Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Som diet så är den usel ur ett globalt perspektiv då det går åt väldigt mycket resurser för att föda upp djur jämfört med icke-animaliskt.

TS har skrivit att denne skall få tag i vilt och har en hyfsad budget för köttinköp.
Viltkött går ofta att få tag relativt närproducerat eller göra stora inköp om det är lite längre frakt för att göra det ännu mer hållbart. Svensk jakt skall ske och sker som regel under enormt strikt jaktetik och är naturligtvis reglerad.

Borde rimligvis vara bättre att köpa etiskt producerat kött från vilda djur i samma eller angränsande kommun än att köpa sojaprodukter eller någon annat ultraprocessat och bida till skövlingen av Amazonas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Mycket riktigt, en stor del av det hela är vatten.

Men då faller ju teorin om kalorier in/kalorier ut ännu en gång. Att jag fortfarande skulle kunna prestera på enbart 1500kcal~/dag som hårt tränande man på 70-80KG och 180cm i drygt tre månader känns föga sannolikt.

Hur går det i din träning då? Lyfter du mer varje pass i gymmet? På tre månader lär du ju hunnit köra genom 1-2 fulla varv av ett program och gjort 1RM tester några gånger nu?

Flesta som tränar gör ju det inte strategiskt eller ens nära optimalt så är ju helt normalt att se folk lyfta samma vikt flera månader i rad när de egentligen skulle ha ökat en hel del. En nybörjare inom träning kan ju se ökningar på flera hundra procent första tre månaderna t.ex.

Kalorier in/ut är ingen teori, det är ren fakta.

Det är mycket mer troligt att du räknar fel, ljuger eller faktiskt presterar sämre men inte märkt det än. Om du t.ex låg på 1500kcal och tränade hårt så hade du snart helt börjat förstöra dina muskler, nästan stoppat produktionen av testosteron och blivit så lättretad att ingen orkat vara nära dig

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bart:

Kul att du provar på något och bestämmer för dig själv vad som fungerar och inte fungerar.
När det gäller kolhydrater, så har det ju redan konstaterats i tråden att den mängd som kroppen behöver för att fungera, klarar levern av att producera genom glukoneogenes.

Jag upplever det problematiskt att avskriva allt annat än "ät mindre mat och träna mer" som någon naturlag. Detta för att kalori som koncept är något som människan har bestämt. Man nämner att olika makronutrienter innehåller olika mycket energi, samt att energi är alltid konstant. Detta har man tagit fram genom att mäta värme från att man bränner fett, kolhydrater och protein. Vad jag vet, så förbränns inte det vi äter någonstans i kroppen. Det finns ingen funktion i kroppen som räknar kalorier.

Det som styr vår hunger och det kroppen efterfrågar är näring för att kroppens system ska fortsätta fungera så bra som möjligt. När vissa över tid fortsätter att ge kroppen fel näring, så blir det störningar i kroppens system. Otroligt mycket styrs utifrån det metaboliska systemet. Det är hormonsystemet med enzymer som bryter ner och fördelar näringen runt i kroppen.

Kan man överväga att kalorier in och kalorier ut inte är en naturlag, så tycker jag att man kan jämföra näringsinnehållet i 100gr entrecote jämfört med 100gr bönor, eller vildlax jämfört med grönkål samt äggula jämfört med tofu.

Har du en metabolisk sjukdom så blir detta väldigt viktigt. När över 50% av befolkningen är medicinskt feta, då anser jag att det blir svårt att motivera att problemet är på individnivå och de "feta" får skylla sig själva. Det är problematiskt med kostråd från officiella institutioner då det visat sig att många studier har tveksamma ursprung.

Ett icke vetenskapligt inlägg:
https://youtu.be/BgXHpVqikR4?si=OhRl3hfw9YDMA9HV

Lite frågeställningar man kan fundera kring:
https://youtu.be/SZWrpLOxXzI?si=nOdwPlAY4nyYGwgz

Visst sker förbränning i kroppen! Absolut är det så.

