Lian Li stämmer Phanteks och Thermaltake över sammankopplade fläktar

Permalänk
Melding Plague

Lian Li stämmer Phanteks och Thermaltake över sammankopplade fläktar

Ett patent på bolagets sammankopplade Unifan-fläktar får Lian Li att skjuta skarpt i rätten mot konkurrenternas liknande lösningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var ju väntat....

Kan dom komma överens om en standard nu så man kan koppla samman fläktar av olika märken i framtiden?
RGB struntar jag i, men hade varit nice och bara behöva en kabel när man har 2-3 fläktar ihop.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gelantious:

Var ju väntat....

Kan dom komma överens om en standard nu så man kan koppla samman fläktar av olika märken i framtiden?
RGB struntar jag i, men hade varit nice och bara behöva en kabel när man har 2-3 fläktar ihop.

Eller inbyggd trådlös energi i datorlådan där fläktarna ska sitta och kabellösa fläktar Typ som trådlös laddning.

0 kablar.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Eller inbyggd trådlös energi i datorlådan där fläktarna ska sitta och kabellösa fläktar Typ som trådlös laddning.

0 kablar.

Jag vill ha en stor fet spole i golvet som driver allt i rummet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Kan de inte bara komma överens om en gemensam standard som alla kan använda istället? Sämstatt de ska behöva bråka så… seriekopplade fläktar är ju inte direkt banbrytande på något sätt

Permalänk

min fråga är varför man inte kan använda något som Canbus som standard? behövs bara fyra kablar, två för ström, en för can high och en för can low, sen går det att koppla allt möjligt, bara en gemensam standard hur allt kopplas så är det klart.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Detta känns ju som en typ av lösning som är ganska naturlig. Om jag inte missminner mig är det svårt att få rätten på sin sida för den typen av "innovation."

Permalänk
Medlem

Så jävla onödigt. De ser hellre att de tjänar pengar själva än att mänskligheten som helhet gör framsteg. Hopplöst med alla dessa patent. Får hoppas Openpleb tar sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så jävla onödigt. De ser hellre att de tjänar pengar själva än att mänskligheten som helhet gör framsteg. Hopplöst med alla dessa patent. Får hoppas Openpleb tar sig.

Bra tänkt, det kommer ju öka personers/företagens vilja att investera båda tid och pengar på att ta fram nya saker/idéer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så jävla onödigt. De ser hellre att de tjänar pengar själva än att mänskligheten som helhet gör framsteg. Hopplöst med alla dessa patent. Får hoppas Openpleb tar sig.

Vilken mänsklighet gör framsteg utan att tjäna pengar på det menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan de inte bara komma överens om en gemensam standard som alla kan använda istället? Sämstatt de ska behöva bråka så… seriekopplade fläktar är ju inte direkt banbrytande på något sätt

Säg inte det med tanke på vad dom kostar =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Säg inte det med tanke på vad dom kostar =o

kommer ju bli mindre när det blir standard. nu är det ju två kontakter, kostar mer än en kontakt.
när den nya väl blir massproducerad i miljonerna så går dens kostnad ner också så klart

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jag vill ha en stor fet spole i golvet som driver allt i rummet.

Och får håret att stå rakt upp!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Vilken mänsklighet gör framsteg utan att tjäna pengar på det menar du?

Volvos trepunkts-bälte?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maximo:

Vilken mänsklighet gör framsteg utan att tjäna pengar på det menar du?

Polio vaccinet bland annat

Six pharmaceutical companies were licensed to produce IPV, and Salk did not profit from sharing the formulation or production processes.

In a 1955 interview, when asked who owned the patent for IPV, he replied: “Well, the people, I would say. There is no patent. Could you patent the sun?”
https://www.who.int/news-room/spotlight/history-of-vaccinatio...

Som om man inte skulle tjäna mer pengar i en friskare värld...allt bör inte ha en prislapp, i så fall så skulle man få stänga simhallar och bibliotek i det här landet och mycket mer.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så jävla onödigt. De ser hellre att de tjänar pengar själva än att mänskligheten som helhet gör framsteg. Hopplöst med alla dessa patent. Får hoppas Openpleb tar sig.

