Permalänk
Medlem

Karnivore Dieten

Karnivore Dieten för den som inte vet är att man äter enbart kött, ej processat kött eller som man undviker i så stor utsträckning som möjligt.
Strikt Karnivore, Kött, Kyckling, Fisk, Ägg, Smör, Salt, Vatten.

Idag beställde jag ekologiskt kött från bönderna från Gårdssällskapet och får levererat direkt till dörren idag.
Oxfilé, Club-Stek, Grillbiff, Kotletter. Fläskfilé, Bacon, cirka 4 kg för 1734 kr.
Man kan variera med vilt, älg, hjort, och annat som fransyska, rostbiff med mera, men testa lite försiktigt första leveransen.
En leverans varannan vecka.

Frukost, fettkaffe, ett ekologiskt ägg, 1 msk smör, 1 kopp kaffe och en omelett, tre ägg och tre msk vatten stekt i smör.
Ska successivt avvänja mig och sluta dricka kaffe.
Beställt talg, som jag ska dricka som soppa till måltid, middag, 2 msk talg och en kopp varmt vatten.

Middag 200/250 gram laxkotlett eller laxfilé som köpes i fiskdisken på Konsum.
En fettkaffe.

Öppnar plånboken och snålar inte, det får kosta vad det kostar.
Målet år noll tolerans och noll kolhydrater och bli ren från alla gifter.

Har DT2 och läst att folk med Karnivore fått fantastiska blodvärden.
Viktminskning
Piggare och mer långvarig mättnadskänsla över hela dagen.
Tydligen bra för andra åkommor också, men inget jag lider av.

Att köpa, köksvåg, ugnstermometer.

MVH

Permalänk
Medlem

Icke att förglömma är att vissa näringsämnen och mineraler behöver kroppen kolhydrater till för att kunna ta upp. Sen är inte kolhydrater ett gift, men äter du överdrivet mycket så har det såklart negativa konsekvenser precis som allt annat.

Permalänk
Medlem

Spännande, vore kul att läsa mer om dina upplevelser och resultatet av dieten.
Kör du tills vidare eller under en förutbestämd tidsperiod?
Blir det både rått och tillagat kött? (för de som tycker det låter främmande så förekommer det, råbiff serveras på svenska krogar)

Permalänk
Medlem

Min plånbok gråter av att bara läsa detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Spännande, vore kul att läsa mer om dina upplevelser och resultatet av dieten.
Kör du tills vidare eller under en förutbestämd tidsperiod?
Blir det både rått och tillagat kött? (för de som tycker det låter främmande så förekommer det, råbiff serveras på svenska krogar)

Uppdaterar tråden och om det blir rätt för mig ser jag ingen anledning att sluta
Såg en video om en kvinna som hållt på i 13 år
Hon mådde prima

Det är en omdiskuterad diet och kan anses extrem
Men om den gör så att jag kan sluta med Metformin
Och undvika framtida sprutor för DT2
Så är det värt det

Skrivet av tankjunior:

Min plånbok gråter av att bara läsa detta

Min hälsa har ingen prislapp
Så resonerar jag

Vist svider det att betala 50 för ägg och 60 för smör
Men tänker kvalitet

Inga djur pumpade med kemikalier och annan skit
Tänker vinstfördelarna genom att avstå snabbmat
Och all annat såsom processade produkter

Mvh

Permalänk
Medlem

Letar runt och använder frysen. Mitt nya pristak är 90 kronor effektivt, d.v.s. pris - per kilo - per innehåll i %.
Tar sin tid, men promenaden är hälsosam tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Karnivore Dieten för den som inte vet är att man äter enbart kött, ej processat kött eller som man undviker i så stor utsträckning som möjligt.
Strikt Karnivore, Kött, Kyckling, Fisk, Ägg, Smör, Salt, Vatten.

Idag beställde jag ekologiskt kött från bönderna från Gårdssällskapet och får levererat direkt till dörren idag.
Oxfilé, Club-Stek, Grillbiff, Kotletter. Fläskfilé, Bacon, cirka 4 kg för 1734 kr.
Man kan variera med vilt, älg, hjort, och annat som fransyska, rostbiff med mera, men testa lite försiktigt första leveransen.
En leverans varannan vecka.

Frukost, fettkaffe, ett ekologiskt ägg, 1 msk smör, 1 kopp kaffe och en omelett, tre ägg och tre msk vatten stekt i smör.
Ska successivt avvänja mig och sluta dricka kaffe.
Beställt talg, som jag ska dricka som soppa till måltid, middag, 2 msk talg och en kopp varmt vatten.

Middag 200/250 gram laxkotlett eller laxfilé som köpes i fiskdisken på Konsum.
En fettkaffe.

Öppnar plånboken och snålar inte, det får kosta vad det kostar.
Målet år noll tolerans och noll kolhydrater och bli ren från alla gifter.

