Unity ser över kontroversiell prishöjning

Permalänk
Medlem

Vi får väl se vad som händer, när deras anställda och partners protesterade så lovade de också att de skulle lyssna men införde sen avgiften ändå. Nu verkar de köra med "vi är ledsna att ni är förvirrade"-taktiken, så risken är väl att de bara kommer "förtydliga" avgiften istället för att bara ta bort den.

Skrivet av mrSvamp:

Å andra sidan läcker Unity stora mängder pengar. Hur tycker du de ska åtgärda problemet för att hålla sig flytande om de.inte tar betalt för produkten på något sätt?

Enbart annons-system täcker inte på långa vägar deras kostnader.

Det är ingen som tycker att de inte ska få ta betalt för produkten, det som alla är upprörda över är att de vill ta betalt per installation och att de ändrat villkoren i efterhand för att kunna applicera den nya avgiften även på spel som redan släppts. Avgiften kommer även baseras på en uppskattning från Unitys sida, eftersom de (ännu) inte har något sätt att mäta antalet faktiska installationer.

Så de har i stort sett kommit på att de sålt deras produkt för billigt, och istället för att bara höja priset på produkten så vill de ha mer betalt från kunder som redan köpt produkten och baserar avgiften på något som är bortom kundernas kontroll. Om de vill få in mer pengar så borde de istället höja priset på deras prenumerationstjänster och/eller införa royalties baserat på inkomst som många andra spelmotorer har.

Permalänk
Medlem

Snart kommer de istället på att en prenumeration är framtidens lösning.

Utgivaren betalar $0.1 per månad och potentiella användare sålänge spelet är tillgängligt. Alltså även för de kunder som varken installerar eller har spelet än.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Nähä, och varför inte? Jag hade en kund förra veckan som först förhandlade till sig ett pris, och sen när vi kom överens så var hans svar "Nu vill jag att du garanterar det här priset i 3-5 år". Vi bara skrattade åt honom (bakom hans rygg såklart).

Kan man betala löner och hyra med det kapitalet? Förtroendekapital I all ära, men det funkar liksom inte om det saknas riktigt kapital.

Helt enig i det du skriver. Klart dom får ändra sig om inte affärsmodellen håller. Däremot känns ju den förslagna modellen helt sjuk.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Var ju inte bara han som sålde aktier. Den största säljaren av aktier var ju Tomer Bar-Zeev och Roelof Botha som båda skall tydligen sålt enormt mycket mer aktier än någon annan. Det har även skett lite skumheter vid transaktionen när Iron Source (Bar-Zeevs företag) blev uppköpt av Unity trots att Unity gav ett mindre bud än sina konkurrenter. Även då skall det skett skumma transaktioner av aktier.

https://www.youtube.com/watch?v=ZOCTSp_U-KI

Du kan ju se deras historik av att sälja aktier, tex Tomer Bar-Zeev har sålt av aktier i Unity ganska regelbundet sen november förra året. Man kan välja att fokusera att det här var någon form av master plan och nog har Unity funderat/fila på denna ändring ett tag men jag tycker fortfarande diskussionen blir skev när man ska prata om insider trading. Hur länge sen måste de börjat sälja aktier innan man ej tycker det är insider trading? Foliehattarna åker på men ingen googlar ens lite snabbt. För att förtydliga jag håller de ej om ryggen övh och kan ej säga det ej varit någon inside trading men tycker diskussionen blir skev och man kommer ifrån ämnet ganska rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Nähä, och varför inte? Jag hade en kund förra veckan som först förhandlade till sig ett pris, och sen när vi kom överens så var hans svar "Nu vill jag att du garanterar det här priset i 3-5 år". Vi bara skrattade åt honom (bakom hans rygg såklart).

Kan man betala löner och hyra med det kapitalet? Förtroendekapital I all ära, men det funkar liksom inte om det saknas riktigt kapital.

Och det funkar bättre att stå på sig trots att kunderna lämnar menar du?

Hur tror du det gått för unity om de startat sin verksamhet med de idiotiska villkoren som de nu verkar ändra sig om?

Och utgångspunkt i diskussionen blir ju ändå någonstans att unity själva insett att det här var korkat. Det är bara tråkigt att företag försöker sig på tjuvnyp av det här slaget allt oftare och inte ändrar sig förren internet välter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det var ett rykte om att högt uppsatta direktörerna som styr" Unity bolag" sålde precis sina aktier innan de gick ut med informationen om prishöjningarna.

När aktier sjönk köpte de på sig aktier tillbaka (antar jag)

Och nu går de ut med information om att de ser över dem kontroversiella prishöjningar.
Alltså så att aktier återkommer till priset innan raset.