Vad lever du i för värld egentligen? Ska inte företag få försvara sina uppfinningar och det dom äger eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så jävla onödigt. De ser hellre att de tjänar pengar själva än att mänskligheten som helhet gör framsteg. Hopplöst med alla dessa patent. Får hoppas Openpleb tar sig.

Visst är det många gånger problematiskt med patent, fast utan patent, vad är det som hindrar stora företag med resurser att helt enkelt ta det folk uppfinner utan att de får ett öre? Visst är så att det är nobelt att uppfinna saker för mänsklighetens bästa, men det känns lite naivt med tanke på att utan patent kan någon som uppfinner något som ändrar mänskligheten till det bättre fortfarande vara tvungen att leva på biståndspengar medan ett företag bygger ett triljonföretag på det.

Edit: Är dock viktigt att patent inte varar orimligt länge.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Var ju väntat....

Kan dom komma överens om en standard nu så man kan koppla samman fläktar av olika märken i framtiden?
RGB struntar jag i, men hade varit nice och bara behöva en kabel när man har 2-3 fläktar ihop.

Källa: https://xkcd.com/927/

Hehehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

min fråga är varför man inte kan använda något som Canbus som standard? behövs bara fyra kablar, två för ström, en för can high och en för can low, sen går det att koppla allt möjligt, bara en gemensam standard hur allt kopplas så är det klart.

Dyrt. CAN kräver i alla fall en CAN tranciever och en applikationsprocessor. För att köra båda behöver du stabil 5V och/eller 3.3V, så det blir svårt att göra på en BoM under 10 spänn (så säkert +30% på en medelklassfläkt). Sen behöver du en någorlunda kompetent mjukvara enligt någon standard om du vill slippa att adressera enheterna med DIP switchar. Du kan säkert hitta billigare protokoll (one wire kanske, eller LIN) men det blir oavsett bra mycket dyrare jämfört med PWM styrning.

Det hade varit nice, men jag är inte övertygad om att folk är villiga att betala för det. Sen generellt angående standarder är det väldigt trevlig för kunder och företag när den finns men det är ett riktigt tidskrävande jobb att få en standard på plats. Och du behöver få den rätt för blev det en kass standard riskerar den hänga runt halsen på industrin för evigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Bra tänkt, det kommer ju öka personers/företagens vilja att investera båda tid och pengar på att ta fram nya saker/idéer...

Ja, saker som Linux, Opencompute etc finns ju inte på riktigt utan det är nog bara i min fantasi.

Skrivet av Maximo:

Vilken mänsklighet gör framsteg utan att tjäna pengar på det menar du?

Samma mänsklighet som skapat t. ex Linux och Opencompute... Argumentet att enda anledningen till att folk är kreativa och kan tjöna pengar är patent är motbevisad så många gånger att det blir tröttsamt.

Skrivet av Kyraal:

Visst är det många gånger problematiskt med patent, fast utan patent, vad är det som hindrar stora företag med resurser att helt enkelt ta det folk uppfinner utan att de får ett öre? Visst är så att det är nobelt att uppfinna saker för mänsklighetens bästa, men det känns lite naivt med tanke på att utan patent kan någon som uppfinner något som ändrar mänskligheten till det bättre fortfarande vara tvungen att leva på biståndspengar medan ett företag bygger ett triljonföretag på det.

Edit: Är dock viktigt att patent inte varar orimligt länge.

Det går ju lösa t. ex genom att upphovsmannen, en person eller ett företag, skall ha royalties för sin uppfinning under en viss tid. Det som långsamt tar oss tillbaka till apstadiet är när patentinnehavare kräver säljstopp på andras produkter, och att kreativiteten hämmas för att man är rädd att trampa på någon annans patent.

Men advokater lär ju fortsätta lura i oss att Patent är bra, för det är de som i slutändan tjänar storkovan på det hela.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, saker som Linux, Opencompute etc finns ju inte på riktigt utan det är nog bara i min fantasi.

Samma mänsklighet som skapat t. ex Linux och Opencompute... Argumentet att enda anledningen till att folk är kreativa och kan tjöna pengar är patent är motbevisad så många gånger att det blir tröttsamt.

Det går ju lösa t. ex genom att upphovsmannen, en person eller ett företag, skall ha royalties för sin uppfinning under en viss tid. Det som långsamt tar oss tillbaka till apstadiet är när patentinnehavare kräver säljstopp på andras produkter, och att kreativiteten hämmas för att man är rädd att trampa på någon annans patent.

