Xbox Series X Startar inte - Kostnad för reparation?

Permalänk
Medlem

Xbox Series X Startar inte - Kostnad för reparation?

Min Xbox Series X är stendöd, händer inget när man trycker på strömknappen och har testat att ha den urkopplad under lång tid utan resultat. Inte heller en annan kabel hjälper, och har testat att hålla inne xbox-knappen för att starta och synk+eject och sen xbox-knappen utan resultat.

Givetvis händer sånt här alltid utanför garanti-tiden (gick ut för ett halvår sedan).

Någon som skickat in på rep och vet ungefär vad det kan gå på?

Kollar man runt lite så verkar det kunna vara nätagg eller MOSFET:s på moderkortet, eller något helt annat.
Så inte så sugen på att jaga rätt på ett nytt nätagg utan att veta att det fungera.

Har jag gatans dyraste pappersvikt och borde gå ut och leka med kottat istället?

Permalänk
Medlem

Xbox Series X släpptes väl i november 2020!? KKöpL stipulerar 36 månaders reklamationsrätt, så den borde fortfarande gälla. Börja med att kontakta butiken där du köpte den och se vad de säger.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Uhm bra poäng, plockade ut den 2020-11-23 15:33 på webhallen, så får kolla med dom imorgon.
Kollar man MS egna sida där man registrerade boxen så står det bara att garantin gick ut efter två år. Men skyddet mot återförsäljaren kan ju vara stärkare där iom konsumentköplagen.

Permalänk
Medlem

Pratade med Webhallen och det går att lämna in den tack vare KKöpL, så får göra det i helgen.

Permalänk
Medlem

Hej!
Har precis råkat ut för samma, även jag har köpt på webhallen. Hur har det gått?

Permalänk
Medlem

Var inga problem att lämna in i butik, tagit lite över en månad (har ju varit semester osv) men nu är en ersättningsprodukt tydligen på väg. (Skickades idag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Var inga problem att lämna in i butik, tagit lite över en månad (har ju varit semester osv) men nu är en ersättningsprodukt tydligen på väg. (Skickades idag)

Ok! Vet du vad felet var? Håll mig gärna uppdaterad, lämnar nog in den imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjkw:

Ok! Vet du vad felet var? Håll mig gärna uppdaterad, lämnar nog in den imorgon.

Nej det står inte så mkt på konto-sidan hos webhallen.

Citat:

Åtgärd
Arbetsrapport: Utbytt Er produkt kommer skickas till ert närmsta ombud. Skulle ni ha några frågor är ni välkomna att kontakta kundtjänst.

Men nätagget skulle jag gissa som gav upp.

Ärendestatus
2023-07-15 Mottagen
2023-08-23 Redo för utlämning

Webhallen har skött det väldigt snyggt (mkt gnäll över dom i tråden om deras ekonomi och jag har också haft problem tidigare, men beröm ska ges när beröm förtjänas). Inga konstigheter att lämna in den alls på Emporia i Malmö och han var väldigt trevlig, och även supporten via chatt har varit snabb och tillmötesgående när jag bett om uppdateringar.

De kunde även skicka den till mig utan kostnad, trots att jag lämnade in i butik. (Hade ärenden i Malmö då så kändes smidigast att lämna in då jag inte hade någon bra kartong att skicka i).

Permalänk

Låter lovande.
Stötte precis på detta. Stendöd series x. :,(
Blir en tripp till webhallen på måndag.

Var det några frågetecken alls eller var det bara att reklamera pga startar ej. Eller behövde du hålla på och upplysa om konsumentköplagen?

Visa signatur

//Wopido

Permalänk
Medlem

Var inga problem alls, fick hem den igår.

Permalänk
Skrivet av Dhanjel:

Var inga problem alls, fick hem den igår.

Härligt! 👌
Ska åka förbi idag och prata med dom

Visa signatur

//Wopido

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainbowUnicorn2014:

Låter lovande.
Stötte precis på detta. Stendöd series x. :,(
Blir en tripp till webhallen på måndag.

Var det några frågetecken alls eller var det bara att reklamera pga startar ej. Eller behövde du hålla på och upplysa om konsumentköplagen?

Inga problem mer än att dom informerade mig om att det var reklamation som gällde eftersom garantin var förbrukad.
Min är skickad till verkstad för en vecka sen, inte hört något mer, tänker att jag hör av mig i veckan om jag inte hör något mer.

Permalänk
Medlem

Min tog strax över en månad, så man får nog ge det lite tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Min tog strax över en månad, så man får nog ge det lite tid.

Jag hoppas att det ska gå snabbare nu när det inte är semestertider längre... men vi får se
Vad fick du tillbaka? Samma lagad? Ny? En refurbished?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjkw:

Jag hoppas att det ska gå snabbare nu när det inte är semestertider längre... men vi får se
Vad fick du tillbaka? Samma lagad? Ny? En refurbished?

Oklart, men gissar att det är samma enhet lagad.

Permalänk

Lämna in min igår. Som sagt inga konstigheter.
Enda oklara är om jag går back ett spela då jag hade en skiva i läsaren.

Hade även låtit min vara helt urkopplad över natten mot igår för att verkligen ha testat allt. koppla in och starta, då dök ett nytt felsymptom upp.
Den sa *poff* och började lukta bränd elektronik…

Känns mest som psu men vi får väl se när verkstaden kollat.

Visa signatur

//Wopido

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainbowUnicorn2014:

Lämna in min igår. Som sagt inga konstigheter.
Enda oklara är om jag går back ett spela då jag hade en skiva i läsaren.

Hade även låtit min vara helt urkopplad över natten mot igår för att verkligen ha testat allt. koppla in och starta, då dök ett nytt felsymptom upp.
Den sa *poff* och började lukta bränd elektronik…

Känns mest som psu men vi får väl se när verkstaden kollat.

Hjälper dig inte nu, men kanske någon annan.

Det finns ett hål på undersidan (om jag minns rätt), där man kan manuellt få ut skivan med ett gem eller liknande.

Permalänk
Skrivet av Dhanjel:

Hjälper dig inte nu, men kanske någon annan.

Det finns ett hål på undersidan (om jag minns rätt), där man kan manuellt få ut skivan med ett gem eller liknande.

Aha där ser man!
Han skrev in det i ärendet också så då får jag anta att verkstaden åtminstone vet att dom kan ta ut skiva om enheten byts ut helt 👌

Visa signatur

//Wopido

Permalänk
Medlem

Fick just besked att mitt xbox finns att hämta, ska vara reparerat. Inlämnat 24:e augusti så drygt 2 veckor sedan, får anses fullt acceptabelt!