
Om det är så så bör DS kunna hjälpa till.