Vad är förbränning? Det är när ett bränsle reagerar med syre och avger värme. Och just den här kemiska processen sker ju faktiskt också i våra celler. Det är ingen öppen låga - men det är förbränning. Ordet förbränning används för vår metabolism också så det är rätt ord för sammanhanget.

Jag vill också påstå att det finns problem med kostråd. Men inte specifikt från oficiella institutioner - utan från precis alla håll. Årets eller säsongens diet sprids som löpeldar i social media. Ju knäppare eller mer extremt - desto mer uppmärksamhet och spridning får det. Extrema grejer har helt andra förutsättningar att slå igenom både i traditionell media såväl som i social media - medan de gamla tråkiga råden som är samma alltid inte har någon som helst möjlighet att dra någon hype och bli framlyft i mediala sammanhang igen och igen.

Är det någon källa för det här man ska förhålla sig mer kritiskt till så är det väl snarare medier som lever på trender och uppmärksamhet.

Här vill jag påstå att den part som klarar av att bära mindre spektakulära eller mer tråkiga dieter ändå är mer oficiella institutioner. Även om de inte har alla svar alltid heller så finns det iaf ett skydd mot senationalistiska upplägg.

Medierna i P1 har faktiskt lyft just det här förra veckan:
https://sverigesradio.se/avsnitt/svajiga-halsostudier-hotade-...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Mycket riktigt, en stor del av det hela är vatten.

Men då faller ju teorin om kalorier in/kalorier ut ännu en gång. Att jag fortfarande skulle kunna prestera på enbart 1500kcal~/dag som hårt tränande man på 70-80KG och 180cm i drygt tre månader känns föga sannolikt.

Njaee, vart får du 1500 kcal från? Du skrev ju att du får i dig drygt 300g protein och 300g fett per dag. OM man utgår ifrån att proteinet inte skall räknas in i totala kcal (och det är personligen väldigt tveksam till) så får du ju ändå i dig 2700 kcal från enbart fettet. Det är ju inte heller jättemycket för en hårt tränande man men väldigt långt ifrån 1500 kcal.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

Kalorier in/ut är ingen teori, det är ren fakta.

https://www.dietdoctor.com/se/ny-forskning-en-kalori-ar-inte-...
https://www.dietdoctor.com/se/kalorirakning-kommer-inte-att-l...
https://www.dietdoctor.com/se/mattnadsvarde/vetenskapen

Kalori in/ut är grovt förenklat och dålig metod. Att folk påstår att det funkar är en sak, men kalorierna på livsmedel är ungefärliga (snittvärden) och dessutom bortser man helt ifrån hur olika livsmedel påverkar en. Finns folk som skryter med att de gick ner genom att bara äta chips. Jaha, ska du fortsätta äta denna mängd chips livet ut?

Att räkna kalorier är så ätstört och onaturligt. Att man inte ska kunna känna när man är mätt, äta när man är hungrig. Att man ska hålla koll på kalorier, äta bestämda klockslag osv. Inga andra varelser fungerar så.

Ska vi se till människan före jordbruket så lär vi inte ha haft möjlighet att äta så ofta som vi gör nu och ännu tidigare var det säkert en kamp att få i sig tillräckligt med föda. Så jag tror människan utan tvekan är menad att fasta i perioder och absolut inte äta var tredje timme för att hålla blodsockret stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

TS har skrivit att denne skall få tag i vilt och har en hyfsad budget för köttinköp.
Viltkött går ofta att få tag relativt närproducerat eller göra stora inköp om det är lite längre frakt för att göra det ännu mer hållbart. Svensk jakt skall ske och sker som regel under enormt strikt jaktetik och är naturligtvis reglerad.

Borde rimligvis vara bättre att köpa etiskt producerat kött från vilda djur i samma eller angränsande kommun än att köpa sojaprodukter eller någon annat ultraprocessat och bida till skövlingen av Amazonas.

