Nya hörlurar (in-ear) för ca. 3000 kr?

Permalänk
Medlem

Nya hörlurar (in-ear) för ca. 3000 kr?

Har börjat nytt jobb nyligen och tänkte köpa ett par in-earlurar, förut har jag haft mycket möten och pratat med kunder på telefon så aldrig riktigt lyssnat på musik på jobbet tidigare. Märkt att det blir så jäkla varmt efter ett tag med mina Sony XM4 så jag testade fruns airpod pro (2nd gen) och tyckte ljudkvalitén var minst sagt tvivelaktig. Fattar att det kanske är svårt att mäta sig med over-ear men bättre måste det finnas.

Behöver absolut inte vara trådlösa, kommer lyssna med min iPhone och mestadels via youtube music. Budget 3k ish, men kan sträcka lite på det om det känns värt. Utbytbar kabel föredras om man skulle fastna i ett dörrhandtag eller så.

Permalänk
Medlem

Är du inte nöjd med APP2 så kan det vara att dom låter konstigt pga eq läggs på beroende på öronform (Tycker själva dom låter bra, transparency mode är också underbart). Annars så skulle jag slå till på ett par chi-fi iems. Svåra att slå i prisklassen om du klarar av att gå runt med kabel.

Finns en del i denna prisklassen som Blessing 2 Dusk, Mangird Tea 2, 7hz Timeless, Shuoer S12 pro, Kiwi Ears Orchestra Lite, Thieaudio Hype 2 etc. Listan är lång, googla runt och välj ett par som du tycker liknar mest din smak i tuning och passform.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Alltså du har ju XM5orna som har precis släpps, jag är ganska nöjd med mina och då gick jag ifrån ett par XM4or.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Alltså du har ju XM5orna som har precis släpps, jag är ganska nöjd med mina och då gick jag ifrån ett par XM4or.

Har du testat over ear xm4 och kan jämföra ljudkvalitén? Vet inte alls hur väl in ear-varianten står sig där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Är du inte nöjd med APP2 så kan det vara att dom låter konstigt pga eq läggs på beroende på öronform (Tycker själva dom låter bra, transparency mode är också underbart). Annars så skulle jag slå till på ett par chi-fi iems. Svåra att slå i prisklassen om du klarar av att gå runt med kabel.

Finns en del i denna prisklassen som Blessing 2 Dusk, Mangird Tea 2, 7hz Timeless, Shuoer S12 pro, Kiwi Ears Orchestra Lite, Thieaudio Hype 2 etc. Listan är lång, googla runt och välj ett par som du tycker liknar mest din smak i tuning och passform.

Tack, ska kika på de där varianterna. Shure SE425 verkar bra men vettefan om jag är ett fan av att ha de ”upp-och-ner” med bygel bakom örat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Tack, ska kika på de där varianterna. Shure SE425 verkar bra men vettefan om jag är ett fan av att ha de ”upp-och-ner” med bygel bakom örat.

Alla dessa iems kör kabeln bakom örat, vane grej är det och har både för och nackdelar. Segare att sätta på men man gör det snabbare och snabbare med tiden och kan kännas konstigt i början. Fördelen är att dom sitter fast i örat bättre.

Har själv testat Shure SE425 och den är verkligen inget att hänga i granen, för 12 år sen så kanske den funkade bra men med alla improvements som hänt senaste 3 åren för in ears så skulle jag letat på annat håll.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Har du testat over ear xm4 och kan jämföra ljudkvalitén? Vet inte alls hur väl in ear-varianten står sig där.

Mitt tips
Vilka in ears du väljer så är passform extremt viktigt. Tipset är gör formgjuten tip
De kostar en del. Då är det anpassat till just dig. Många utav de passar till inears som är riktade till musikers. Om du ser på en som tillverkar så säljer de ofta också anpassade inears som är till mot hög musik. Dämpa buller.

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Sony XM4 och AirPods Pro 2 och tycker Pro 2 har bättre ljud trots att de är in-ears. Hade du rätt storlek på plupparna så du fick bra "seal"?
Har massor med andra lurar med och tycker APP2 låter fantastiskt bra när man har rätt pluppar.

Många säger att APP2 låter dåligt och har inställningen att det såklart är dåligt och för högt pris pga att det är Apple men de är faktiskt riktigt bra för priset imo. Hade AirPods Pro 1 innan och Gen 2 låter rätt mycket bättre tycker jag.

Ett axplock av lurar jag jämför med och innehar för tillfället: Audeze Mobius, Audeze Maxwell, AirPods Max, B&W P7 Wireless, B&O H9 3rd Gen, Sennheiser Momentum 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Tack, ska kika på de där varianterna. Shure SE425 verkar bra men vettefan om jag är ett fan av att ha de ”upp-och-ner” med bygel bakom örat.

