Varför följer du podcasts?

Permalänk
Avstängd

Varför följer du podcasts?

Youtubekanaler och podcasts har funnits länge. Jag har konsumerat sådant material, t.ex om man söker på Mavic 3 review eller iPhone 14 camera sample. Historiepodden eller P* dokumentär har flera bra avsnitt och jag har hört över trettiotalet.

Men jag följer ingenting och har aldrig gjort. Om jag har dötid, och det har jag ibland, då googlar jag valfritt. Det skulle aldrig falla mig in att följa en youtubekanal eller podd. Det spelar ingen roll om jag skulle respektera personen som gör den. I mina ögon är att följa sådant som att gå till mataffären utan en enda sak du faktiskt måste handla, för att se om man blir sugen på något. Ett enormt slöseri med tid. Inte för att mitt googlande är ett bättre slöseri men det är så jag resonerar.

Men ni är många som gör. Jag är nyfiken på varför ni gör det. Vad får er att vilja höra någon annan prata istället för er egna röst i huvvet?

Permalänk
Medlem

Tycker du rör ihop det till 2 frågor.

1: Varför lyssnar vi på något
-Underhållning, information mm
2: Varför följa någon?
-Om du ständigt googlar efter vad du vill höra blir du din egen echo chamber, du får mestadels de svar du letar efter mm.
-Man får notiser när nya avsnitt dyker upp, avsnitt som är i en genre och av personer man tycker är intressanta.

För att ta din egen analogi: Hittar jag en kock som gör mat jag gillar, då börjar jag följa honom.. så jag får bra tips på saker jag kan handla i affären.

Permalänk
Medlem

Det är underhållande, samma anledning för varför folk ser på TV.

Permalänk
Medlem

Samma anledning som att lyssna på musik eller ljudbok för mig. Men varken musik eller ljudbok kan ge mig samma sak som podcasts.

Permalänk
Medlem

Jag gör det nästan enbart i samband med något annat. Tex städa, diska, tvätta, spela osv. Man underhåller sig och lär sig saker om sånt man är intresserad av. Vare sig det är datorer, spel, ekonomi, historia eller filosofi.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Följer så att jag slipper leta när jag har dötid som behövs dödas.

Perfekt att klämma in lite utbildning när man handlar, pendlar, flyger mm.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Så den automatiskt ska ladda ner nästa avsnitt i guess?

Dock youtube prenumerationer har jag slutat med. Jag går helt 100% på algoritmens rekommendationer. Oftast prickar den väldigt bra för mig.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag gillar egentligen inte "podd" som begrepp, för nästan allt jag lyssnar på är radioprogram som också går att lyssna på som "poddar".

Jag lyssnar framför allt på sånt när jag gör saker med händerna och inte kan sitta vid datorn. När jag lagar mat eller i övrigt grejar i köket. När jag mekar med nåt fordon (bil, båt, cykel). När jag kör bil längre sträckor (över dryga milen i alla fall). När jag seglar.

Alltid direkt från mobil eller via en BT-högtalare, aldrig hörlurar/öronsnäckor, och enbart när jag är ensam.

Nästan allt jag lyssnar på är från SR, och nästan enbart från P1.

Underhållning:
Fråga Anders och Måns (enda som inte är SR, men det är en kommersiell fortsättning på deras tidigare "Så funkar det" från P1)
Snedtänkt med Kalle Lind
På minuten
Lantzkampen
Spanarna (ibland)

Politik, samhälle och samtidsbevakning:
Det politiska spelet
USA-podden
Europapodden
Radiokorrespondenterna Ryssland
Dagens eko
Konflikt
Kaliber
Ekots lördagsintervju (ibland)
Kinapodden i P1 (ibland)
Gräns (ibland)
Medierna (ibland)

Populärvetenskap:
Vetenskapsradion Historia
Språket i P1
Vetenskapsradion På djupet
Vetenskapspodden

Dokumentärt:
P3 dokumentär
P1 dokumentär (ibland)
P4 dokumentär (ibland)
Radiosporten dokumentär (ibland)

Övrigt:
Plånboken
I lagens namn (ibland)
Söndagsintervjun (ibland)
Sommar/Vinter i P1 (ibland)

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Följer poddar jag tycker är intressanta bl a historiepodden som du tar upp. Hade jag bara sökt själv hade jag missat många intressanta historiska ämnen där.

Däremot lyssnar jag inte på 100% av alla avsnitt av alla poddar jag följer

Permalänk
Medlem

Lyssnar aldrig på poddar. Hatar att läsa böcker/lyssna på böcker så podd faller mig inte i smaken.

YT däremot finns ju otroligt mkt underhållning på! En lite större kanal idag har ju typ samma production value som en tv serie för 10-20 år sedan.

Alla Svenska youtubers som jag gillar följer jag så jag får upp när de lagt upp nytt, kostar mig inget och jag hjälper dem att fortsätta med yt. Ibland när jag snubblar över ngn liten kanal <50k subs, så följer jag om jag gillade det avsnittet, för att stötta upp dem och hjälpa dem växa även om det var ngt specifict nichat som jag egentligen inte kollar/följer normalt.