Räcker jakten till för att säg 10% av befolkningen i sverige skall leva på detta kött?

Jag tycker också att det är bättre att köpa kött som kommer från vilda djur i ens närområde eller kött (eller mat generellt) som har tagits fram på ett sunt vis. Dock fungerar inte detta så bra om man skall livnära hela jordens befolkning.

Permalänk
Hedersmedlem

Den totala köttkonsumtionen i Sverige var år 2018 84,1 kilo per person och år
Den totala avkastningen från jakt är 16 000 000kg, vi är ca 10.4 mil invånare.
Köttkonsumtionen är således 874 640 000kg

Jakten står för 1.8% av vår köttkonsumtion.
Om vi skall leva på vilt får vi i snitt en tilldelning om 1.5kg, per person och år....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Man kommer aldrig behålla något viktras oavsett val av kost såvida man inte fortsätter med kosten efter viktraset. Det är inte så att folk går upp i vikt igen för att de fortsätter med samma kost som de gick ner med utan för att de börjar äta "normalt" igen. Inget unikt för vare sig lågkolhydrat eller andra kosthållningar.

Kaloriräkning en ordentligt och beprövad metod? Är det därför folk som räknar kalorier eller omskrivna "Points" med VV som folk hela tiden återkommer till bantning? Hade kaloriräkning, matvägning och "Points" fungerat hade vi inte haft dessa problem som vi ändå har.

Visst är det så att man snabbt går upp om man går tillbaka till det "normala" igen samtidigt som kroppen kommer vilja återgå till det som tidigare var din maxvikt.

Kaloriräkning är en beprövad metod. Gör du av med mer än vad du tar in så kommer du gå ner i vikt såvida du t.ex. inte lider av sjukdomar eller andra åkommor som kan påverka det.

Points är inte heller samma sak som att räkna kalorier. Viktväktarna som exempel räknar noll points på frukt och grönsaker vilket blir väldigt missvisande om du t.ex. äter tio apelsiner om dagen då det är otroligt mycket socker i det.

Och självklart kan vi fortfarande ha de problem vi har då alla inte heller räknar kalorier eller kanske inte har orken eller privilegiet att kunna räkna på det. Är du fattig och bara har råd med viss mat så måste du kanske äta mer av det för att bli ordentligt mätt för att orka med din arbetsdag. Så möjligheten att kunna gå ner i vikt handlar extremt mycket om den socioekonomiska biten med.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Den totala köttkonsumtionen i Sverige var år 2018 84,1 kilo per person och år
Den totala avkastningen från jakt är 16 000 000kg, vi är ca 10.4 mil invånare.
Köttkonsumtionen är således 874 640 000kg

Jakten står för 1.8% av vår köttkonsumtion.
Om vi skall leva på vilt får vi i snitt en tilldelning om 1.5kg, per person och år....

Tycker ändå det är rimligt för att visa vad naturen producerar självmant. Så redan för 100 år sedan var vi antagligen ganska långt förbi den nivån. Vi måste alltså anpassa oss efter en ny verklighet och göra på andra sätt

Men med fisket så skördar vi allt som vi kan, finns inget hållbart alls

Permalänk
Medlem

Kan inte rekommendera carnivore eller keto efter att ha testat båda, keto ett flertal gånger. Man kan gå hur djupt in på ämnet som helst men några roliga motargument:

* Kroppen föredrar socker framför fett som energikälla så till den milda grad att ketodietare blir paranoida över ströbröd i köttfärslimpa ifall några gram kolhydrat skulle rubba den livsviktiga ketosen (detta är naturligt enligt ketogänget)
* Jägar- och samlarfolk blev överallt totalt utkonkurrerade av jordbrukare överallt där jordbrukarna dök upp under historiens gång (ketogen kost är empiriskt oframgångsrik)

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Det vore kul om TS kunde ha siffror på vad hen gör och sedan någon uppdatering.

