Lenovo lanserar glasögonfri 3D-skärm

Permalänk
Melding Plague

Lenovo lanserar glasögonfri 3D-skärm

Thinkvision 27 3D använder lentikulära linser och ögonspårning för att visa stereoskopisk 3D utan glasögon.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt, snart är 3D-filmer tillbaka när en vanlig tv kan visa det här utan glasögon. Finns redan någon android tablet som har en 3d skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Coolt, snart är 3D-filmer tillbaka när en vanlig tv kan visa det här utan glasögon. Finns redan någon android tablet som har en 3d skärm.

Tveksamt...

Problemet med 3D-Crazen var väl knappast tekniken utan snarare innehållet.

Det finns inget intresse och det finns inget behov av 3D-tv för vi har prövat det och innehållet som skapas var helt enkelt inte värt mödan

MEN, jag blir glatt överraskad om jag har fel

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

2010-talet ringde, de vill ha tillbaka sin fluga.

...Kan inte tänka mig att det här är mycket mer behagligt heller än några av de andra dussintals försök som gjordes med glasögonfri 3D där man i princip alltid blev illamående och fick huvudvärk rätt så fort och det inte heller ansågs väldigt hälsosamt för ögonen.

Permalänk
Skrivet av cracko:

Coolt, snart är 3D-filmer tillbaka när en vanlig tv kan visa det här utan glasögon. Finns redan någon android tablet som har en 3d skärm.

Skärmen kommer kunna visa detta för fler än en person åt gången?

Permalänk
Medlem

Om detta fungerar bra kan jag tänkta mig använda det för 3D-cad.

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

2010-talet ringde, de vill ha tillbaka sin fluga.

...Kan inte tänka mig att det här är mycket mer behagligt heller än några av de andra dussintals försök som gjordes med glasögonfri 3D där man i princip alltid blev illamående rätt så fort och det inte heller ansågs väldigt hälsosamt för ögonen.

Det har ju att göra med materialet som visas i 3D, James Cameron förklarade det i en video angående Avatar 2 som hade högre FPS i vissa scener i 3D vilket gjorde att man inte mådde illa.

Permalänk
Medlem

Det var lite kul på Nintendo 3DS. Kombinerat med spårning av var ögonen är blir det nog trevligare att använda ... till en viss del.

När jag jobbat med 3D-glasögon var inte det något jag störde mig på. Det stora problemet var och är fortfarande att linsfokus och stereopsis inte stämmer överens, vilket är vad som gör människor "trötta i ögonen" och ger dem huvudvärk. Sen är det ganska många som inte har stereoskopisk syn på samma sätt, och för dem är det här värdelöst.

Jag förlåter förresten aldrig James Cameron för att ha satt igång 3D-flugan och nästan förstört bio.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Det har ju att göra med materialet som visas i 3D, James Cameron förklarade det i en video angående Avatar 2 som hade högre FPS i vissa scener i 3D vilket gjorde att man inte mådde illa.

Visst, men det var ju inte heller det enda problemet. Har svårt att tänka mig att de löst problemet med att man får huvudvärk om man tittat på den för länge (<1 timme för vissa).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Coolt, snart är 3D-filmer tillbaka när en vanlig tv kan visa det här utan glasögon. Finns redan någon android tablet som har en 3d skärm.

Får mig att tänka på…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Det har ju att göra med materialet som visas i 3D, James Cameron förklarade det i en video angående Avatar 2 som hade högre FPS i vissa scener i 3D vilket gjorde att man inte mådde illa.

Kanske hade Cameron ett syfte med det, men samtidigt var det direkt jobbigt att frekvensen hoppade upp och ner ständigt. Obehagligt tyckte jag att det var och direkt märkligt. Han borde satsat på ständigt 48Hz eller 24Hz.

För övrigt är 3D utanför VR-sfären, precis som andra varit inne på, inte värt mödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Kanske hade Cameron ett syfte med det, men samtidigt var det direkt jobbigt att frekvensen hoppade upp och ner ständigt. Obehagligt tyckte jag att det var och direkt märkligt. Han borde satsat på ständigt 48Hz eller 24Hz.

För övrigt är 3D utanför VR-sfären, precis som andra varit inne på, inte värt mödan.

Eller 120. Varför fortsätta med 24 fps liksom, finns ingen anledning förutom historisk.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Eller 120. Varför fortsätta med 24 fps liksom, finns ingen anledning förutom historisk.

Jag är helt med, men bara om det är en jämn frekvens. Avatar 2 hoppade hejvilt mellan 24 och 48..

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Eller 120. Varför fortsätta med 24 fps liksom, finns ingen anledning förutom historisk.