Har DT2 och läst att folk med Karnivore fått fantastiska blodvärden.
Viktminskning
Piggare och mer långvarig mättnadskänsla över hela dagen.
Tydligen bra för andra åkommor också, men inget jag lider av.

Att köpa, köksvåg, ugnstermometer.

MVH

Är väl bättre att dö än att sluta dricka kaffe?? Vissa saker ger man inte upp. Skämt åsido...

Jag önskar dig lycka till men att äta noll kolhydrater kommer göra dig otroligt seg och du kommer få andra problem i kroppen.
Det finns flertalet kolhydrater som inte är processade du kan äta, typ potatis. Odla själv!

Sen att dricka rent fett låter ju mindre intressant...

Titta bara på tjejen i England som körde någon extrem diet som dog pga brist på ALLT. Var väl raw vegan eller något dylikt.

Sen vad har du räknat med för kcal per dag? Snabb matte säger runt 2k/dag med ditt nuvarande inköp vilket tyder på att du antingen hård bantar eller är stillasittande...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Spännande, jag önskar dig all lycka till!

Precis som nämnts tidigare så är inte kolhydrater farligt utan nödvändigt. En kollega körde en liknande diet och slutade med att han fick så ont i buken och åkte till läkaren som i princip sa "Ät en fet burgare då och då så blir det bättre".

Så det jag vill säga är att släng in något som du unnar dig med någon gång då och då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är väl bättre att dö än att sluta dricka kaffe?? Vissa saker ger man inte upp. Skämt åsido...

Jag önskar dig lycka till men att äta noll kolhydrater kommer göra dig otroligt seg och du kommer få andra problem i kroppen.
Det finns flertalet kolhydrater som inte är processade du kan äta, typ potatis. Odla själv!

Sen att dricka rent fett låter ju mindre intressant...

Titta bara på tjejen i England som körde någon extrem diet som dog pga brist på ALLT. Var väl raw vegan eller något dylikt.

Sen vad har du räknat med för kcal per dag? Snabb matte säger runt 2k/dag med ditt nuvarande inköp vilket tyder på att du antingen hård bantar eller är stillasittande...

Håller med om kaffet!
Man blir bara seg i början av att inte äta några kolhydrater, men efter ett tag vänjer sig kroppen och använder fett som primärt bränsle och du kommer ha mycket mer energi och färre humörsvängningar och dippar under dagen.
Kroppen behöver inte kolhydrater då den kan tillverka det den behöver själv.

Karnivore och Ketodieterna kombineras med fördel med periodisk fasta, blir väldigt enkelt att bara äta allt man ska under ett par timmar eller tillochmed en måltid per dygn.

Permalänk
Medlem

Glöm inte vitaminerna och ren från gifter blir du med hjälp av levern redan idag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Uppdaterar tråden och om det blir rätt för mig ser jag ingen anledning att sluta
Såg en video om en kvinna som hållt på i 13 år
Hon mådde prima

Det är en omdiskuterad diet och kan anses extrem
Men om den gör så att jag kan sluta med Metformin
Och undvika framtida sprutor för DT2
Så är det värt det

Min hälsa har ingen prislapp
Så resonerar jag

Vist svider det att betala 50 för ägg och 60 för smör
Men tänker kvalitet

Inga djur pumpade med kemikalier och annan skit
Tänker vinstfördelarna genom att avstå snabbmat
Och all annat såsom processade produkter

Mvh

Första gången jag läser att någon väljer mycket rött kött av hälsoskäl. Jag har bara läst om motsatsen och att hög konsumtion kan leda till tarmsjukdomar.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Första gången jag läser att någon väljer mycket rött kött av hälsoskäl. Jag har bara läst om motsatsen och att hög konsumtion kan leda till tarmsjukdomar.

Det är som med alla new age dieter, några få berättar hur bra dem är i sociala medier och sen hoppar människor på. Kan folk bli hälsosamma med dessa dieter? ja kanske men det beror nog mer på livsstilen i helhet mer än bara att man äter kött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Första gången jag läser att någon väljer mycket rött kött av hälsoskäl. Jag har bara läst om motsatsen och att hög konsumtion kan leda till tarmsjukdomar.

Rött kött är bland det bästa vi kan äta, förutsatt att det kommer från bra källor.
Studierna på rött kött ser inte helheten, det kan vara personer som äter på McDonalds 3 gånger om dagen och får i sig mycket rött kött på så sätt.

Permalänk
Medlem

Kolhydrater är nått hjärnan behöver för att må bra, brukar skoja om muskelberg "mkt muskler, ingen hjärna" ät mindre bara av allt o träna/sporta mera.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tibi:

Rött kött är bland det bästa vi kan äta, förutsatt att det kommer från bra källor.
Studierna på rött kött ser inte helheten, det kan vara personer som äter på McDonalds 3 gånger om dagen och får i sig mycket rött kött på så sätt.

