Gratis spagetti mått - finns inte- otroligt

Permalänk
Medlem

Jag lagar lite extra pga att det blir mat över som man kan äta sen men även för att vattnet blir mer stärkelserik och det passar ju bra när man blandar såsen med pastan.

Är man rädd för att överbliven pasta inte är gott så är det förmodligen för att man just inte blandar den med såsen och pastavattnet.

Permalänk
Medlem

Måste tipsa om ett livs-hack när vi ändå är inne på pasta, en Pringles-burk huserar ganska exakt 1kg spaghetti minus 2 portioner:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Måste tipsa om ett livs-hack när vi ändå är inne på pasta, en Pringles-burk huserar ganska exakt 1kg spaghetti minus 2 portioner:
<Uppladdad bildlänk>

Inget lock på ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Hej

En restaurang tar 110 gram spagetti till en portion
Hemma lyckas man alltid koka för mycket eller för lite

Tänker inte betala 40/50 kr för en sticka med fyra hål
Ett spagetti mått

Hade jag haft matvåg
Kunde jag väga 110 gram
Ta spagettin och göra en cirkel på en pappersbit
Eller linjalen och kolla bredden på 110 gram

Ladda upp resultatet gratis till alla
1 2 3 4 portioner

Det ska jag göra och uppdatera den här tråden
Men trodde att det redan fanns
Men icke

Hur svårt kan det va
Typ 1 cm och du har 110 gram

Om någon har spagetti mått
Så vore det vänligt om du kan berätta hur många millimeter
En portion är

Annars tänkte jag fråga på jobbet om någon har en matvåg
Låna den och ta reda på sanningen och ladda upp resultatet på internet

Tycker att ett spagetti mått borde finnas gratis på nätet

Mvh

Som andra redan har sagt: skaffa en våg.

Vi har haft en köksvåg på bänken bredvid spisen i 25 år. Jag skulle inte slösa en sekund på att försöka mäta mängden pasta på något annat sätt.

Med vågen kan man också mäta mängden för alla andra livsmedel, och slipper fundera ut andra, icke-viktbaserade mått för vart och ett av dem. Jag väger i princip allt: vatten, tomatpuré, mjöl, socker, smör, stekt bacon som ska i en gryta, ris, olja, saft, juice från lime och citron, yoghurt, nötter, färdiglagad mat som ska delas upp i lådor för att frysas in, etcetera.

Många använder decilitermått och liknande för en del saker som jag väger.

Inte jag.

Med vågen blir det mindre disk.

Vissa ingredienser har volymmått i recept. Då behöver man lära sig hur mycket exempelvis en deciliter mjöl väger. Det finns tabeller för sådant, eller så frågar man google: "convert 1 dl sugar to grams". Efter ett tag lär man sig utantill. Många av de recept jag använder har jag skapat själv och skrivit ner alla mått i gram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Som andra redan har sagt: skaffa en våg.

Vi har haft en köksvåg på bänken bredvid spisen i 25 år. Jag skulle inte slösa en sekund på att försöka mäta mängden pasta på något annat sätt.

Med vågen kan man också mäta mängden för alla andra livsmedel, och slipper fundera ut andra, icke-viktbaserade mått för vart och ett av dem. Jag väger i princip allt: vatten, tomatpuré, mjöl, socker, smör, stekt bacon som ska i en gryta, ris, olja, saft, juice från lime och citron, yoghurt, nötter, färdiglagad mat som ska delas upp i lådor för att frysas in, etcetera.

Många använder decilitermått och liknande för en del saker som jag väger.

Inte jag.

Med vågen blir det mindre disk.

Vissa ingredienser har volymmått i recept. Då behöver man lära sig hur mycket exempelvis en deciliter mjöl väger. Det finns tabeller för sådant, eller så frågar man google: "convert 1 dl sugar to grams". Efter ett tag lär man sig utantill. Många av de recept jag använder har jag skapat själv och skrivit ner alla mått i gram.

Medhåll, speciellt vid bakning underlättar det att följa recepten exakt och enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Måste säga att jag är förvånad över portionsstorleken som vissa har här. Nån nämnde 65 gram det är ju bara en liten Kinesskål med nudlar typ, uppslevat med 5-6 gafflar inget som man blir mätt på. För mig är det lätt att måtta för mig själv eftersom måttet som blir mellan tumme och pekfiger när jag greppar tag om spagettin rymmer precis 250 gram vilket råkar vara min portionsstorlek men då är ju jag också stor och väger över 150 Kg så äter typ för två . Min far äter exempelvis ungefär 150 gram och det ser ut som en normal portion om man ska göra köttfärssås. Min syster äter 110 gram. Allt under 110 gram undrar jag hur ni som vuxna män kan bli mätta på? Äter ni många måltider på en dag?

Nu vill inte jag låta elak eller så, väger själv för mycket, men väger man över 150Kg kanske man ska börja fundera på varför man inte blir i närheten av mätt av en normal portion. Som sagt, är överviktig själv, till och med fetma enligt BMI (188cm/107kg). Men känns som vi kanske ska ta och börja justera lite här va?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Snusfri

Nice.
Tror jag skall skära ut några sådana på jobbet (laserskärning), kan vara bra att ha

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hur mycket spaghetti du än tar.

Kom ihåg att bryta den på mitten innan du lägger i.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

OP borde göra denna tråd till en omröstning

Jag hör till de som höftar med en näve. När jag käkar pasta är jag ofta hungrig och vill ha lite extra så det gör inget om det blir lite för mycket, men har också rätt bra ögon/nävemått nu för spaghetti så brukar bli rätt spot on. Något värre med makaroner och annan kortare pasta som bara hälls ner i kastrullen dock, händer fortfarande att portionerna blir större än "lite för stora".

Makaroner, där kör jag med decilitermått.

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Nu vill inte jag låta elak eller så, väger själv för mycket, men väger man över 150Kg kanske man ska börja fundera på varför man inte blir i närheten av mätt av en normal portion. Som sagt, är överviktig själv, till och med fetma enligt BMI (188cm/107kg). Men känns som vi kanske ska ta och börja justera lite här va?

Kanske bör påpekas att det exemplet är när jag bara äter 2 måltider på en dag (Frukost+Middag) skulle kunna dra ned till 150 gram om jag också åt lunch exempelvis. Därav min fråga om antalet måltider. 150 gram för mig motsvarar ungefär 105 gram portion för en normalviktig i förhållande till energiåtgång. Så det vore ju då mer normalt men av någon anledning så tar det lång tid för min aptit att återkomma under senare tid. Föredrar att det är minst 10 timmar mellan målen då blir man ju extra hungrig men totala kaloriantalet blir ungefär det samma som om man hade klämt in en tredje måltid.

Vad gäller att dra ned så skulle jag nog kunna dra ned till 210 gram eller så för ofta blir det en sisådär 30-40 gram kvar på tallriken efteråt! Men då blir det ju inte lika smidigt att måtta mellan tumme och pekfinger!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Hur mycket spaghetti du än tar.

Kom ihåg att bryta den på mitten innan du lägger i.

*Insert pasta la vista-meme.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Måste tipsa om ett livs-hack när vi ändå är inne på pasta, en Pringles-burk huserar ganska exakt 1kg spaghetti minus 2 portioner:
<Uppladdad bildlänk>

Glenfiddich här Samma princip, lika perfekt.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk

Ett stadigt kukmått sen har du fyra portioner. Klart 😊

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Skrivet av lindahl85:

Ett stadigt kukmått sen har du fyra portioner. Klart 😊

Tänkte samma sak.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

#20176467

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2