Permalänk
Medlem

Dockningsstation

Hej!

Försöker hitta en universal dockningsstation för Macbook Pro (m1 pro, m2, Intel) som kan köra dual screen. Tydligen så verkar det vara en djungel att hitta detta för en Macbook.

Vi kör vanligtvis med Lenovo ThinkPad som dockningsstation och dessa fungerar utmärkt för en skärm.

Har ni något bra tips?

Permalänk
Medlem

Det som försvårar månne är att du nämner att det ska gå och docka vilken macbook som helst i princip?

M2 menar du en "base M2" så saknar ju den liksom M1 display-controller för att ha två externa skärmar. Detta går att "gå runt" mha Displaylink där en drivrutin på datorn screencapar en virtuell skärm och skickar som datastream till dedikerad adapter eller dockningstation med inbyggd displaylink. Det låter förj*vligt men fungerar förvånansvärt klanderfritt. Svarar dig från en sådan skärm just nu.

Macbook Pro med M1 Pro, Intel och så vidare stödjer däremot dubbla skärmar utan tredjepartslösningar, men då ska dockningsstationen vara Thunderbolt. Det finns några undantag men referensdesignen som t.ex. Razer använder stödjer dubbla skärmar. Flesta tillverkare har en variant på denna. Igenkänningstecknen är normalt att man ser "input-porten" på framsidan, tre st Thunderbolt-portar på baksidan som du sen får adaptra till DisplayPort eller HDMI. Typiskt brukar ingen Thunderbolt-dockningstation ha inbyggd DisplayLink.

Rolls Royce dockningsstationen brukar anses vara CalDigit TS4 men jag känner personligen att den känns lite overhypead. Kostar svinmycket och användarna verkar konstant vänta på nya firmwareuppdateringar för att lösa diverse småproblem.

Oroa dig inte över att docka TB3-macbooks till TB4-docks. Bara de kör Big Sur eller senare så fungerar det.

--

En "one solution fits all" kanske är att fortsätta med den dockningsstation ni kör med nu, men koppla in andra skärmen via Displaylink adapter. Denna stödjer 1440p60 och denna stödjer 4K60.

Datorerna måste ha DisplayLink installerat och DRM-video (netflix t.ex) fungerar inte medan drivrutinen är aktiv. Ju mer rörligt på skärmen desto fler CPU-cykler går åt men skulle säga det enda innehållet där detta börjar märkas lite är om man försöker spela spel på skärmen som är ikopplad via detta.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

@Teddis har rätt i vad han skriver, men om vi skall förenkla lite så finns det tre sorters docknings-stationer:

1) En dum dongel som tar in en bildsignal över USB alternate mode och bryter ut den från USB. Dessa är billiga, men kommer aldrig att ha stöd för två skärmar.
2) En docka med DisplayLink. DisplayLink kör bara USB, komprimerar bildsignalen i datorn och skickar den till dockan. Dessa finns med två skärmar, men håll koll på max upplösning. Bör undvikas för snabba spel men funkar för allt annat. Har historiskt haft en del problem med drivrutiner på Macsidan.
3) Thunderbolt-docka. Stödjer allt men är dyyyyyra.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Det är på arbetet det gäller så spel och Netflix är out of question.

Jag kollade upp DisplayLink men om du säger att det är värdelöst så skippar jag att testa det. Men så en TB3/TB4 docka bör funka att köra dubbel skärm på med M1 Pro, M2, Intel? Tipset jag fick av våran leverantör var Hyper HDM1H men skulle som sagt föredra en "PC-docka" då vi inte har fasta platser alltid och folk flyttar runt. T ex en Lenovo (LENOVO ThinkPad Thunderbolt3 Essential Dock).

Jag har bra koll på Windows men Mac är min svaga sida

Permalänk
Medlem
Skrivet av fora:

Tack för svar! Det är på arbetet det gäller så spel och Netflix är out of question.

Jag kollade upp DisplayLink men om du säger att det är värdelöst så skippar jag att testa det. Men så en TB3/TB4 docka bör funka att köra dubbel skärm på med M1 Pro, M2, Intel? Tipset jag fick av våran leverantör var Hyper HDM1H men skulle som sagt föredra en "PC-docka" då vi inte har fasta platser alltid och folk flyttar runt. T ex en Lenovo (LENOVO ThinkPad Thunderbolt3 Essential Dock).

