Robotgräsklippare tips och erfarenheter

Permalänk
Medlem

Robotgräsklippare tips och erfarenheter

Hej,

Våran robotklippare som vi har hemma är inne på sista versen. Har bytt delar på den det senaste åren, fått byta slinga ungefär en gång om året samt nu håller den på och fastnar ÖVERALLT! Det är dags för ngt nytt!

Vi har lite drygt 1500m2 gräsyta. Inget som är jättekrångligt med lutningar men är 2 olika delar, en framsida och en baksida med en smal passage emellan.

Jag har kikat runt lite på de nya? slingfria modellerna. Är det någon här som har erfarenhet utav dem? Jag har framförallt tittat på Mammotion LUBA, någon som har den?

Tar tacksamt emot tips kring andra klippare! Tittade lite på Husqvarnas modell med, men tyckte att det blev lite väl dyrt.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Har aldrig hört talas om någon som måste byta slinga förrut.
Vissa lagningar såklart när spaden slinter på fel ställe, men hela slingan? aldrig ^^

Och visst du kan ju köpa en klippare som tar sig fram bättre.
Men bäst i längden är nog att ta med en spade varje gång klipparen kört fast och fixa knölen/hålet direkt.
Lite pyssel såklart, men det lönar sig i längden.

För chansen är ju att även en dyrare modell får problem ibland.

Permalänk
Medlem

Byta slinga? La min för 3-4 år sedan och misstänker den kommer hålla i MÅNGA år till. Man får läsa det finstilta på nya modeller. Kikade själv på en slingfri men bestämde mig att avstå när den kostade skjortan bokstavligt talat(65k har jag för mig). Det som verkligen gav av smak var att man var tvungen att köpa så kallade klipp timmar. utan dom så kan du inte klippa din gräsmatta. När dom bestämmer sig för att lägga ned servrarna eller kanske sluta sälja klipp timmar av någon anledning får du en väldigt dyr tegelsten.

Min nuvarande är en äldre variant av rob s600, den har inget internet bara blåtand och har inga begränsningar på klipp tid eller en server som den är beroende av.

Ser ingen anledning att ha internet på klipparen ändå, den sköter sig så bra själv efter en kort inkörnings period. kollar till den någon gång varannan månad eller så bara.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Byta slinga? La min för 3-4 år sedan och misstänker den kommer hålla i MÅNGA år till. Man får läsa det finstilta på nya modeller. Kikade själv på en slingfri men bestämde mig att avstå när den kostade skjortan bokstavligt talat(65k har jag för mig). Det som verkligen gav av smak var att man var tvungen att köpa så kallade klipp timmar. utan dom så kan du inte klippa din gräsmatta. När dom bestämmer sig för att lägga ned servrarna eller kanske sluta sälja klipp timmar av någon anledning får du en väldigt dyr tegelsten.

Min nuvarande är en äldre variant av rob s600, den har inget internet bara blåtand och har inga begränsningar på klipp tid eller en server som den är beroende av.

Ser ingen anledning att ha internet på klipparen ändå, den sköter sig så bra själv efter en kort inkörnings period. kollar till den någon gång varannan månad eller så bara.

Wow begränsningar på klipptid. Det var något nytt för mig.
Ska allt som kan köpas nu komma med en månadskostand tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Wow begränsningar på klipptid. Det var något nytt för mig.
Ska allt som kan köpas nu komma med en månadskostand tro?

Ja blir ju så överallt nu. Du skall inte äga något och allt blir en "tjänst" med en månadskostnad.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja blir ju så överallt nu. Du skall inte äga något och allt blir en "tjänst" med en månadskostnad.

Varför inte. Privatleasing av robotgräsklippare, årlig körsträcka 100 km därefter tillkommer en avgift. Standardfärg är vit, välj en annan färg mot ett tillägg. Låsa upp ett påfyllbart påkörningsskydd för upp till fem igelkottar eller barnfötter för en extra avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Varför inte. Privatleasing av robotgräsklippare, årlig körsträcka 100 km därefter tillkommer en avgift. Standardfärg är vit, välj en annan färg mot ett tillägg. Låsa upp ett påfyllbart påkörningsskydd för upp till fem igelkottar eller barnfötter för en extra avgift.

Ja och när den kör utanför kabeln ska man ringa assistans som kommer ut och löser problemet
mot en självrisk a 1500 riksdaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

Tar tacksamt emot tips kring andra klippare! Tittade lite på Husqvarnas modell med, men tyckte att det blev lite väl dyrt.

Har 1400kvm tomt med ~1000 gräsyta. Köpte en Husqvarna Automower 420 2018 som har tuggat på sen dess. Har enbart fixat avgrävd kabel ett par gånger, bytt trafon en gång (vanligt fel tydligen) samt bytt knivar 2-4 ggr per säsong. I övrigt har den bara gått och gått, eftersom den har överkapacitet behöver den bara köra 4 dagar i veckan på nätterna.