Typ
Morgon vikt 80kg
Löpning 10km 45min
Roddmaskin 3km 9 min
Marklyft 200kg
Knäböj 160kg
Bänkpress 140kg
Chins kroppsvikt 20st

Och sedan jämföra 😊
Eller om man hellre jämför repsstyrka kan man ju göra det på 50% av 1RM

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Dag 2

Ingen hunger vilket jag trodde skulle bli påtaglig i början med omställningen
Hoppas att min talg kommer imorgon så jag kan sluta med fettkaffe som nödlösning

Tänker en kopp varmt vatten och 2 msk talg som en buljong till brunchen och middagen

Min aktivitet är promenad och är inte så mycket för träning
Är överviktig

Går i tankar att skaffa hund och då kommer man ut i alla väder
Dom säger att hundägare lever längre

Än så länge fungerar allt klockrent

Mina portioner är 250/270 gram
Om det är en köttbit med ben blir det ca: 350 gram

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Tänker en kopp varmt vatten och 2 msk talg som en buljong till brunchen och middagen

Man blir allt lite avis. Låter som en smaksensation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Hur går det i din träning då? Lyfter du mer varje pass i gymmet? På tre månader lär du ju hunnit köra genom 1-2 fulla varv av ett program och gjort 1RM tester några gånger nu?

Flesta som tränar gör ju det inte strategiskt eller ens nära optimalt så är ju helt normalt att se folk lyfta samma vikt flera månader i rad när de egentligen skulle ha ökat en hel del. En nybörjare inom träning kan ju se ökningar på flera hundra procent första tre månaderna t.ex.

Kalorier in/ut är ingen teori, det är ren fakta.

Det är mycket mer troligt att du räknar fel, ljuger eller faktiskt presterar sämre men inte märkt det än. Om du t.ex låg på 1500kcal och tränade hårt så hade du snart helt börjat förstöra dina muskler, nästan stoppat produktionen av testosteron och blivit så lättretad att ingen orkat vara nära dig

Skulle uppskatta att jag har konsoliderat vid samma nivå nu strax efter tre månader som precis innan jag började med denna diet. Har sedan tidigare en styrkelyft bakgrund där jag var brutalt mycket starkare än vad jag är nu. Men detta har jag lagt på is sedan 1,5~ år tillbaka sedan på grund av en ryggskada.

Fokuserar mer på högreps i rehabsyfte samt att hålla igång, 15-20reps samt mycket HIT träning. Följer inget program, men kör progressive overload vecka till vecka med en deload lite drygt en gång i månaden.

Äter betydligt mer än 1500kcal/dagen, gick efter @BergER 's exempel (som jag inte håller med om) där protein skulle vara 0 kcal/g protein. Ligger snarare någonstans mellan 3500-4500kcal/dag.

Ska även tillägga, att om det är något jag är skeptisk till vad gäller träning i ketos så är det träning som involverar explosiva moment (tex styrkelyft), även om många hävdar motsatsen. Men jag tänker inte skriva av det helt efter enbart tre månader, vill åtminstone ge kroppen ett halvår innan jag överväger att göra några ändringar.

EDIT: @BergER insåg inte att det var dig jag svara (blev rörigt med alla kommentarer, men som sagt så utgick enbart från din modell du framförde i ditt förra inlägg.

Skrivet av Tom76:

Njaee, vart får du 1500 kcal från? Du skrev ju att du får i dig drygt 300g protein och 300g fett per dag. OM man utgår ifrån att proteinet inte skall räknas in i totala kcal (och det är personligen väldigt tveksam till) så får du ju ändå i dig 2700 kcal från enbart fettet. Det är ju inte heller jättemycket för en hårt tränande man men väldigt långt ifrån 1500 kcal.

Gick helt och hållet på @BergER 's påstående, tyckte 1000kcal lät lite även enbart för fettet, men mitt svar var bara för att påpeka irelevansen i att räkna kalorier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av geson:

Ja, den där sidan plus amerikanska livsmedelsverket, american heart association och många andra liknande har blivit enormt kritiserade de senaste 20 åren pga att all forskning som används för slutsatserna är så ofullständiga, och ibland även helt påhittade.

