Permalänk
Medlem

GTX295 och Athlon64 X2 6400+

Hej Sweclockare!

Jag satt för ett tag sedan och försökte spela Fallout 3 på min moderna Ryzen burk via Steam men spelet kraschade till skrivbordet efter 15-20 min och gick rent allmänt som skit så jag gick ofta tillbaks till Fallout 4 eller Skyrim.

Faktum är att det är väl bara nåt år sedan dom patchade ut "Games for Windows live" från Fallout 3.

Vet ni inte vad det är så var det i princip Mircosoft spel plattform för Windows.
Integrerat i flera spel från eran så som Fallout 3 men även Grand Theft Auto IV hade skiten vill jag minnas.

I princip krävs en DLL fil för att spelen ofta ska starta från gamla "Games for Windows live" och ofta kunde man bara kopiera in den eller så fixade installern av spelet in den.

Oavsett så tänkte jag att ja en Windows Vista burk för spel det kanske vore ett projekt.

Jag hade börjat samla delar till en Vista era burk, mest bara för det var kul och dom kostade skit och inget för 3-4 år sedan.

Från mitt testande så fungerar äldre spel från Vista eran förvånansvärt bra på periodiskt korrekt OS och HW.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

De här var ju en helt galet bra maskin på den tiden.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

GTX 295 var det första grafikkortet jag recenserade för SweC, jäkligt ballt kort för sin tid!

Kul bygge!

Permalänk
Musikälskare

Helt underbart, man borde bygga något eget

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Sjukt kul! Jag hade två stycken 275:or och kände mig tuffast i världen på den tiden när man kunde spela Dragon Age på mellan grafik xD

Permalänk

Det sjuka här är att de här prylarna inte är gamla nog att kännas gamla. Det är nog jag som är gammal.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

GOG-utgåvan borde fungera bra är min första tanke. Snyggt byggt!

Min andra var att jag började undra vad det var för GTX 260 SLI-system jag körde en gång i tiden. Dubbla EVGA GTX 260 SSC, i7 920 D0, 3x2GB DDR3 av något slag. Lite osäker om jag hade en Intel X25-M G2 80GB vid tidpunkten. Drygt 14 år sedan, 2009-07-30. Fan vad gammal jag börjar känna mig!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

Det sjuka här är att de här prylarna inte är gamla nog att kännas gamla. Det är nog jag som är gammal.

Jo det är ju så, hade GTX260 i sli med opteron fram till 2010 tror jag när mobot la av sedan följde dom med in i i7 920 ett tag fram tills GTX570 kom ut.

Men fördelen med dessa delerna är att dom var ofta gratis för några år sedan men priserna nu har gått upp.

jag ser det mest som en bra dator att spela äldre spel på som är lite petiga med OS och HW sedan mest kul att bygga.
Chassit och PCI-E risern och det var nog dyrast då resten var mer eller mindre gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

GTX 295 var det första grafikkortet jag recenserade för SweC, jäkligt ballt kort för sin tid!

Kul bygge!

Hehe, recenserade du inte GTX590 när det brann upp?

Permalänk
Medlem

OP du har byggt 'min' gamla dator nästan, väsentliga skillnaden är inga dominators utan enklare minnen från corsair, amd6000+, 8800gtx som blev ett gtx260 heter det väll.. COOLT BYGGE! Ska nog sätta ihop mitt gamla igen bara för att

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Har själv en retro maskin för Xp. Men mitt nuvarande moderkort är ett matx så det är ont om plats för expansionskort. Mitt Geforce 5900 tycker inte om att bli kvävt av Sblive kortet för Eax ljud i Doom 3 så den rebootar. Men ska jaga rätt på ett full atx. Snygg bygge btw ger mer sug att börja bygga nåt nytt retro projekt (utan frugans vetskap...)

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk

Har oxå en äldre rigg som jag köpte ny på lansering

Q9450
Asus P5Q Deluxe
2x8gb OCZ 800mhz (921 OC)

Dock så sålde jag inväg mina GTX 580 SLI och kör istället på ett GTX 1060 och Windows 10.

Har inte använts på flera år och tyvärr är det extremt lagg på musen både i OS och i spel. Felsökning pågår.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

https://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/202801?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IjIwMjgwMSIsImZpbHRlcnMiOlsidD1zbGlkZSJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiIwOWQ0YjM0ODg0OTRhMjk4NmQ2YzUyYmY0OThhM2Q0YyJ9
Jag och några kompisar spelar gammal spel ett par gånger i månaden så vill ni vara med så kan ni besöka denna tråden för mer information.
#18898049

Hej Sweclockare!