Ja.... De kan verkligen göra pengar...

De har sålt en liten bråkdel av sitt totala ägande dock, det är mycket storm i vattenglaset kring just det här med aktieförsäljningen, men det brukar bli så när folk inte förstår sig på saker.

"När aktier sjönk köpte de på sig aktier tillbaka (antar jag)"

Jättedumt att bara hitta på saker.

Hoppas dock Unity går i graven, de förtjänar inte att ha kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sui2k:

Du kan ju se deras historik av att sälja aktier, tex Tomer Bar-Zeev har sålt av aktier i Unity ganska regelbundet sen november förra året. Man kan välja att fokusera att det här var någon form av master plan och nog har Unity funderat/fila på denna ändring ett tag men jag tycker fortfarande diskussionen blir skev när man ska prata om insider trading. Hur länge sen måste de börjat sälja aktier innan man ej tycker det är insider trading? Foliehattarna åker på men ingen googlar ens lite snabbt. För att förtydliga jag håller de ej om ryggen övh och kan ej säga det ej varit någon inside trading men tycker diskussionen blir skev och man kommer ifrån ämnet ganska rejält.

Stämmer men samtidigt så sker det lite väl lägligt.. och dessutom på en större skala än det tidigare gjort. Därav de många frågetecknen.. har däremot inte funnit något belägg för att de köpt tillbaka aktierna.

Var går gränsen? Det beror på fall till fall och det vore nog lämpligare att inte sälja alls i orostider som denna. Det handlar inte heller egentligen om foliehattar utan om att folk höjer ögonbrynen när det kommer till timingen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Stämmer men samtidigt så sker det lite väl lägligt.. och dessutom på en större skala än det tidigare gjort. Därav de många frågetecknen.. har däremot inte funnit något belägg för att de köpt tillbaka aktierna.

Var går gränsen? Det beror på fall till fall och det vore nog lämpligare att inte sälja alls i orostider som denna. Det handlar inte heller egentligen om foliehattar utan om att folk höjer ögonbrynen när det kommer till timingen.

Är det verkligen på en större skala än tidigare? Som sagt, du kan söka upp allt och det är inte många klick bort. Du kan samtidigt se aktiens historik + andra faktorer varför folk skulle ha intresse av att under längre tid sälja aktier. Men, det blir inte lika många klick på en youtube video då Insider trading finns på riktigt och jag tror det är relativt få som åker fast jämfört med hur mycket det sker (killgissning) men det är inte stora historien här och blir bara sidospår.

Permalänk
Musikälskare

Klassiskt drag, detta var planen från början

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Å andra sidan läcker Unity stora mängder pengar. Hur tycker du de ska åtgärda problemet för att hålla sig flytande om de.inte tar betalt för produkten på något sätt?

Enbart annons-system täcker inte på långa vägar deras kostnader.

De har nog en del städning de kan göra i företaget med sina drygt 7000 anställda (de har redan sparkat 600 i år), torde sig vara bättre i längden än att driva bort sina kunder.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

"Apologise for the confusion"
Vilket fruktansvärd nedsättande sätt att be om "ursäkt" på.
Det var inget förvirrande kring deras plan, den var bara sjukt orimlig för många utvecklare.

Permalänk
Medlem

John Riccitiello är VD på Unity. Han var tidigare VD på EA. Så att nya avgifter smyger sig in är ju inte förvånande egentligen.

Han har ju tidigare sagt i en intervju att spelutvecklare som inte använder sig av microtransactions är "some of the biggest f*cking idiots."

Permalänk
Medlem

Det är fascinerande att stora företag kan vara så förbannat korkade och... dåliga för att använda ett snällt ord.

Varför tänka efter före när man kan vara Captain Hindsight... *We are sorry*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

John Riccitiello är VD på Unity. Han var tidigare VD på EA. Så att nya avgifter smyger sig in är ju inte förvånande egentligen.

Han har ju tidigare sagt i en intervju att spelutvecklare som inte använder sig av microtransactions är "some of the biggest f*cking idiots."

han får Mr Krabs att framstå som en skön snubbe.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sui2k:

Du kan ju se deras historik av att sälja aktier, tex Tomer Bar-Zeev har sålt av aktier i Unity ganska regelbundet sen november förra året.

Hur länge har de planerat detta då? Kom de på detta för några dagar sedan eller kan det ha varit månader sedan?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Han har ju tidigare sagt i en intervju att spelutvecklare som inte använder sig av microtransactions är "some of the biggest f*cking idiots."

Det är ju tankarna från en businessguy. De spelutvecklare jag känner vill bara göra något som andra tycker är roligt, inte punga dem på pengar. Men nu känner jag inte alla i hela världen, så jag vet ju inte hur snittet är!