När de skriver och varnar för carnivore och hur farligt det är så baserar de oftast sina påståenden på en diet med 200-300g kolhydrater om dan plus carnivorekost, och då bli det farligare ja. Men carnivore så bör man aldrig överstiga 25g kolhydrater om dan. För själva huvudsyftet med carnivore och alla andra lågkolhydratsdieter är att uppnå ketos (man bränner fett istället för socker som huvudenergikälla) och detta kan inte uppnås om man äter mycket socker för äter man socker så används det som primär energikälla.

"Den där sidan" är alltså Harvard University.

När du säger att de är "enormt kritiserade de senaste 20 åren" så tolkar jag det som att du menar att de kritiserats av majoriteten av forskarvärlden, tror du att det är så? Att de flesta forskarna på området är väldigt kritiska till de råd som presenteras på sidan?

Vilka större/framstående forskningsinstitut tycker du att vi ska lita mer på?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Många konstiga inlägg i tråden under dagen, har ni inget jobb att sköta?

Huruvida denna diet är extrem säger ingenting om hur väl den funkar. Vad som är extremt är relativt och inte särskilt relevant. Om A är extrem till B, så är B lika extrem till A, fast åt andra hållet.

Om man håller på med någon form av fysisk träning på någorlunda hög nivå som kräver explosivitet så kommer prestationsförmågan att bli lidande. Jag har provat att utesluta kolhydrater många gånger. Det är dock inte vad tråden handlar om.

Jag har respekt för åsikten om att det är synd om djuren som får sätta livet till för att vi ska äta dem, kan själv ha den tanken ibland. Men det är inte heller vad tråden handlar om...

Sedan har vi frågan om hur klimatsmart det är att enbart äta kött, det kanske inte är så bra, det beror på hur man ser på det, men det är en annan diskussion även det.
När svenne bananer yttrar sympatier för klimatet är det nästan allt ett hycklande ändå.

Hade denna tråd startats på flashback hade den med all sannolikhet varit mer saklig.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Hur har det gått med morgonens smörkaffe?

Följer den här tråden spänt Är själv son till en köttbonde med rätt mycket skog, så har mer eller mindre fri tillgång till både nöt och vilt. Tanken att leva på 100% animaliskt har dock aldrig slagit mig, så kul att läsa hur det går för er!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Många konstiga inlägg i tråden under dagen, har ni inget jobb att sköta?

Är ju sånt här man gör på jobbet, går ju inte att lägga mycket fritid på det

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej det är det inte... En person som bränner fett luktar på ett speciellt sätt
Första Google sökningen
"ammoniaklukt!? Ja, kroppen börjar förbränna fett och muskler när kolhyderater är slut. och förbränning av proteiner kommer ge ett lösningsmedel som restprodukt, som kommer följa med svett från kroppen. Lösning på problemet kan vara att äta mer så inte kolhyderatförrådet sinar.. "

Eller från klassiskt styrekforum
" Vid hög fettförbränning (lågt kolhydratintag) bildas ketonkroppar som luktar starkt. Vid intag av mer protein än kroppen kan tillgodogöra sig bryts detta ner i levern och då bildas ammoniak."
https://www.kolozzeum.com/forum/archive/index.php/t-211251.ht...

Vore trevligt med riktig vetenskaplig fakta istället för forum inlägg som länkar till andra forum inlägg. känner inga som luktar ammoniak då levern bryter ned det snabbt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

TS kommer aldrig att tro mig..

Jag gick ner från 95KG till 65KG från att endast leva på kolhydrater som den huvudsakliga födan. (173cm lång(kort)

Jag hade havregryn i allt sedan grovbröd och ägg.. tränade 1h varje dag.. cardio, anledningen jag gick ner var att jag åt endast 1000kcal om dagen och förbrände otroligt mycket mer än jag tog in.

