Lian Li stämmer Phanteks och Thermaltake över sammankopplade fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

En länk till patentet här:
Patent

Efter en snabb genomläsning så känns det som ett tunt patent. Dock känner jag inte att detta patent gör så att någon viktig utveckling hålls tillbaka.

Jag är inte någon patent-advokat eller så, men har läst några amerikanska patent tidigare i jobbet.
Det som brukar räknas är "claims", och den exakta lydelsen spelar roll.

I Lian-Li's patent så har fläktarna kontakter på olika sidor så att de kan kopplas direkt till varandra.

Phanteks fläkt har kontakterna på samma sida (men olika hörn), och kopplas inte direkt till varandra utan via kabel, så jag tycker att det är tillräckligt annorlunda för att inte fällas.

ThermalTake däremot... Deras Swafan EX12 RGB fäster direkt till varandra, så de skulle kunna fällas.
... Om det inte är så att ThermalTake lyckas med att fälla patentets för bristande uppfinningshöjd. Att koppla ihop saker i serie är inte direkt något man inte sett förut.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Funkar ju bra i Kina utan patent, när bidrog dom till mänskligheten senast?

Raketer gillar ju nästan alla.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Raketer gillar ju nästan alla.

Så 1200år sedan alltså eller vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Jag tror världen skulle må bättre utan Kinas slavtillverkning men det är kanske bara jag.

Möjligen. Men försök då förklara för folk att om de ska bespara folk lidande så blir de utan billiga produkter. Om arbetarna faktiskt ska ha lön så måste ju kunderna betala för det genom högre priser såklart. Finns ju inte på kartan att företagen själva ska stå för kostnaden för sina anställda. Kommer att tänka på låten "Bestäm dig" av Allan Edwall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan de inte bara komma överens om en gemensam standard som alla kan använda istället? Sämstatt de ska behöva bråka så… seriekopplade fläktar är ju inte direkt banbrytande på något sätt

En gemensam standard vore grymt. Dock tror jag du menar parallellkopplade

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jag vill ha en stor fet spole i golvet som driver allt i rummet.

Reaktor i garderoben.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag är inte någon patent-advokat eller så, men har läst några amerikanska patent tidigare i jobbet.
Det som brukar räknas är "claims", och den exakta lydelsen spelar roll.

Varje ord och skiljetecken är väldigt viktigt och som du skriver så är det claims som är själva patentet. Resten är bakgrund och förklaring.

Jag har haft en del diskussioner med patentjurister och patentingejörer i samband med tolkning av patent för att undvika intrång och även i samband med egna patentansökningar och det är en konst att få till bra claims.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Jag tror världen skulle må bättre utan Kinas slavtillverkning men det är kanske bara jag.

Men utan Kinas slavtillverkning blir det slavtillverkning i nåt annat land(er). Hur vill konsumenter har det? Hur mycket är de villiga att "betala"

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Men utan Kinas slavtillverkning blir det slavtillverkning i nåt annat land(er). Hur vill konsumenter har det? Hur mycket är de villiga att "betala"

Är det något historien har lärt oss så är det att folk blir mer produktiva av frihet och rättvisa (som till trådens ämne, uppfinner du något ska du tjäna på det). Det finns inget som är effektivt eller oersättligt i Kinas tillverkning. Att några miljarder kan producera krimskrams till några miljoner billigt är inte hållbart för någon, det är endast kortsiktig ekonomisk vinning för ett fåtal personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Så 1200år sedan alltså eller vad menar du?

Ja. Först och främst så hade uppfinnaren ifråga knappast patent att vila på. Och om denne ens fick betalt i vilket fall på superkapitalismens tid är en annan fråga.

Hursomhelst, betänk implikationerna om patent funnits på den tiden. Kaskadverkningarna av att raketforskningen skjutits upp tills patentet gått ut vore historiskt monumentala. Men det är såklart en spekulation för ett annat multiversum, om nu någon här mot förmodan blivit född trots variablerna.

Skrivet av Maximo:

Är det något historien har lärt oss så är det att folk blir mer produktiva av frihet och rättvisa (som till trådens ämne, uppfinner du något ska du tjäna på det). Det finns inget som är effektivt eller oersättligt i Kinas tillverkning. Att några miljarder kan producera krimskrams till några miljoner billigt är inte hållbart för någon, det är endast kortsiktig ekonomisk vinning för ett fåtal personer.

Folk har uppfunnit i hundratusentals år utan patent. Det görs främst av behov och under svåra förhållanden. Så om något så leder rimligen "frihet och rättvisa" till stagnation.

Varför har tekniska språng aldrig gjorts i tempererade zoner?