Hade köpt BLON BL03, har ett par själv och använt länge.

In ears är billiga att tillverka och det är inga dyra delar som krävs, frågan är vad du föredrar för ljudbild? V-format, mer diskant osv.

Dem bästa jag hade var ett par custom kines lurar med 10mm membran för 200kr, men dem dog dessvärre efter lång användning.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Jag har ett par Sony XM4 och AirPods Pro 2 och tycker Pro 2 har bättre ljud trots att de är in-ears. Hade du rätt storlek på plupparna så du fick bra "seal"?
Har massor med andra lurar med och tycker APP2 låter fantastiskt bra när man har rätt pluppar.

Många säger att APP2 låter dåligt och har inställningen att det såklart är dåligt och för högt pris pga att det är Apple men de är faktiskt riktigt bra för priset imo. Hade AirPods Pro 1 innan och Gen 2 låter rätt mycket bättre tycker jag.

Ett axplock av lurar jag jämför med och innehar för tillfället: Audeze Mobius, Audeze Maxwell, AirPods Max, B&W P7 Wireless, B&O H9 3rd Gen, Sennheiser Momentum 4.

Får testa igen innan jag beställer kanske, har absolut inga problem med Apples prylar eller priser. Brukar tvärtom gladeligen köpa deras prylar men nu tror jag det får bli något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Har börjat nytt jobb nyligen och tänkte köpa ett par in-earlurar, förut har jag haft mycket möten och pratat med kunder på telefon så aldrig riktigt lyssnat på musik på jobbet tidigare. Märkt att det blir så jäkla varmt efter ett tag med mina Sony XM4 så jag testade fruns airpod pro (2nd gen) och tyckte ljudkvalitén var minst sagt tvivelaktig. Fattar att det kanske är svårt att mäta sig med over-ear men bättre måste det finnas.

Behöver absolut inte vara trådlösa, kommer lyssna med min iPhone och mestadels via youtube music. Budget 3k ish, men kan sträcka lite på det om det känns värt. Utbytbar kabel föredras om man skulle fastna i ett dörrhandtag eller så.

Dom enda in-ear-hörlurarna jag kommer köpa i framtiden är bose quietcomfort earbuds. Allt annat ploppar ut ur öronen så fort jag svettas. Skaver gör andra hörlurar också när jag trycker in dom i hörselgången. Vet inte hur kräsen du är men jag är iallafall nöjd med ljudet.

För mig har det inte blivit någon ansamling av vax i meshen då dom inte pressas in i hörselgången.

Finns på amazon för 2500. Har för mig att jag frågade kundtjänst om det var okej att jag testade mina (originalet, inte 2an) och kunde lämna tillbaka om jag inte var nöjd och dom sa att det var okej. Du kan ju fråga innan eventuellt köp för att vara safe. Känns som en riktigt bra deal då. Hade jag inte haft ettan hade jag köpt tvåan från amazon.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk

Tips från coachen
Beyerdynamic free byrd
Yamaha TW-E7B ANC
RHA TrueControl ANC
Audio Technica ATH-TWX9

De använder Qualcomm senaste teknik för rent ljud vid konversationer.
Trådlösa är flera gånger bättre att föredra om de skall användas ute på språng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Tack, ska kika på de där varianterna. Shure SE425 verkar bra men vettefan om jag är ett fan av att ha de ”upp-och-ner” med bygel bakom örat.

Skrivet av Paontuus:

Alla dessa iems kör kabeln bakom örat, vane grej är det och har både för och nackdelar. Segare att sätta på men man gör det snabbare och snabbare med tiden och kan kännas konstigt i början. Fördelen är att dom sitter fast i örat bättre.

Har själv testat Shure SE425 och den är verkligen inget att hänga i granen, för 12 år sen så kanske den funkade bra men med alla improvements som hänt senaste 3 åren för in ears så skulle jag letat på annat håll.

Har ett par SE215 (samma passform som 425) och de är utan tvekan de mest bekväma in-ears jag någonsin använt. Med god marginal. Fast jag använder dem som monitorer och inte för vardagslyssning. Det går att hävda att de är mer tänkta att användas så. Åren har också gjort att de känns förlegade i ljudbilden.

Så nä, för dig rekommenderar jag inte Shures utbud. Men jävlar va gött de sitter i öronen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Får testa igen innan jag beställer kanske, har absolut inga problem med Apples prylar eller priser. Brukar tvärtom gladeligen köpa deras prylar men nu tror jag det får bli något annat.

Jag hade även kollat om det är stereo eller om den spelar upp stereo som ”spatialize stereo”/rumsanpassa stereo. Tycker helt klart musik låter bäst som stereo men det är ju personlig preferens såklart. Drar man ner kontrollcenter och håller in på volymen kan man se/ändra där.