Man behöver inte slänga massa pengar på att gå ner i vikt för att få bättre hälsa.. ät mindre rör på dig mer, klart.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Hur har det gått med morgonens smörkaffe?

Följer den här tråden spänt Är själv son till en köttbonde med rätt mycket skog, så har mer eller mindre fri tillgång till både nöt och vilt. Tanken att leva på 100% animaliskt har dock aldrig slagit mig, så kul att läsa hur det går för er!

Dag 3

Min talg kom idag och med vatten som buljong till huvudmål funka inte, smaka hö
Kommer fortsätta med fettkaffe

Har mättnadskänsla hela tiden sedan dag ett
Blev en bit oxfile över ifrån gårdagen som fick bli frukost
Men vikten var 130 gram så jag stekte även ett ägg

250 gram cirka per portion verkar fungera bra
Och är noga med att få i mig fett/smör

Cirka 500 gram per dag verkar fungera bra med min nya
beställning från Gårdssällskapet som är på cirka 6,7 kg
Cirka 13 dagar och får leverans varannan vecka

Så 1734 inkl leverans till dörren är ju ett okej pris
När man får det finaste av det finaste från ekologiska bönder

Tidigare höfta jag på 5 lax per månad och det verkar bli så
Ytterligare ekologiska ägg och smör samt något vilt i oktober som extra beställning

Om det fattas någon enstaka dag kompletterar jag med ekologisk och krav märkt fisk
Som jag upptäckt är dyrare än kött

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Du har rätt och jag är medveten om bacon är processat kött och bör undvikas, men gjorde ett undantag, som är färre än fler överlag.
Samma med kaffe är inte tillåtet med Strikt Karnivore, men det var en nödlösning.

Eftersom fettkaffe (ett ägg en msk smör och kaffe) mättar och ger kroppen fett som jag behöver vid inkörningsprocessen.
Och min talg kommer inte fören om tre dagar, beställt från nätet, där talg är tänkt som buljong med varmt vatten vid måltid.
Men nu får fettkaffe fylla den funktionen.

Dels för att kroppen får en smärre chock att plötsligt inte få i sig kolhydrater med alla dess biverkningar.
Vilka jag lindrar genom att så snabbt som möjligt hamna i ketos med dels hjälpen att få i mig rätt mängd fett och kött.

MVH

Varför fettkaffe? Vatten får du väl dricka?
Det är väl inte mindre andel kaffe bara för att det blandas med fett och ägg istället för vatten?
Eller är det mest för att börja vänja dig av med vanan att dricka en mer lättflytande kaffedryck?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Varför fettkaffe? Vatten får du väl dricka?
Det är väl inte mindre andel kaffe bara för att det blandas med fett och ägg istället för vatten?
Eller är det mest för att börja vänja dig av med vanan att dricka e mer viskös kaffedryck?

Fettkaffe är ett komplement för att få i sig näring och fett som är nödvändigt
Då fettet från köttbiten i sig inte är tillräckligt
Och viktigt för att vara i ketos bland flera andra aspekter enligt Karnivore Dieten

Ett rått ägg
En rågad msk smör
En varm kopp vatten
Två tsk pulverkaffe

Så startar jag min morgon
Dricker massor av vatten under hela min vakna tid

Mvh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SvenskEnkrona:

TS kommer aldrig att tro mig..

Jag gick ner från 95KG till 65KG från att endast leva på kolhydrater som den huvudsakliga födan. (173cm lång(kort)

Jag havregryn i allt sedan grovbröd och ägg.. tränade 1h varje dag.. cardio, anledningen jag gick ner var att jag åt endast 100kcal om dagen och förbrände otroligt mycket mer än jag tog in.

Man behöver inte slänga massa pengar på att gå ner i vikt för att få bättre hälsa.. ät mindre rör på dig mer, klart.

Folk måste sluta se viktnedgång som automatiskt hälsosamt. Därför folk kan gå fram till en cancersjuk person och berömma den för sin viktnedgång...