Intressant. Finns det någon studie du kan länka som påvisar motsatsen när omständigheterna är "optimala"?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tibi:

Håller med om kaffet!
Man blir bara seg i början av att inte äta några kolhydrater, men efter ett tag vänjer sig kroppen och använder fett som primärt bränsle och du kommer ha mycket mer energi och färre humörsvängningar och dippar under dagen.
Kroppen behöver inte kolhydrater då den kan tillverka det den behöver själv.

Karnivore och Ketodieterna kombineras med fördel med periodisk fasta, blir väldigt enkelt att bara äta allt man ska under ett par timmar eller tillochmed en måltid per dygn.

Jag fastar själv varje dag då jag inte äter frukost vardagar och har själv kört 0 kolhydrater på icke tränande dagar (legat runt 6k kcal/dag vid träning och runt 2k utan träning) och kött kan inte ersätta kolhydrater som bränsle då det inte binds på samma sätt i kroppen. Dessutom använder hjärnan kolhydrater när du tänker.

Sen blir kolhydrater värme innan det blir fett/energi medan fett enbart blir fett/energi som kroppen behöver.

Man kan lukta på en person som bränner fett istället för kolhydrater också. Är en speciell odör 😊

Men annars om du är en person som rör på dig, testa springa 10km utan kolhydraterna och sedan köra en laddning och märkskillnaden.

Men som sagt lycka till! Problem nästan alla gör är att man äter för lite.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant att höra hur det går för dig och hur du kommer att må. Jag skulle även tipsa dig om att äta lever. Inte det godaste köttet kanske, men väldigt nyttigt avseende vitaminer osv. (som du alltså inte kommer få via grönsaker mm.).

GLHF!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Intressant. Finns det någon studie du kan länka som påvisar motsatsen när omständigheterna är "optimala"?

https://www.doctorkiltz.com/the-harvard-carnivore-diet-study/
Letade inte så mycket men den här verkar vettig.

Permalänk
Medlem

En halv gris/ko måste ju vara bättre än att köpa överprisat premiumkött i styckförpackning.
Kan säkert be om att få med fettet som dom annars slänger så kan du göra eget Talg/Ister. Tror kilopriset låg på en åttondel av vad du gett när föräldrarna beställt fläsk om man bortser från sista året, nu har det gått upp någon tia.
En kommande laddning med nötfärs på 50.-70kg kostar 55kr/kg.

En vakuumförpackade och Sous vide ligger nog i din framtid, själv har jag inte kunnat rationalisera det köpet för jag äter så väldigt lite rent kött. Men ska man göra stora laddningar med korrekt tillagat kött känns Sous vide som rätt verktyg.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Man kan lukta på en person som bränner fett istället för kolhydrater också. Är en speciell odör 😊

Just det här är ju faktist rent skitsnack.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Just det här är ju faktist rent skitsnack.

Nej det är det inte... En person som bränner fett luktar på ett speciellt sätt
Första Google sökningen
"ammoniaklukt!? Ja, kroppen börjar förbränna fett och muskler när kolhyderater är slut. och förbränning av proteiner kommer ge ett lösningsmedel som restprodukt, som kommer följa med svett från kroppen. Lösning på problemet kan vara att äta mer så inte kolhyderatförrådet sinar.. "

Eller från klassiskt styrekforum
" Vid hög fettförbränning (lågt kolhydratintag) bildas ketonkroppar som luktar starkt. Vid intag av mer protein än kroppen kan tillgodogöra sig bryts detta ner i levern och då bildas ammoniak."
https://www.kolozzeum.com/forum/archive/index.php/t-211251.ht...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Första gången jag läser att någon väljer mycket rött kött av hälsoskäl. Jag har bara läst om motsatsen och att hög konsumtion kan leda till tarmsjukdomar.

Här kan du läsa om en studie
140000 personer under 10 år

Processat kött och icke processat kött

https://www.halsaochfunktionsmedicin.se/kost/processat-kott-o...

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Karnivore Dieten för den som inte vet är att man äter enbart kött, ej processat kött eller som man undviker i så stor utsträckning som möjligt.
Strikt Karnivore, Kött, Kyckling, Fisk, Ägg, Smör, Salt, Vatten.

Idag beställde jag ekologiskt kött från bönderna från Gårdssällskapet och får levererat direkt till dörren idag.
Oxfilé, Club-Stek, Grillbiff, Kotletter. Fläskfilé, Bacon, cirka 4 kg för 1734 kr.
Man kan variera med vilt, älg, hjort, och annat som fransyska, rostbiff med mera, men testa lite försiktigt första leveransen.
En leverans varannan vecka.