De vill och andra sidan kunna försörja sig på det också.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

De har nog en del städning de kan göra i företaget med sina drygt 7000 anställda (de har redan sparkat 600 i år), torde sig vara bättre i längden än att driva bort sina kunder.

<Uppladdad bildlänk>

Hur i hela fridens namn kan man behöva vara 7 700 personer för att skriva en spelmotor? Har varje anställd som uppgift att skriva ett tecken kod om dagen?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

John Riccitiello är VD på Unity. Han var tidigare VD på EA. Så att nya avgifter smyger sig in är ju inte förvånande egentligen.

Han har ju tidigare sagt i en intervju att spelutvecklare som inte använder sig av microtransactions är "some of the biggest f*cking idiots."

Ur ekonomisk synvinkel har han helt rätt förstås (han kunde ha formulerat sig lite bättre ), mikrotransaktioner är en fantastisk affärsmodell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Hur i hela fridens namn kan man behöva vara 7 700 personer för att skriva en spelmotor? Har varje anställd som uppgift att skriva ett tecken kod om dagen?

Unity Technologies sysslar med mycket mer än bara spelmotorn Unity, även om det är den de är mest kända för. Bara spelmotorn lär dock kräva en hel del arbete med tanke på att den har stöd för i stort sett alla moderna plattformar inklusive både mobiler, konsoller och VR.

Men det är nog en rätt liten del av de anställda som faktiskt skriver kod, en stor del lär jobba med support och träning för användarna av spelmotorn samt att skapa innehåll för deras Asset Store. Krävs det verkligen över 7000 anställda? Ingen aning, men med tanke på allt de sysslar med så lär det i alla fall krävas några tusen. Men om de vill sparka några så har jag ett förslag på var de kan börja...

Permalänk
Medlem

Det är inte en helt enkel sits många studios befinner sig i. En del av de har medvetet satsat på Unity för de gillar det. De har sedan attraherat personal som gått på "spelutbildning" i Sverige där man i princip får lära sig jobba med Unity och inte så mycket med andra motorer även om Unreal börjar bli mer poppis än tidigare även i skolan. Utan att veta exakt varför så är min gissning att Unity är poppis bland skolan för det är så mångsidigt och finns till i princip alla plattformar. Jag befinner mig själv i branschen och jag vet att vi har en hel del dialoger kring vår framtid och unity.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Bloomberg rapporterar (bakom paywall, men här är Ars som citerar den: https://arstechnica.com/gaming/2023/09/report-unity-consideri... ) att Unity överväger några ändringar:

1) Att inte räkna antalet installationer retroaktivt, utan att börja 1/1 2024. Detta var det stora problemet för mig, att de försökte ta betalt retroaktivt.
2) Att lägga in en övre gräns på 4% av intäkter. Detta är då bara lite billigare än Unreal (som har en i stora stycken bättre produkt) så det är dyrt, men det är i alla fall en gräns.
3) Att inte spåra installationer själva, utan låta utvecklarna rapportera det.

Om de nu tänker göra detta, varför i hela friden sa de inte det från början? Nu har de ju förstört all trovärdighet de nånsin haft. Ville de göra ett försök att få mer och sedan triangulera sig in till något som ändå är OK? Fattar de inte att ingen kommer att använda sig av deras verktyg framöver, eftersom man inte kan lita på dem?

(Ping @landmarks förresten)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Men herregud, sjukaste jag läst i år här... Vad får dig att rida ut med din häst som en riddare för att skydda Unity? Det är liksom inte så att någon redaktionsmedlem blir uthängd för ett brott. Just det här är ju dessutom aktiehandel som är offentlig, lite svårt att hitta på något?

Skrivet av employed:

Glömde du sarkasm s/ där eller?

"När aktier sjönk köpte de på sig aktier tillbaka (antar jag)"

Jag har inget intresse av Unity i sig och hoppas liksom många att de kovänder hela soppan (snälla rör inte mitt Silksong). Men just det ovanstående stycket var det jag mest reagerade på. Inte finns det väl hårda belägg för detta? Om inte håller jag inte med om att det är "lite svårt att hitta på något". Det verkade snarare väldigt lätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

De har nog en del städning de kan göra i företaget med sina drygt 7000 anställda (de har redan sparkat 600 i år), torde sig vara bättre i längden än att driva bort sina kunder.

<Uppladdad bildlänk>

Det är jäkla massa folk.

Jag är lite förvånad att ingen tyckte problemet i kommentarerna var att de ger sina chefer för stora bonusar (vad jag läste någonstans va 150 miljoner-ish). Vilket iofs bara är typ 10% av vad de läckte förra året.