100 kalorier per dag och 1h träning varje dag. Ja, det låter ju som en pissdålig idé och hur länge kommer du att vara viktstabil efter det? Sanningen är att det svåra inte är att gå ner i vikt utan att behålla vikten. Därför är det viktigt att inte gå ner i vikt hur som helst. Även om man gör rätt kan man fortfarande vara tillbaka på ruta 1 så att inte ens göra rätt från början ger ju ännu sämre utsikter.

Jag håller med om att man inte behöver slösa pengar på VV, pulver, shakes osv. men om du ser det som "slösa pengar" att köpa bra råvaror så har du fel prioriteringar. Vad ska man slänga pengar på om inte ordentlig mat som gynnar ens hälsa? Då menar jag inte viktnedgång nödvändigtvis utan ens välbefinnande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vore trevligt med riktig vetenskaplig fakta istället för forum inlägg som länkar till andra forum inlägg. känner inga som luktar ammoniak då levern bryter ned det snabbt.

Tror knappas någon lagt ner pengar för att utreda lukt vid keto diet.
Istället för att fråga andra att hitta något, leta själv och visa en studie där det står att man inte luktar?

Jag googlade bara lukt vid keto och fick 350k träffar

Jag har själv kört keto Och periodisk fasta och man luktat definitivt annorlunda, men äter man för lite protein och för mycket fett kanske man inte uppnår utsöndringen?

Jag låg runt 4x kroppsvikten på låg kolhydrat dagarna på proteinet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pompado:

Fettkaffe är ett komplement för att få i sig näring och fett som är nödvändigt
Då fettet från köttbiten i sig inte är tillräckligt
Och viktigt för att vara i ketos bland flera andra aspekter enligt Karnivore Dieten

Ett rått ägg
En rågad msk smör
En varm kopp vatten
Två tsk pulverkaffe

Så startar jag min morgon
Dricker massor av vatten under hela min vakna tid

Mvh

Väljer du feta köttbitar eller kompletterar magert kött med t.ex. smörbaserade såser (beasås) osv. så får du i dig tillräckligt med fett. Tycker fettkaffe är en dålig ide. Visst, dricker man kaffe och gillar kombinationen så gör man som man vill. Problemet är att väldigt många dricker det för att de hetsar över fettet eller försöker kontrollera allt dvs. ätstörning. Jag anser det inte normalt att dricka fett (eller socker) men däremot att äta feta köttbitar, kycklingskinn, äggula och feta mejerier - något som annars brukar avrådas utanför LCHF/keto.

Ser samma problem med folk som dricker proteinshakes, processsat skit istället för att sätta sig ner och äta kött, ägg och mejerier som alla är proteinrika.

Sen förstår jag att vissa har svårt för att äta tillräckligt men då tråden handlar om vikt och diabetes tänker jag att det är en annan målgrupp. De som tränar och istället har svårt för att behålla muskelmassa eller får i sig tillräckligt kanske har nytta av att dricka sina kalorier. De flesta har dock motsatt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

https://www.dietdoctor.com/se/ny-forskning-en-kalori-ar-inte-...
https://www.dietdoctor.com/se/kalorirakning-kommer-inte-att-l...
https://www.dietdoctor.com/se/mattnadsvarde/vetenskapen

Kalori in/ut är grovt förenklat och dålig metod. Att folk påstår att det funkar är en sak, men kalorierna på livsmedel är ungefärliga (snittvärden) och dessutom bortser man helt ifrån hur olika livsmedel påverkar en. Finns folk som skryter med att de gick ner genom att bara äta chips. Jaha, ska du fortsätta äta denna mängd chips livet ut?

Att räkna kalorier är så ätstört och onaturligt. Att man inte ska kunna känna när man är mätt, äta när man är hungrig. Att man ska hålla koll på kalorier, äta bestämda klockslag osv. Inga andra varelser fungerar så.