Frukost, fettkaffe, ett ekologiskt ägg, 1 msk smör, 1 kopp kaffe och en omelett, tre ägg och tre msk vatten stekt i smör.
Ska successivt avvänja mig och sluta dricka kaffe.
Beställt talg, som jag ska dricka som soppa till måltid, middag, 2 msk talg och en kopp varmt vatten.

Middag 200/250 gram laxkotlett eller laxfilé som köpes i fiskdisken på Konsum.
En fettkaffe.

Öppnar plånboken och snålar inte, det får kosta vad det kostar.
Målet år noll tolerans och noll kolhydrater och bli ren från alla gifter.

Har DT2 och läst att folk med Karnivore fått fantastiska blodvärden.
Viktminskning
Piggare och mer långvarig mättnadskänsla över hela dagen.
Tydligen bra för andra åkommor också, men inget jag lider av.

Att köpa, köksvåg, ugnstermometer.

MVH

Intressant! Har läst en del om karnivor-dieten och den verkar ju lovande. Någon näringsbrist lär du inte få.
Det som är roligt med dieten är ju att den går emot alla lögner om att kött skulle vara skadligt, vilket helt saknar grund om man läser på lite. Oftast handlar det om statistiska samband som man sedan drar felaktiga slutsatser från, trots att det i andra delar av världen är den motsatta statistiken som gäller. Tyvärr så missar många experter en grundläggande princip, statistiska samband är inte orsakssamband.
Som någon skrev ovan, köttkonsumtionen sker inte sällan på snabbmatsrestaurangerna.

Förutom de minst sagt bräckliga stödet i forskningen så finns ju även de evolutionära argumentet om man vill gräva i det...

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Hur får du i dig exempelvis vitamin C?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Målet år noll tolerans och noll kolhydrater och bli ren från alla gifter.

Har du övervägt pescikannibaldieten? För att komma närmare noll

kolhydraten alfa-gal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Just det här är ju faktist rent skitsnack.

jag önskar att det inte var sant men det är det.. lukten är speciell.. inte svettlukt men mera åt det sura/muskiga hållet

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

Hur får du i dig exempelvis vitamin C?

Det där är faktiskt en väldigt bra fråga.

Faktum är att man får i sig C-vitamin även om man enbart äter kött, givet att man inte tillagar det för hårt, dock i mycket mindre mängd än om man skulle äta grönsaker.

Sedan kan både behovet och upptaget av C-vitamin variera beroende på vad man äter. Exempelvis så tas C-vitamin upp av samma transportör (Glut4) som tar upp glykos. Så här konkurrerar de båda näringsämnena om samma transportör.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

Hur får du i dig exempelvis vitamin C?

Det finns en video som förklarar hur du får vitamin C och andra vitaminer när du endast äter kött
Lite för komplext för mig att förklara eftersom det dels har med att göra med vad du äter och dom processer som sker i kroppen

Men ska inte vara lat
Ska starta Linux burken och kopiera länken till videon där dom förklarar hela processen med vad som händer i kroppen när man endast äter kött

Återkommer om 5 minuter

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

Hur får du i dig exempelvis vitamin C?

Här nedan kan du se videon som förklarar hur du får vitamin C och övriga vitaminer.

Skrivet av smkr:

Det där är faktiskt en väldigt bra fråga.

Faktum är att man får i sig C-vitamin även om man enbart äter kött, givet att man inte tillagar det för hårt, dock i mycket mindre mängd än om man skulle äta grönsaker.

Sedan kan både behovet och upptaget av C-vitamin variera beroende på vad man äter. Exempelvis så tas C-vitamin upp av samma transportör (Glut4) som tar upp glykos. Så här konkurrerar de båda näringsämnena om samma transportör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Karnivore Dieten för den som inte vet är att man äter enbart kött, ej processat kött eller som man undviker i så stor utsträckning som möjligt.
Strikt Karnivore, Kött, Kyckling, Fisk, Ägg, Smör, Salt, Vatten.

Idag beställde jag ekologiskt kött från bönderna från Gårdssällskapet och får levererat direkt till dörren idag.
Oxfilé, Club-Stek, Grillbiff, Kotletter. Fläskfilé, Bacon, cirka 4 kg för 1734 kr.
Man kan variera med vilt, älg, hjort, och annat som fransyska, rostbiff med mera, men testa lite försiktigt första leveransen.
En leverans varannan vecka.

Du bör avstå baconet om du vill undvika processat kött.

Skrivet av pompado:

Middag 200/250 gram laxkotlett eller laxfilé som köpes i fiskdisken på Konsum.
En fettkaffe.

Köper du vanlig odlad lax eller vildfångad lax? Eller ekologiskt odlad lax? Den vanliga odlade laxen får väldigt mycket antibiotika mm så kanske något att tänka på om du vill äta så rent som möjligt.