Men advokater lär ju fortsätta lura i oss att Patent är bra, för det är de som i slutändan tjänar storkovan på det hela.

Funkar ju bra i Kina utan patent, när bidrog dom till mänskligheten senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det går ju lösa t. ex genom att upphovsmannen, en person eller ett företag, skall ha royalties för sin uppfinning under en viss tid.

Med andra ord precis som det är idag.

När det gäller royalties så är det en förhandling mellan den som äger patentet och de som vill använda patentet.

Permalänk
Medlem

Okej, så det går att patentera system för att klicka ihop fläktar. Absurt.

Hoppas Lego stämmer sönder dem för att ha plagierat deras miljarder år gamla grundkoncept rakt av...

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Funkar ju bra i Kina utan patent, när bidrog dom till mänskligheten senast?

Ta bort allt som tillverkats i Kina och se var vi hamnar du. Nej jag säger inte att Kina är bra, men att de inte skulle bidragit till mänskligheten är ju ett ganska svepande och rentav historielöst argument.

Skrivet av joakim99:

Med andra ord precis som det är idag.

När det gäller royalties så är det en förhandling mellan den som äger patentet och de som vill använda patentet.

Precis som idag? Nej. Idag kan du hindra andra att använda din patenterade teknik, och det bromsar utvecklingen, och i dett här fallet så är det definitivt ett väldigt löjligt patent. "Att koppla ihop sak A1 med sak A2,3,4 etc borde inte vara patenterbart. Som någon annan skrev så får väl Lego passa sig så de inte står näst på tur.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Sötast

Alltså jesus, ta patent på att man flyttade kontakterna från en sladd till inbyggd. Detta är så pinsamt det kan bli.
Betalade Lian Li patentpengar för att de använt kontakt-på-sladd metoden först då eller? >_<

Tycker inte Lian Li borde få använda snurrande cirklar med bladliknande föremål fastsatta på nämnd cirkel.....

Skrivet av Pepsin:

Jag vill ha en stor fet spole i golvet som driver allt i rummet.

Åhh, tänk det varma sköna 50hz Hummmm ljudet i rummet.... det hade varit något, instant relax.

https://www.youtube.com/watch?v=9cUng328yY8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Precis som idag? Nej. Idag kan du hindra andra att använda din patenterade teknik, och det bromsar utvecklingen, och i dett här fallet så är det definitivt ett väldigt löjligt patent. "Att koppla ihop sak A1 med sak A2,3,4 etc borde inte vara patenterbart. Som någon annan skrev så får väl Lego passa sig så de inte står näst på tur.

En länk till patentet här:
Patent

Efter en snabb genomläsning så känns det som ett tunt patent. Dock känner jag inte att detta patent gör så att någon viktig utveckling hålls tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

En länk till patentet här:
Patent

Efter en snabb genomläsning så känns det som ett tunt patent. Dock känner jag inte att detta patent gör så att någon viktig utveckling hålls tillbaka.

Om det blir så att de vinner i rätten och sedan kräver att konkurrenterna slutar sälja eller uppnår samma sak genom oskäliga licensavgifter så kan ju inga andra förfina och förbättra det hela, och de får monopol på tekniken. Det blir inte positivt för oss. Är ju massor av företag nu dom har fläktar som kopplas ihop, och som gör det bättre än Lian Li. Så de är rätt sena med det här oavsett.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det blir så att de vinner i rätten och sedan kräver att konkurrenterna slutar sälja eller uppnår samma sak genom oskäliga licensavgifter så kan ju inga andra förfina och förbättra det hela, och de får monopol på tekniken.

Nja, du kan vidareutveckla och förbättra deras patent och sedan söka patent på den förbättrade lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Detta känns ju som en typ av lösning som är ganska naturlig. Om jag inte missminner mig är det svårt att få rätten på sin sida för den typen av "innovation."

Var min initiala tanke också, verkanshöjden är extremt låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ta bort allt som tillverkats i Kina och se var vi hamnar du. Nej jag säger inte att Kina är bra, men att de inte skulle bidragit till mänskligheten är ju ett ganska svepande och rentav historielöst argument.

Jag tror världen skulle må bättre utan Kinas slavtillverkning men det är kanske bara jag.