Ska vi se till människan före jordbruket så lär vi inte ha haft möjlighet att äta så ofta som vi gör nu och ännu tidigare var det säkert en kamp att få i sig tillräckligt med föda. Så jag tror människan utan tvekan är menad att fasta i perioder och absolut inte äta var tredje timme för att hålla blodsockret stabilt.

Att länka till kostdoktorn diskar en ju från diskussion per automatik. Cherry picking deluxe.

Kalori in vs kalori ut är inte förenklad. Det är hur folk använder den som förenklas då man inte förstår den.

Vi vet vad som händer när vi låser in folk och mäter deras avföring och utandningsluft.

Inga andra varelser har samma tillgång till mat som vi har heller.....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dreas89:

Att länka till kostdoktorn diskar en ju från diskussion per automatik. Cherry picking deluxe.

Kalori in vs kalori ut är inte förenklad. Det är hur folk använder den som förenklas då man inte förstår den.

Vi vet vad som händer när vi låser in folk och mäter deras avföring och utandningsluft.

Inga andra varelser har samma tillgång till mat som vi har heller.....

Samma sak kan jag säga till de som hänvisar till Livsmedelsverket eller WHO.

För egen del bryr jag mig helt ärligt inte längre. Även om forskning skulle påstå att jag skulle äta på ett visst sätt som jag uppenbarligen mår dåligt av, så kommer jag inte att göra det oavsett vad forskningen påstår.

Så när det gäller kost som jag känner så stor påverkan av själv så överlåter jag den vetenskapliga diskussionen åt andra.

Däremot tycker jag inte Kostdoktorns inlägg om kalorier var dåliga och man kan ju läsa eller förstå dem utan att applicera det på LCHF/keto om man vill det.

Vi har inte alltid haft tillgång till mat (många har det fortfarande inte i världen) och jag kommer aldrig köpa att det tillhör människan att räkna teoretiska kalorier eller väga maten för att vara viktstabila.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Jag håller med om att man inte behöver slösa pengar på VV, pulver, shakes osv. men om du ser det som "slösa pengar" att köpa bra råvaror så har du fel prioriteringar. Vad ska man slänga pengar på om inte ordentlig mat som gynnar ens hälsa? Då menar jag inte viktnedgång nödvändigtvis utan ens välbefinnande.

Det här har jag alltid funderat över. Det ska ju vara ekologiskt kött uppfött på gräs utomhus för att vara guldstandard och sedan är det nedförsbacke därifrån till någon stackars gris som ligger i sin egen avföring i en betonglada och äter kraftfoder.

Fågeställningen blir då om det finns något index på hur mycket hälsa varje krona/kilo ger för ett givet livsmedel? Någonting i den stilen måste ju en guru med ett uns av trovärdighet kunna presentera.

Jag tänker mig typ "nötkott för 100 kr/kg rena giftet, 150 kr/kg helt OK din lever kommer tacka dig, 225 kr/kilo håret börjar växa tillbaka på flinten." Jag överdriver så klart men du förstår säkert poängen: jag tror i grund och botten att mat fri från gifter och från hälsosamma djur är bättre men det är ont om folk som vågar sticka ut hakan och säga något konkret. Det blir mest en vag känsla om att det här med gröna gårdar är bra.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

TS kommer aldrig att tro mig..

Jag gick ner från 95KG till 65KG från att endast leva på kolhydrater som den huvudsakliga födan. (173cm lång(kort)

Jag havregryn i allt sedan grovbröd och ägg.. tränade 1h varje dag.. cardio, anledningen jag gick ner var att jag åt endast 100kcal om dagen och förbrände otroligt mycket mer än jag tog in.

Man behöver inte slänga massa pengar på att gå ner i vikt för att få bättre hälsa.. ät mindre rör på dig mer, klart.

Under en kort jobbig period i mitt liv så gick jag ner ca 8kg på två månader genom att bara äta pasta... åt mig så mätt som jag mäktade med och låg nog runt 2-3kkcal/dag. Skulle dock inte rekommendera det till någon då jag inte mådde särskilt bra efter det ^_^