Sen finns det inte mycket rättvisa i patentsystemen ändå, förutom för de som är ekonomiskt beställda nog att ta sig friheter med det. Ett fåtal personers långsiktiga vinning på många andras innovation.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Men utan Kinas slavtillverkning blir det slavtillverkning i nåt annat land(er). Hur vill konsumenter har det? Hur mycket är de villiga att "betala"

Det går ju faktiskt att ha billig arbetskraft utan att använda arbetarna som slavar. Som tex, all tillverkning som nu har flyttat från Kina till andra länder som Indien tex. (Nästan all tillverkning har redan flyttat, tack vare covid restriktioner, och ingen verkar sugen på att flytta tillbaka tillverkningen.)

Men det som Kina hade som fördel var att allt låg på samma ställe. Alla delar som fabrikerna behövde i tillverkningen tillverkas i samma stad, behöver du 10,000 skruv för en order, inge problem, bara skicka leffe med flakmoppen som har du skruv inom nån timme. (lite så...) Och exporten ligger i hamnen i samma stad. Logistiken kostar pengar, och tar tid, så när allt ligger nästan vägg i vägg så blir varje steg på tillverkningen, från skruv till elektronik så blir det billigare och går fortare.
Arbetarna tjänade hyffsat bra, sett till levnadskostnader, så visst finns/fanns det Apple butiker i Kina.

Sen finns det ju faktiska slavarbetare, där man använder fångar för obetalt arbete, men det är ju inte typiskt för Kina, utan något som händer världen över. Om vi nu ska klaga på slavarbete utan att hyckla så kanske vi ska se till att Thailändska bärplockare inte utnyttjas i den svenska bärskogen först. (bara som exempel)

mmm, vad jag försökte säga är att billig arbetskraft är inte huvudanledningen till varför Kina (upp till covid), varit världens tillverknings land. Iallafall inte de senaste årtiondet då deras löner varit ganska ok. Att man sedan utnyttjar arbetare i långa arbetspass utan raster är ju inte alls unikt för Kina. Det är ju tyvärr något som sker världen över. (Qatar, Amazon, bärplockare, etc etc)
Vad jag försöker säga är att det går att bli världens tillverkning, utan att ha slavarbete. För det är mycket andra faktorer än bara lönerna. Billig arbetskraft är bara första steget, och allteftersom pengarna kommer in, så går lönerna upp. Sen hänger på det andra faktorer om tillverkningen kommer att stanna. På 90 talet såg vi en bom i tex, Irland. Men det blev inte så långvarigt.

I vilket fall som helst... Man behöver inte slavarbete för att utvecklingen ska gå framåt. Och man behöver inte ens tjäna pengar för utvecklingen ska gå framåt. Open source, Nasa, nästan allt i rymden, I princip all vetenskaplig grundforskning, och det finns gott om NGO's och NPO's som på olika sätt driver utveckling. . .

Och man behöver inte vara patenttroll heller. Om man kommer på något bra, så kan det räcka med att vara först. För även om man försvarar sitt patent med näbb och klor, så är det inte någon garanti för att inte någon annan kommer på en bättre lösning, och sen ligger man efter i vilket fall som helst.
Om man satsar på att ligga först och innovera,,, så spelar det ju ingen roll med patent egentligen, för i vilket fall som helst så måste man fortsätta vara innovativ, annars kommer konkurrenterna med något bättre.
Hela processen med luddiga patent, handlar om att köpa sig tid. Ju luddigare patent, desto mer stämmningslysten måste man vara, och desto mindre chans att man faktiskt lyckas försvara patentet i domstol. Men iden är att man skrämmer bort konkurrensen, tills dess att man förlorar patentet. För ingen vill egentligen bli indragen i dyra rättsprocesser. Allt för att vinna tid att tjäna pengar på "uppfinningen pat pend".
Trist, men det är så patent funkar numera. Ingen förväntar sig att tjäna pengar på ett patent i 70 år längre, för alla vet att det kommer att komma en annan uppfinning som gör "det" mycket bättre, eller gör "det" helt irrelevant.

...I'll shut up now

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Det går ju faktiskt att ha billig arbetskraft utan att använda arbetarna som slavar. Som tex, all tillverkning som nu har flyttat från Kina till andra länder som Indien tex. (Nästan all tillverkning har redan flyttat, tack vare covid restriktioner, och ingen verkar sugen på att flytta tillbaka tillverkningen.)