Jag gissar att de kapar i utvecklar-ledet.. Men i de 7000 är det nog en hel del HR/lokalvårdare osv. Utvecklarna behövs ju för det är de som utvecklar produkten... Cheferna har väl ett uppdrag och det är att tjäna pengar för företaget, konstigt att få så stor bonus när man inte gör sitt jobb... Som utvecklare blir man av med jobbet istället.

Jag är själv inte Unitykund, men om mitt spel säljer i 1 miljon exemplar så skulle jag kanske gå över till en "riktig" motor... förut va det nog Unity men numera är det i så fall UE5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Hur länge har de planerat detta då? Kom de på detta för några dagar sedan eller kan det ha varit månader sedan?

Ne, man har nog tänkt/planerat det ett tag men tendensen med avsäljandet är ju mer än ett år, jag kollade inte längre tillbaka än så på alla höjdarna.

Min poäng kvarstår, det tar diskussionen ifrån kärnämnet. Finns massor att diskutera kring hur utbrett är egentligen insider trading är och vad går att göra åt det men folks fokus här är mer på vad som sålts precis innan när för VDn är det inte ens en procent av hans innehav och är kaffepengar för honom i sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Ovanligt att det sitter några experter på PowerPoint och ger varandra high five över deras senaste genidrag för att tjäna mer pengar.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det var ett rykte om att högt uppsatta direktörerna som styr" Unity bolag" sålde precis sina aktier innan de gick ut med informationen om prishöjningarna.

När aktier sjönk köpte de på sig aktier tillbaka (antar jag)

Och nu går de ut med information om att de ser över dem kontroversiella prishöjningar.
Alltså så att aktier återkommer till priset innan raset.

Ja.... De kan verkligen göra pengar...

Ja herregud John sålde 2000 aktier, utav sina 3.2 miljoner. Dessutom så säljs detta via 10b5-1 plan och kan ses här. https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1193857/0001810806230...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vilka tomtar alltså. Det är vidrigt att se att det har blivit vanligare och vanligare att företag ser hur långt in i anus de får stoppa sin penis på kunderna innan de protesterar.

Vad fan liksom. Det är kunderna som gör att företagen överhuvudtaget kan tjäna pengar så det borde de ha respekt för.

Inte ens i herderliga företag är kunderna nummer ett, i Sverige så funkar de nog så att kunderna oftast kommer i tredje hand.

1, Ägarna
2, Personalen (de anställda)
3, Kunderna

De pratas givetvis utåt att kunderna är viktigast men det är bara smör. Det är så det är ett modernt liberal demokratiskt feudal samhälle fungerar Shit vad jag lät kommunistisk nu xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Inte ens i herderliga företag är kunderna nummer ett, i Sverige så funkar de nog så att kunderna oftast kommer i tredje hand.

1, Ägarna
2, Personalen (de anställda)
3, Kunderna

De pratas givetvis utåt att kunderna är viktigast men det är bara smör. Det är så det är ett modernt liberal demokratiskt feudal samhälle fungerar Shit vad jag lät kommunistisk nu xD

Man kan väl ha respekt för kunderna även om de är nummer tre på listan?

Sen tycker jag nog att ett förtetag behöver både ägare, anställda och kunder för att fungera, och det är klart det är en knepig balansgång att se till att alla är tillräckligt nöjda, men det Unity gjorde verkar ju liksom strunta helt i kunderna och så kan man inte göra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

2) Att lägga in en övre gräns på 4% av intäkter. Detta är då bara lite billigare än Unreal (som har en i stora stycken bättre produkt) så det är dyrt, men det är i alla fall en gräns.

Förhoppningsvis använder Unity de nya inkomsterna till att förbättra sin produkt så att konkurrensen för UE5 kvarstår. Blir UE5 Den ensamt bästa motorn utan rimlig konkurrens vill jag inte veta vad de kan få för sig.
Risken är dock att en väldigt stor del av de nya inkomsterna går till aktieägarna. Kanske borde köpa lite aktier ändå om detta går igenom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motsols:

Förhoppningsvis använder Unity de nya inkomsterna till att förbättra sin produkt så att konkurrensen för UE5 kvarstår. Blir UE5 Den ensamt bästa motorn utan rimlig konkurrens vill jag inte veta vad de kan få för sig.
Risken är dock att en väldigt stor del av de nya inkomsterna går till aktieägarna. Kanske borde köpa lite aktier ändå om detta går igenom...

Håller med. Epic har gjort mycket bra saker de senaste åren (precis som Unity gjorde när UE inte var öppet för alla) men jag tvivlar inte en sekund på att det kan förändras ifall trycket från konkurrenterna försvinner.