Vissa bilkanaler på yt idag kan jag likna med typ Top Gear.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Triforce Podcast

Permalänk

Podcasts är perfekta till:
- Långpromenader
- Lugna gympass
- Diska/städa/dammsuga/skura/tvätta-aktiviteter
- Omväxling från att bara lyssna på musik

Jag gör alltid något annat samtidigt jag lyssnar på podcasts. Skulle aldrig falla mig in i att sätta mig i soffan och bara lyssna på en, inte heller vid datorn. Den måste kombineras med någon annan fysisk aktiv aktivitet.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem

Som @WebbkodsLärlingen skriver är poddar perfekt att ha i öronen som sällskap när man gör annat. Jag följer runt dussinet poddar och under normala omständigheter är det alldeles lagom för att jag ska hinna beta av avsnitten i takt med att de kommer ut.

  • Resor

  • Träning

  • Sysslor i hemmet

Samtliga blir så mycket trevligare med en podd i öronen.

Att jag sedan väljer att följa vissa poddar är ju pga samma anledning som jag sätter ihop spellistor för musik. Jag har en smak och det är trevligt att kunna fylla på listor med innehåll som jag (med stor sannolikhet) kommer att gilla.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Varför man lyssnar på poddar eller musik:

Därför att det är stimulerande och kan vara trevligt att inte höra sig själv ett tag.
Jag tillbringar hela dagarna i en verkstad och det enda som hörs där är spikpistoler och sågklingor...
Hade jag inte haft tillgång till poddar eller musik så skulle det nog bli outhärdligt ganska fort.

Permalänk
Medlem

Mestadels gaming-relaterade: Jeff Gerstmann Show, Nextlander, Fire Escape Cast. Sen också Den som skrattar förlorar podden och 96-06 som är en filmpodd.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Avstängd

Jag blir sugen på att börja lyssna. Har ni några bra om rymden, förhistorisk tid eller arkeologi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Youtubekanaler och podcasts har funnits länge. Jag har konsumerat sådant material, t.ex om man söker på Mavic 3 review eller iPhone 14 camera sample. Historiepodden eller P* dokumentär har flera bra avsnitt och jag har hört över trettiotalet.

Men jag följer ingenting och har aldrig gjort. Om jag har dötid, och det har jag ibland, då googlar jag valfritt. Det skulle aldrig falla mig in att följa en youtubekanal eller podd. Det spelar ingen roll om jag skulle respektera personen som gör den. I mina ögon är att följa sådant som att gå till mataffären utan en enda sak du faktiskt måste handla, för att se om man blir sugen på något. Ett enormt slöseri med tid. Inte för att mitt googlande är ett bättre slöseri men det är så jag resonerar.

Men ni är många som gör. Jag är nyfiken på varför ni gör det. Vad får er att vilja höra någon annan prata istället för er egna röst i huvvet?

Jag förstår inte riktigt grejen tror jag; du verkar vara väldigt öppen för själva lyssnandet (som utgör den stora mängden tid), men det är konstigt om man har lite favoriter "bokmärkta" (det är ju hela syftet ur lyssnarens perspektiv)?

I grund och botten för mig handlar det väl att jag nästan uteslutande lyssnar på poddar när jag ändå måste hålla på med något som inte är särskilt intressant i sig. Typ att man åker till jobbet, handlar, städar, osv, osv.
Om man har något man vill fundera på i lugn och ro så visst, men annars är det ju mer intressant att höra något nytt under den tid som annars är "förlorad".

Att jag följer poddar är ju då mest för att ha en genväg till att få lite favoriter listade snabbt, är inte intresserad av att börja söka efter något, jag vill bara välja något i listan som känns intressant i ögonblicket.
Dvs, jag lyssnar ju inte mer för att jag följer lite poddar, men jag lägger normalt i det närmaste ingen tid på att välja vad jag ska lyssna på.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Om jag är intresserad av en podcast så följer jag den för att jag vill lyssna när det kommer nya avsnitt, det är en funktion som gör att man slipper söka upp podcasten varje vecka när det kommer nya avsnitt, inget mer än så. YouTube kan jag inte uttala mig om men jag antar att det är samma där.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem

Podcasts är perfekt för resa, promenader, lugnt på jobbet mm.

Är det en podcast du lyssnar på så är det dumt att inte följa den.
Kunna hålla koll på alla lyssnade avsnitt är guld värt. Jag använder Google Podcasts.
Lägga tiden på att söka upp samma podcast varje vecka låter som ett enormt slöseri med tid. Öppna upp Google Podcasts så ser jag direkt alla nya avsnitt av de tre jag följer.

Stolt medeltung bandmatad kulspruta Patreon av Krigshistoriepodden.

Visa signatur

| Ryzen 7 5800X | X570S AORUS PRO AX | 32GB FURY DDR4 | XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319 | Fractal Design Define R6 | 2.5 TB M.2 SSDs |

Permalänk
Medlem

"Den sista måltiden" är allt som behövs i poddväg