Finns anledning till att köra 24 över högre framerate. Vid animerat så tar det mindre tid att rendera. När man filmar med kamera så kan man släppa in mer ljus vid lägre framerate vilket oftast ger bättre bild, speciellt vid låga ljusförhållanden

Permalänk
Medlem

Super nice!
Jag misstänker dock att lenticular 3D inte kommer bli någon hit förens grundupplösningen ligger på 8K, iallafall om man vill kunna ha lite olika vinklar. Men jag skulle nog tycka att detta kan bli bra, speciellt om man kör med ögonspårning så att man slipper sitta perfekt.
Ett av det stora bekymmert med glasögon 3D är just glasögonen. Antingen sladd eller batterier som tar slut, ständigt aber som gör att man till sist bara kör 2D för det är enklast. Och sen refreshrate, som delas mellan varje öga, en källa till ansträngda ögon och huvudvärk. Även om man kör 120hz så blir det 60hz per öga, vilket är jobbigare av att ljuset bara är på 50% av tiden per öga.

Men när det funkar bra,,, så är det underbart. Och när man väl vant sig vid att det är olika focus på olika djup, så framstår 2D som att titta på en utskriven bild. platt och livlöst.
Efter att ha kört mycket Pinball Fx2 på den tiden, i 3D, så var det nästan omöjligt att tolka vad som händer på skärmen i 2D, när man snabbt bytte, och det tog ett tag innan man vant sig vid 2D igen. Andra guldkorn som Trine, som redan är otroligt vackert i 2D , blir magiska i 3D. Jag höll inte på med CAD eller 3D modellering, men det hade varit guld värt att ha 3D för det.

Tricket till bra 3D är att flytta fokus, så att menyer och annan overlay hamnar på skärmglaset, och det mesta hamnar bakom glaset.
Det mesta av materialet som presenterades i 3D var dock intryckt i ansiktet på tittaren, vilket är lika jobbigt som en fjortis som viftar med handen i ditt ansikte "luften är fri, luften är fri", eller "fejk"-3D , som bara får allt att se ut som utklippta 2D figurer som rör sig på skärmen. Eller 2D shaders och skuggor i 3D,, vilket bara ser trasigt ut.
Men rätt gjort, så är det underbart.

Jag undrar dock hur Lenovo tänkt sig att få det att fungera, då det krävs 2 olika bilder, och stöd för 3D inte längre finns i drivarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Tveksamt...

Problemet med 3D-Crazen var väl knappast tekniken utan snarare innehållet.

Det finns inget intresse och det finns inget behov av 3D-tv för vi har prövat det och innehållet som skapas var helt enkelt inte värt mödan

MEN, jag blir glatt överraskad om jag har fel

Du har nog aldrig ägt en bra 3D TV. LG Oleds med passiva glasögon har fantastisk 3D, bättre än på bio.

Själv kör jag Sony 65" ZD9 med aktiv 3D som också är otroligt bra. Samt LG ultra short throw projektor med mycket, mycket bra 3D. Äger runt 300 3D Bluray och även om många är skit så finns det riktiga pärlor.

T.ex. Avatar 1 & 2, Titanic, Fright Night, Terminator 2, i princip alla Disney filmer och alla Marvel filmer. Final Destination alla delar, Jurrasic Park, Journey to the center of the earth, alla filmer från DreamWorks Pictures...etc, etc

Faktum är att även dåliga filmer blir bra med 3D. 🙂👍

PS För att inte tala om alla fantastiska stereoskopiska 3D spel: Rise of the tomb raider, Shadow of the tomb raider, Gears of war 3, ICO, Uncharted 3, Motorstorm Apocalypse etc etc 👌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Timmy Fox:

Visst, men det var ju inte heller det ända problemet. Har svårt att tänka mig att de löst problemet med att man får huvudvärk om man tittat på den för länge (<1 timme för vissa).

Huvudvärk i ändan? Undrar hur du är skapt

Permalänk
Medlem

Häftigt. Kanske man kan kolla på tv piraterna utan 3d glasögon.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det var lite kul på Nintendo 3DS. Kombinerat med spårning av var ögonen är blir det nog trevligare att använda ... till en viss del.

New 3DS har spårning av ansiktet vilket fungerar helt ok.

Lite synd att 2DS släpptes, då vissa spel krävde 3D emellanåt. Tänker exempelvis på Super Mario Land 3D där vissa block inte gick att se i 2D-läget.

Permalänk
Medlem

3D-spel

Ah, Civilization och Tomb Raider var riktigt trevliga att spela i 3D. 🤓 Likaså filmer. 🤩 Får hoppas på ett 3D-uppvaknande! 🙏🏽

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av talonmas:

Eller 120. Varför fortsätta med 24 fps liksom, finns ingen anledning förutom historisk.

Ja, hur svårt ska det vara liksom? Bara att välja 120 FPS i kameramenyn ju. Röda mattan på Sergel 1 och Bergakungen lagom till juldagen. Vad väntar du på?

Permalänk
Medlem

För mig var/är inte 3D en fluga - utan coolt. Det tillsammans med väl avvägt ljud så är vissa filmer riktigt bra och till och med bättre i 3D.
Barnen älskar det.