Jag satt för ett tag sedan och försökte spela Fallout 3 på min moderna Ryzen burk via Steam men spelet kraschade till skrivbordet efter 15-20 min och gick rent allmänt som skit så jag gick ofta tillbaks till Fallout 4 eller Skyrim.

Faktum är att det är väl bara nåt år sedan dom patchade ut "Games for Windows live" från Fallout 3.

Vet ni inte vad det är så var det i princip Mircosoft spel plattform för Windows.
Integrerat i flera spel från eran så som Fallout 3 men även Grand Theft Auto IV hade skiten vill jag minnas.

I princip krävs en DLL fil för att spelen ofta ska starta från gamla "Games for Windows live" och ofta kunde man bara kopiera in den eller så fixade installern av spelet in den.

Oavsett så tänkte jag att ja en Windows Vista burk för spel det kanske vore ett projekt.

Jag hade börjat samla delar till en Vista era burk, mest bara för det var kul och dom kostade skit och inget för 3-4 år sedan.

Från mitt testande så fungerar äldre spel från Vista eran förvånansvärt bra på periodiskt korrekt OS och HW.

Besök galleriet här

Ett litet tips om du vill spela Fallout 3: Installera Fallout 3 och Fallout new vegas från steam och alla DLC du vill men inga moddar ännu, sen tar du hem "tale of two wastelands" en jättemod som gör att du kan spela både NV och FO3 i samma engine sömlöst i samma playthrough och resa mellan de två areorna. Det bäst a är dock att du får FO3 i new vegas motor med allt vad det innebär, inte bara bättre grafik, stabilitet och funktioner, du får även tillgång till ett enormt mod-bibliotek iom att du kan använda alla NV mods i 3an så möjligheterna är ändlösa, sist jag gjorde denna procedur så blev mitt tale of two wastelands install ca 80gb efter att ha installerat över 800 moddar.

För at få moddarna att leka snällt med varandra så är det dock viktigt att man använder LOOT (load order optimization tool).

Fantastiskt roligt spel.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Har själv en retro maskin för Xp. Men mitt nuvarande moderkort är ett matx så det är ont om plats för expansionskort. Mitt Geforce 5900 tycker inte om att bli kvävt av Sblive kortet för Eax ljud i Doom 3 så den rebootar. Men ska jaga rätt på ett full atx. Snygg bygge btw ger mer sug att börja bygga nåt nytt retro projekt (utan frugans vetskap...)

Z97-A från asus är fantastiskt trevliga att köra XP-64 på och alla drivisar finns tillgängliga online. parar man det med ett 980ti, en SSD och mins 4gb ram så har man en ypperlig XP dator.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Åh, detta fick mig att minnas min x2 6000+. En av de processorer jag använt under längst period. Sålde den till en här på Sweclockers.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Ah Vista, jag var en av de som gick emot strömmen och gillade Vista

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Ah Vista, jag var en av de som gick emot strömmen och gillade Vista

Vista var riktigt bra på slutet. När det kom var det ju totalt kaos med drivrutiner och dåliga prestanda på lite äldre hårdvara. Jag minns att jag byggde en ny dator precis när Vista lanserats i början av 2007, och såg fram emot att köra den nya, fina Windows-versionen. Man jag konstaterade snabbt att Vista inte fungerade speciellt bra på grund av dåliga drivrutiner, och bytte till Windows XP. Jag liksom resten av världen ignorerade Vista som något att faktiskt använda, och refererade endast till produkten som en stor flopp.

Snabbspola till 2009. Jag köpte en ny jättefin Thinkpad. Det gick att välja mellan XP och Vista vid första uppstarten. Jag tänkte att Vista borde fungera vid det här laget, och gav det en chans. Det fungerade lysande! När den publika betan till Windows 7 lanserades var alla lyriska över hur mycket bättre Windows 7 var än floppen Vista. Personligen tyckte jag att Vista och Win 7 fungerande ungefär lika bra, eller att Vista var bättre, eftersom det var mer moget.

Min teori är att många som sågar Vista inte har någon egen upplevelse eller ens en aning om hur det faktiskt fungerade när produkten mognat och drivrutinerna kommit i kapp.

Permalänk
Medlem

Saknar tiden när moderkorten hade lite mer personlighet, färgglad PCB och kontakter, etc. 🙂

Permalänk
Medlem

Nice, Vilken gammal best i ny förpackning!

Själv körde man med 2st GTX295 Quad Sli i några månader, var ingen rolig upplevelse, men när Quad Sli fungerade jösses vilken prestanda.