Jag har bra koll på Windows men Mac är min svaga sida

Nja, sorry om mitt inlägg blev lite rörigt. Lade till paragrafer här och där i efterhand. Men tycker alltså inte att DisplayLink är värdelöst alls. Snarare fungerar det imponerande bra enligt mitt tycke, bara att det är sekundärt till att köra "native" på de Macbookar som stödjer det.

Datorer som behöver en lösning med DisplayLink (eller Hyperdrive, som är samma typ av teknik men som inte kör Synaptics drivrutin utan en egen) är Macbookar som har M1 eller M2 i sig. Dvs "basvarianterna" av M1- och M2-chippet.

Datorer som inte behöver en lösning med DisplayLink är alla resterande Macar. De "behöver" däremot Thunderbolt för att kunna köra ut två display-strömmar genom samma kabel till dockningsstationen. Sedan finns det Thunderbolt-dockor som ändå specifikt inte klarar av att köra två displayer på valfri Mac, något pga implementationen man valt.

När du skriver " M1 Pro, M2, Intel" så tolkar jag det som tre olika datorer, varav den mittersta anger du som "M2" och gäller det verkligen M2 utan Pro eller Max som suffix så behöver du alltså kika på en lösning med DisplayLink (eller Hyper) för att överhuvudtaget få den andra skärmen att fungera.

Jag har fortarande inte en hel klar bild om vilka Macar som ska kopplas in dvs, men tror fortfarande på lösningen att fortsätta med era Lenovo-dockor och om andra skärmen inte vaknar, installera DisplayLink och anslut en DisplayLink-adapter till existerande docka. Lätt som en plätt. Och kan lätt flyttas till en annan dockstation om personen med Mac flyttar på sig.

Argumentet emot Hyper är dels att du hittar många fler alternativ och lösningar för DisplayLink ute på marknaden och Synaptics har vid det här laget bevisat att de tar sin Mac-drivrutin på allvar. Det var trubbel runt år 2020, de har löst det och släpper idogt uppdateringar när Apple uppdaterar sitt OS. Hyper säljs däremot bara som en separat dockstation som ni tydligen inte har så mycket annan nytta till.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Nja, sorry om mitt inlägg blev lite rörigt. Lade till paragrafer här och där i efterhand. Men tycker alltså inte att DisplayLink är värdelöst alls. Snarare fungerar det imponerande bra enligt mitt tycke, bara att det är sekundärt till att köra "native" på de Macbookar som stödjer det.

Datorer som behöver en lösning med DisplayLink (eller Hyperdrive, som är samma typ av teknik men som inte kör Synaptics drivrutin utan en egen) är Macbookar som har M1 eller M2 i sig. Dvs "basvarianterna" av M1- och M2-chippet.

Datorer som inte behöver en lösning med DisplayLink är alla resterande Macar. De "behöver" däremot Thunderbolt för att kunna köra ut två display-strömmar genom samma kabel till dockningsstationen. Sedan finns det Thunderbolt-dockor som ändå specifikt inte klarar av att köra två displayer på valfri Mac, något pga implementationen man valt.

När du skriver " M1 Pro, M2, Intel" så tolkar jag det som tre olika datorer, varav den mittersta anger du som "M2" och gäller det verkligen M2 utan Pro eller Max som suffix så behöver du alltså kika på en lösning med DisplayLink (eller Hyper) för att överhuvudtaget få den andra skärmen att fungera.

Jag har fortarande inte en hel klar bild om vilka Macar som ska kopplas in dvs, men tror fortfarande på lösningen att fortsätta med era Lenovo-dockor och om andra skärmen inte vaknar, installera DisplayLink och anslut en DisplayLink-adapter till existerande docka. Lätt som en plätt. Och kan lätt flyttas till en annan dockstation om personen med Mac flyttar på sig.

Argumentet emot Hyper är dels att du hittar många fler alternativ och lösningar för DisplayLink ute på marknaden och Synaptics har vid det här laget bevisat att de tar sin Mac-drivrutin på allvar. Det var trubbel runt år 2020, de har löst det och släpper idogt uppdateringar när Apple uppdaterar sitt OS. Hyper säljs däremot bara som en separat dockstation som ni tydligen inte har så mycket annan nytta till.

För att svara på vilka Macar som ska kopplas in. Egentligen alla typer som finns på marknaden men främst Macar med Apples chip, alla varianter. Dom flesta kör med 1 skärm och då funkar Lenovos docka men vissa behöver 2 skärmar och dom kör Mac från 2019 till 2023, med vad nu som köptes in då (före min tid).

Helst vill vi undvika flera adapters men verkar som vi kanske får köpa dessa StarTech och testa lite.

Tack!!