Men det som Kina hade som fördel var att allt låg på samma ställe. Alla delar som fabrikerna behövde i tillverkningen tillverkas i samma stad, behöver du 10,000 skruv för en order, inge problem, bara skicka leffe med flakmoppen som har du skruv inom nån timme. (lite så...) Och exporten ligger i hamnen i samma stad. Logistiken kostar pengar, och tar tid, så när allt ligger nästan vägg i vägg så blir varje steg på tillverkningen, från skruv till elektronik så blir det billigare och går fortare.
Arbetarna tjänade hyffsat bra, sett till levnadskostnader, så visst finns/fanns det Apple butiker i Kina.

Sen finns det ju faktiska slavarbetare, där man använder fångar för obetalt arbete, men det är ju inte typiskt för Kina, utan något som händer världen över. Om vi nu ska klaga på slavarbete utan att hyckla så kanske vi ska se till att Thailändska bärplockare inte utnyttjas i den svenska bärskogen först. (bara som exempel)

mmm, vad jag försökte säga är att billig arbetskraft är inte huvudanledningen till varför Kina (upp till covid), varit världens tillverknings land. Iallafall inte de senaste årtiondet då deras löner varit ganska ok. Att man sedan utnyttjar arbetare i långa arbetspass utan raster är ju inte alls unikt för Kina. Det är ju tyvärr något som sker världen över. (Qatar, Amazon, bärplockare, etc etc)
Vad jag försöker säga är att det går att bli världens tillverkning, utan att ha slavarbete. För det är mycket andra faktorer än bara lönerna. Billig arbetskraft är bara första steget, och allteftersom pengarna kommer in, så går lönerna upp. Sen hänger på det andra faktorer om tillverkningen kommer att stanna. På 90 talet såg vi en bom i tex, Irland. Men det blev inte så långvarigt.

I vilket fall som helst... Man behöver inte slavarbete för att utvecklingen ska gå framåt. Och man behöver inte ens tjäna pengar för utvecklingen ska gå framåt. Open source, Nasa, nästan allt i rymden, I princip all vetenskaplig grundforskning, och det finns gott om NGO's och NPO's som på olika sätt driver utveckling. . .

Och man behöver inte vara patenttroll heller. Om man kommer på något bra, så kan det räcka med att vara först. För även om man försvarar sitt patent med näbb och klor, så är det inte någon garanti för att inte någon annan kommer på en bättre lösning, och sen ligger man efter i vilket fall som helst.
Om man satsar på att ligga först och innovera,,, så spelar det ju ingen roll med patent egentligen, för i vilket fall som helst så måste man fortsätta vara innovativ, annars kommer konkurrenterna med något bättre.
Hela processen med luddiga patent, handlar om att köpa sig tid. Ju luddigare patent, desto mer stämmningslysten måste man vara, och desto mindre chans att man faktiskt lyckas försvara patentet i domstol. Men iden är att man skrämmer bort konkurrensen, tills dess att man förlorar patentet. För ingen vill egentligen bli indragen i dyra rättsprocesser. Allt för att vinna tid att tjäna pengar på "uppfinningen pat pend".
Trist, men det är så patent funkar numera. Ingen förväntar sig att tjäna pengar på ett patent i 70 år längre, för alla vet att det kommer att komma en annan uppfinning som gör "det" mycket bättre, eller gör "det" helt irrelevant.

...I'll shut up now

Woah

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Så jävla onödigt. De ser hellre att de tjänar pengar själva än att mänskligheten som helhet gör framsteg. Hopplöst med alla dessa patent. Får hoppas Openpleb tar sig.

Vilket trams.

Det är så man tjänar pengar här i världen vet du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Vilket trams.

Det är så man tjänar pengar här i världen vet du.

De som gynnas mest är advokaterna som sagt.

Sen ser vi ju att när andra företag försökt Stämma varandra för liknande svaga vaga patent så har det oftast inte lett någonstans, utan det är återigen advokaterna som tjänar pengar.

Hur man tjänar pengar här i världen (som företag) borde vara genom att sälja produkter och tjänster som är tillräckligt bra för att folk ska vilja köpa dem. Inte genom stämningar för patent som är så löjliga att de aldrig Norge blivit godkända.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SLINKY95:

Vilket trams.

Det är så man tjänar pengar här i världen vet du.

Inte alla sätt är OK. Om du tycker det så kan vi återinföra barnarbete. Finns en del pengar i det med.
Eller släpp på påtvingade regler för produktsäkerhet. Vem bryr sig. Avskaffa även säkerhet på jobbet, maximera vinsterna! Avskaffa miljölagar!

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Spanade lite på lian li galahad 2 trinity performance AIO och tänkte, gud vad bra att de kommer med phanteks T30 fläktar då. Tills jag insåg att det var ju inte T30.

Så...

lian li stämmer phanteks för att ha kopierat deras lösning, men tycker själva att det är helt ok att göra en 98% ripoff av Phanteks T30...
Glashus...?