Nu kör man med ett Asus Mars som är ett GTX295 på steroider

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Har oxå en äldre rigg som jag köpte ny på lansering

Q9450
Asus P5Q Deluxe
2x8gb OCZ 800mhz (921 OC)

Dock så sålde jag inväg mina GTX 580 SLI och kör istället på ett GTX 1060 och Windows 10.

Har inte använts på flera år och tyvärr är det extremt lagg på musen både i OS och i spel. Felsökning pågår.

Jag har en liknande just nu som xp maskin
Cpu: Intel Core 2 Extreme QX9650 @ 3.4 ghz
gpu: nvidia 9800gtx+
Ram: ddr2 ocz reaper 2x2gb 1066mhz
Ljud: sound blaster xfi
256gb ssd

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Vista var riktigt bra på slutet. När det kom var det ju totalt kaos med drivrutiner och dåliga prestanda på lite äldre hårdvara. Jag minns att jag byggde en ny dator precis när Vista lanserats i början av 2007, och såg fram emot att köra den nya, fina Windows-versionen. Man jag konstaterade snabbt att Vista inte fungerade speciellt bra på grund av dåliga drivrutiner, och bytte till Windows XP. Jag liksom resten av världen ignorerade Vista som något att faktiskt använda, och refererade endast till produkten som en stor flopp.

Snabbspola till 2009. Jag köpte en ny jättefin Thinkpad. Det gick att välja mellan XP och Vista vid första uppstarten. Jag tänkte att Vista borde fungera vid det här laget, och gav det en chans. Det fungerade lysande! När den publika betan till Windows 7 lanserades var alla lyriska över hur mycket bättre Windows 7 var än floppen Vista. Personligen tyckte jag att Vista och Win 7 fungerande ungefär lika bra, eller att Vista var bättre, eftersom det var mer moget.

Min teori är att många som sågar Vista inte har någon egen upplevelse eller ens en aning om hur det faktiskt fungerade när produkten mognat och drivrutinerna kommit i kapp.

Första versionen av Windows 7 är Vista utan Aero i princip.

Även Microsoft testade sista Vista skinat som Windows 7 och folk var övertygade om att det var "bättre" fast det var ren placibo.
Så Aero togs bort pga att flk assosierad det med nåt sämre fast så ej var fallet.
Aero vitt jag vet, grunden kom tillbaks i windows 10 om än mer diskret.

Folk var extremt biased mot Vista.

Själv hade min E8400 med GTX260 en super stabil install av Vista att jag aldrig orkade installera om den fören burken såldes.

Själv hade jag aldrig problem med Vista på spelburken eller päronens burk, dock körde jag linux på mainriggen, hade 2st burkar men just det att Vista hade högre säkerhet än XP var så nice.

Satte man upp det rätt så slapp man meka trasiga XP installs hela tiden.

Päronen än i dag kan hantera ett standard och ett admin konto fine och därmed har jag sluppit att skit installerats av misstag.
Dom vet att om den frågar efter admin och dom inte bett om det så installerar dom inte skiten.

Vista låg till grunden för Win 7 och 10.

Så som Linux user anser jag nog att Vista var den bästa förändrigen MS gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Vista var riktigt bra på slutet. När det kom var det ju totalt kaos med drivrutiner och dåliga prestanda på lite äldre hårdvara. Jag minns att jag byggde en ny dator precis när Vista lanserats i början av 2007, och såg fram emot att köra den nya, fina Windows-versionen. Man jag konstaterade snabbt att Vista inte fungerade speciellt bra på grund av dåliga drivrutiner, och bytte till Windows XP. Jag liksom resten av världen ignorerade Vista som något att faktiskt använda, och refererade endast till produkten som en stor flopp.

Snabbspola till 2009. Jag köpte en ny jättefin Thinkpad. Det gick att välja mellan XP och Vista vid första uppstarten. Jag tänkte att Vista borde fungera vid det här laget, och gav det en chans. Det fungerade lysande! När den publika betan till Windows 7 lanserades var alla lyriska över hur mycket bättre Windows 7 var än floppen Vista. Personligen tyckte jag att Vista och Win 7 fungerande ungefär lika bra, eller att Vista var bättre, eftersom det var mer moget.

Min teori är att många som sågar Vista inte har någon egen upplevelse eller ens en aning om hur det faktiskt fungerade när produkten mognat och drivrutinerna kommit i kapp.