Har inte wifi eller liknande på min, bara blåtand. Men har aldrig känt att det behövs då det aldrig är några problem.

Visst är de dyra men de är väldigt driftsäkra och problemfria.

Permalänk
Medlem

Har Gardenas enklaste, funkar jättebra. Är rebrandad Husqvarna. Alla jag vet som inte valt Husqvarna eller Gardena är missnöjda med sina... Låter som att du är det också. Har skarvat slingan någon gång, har berott på att jag inte grävde ner slingan först, eller att jag tryckt av den själv med kantspaden när jag skulle snygga till gräskanten...

Permalänk
Medlem

En fråga!
Ska knivarna kunna rotera? Mina gör det nämnligen, så började bygga upp med brickor för att de ska fästas. Men det kanske ska vara så att de ska kunna rotera?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

En fråga!
Ska knivarna kunna rotera? Mina gör det nämnligen, så började bygga upp med brickor för att de ska fästas. Men det kanske ska vara så att de ska kunna rotera?
https://i.imgur.com/QQUQy2D.jpg

Knivarna brukar sitta fast i en roterande platta och hänga fritt. När plattan sedan roterarar kommer knivarna ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amerald:

Knivarna brukar sitta fast i en roterande platta och hänga fritt. När plattan sedan roterarar kommer knivarna ut.

Tack för snabbt svar. Då ska jag inte fästa knivarna med brickor. 👍

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

Vi har lite drygt 1500m2 gräsyta. Inget som är jättekrångligt med lutningar men är 2 olika delar, en framsida och en baksida med en smal passage emellan.

Jag installerade en Worx Landroid L1000 åt mina föräldrar i somras. Det finns även en 1500-modell. Föräldrarna är för snåla för att köpa Husqvarna. Inga av tillbehören: Lidar(?), GPS, 3G-modem. Gissningsvis 2022 års modell.

Den funkar dugligt. Hittills är den körd helt utan firmware-uppgradering eller internetkontakt. Ska man programmera zoner (den börjar klippa efter att ha kört X meter utmed slingan) så behövs appen och Wi-Fi.

Geometrin på trädgården är halvkrånglig, med en ca 1,5x5m passage mellan staket och ett av husen, begränsningslina på båda sidorna. Det är enda in/utgången till "zon 2". Den delen funkar över förväntan, utan faktisk zonindelning. Öar som man drar slinga runt har en minimistorlek, kolla manualen. Tre träd och en mattställning som klipparen får bumpa mot. En större ö för trädgårdslandet -- funkar bra.

Bakhjulen är väldigt grova, vilket låter bra, men i praktiken har klipparen en tendens att gräva upp hål i gräsmattan innan den ger upp och försöker med något annat. När den väl söker en ny strategi hittar den dock nästan alltid något som funkar, vilket är imponerande. Den har så vitt jag vet stannat två gånger, en gång i ett nät för att hålla fåglar borta och en gång grävde den fast sig. Med lite pyssel, främst runt begränsningslinan så har jag gott hopp om att den ska funka felfritt. Tomten är helt platt, så jag har ingen uppfattning om hur klipparen beter sig i lutningar, folk på nätet påstår att den har logik för att gå snett uppför backar.

Tomten är 1000 kvm, men där ingår hus, trädgårdsland och oklippta ytor, klippytan är gissningsvis 700 kvm. En laddning verkar räcka ca 2h 45 min och vi kör två sådana omgångar per dag (ca 1 timmes laddningstid), det räcker gott och väl för att hålla efter gräset. Jag skulle nästan tippa på att klipparen skulle hålla efter en dubbelt så stor gräsmatta på samma dagliga klipptid, om man har lite tålamod de första dagarna på våren.

Kantklippning (följer linan ett varv innan ordinarie klippning startar) körs de veckodagar man ställer in det för. Marginalen som behövs över linan verkar vara rätt exakt de 10 cm manualen säger. Jag har inte tittat så noga, men klippningen verkar vara rätt exakt fram till linan. Man får alltså räkna med ca 10 cm kantklipp om man inte har plattor eller liknande som klipparen kan köra på.

Husqvarna har/hade väl patent på guidelinan, så parkeringen är med högersidan mot laddstationen. Klipparen följer linan motsols när den ska hem. Det gör att konstruktion av "hus" blir lite speciellt, om man vill ha ett sådant. När klipparen ska ut backar den några centimeter och svänger sedan vänster ut på gräset. Man kan alltså inte ha väggar eller stolpar på tre sidor av huset.

Hur klipparen håller i längden har jag ingen aning om. USA-design och kommunistkina-tillverkad om jag har fattat rätt.

Edit: Hoppsan: Nästan en månad gammal tråd. Nåja