Apple avtäcker Iphone 15 och övergång till USB Type-C

Permalänk
Melding Plague

Apple avtäcker Iphone 15 och övergång till USB Type-C

Årets september-evenemang tar farväl av både gamla kontaktdon och skärmflärpar, när Lightning ersätts med USB Type-C och Dynamic Island tar plats på skärmen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Förstår jag det rätt att Apple inte inkluderar en kabel som stödjer USB 3 hastigheter med iPhone 15 Pro? Utan det måste du köpa själv?

Permalänk
DingDongerMcDongface

Ber allra ödmjukast om tålamod med att tabeller inte är helt färdigställda Det kommer så fort jag kan, det blev en del att skriva ikväll!

Edit: Även Pro är på g såklart, men får sin egen artikel

Permalänk

Första gången någonsin som jag tycker iPhone är grymma. Inte ens ettan tyckte jag var det då den var så inlåst och begränsad.
Hade jag inte haft en mobil som är mindre än ett år och att jag helst vill ha en mobil i Galaxy Fold formatet så hade jag köpt en iPhone 15 Pro Max 512GB för 20 995kr direkt. Visst mycket pengar, men det är en schysst kamera på den som ersätter ens portabla kamera för det mesta.

Permalänk
Medlem

Hur blev det med laddningen, kan man ladda upp klockan och lurarna på Iphone 15 ?
Eller iaf klockan skulle vara gött.

Permalänk
Medlem

Apples Mac-division till iPhone-divisionen: "Välkommen till 2015"

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Avstängd

Bara 10% bättre single core fastän man går på 3nm. Bådar inte gott för M3. Hoppas de kan öka energiförbrukningen rejält.

Permalänk
Medlem

Första gången jag blir imponerad av en Apple-presentation. Pro-modellen verkar sjukt påkostad och den kommer nog bli populär. iPhone har redan bra kamera men det blev nu ännu bättre

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk

Det där momentet med moder jord kunde de gott skippat. Kändes torftigt. Annars var det bra. Apple Watch 9 är klart intressant men jag har kört Garmin i över tio år så det överger jag inte i första taget med alla sensorer jag har till tre cyklar m.m.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

Hur blev det med laddningen, kan man ladda upp klockan och lurarna på Iphone 15 ?
Eller iaf klockan skulle vara gött.

De nämnde specifikt att du kommer kunna ladda airpods med din iPhone 15/ 15 pro via kabel. antar att samma gäller kabel för klockan.

Vad som intresserar mig, är om det är möjligt att ladda en iPhone 15 med en annan iPhone 15 med en USB C till USB C kabel

Permalänk
Medlem

Gillar som en del vet Apple, ekosystemet med mera.

Denna lanseringen var lite som iPhone 14 alltså en en presentation av 13 som var en presentation av 12.
Det finns inte ens en mikroskopisk del av mig som tänker iPhone 15 Pro Max - för lite nyheter - ingen dealbreaker - inget spännande.

Dessa presentationer är väldigt repetitiva och det känns som att man tittar på presentationen för både iPhone 14, 13 och 12.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shirre:

Första gången jag blir imponerad av en Apple-presentation. Pro-modellen verkar sjukt påkostad och den kommer nog bli populär. iPhone har redan bra kamera men det blev nu ännu bättre

Vad tycker du är så mycket bättre? Det är i princip enbart zoom kameran på Pro Max som fått en upgrade. Huawei kom med periscopelins 2019.

Apple är verkligen något man kör på för utmärkt mjukvara, cpu och batteritid. Det andra är förlegat dessvärre.

/iPhone 14

Permalänk
Medlem
Skrivet av OCooltNamn:

Förstår jag det rätt att Apple inte inkluderar en kabel som stödjer USB 3 hastigheter med iPhone 15 Pro? Utan det måste du köpa själv?

det hoppas jag att så inte är fallet.
vore väl konstigt annars?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Hedersmedlem

USB 2.0 introducerades i april 2000, alltså >23 år gammal teknik (non-Pro iphone 15)
USB 3.0 introducerades 2008, oklart vilken "gen-komma-två-whatever" Pro använder.

Jag förstår att de måste hitta på saker som är bättre med Pro, men detta är bara tramsigt och småaktigt.

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem

De snackade inte mycket batteritid vilket är lite röd flagga, kan bli lite som 12'an.
Jobbiga här är att jag kommer behöva reservera en kabel för airpodsen och apple tv'n, får se vad priset blir med vår potatisvaluta.