Körde vista på mid-range laptopen med senaste SP och allt fram till att windows 7 beta släpptes. Det var fortfarande natt och dag skillnad. Skulle bli väldigt förvånad om Vista verkligen fått alla under-huven optimeringar som 7 hade. Tror bara att det fanns en prestandanivå uppe hos high-end där man inte märkte skillnaden lika tydligt längre.

Skrivet av pa1983:

Första versionen av Windows 7 är Vista utan Aero i princip.

Även Microsoft testade sista Vista skinat som Windows 7 och folk var övertygade om att det var "bättre" fast det var ren placibo.
Så Aero togs bort pga att flk assosierad det med nåt sämre fast så ej var fallet.
Aero vitt jag vet, grunden kom tillbaks i windows 10 om än mer diskret.

Folk var extremt biased mot Vista.

Nej. Aero bestod i sin fulla implementation. Hela idén med att GPU skulle dra runt GUI fanns kvar. Allt såg ut och fungerade lika som i Vista.

Väldigt fint bygge och rolig läsning i övrigt btw! Men faktakoll på denna!

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

All respect för bygget, särskilt GPU är snyggt gjort, men som någon påpekade ovan, detta lär inte behövas om man köper https://www.gog.com/en/game/fallout_3_game_of_the_year_editio... från GOG.

Det är en av deras affärsideer, kör gamla spel på ny hårdvara och nytt os.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Körde vista på mid-range laptopen med senaste SP och allt fram till att windows 7 beta släpptes. Det var fortfarande natt och dag skillnad. Skulle bli väldigt förvånad om Vista verkligen fått alla under-huven optimeringar som 7 hade. Tror bara att det fanns en prestandanivå uppe hos high-end där man inte märkte skillnaden lika tydligt längre.

Nej. Aero bestod i sin fulla implementation. Hela idén med att GPU skulle dra runt GUI fanns kvar. Allt såg ut och fungerade lika som i Vista.

Väldigt fint bygge och rolig läsning i övrigt btw! Men faktakoll på denna!

MS gjorde en egen video med egna tester just för att se hur biased folk var där skillanden annat än utseende bara skiljde.

Folk ansåg ändå Win 7 bättre trots att MS inte fan tekniska skillnader.

Men men jag har installerat massa windows 7 med, win 7 första release mot vista, inte värt en reinstall om du inte behöver DX11.

En ny install, så klart Win 7 man vill alltid ha senaste för senaste HW Stöd, senaste schema hanterare för CPU etc.

Men windows 7 enligt mig är ett OS totalt överhypat, att folk fortfarande insisterade på det för 4-5 år sedan tom förstog jag inte, finns folk än i dag som insisterar på det.

Finns inget drygare än en windows 7 install som inte är slipstreamad med alla updates, windows 10 går ljusår fortare då och har relativt moderna stöd för HW.

Nej enligt mig är Windows 7 rykte alldeles för överhypat, sedan dödade MS rätt snabbt av Vista också rent artificiellt.

Och jag sa jag att earo helt försvan eller att GPU inte används?
GPU'n används så klart i win 7 och fram tills i dag, vi körde med GPU aceleration i linux stenårt före det nådde liknande nivå i WIndows.

Men Aro och annat rent visuelt strök på foten och tonades ner för folk ansåg att det sög musten ur deras dator.

Men Vista var aldrig byggt för antik hårdvara, försök köra WIndows 7 på samma antika hårdvara och du får samma problem.

Så så var det med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Z97-A från asus är fantastiskt trevliga att köra XP-64 på och alla drivisar finns tillgängliga online. parar man det med ett 980ti, en SSD och mins 4gb ram så har man en ypperlig XP dator.

Ja fast problemet man får är vissa spel som till exempel Need for Speed Underground tycker inte om multi core eller x64. Moderkortet jag kör med är ett socket 775. Men det har inte tillräckligt med pci platser för att få mer mellanrum mellan grafik och ljudkort. Men många full stora atx 775 kort är ju ocker priser på.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Ja fast problemet man får är vissa spel som till exempel Need for Speed Underground tycker inte om multi core eller x64. Moderkortet jag kör med är ett socket 775. Men det har inte tillräckligt med pci platser för att få mer mellanrum mellan grafik och ljudkort. Men många full stora atx 775 kort är ju ocker priser på.

Det funkar finfint med NSU, man måste bara välja att endast köra på en core. Detta kan man göra genom aktivitetshanteraren eller via en batchfil om man så önskar.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Det funkar finfint med NSU, man måste bara välja att endast köra på en core. Detta kan man göra genom aktivitetshanteraren eller via en batchfil om man så önskar.

Jupp. Det var så jag brukade göra. Men har en Pentium 4 775 i nu så det behövs inte 😉

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213