Så hoppas det kommer tillbaka i sin forna glans men mer välpolerat. Apple Vision Pro kanske man kan göra något awesome med förutom det som visades på presentationen.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperSverker:

Problemet med 3D-Crazen var väl knappast tekniken utan snarare innehållet.

Jag tror att många blev besvikna på 3d på bio med mörk bild eller på tv med crosstalk och flimmer. Även om tekniken i sig inte var dålig så fanns det många dåliga implementationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Jag tror att många blev besvikna på 3d på bio med mörk bild eller på tv med crosstalk och flimmer. Även om tekniken i sig inte var dålig så fanns det många dåliga implementationer.

Ja, mörk bild och inpressandet av 3d-effekter bara för att kunna säga att de hade 3d har dödat 3d-film för mig.
Om de bara kunde göra filmer där 3d är ett filmningssätt istället för ett sätt att göra bombastiska effekter så kan jag förlåta dem. Om de gör kameravinkeln eller rörelsen på ett annat sätt bara för att det är 3d så blir det så uppenbart och inlevelseförstörande.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Ja, mörk bild och inpressandet av 3d-effekter bara för att kunna säga att de hade 3d har dödat 3d-film för mig.
Om de bara kunde göra filmer där 3d är ett filmningssätt istället för ett sätt att göra bombastiska effekter så kan jag förlåta dem. Om de gör kameravinkeln eller rörelsen på ett annat sätt bara för att det är 3d så blir det så uppenbart och inlevelseförstörande.

Då kommer frågan: Kan inte samma sak göras med skickligt kameraarbete? Med fokusdjup och disponering av objekt i ramen?

Med risk för att låta bakåtsträvande så är "3D" på en platt avgränsad yta inom en ram lite onödig och tar bort mycket av de kvalitéer som filmfoto kan ge. Nästan oavsett hur bra 3D-bild som ges. Min högst personliga åsikt såklart.

I VR däremot är stereoskopisk 3D fantastiskt, men då snackar vi nästan hela synfältet anpassat till varje öga. En helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Du har nog aldrig ägt en bra 3D TV. LG Oleds med passiva glasögon har fantastisk 3D, bättre än på bio.

Själv kör jag Sony 65" ZD9 med aktiv 3D som också är otroligt bra. Samt LG ultra short throw projektor med mycket, mycket bra 3D. Äger runt 300 3D Bluray och även om många är skit så finns det riktiga pärlor.

T.ex. Avatar 1 & 2, Titanic, Fright Night, Terminator 2, i princip alla Disney filmer och alla Marvel filmer. Final Destination alla delar, Jurrasic Park, Journey to the center of the earth, alla filmer från DreamWorks Pictures...etc, etc

Faktum är att även dåliga filmer blir bra med 3D. 🙂👍

PS För att inte tala om alla fantastiska stereoskopiska 3D spel: Rise of the tomb raider, Shadow of the tomb raider, Gears of war 3, ICO, Uncharted 3, Motorstorm Apocalypse etc etc 👌

Jag pratade mer från innehållsskaparnas perspektiv.
Dvs - Det spelar ingen roll hur bra det är eller hur bra det ser ut, för det finns helt enkelt inget intresse för det.
Du kan ha världens bästa uppfinning men om ingen vill ha den är den inte särskilt bra i slutändan ändå

Edit*
Dvs - Detta.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Tveksamt...

Problemet med 3D-Crazen var väl knappast tekniken utan snarare innehållet.

Det finns inget intresse och det finns inget behov av 3D-tv för vi har prövat det och innehållet som skapas var helt enkelt inte värt mödan

MEN, jag blir glatt överraskad om jag har fel

Äkta 3d där displayen ligger platt på golvet och projiserar bilden uppåt och du kan gå runt om och titta från olika vinklar, har vi inte haft.. ska ha funnits prototyp på den tekniken, problemet var att det tog mycket datorkraft, var säkert minst 10 år sedan, vet inte var den tekniken är idag... kanske kommer någon gång

Men en vanlig skärm med 3D utan speciella glasögon känns som ett steg i rätt riktning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Äkta 3d där displayen ligger platt på golvet och projiserar bilden uppåt och du kan gå runt om och titta från olika vinklar, har vi inte haft.. ska ha funnits prototyp på den tekniken, problemet var att det tog mycket datorkraft, var säkert minst 10 år sedan, vet inte var den tekniken är idag... kanske kommer någon gång

Men en vanlig skärm med 3D utan speciella glasögon känns som ett steg i rätt riktning!

Ja, det närmaste man kommer är väl en variant på AR med glasögon i så fall...

Men som sagt, jag har svårt att se att man lägger pengar på tekniken som den ser ut idag helt enkelt för det är inte särskilt intressant för konsumenter (även om det, som påtalats ovan är skitfränt och fungerar jättebra...)

Visa signatur

Krusidullen är stulen