Permalänk
Medlem

Btw, ryktet angående inga knappar stämde inte? Skulle inte ljudslidern ersättas av en touch-historia? Var väl bara rykten eller?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av first:

Vad tycker du är så mycket bättre? Det är i princip enbart zoom kameran som fått en upgrade. Huawei kom med periscopelins 2019.

Apple är verkligen något man kör på för utmärkt mjukvara, cpu och batteritid. Det andra är förlegat dessvärre.

/iPhone 14

iPhone 15 Pro kan filma och spara till externt inkopplad lagringsmedia, direkt till MacBook. Titan är också häftigt.

Om den blir lättare att reparera får iFixit undersöka. Lär komma inom ett par veckor efter lansering.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrooge:

USB 2.0 introducerades i april 2000, alltså >23 år gammal teknik (non-Pro iphone 15)
USB 3.0 introducerades 2008, oklart vilken "gen-komma-två-whatever" Pro använder.

Jag förstår att de måste hitta på saker som är bättre med Pro, men detta är bara tramsigt och småaktigt.

har aldrig handlat om kontakten... NAND:en stödde bara slö överföring, snålhet kan man tycka
för övrigt är ju vitt titan riktigt läckert

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Skrivet av Cyberz:

det hoppas jag att så inte är fallet.
vore väl konstigt annars?

Ja jag känner det också men jag kan inte se att Apple säljer några USB-C till USB-C kablar på deras hemsida så därför jag blev fundersam haha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrRunaway:

iPhone 15 Pro kan filma och spara till externt inkopplad lagringsmedia, direkt till MacBook. Titan är också häftigt.

Om den blir lättare att reparera får iFixit undersöka. Lär komma inom ett par veckor efter lansering.

Det är häftigt, men det borde vart möjligt långt tidigare. Kul för indieproduktioner. Dock så gör en bmpcc jobbet bättre för inga pengar.

Titan är coolt. Men för 15 papp?

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av RVX:

Btw, ryktet angående inga knappar stämde inte? Skulle inte ljudslidern ersättas av en touch-historia? Var väl bara rykten eller?

På Pro försvinner ljudslidern, men på vanliga och Plus ser den ut att bestå

Permalänk
Bildexpert

Så fantastiskt att man kan fortsätta använda sin gamla sladd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

På Pro försvinner ljudslidern, men på vanliga och Plus ser den ut att bestå

Så pro får den ryktade touch-historien?
Eller hur har dom löst det? Ser ingen riktig information om det, eller så är jag helblind 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Fortfarande 60 hz för icke pro?

Permalänk
Medlem

Men vaf... sticker kameran ut sådär hela tiden?

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av RVX:

Så pro får den ryktade touch-historien? 🙂

Tja, eller något mellanting. De sa "tactile feedback" så jag tolkade det mer som en vanlig knapp, men programmerbar då för att kunna koppla olika antal klick till olika händelser. Håller på att skriva om Pro för tillfället, så om inte annat får jag återkomma alldeles strax

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Så fantastiskt att man kan fortsätta använda sin gamla sladd.

<Uppladdad bildlänk>

Hur i helvete kan en sådär enkel adapter kosta nästan 500kr? Sinnes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Tja, eller något mellanting. De sa "tactile feedback" så jag tolkade det mer som en vanlig knapp, men programmerbar då för att kunna koppla olika antal klick till olika händelser. Håller på att skriva om Pro för tillfället, så om inte annat får jag återkomma alldeles strax

Lungt, du gör ett bra jobb och jag uppskattar dina artiklar 🙂
Onekligen spännande att se hur det fungerar i praktiken med den sortens reglage istället.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Lungt, du gör ett bra jobb och jag uppskattar dina artiklar 🙂
Onekligen spännande att se hur det fungerar i praktiken med den sortens reglage istället.

Volymknapparna är dock fortfarande kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OCooltNamn:

Förstår jag det rätt att Apple inte inkluderar en kabel som stödjer USB 3 hastigheter med iPhone 15 Pro? Utan det måste du köpa själv?

Skrivet av Cyberz:

det hoppas jag att så inte är fallet.
vore väl konstigt annars?

Den USB-C till USB-C-kabel jag har från Apple är inte fullkopplad, dvs bara avsedd för laddning, så jag tycker det låter rätt sannolikt att man tvingas köpa en kabel själv om man vill ha en som ger vettig hastighet och inte bara laddning. Sony-kabeln är däremot fullkopplad... Jag tror att min HTC-kabel är det också, även om den bara är till USB-A.