Tesla-bil hackad för att låsa upp funktioner

Permalänk
Melding Plague

Tesla-bil hackad för att låsa upp funktioner

Genom att ta sig in i en Tesla-bils infotainmentsystem har säkerhetsforskare i Tyskland lyckats låsa upp funktioner som är låsta bakom betalning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ah, voltage glitching. Inget en vanlig människa kommer försöka sig på. Hoppas dock det leder till enklare metoder i framtiden så folk kan använda hela sin bil som de köpt och äger.

Permalänk
Medlem

Förståeligt till att man inte ska behöva betala för uppvärmda säten. Det är funktioner som redan finns i bilen. Finns det "gratis" sätt att komma åt det så har man rätt till det tycker jag.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Bilindustrin kör full fart mot stenhård reglering vad gäller funktioner i fordon som "tjänster".
Man häpnar nästan när tillverkarna försöker få det att låta som att det är nånting kunder vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ah, voltage glitching. Inget en vanlig människa kommer försöka sig på. Hoppas dock det leder till enklare metoder i framtiden så folk kan använda hela sin bil som de köpt och äger.

Jo, precis.

Har jag köpt en tjänst eller produkt, så hyser jag ingen skam över att låsa upp sådana här teknikaliteter, som "av en händelse" kom med på köpet.

Å andra sidan bör man syna Tesla metoder som företag. Eftersom de installerar hårdvara som inte kommer till nytta, enbart för att förenkla sin egen produktion (ekonomiskt initiativ), och detta förbrukar eller låser upp på jordens begränsade resurser som vore till faktisk nytta på annat håll.

edit:

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jo, precis.

Har jag köpt en tjänst eller produkt, så hyser jag ingen skam över att låsa upp sådana här teknikaliteter, som "av en händelse" kom med på köpet.

Å andra sidan bör man syna Tesla metoder som företag. Eftersom de installerar hårdvara som inte kommer till nytta, enbart för att förenkla sin egen produktion, och detta förbrukar eller låser upp på jordens begränsade resurser som kan verka med nytta på annat håll.

Och än värre så tycker dom att det är funktioner som är låsta till nuvarande ägaren.
Nästa ägare får också punga ut om h*n vill ha samma saker i bilen!

Permalänk
Medlem

Det här med funktioner som tjänster i bilar är ett påhitt av babianer, ärkebanditer och djävulens dårhushjon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Förståeligt till att man inte ska behöva betala för uppvärmda säten. Det är funktioner som redan finns i bilen. Finns det "gratis" sätt att komma åt det så har man rätt till det tycker jag.

Håller helt med. Fysiska produkter med "låsta" funktooner finns inte. Har jag klöpt en produkt så är det jag som äger den, punkt slut. Vill jag sedan komma åt uppvärmda säten, ta bort spänningsspärrar på grafikkort, låsa upp "låsta" kärnor på processorer eller vad det nu må vara så är det min rätt.

Om tesla eller andra vill hålla på med sådana här dumheter så får de hyra ut eller erbjuda leasing istället. Då är det ju inte kunden som äger produkten och då kan de få utlopp för sitt sjuka kontrollbehov. Men det man har köpt äger man och gör vad fan man vill med så länge det är lagligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Mycket av de nya funktionerna i bilar är mer mjukvara än hårdvara ofta med molntjänster och "fria" mjukvaruuppdateringar som inte genererar pengar via dyra verkstadsbesök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Och än värre så tycker dom att det är funktioner som är låsta till nuvarande ägaren.
Nästa ägare får också punga ut om h*n vill ha samma saker i bilen!

Japp, detta var en stor bidragande faktor jag själv gick ifrån "Fan va nice det skulle vara att ha en Tesla" till "Jag vill absolut inte ha en Tesla". Detta anti-consumer bullshit försöker jag undvika som pesten.

Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig köpa en bil som har pay to unlock grejer... Det finns andra märken eller äldre bilar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Bilfabrikanterna resonerar att det är billigare att bygga en bil med all tänkbar utrustning, men säljer instegsmodellen med låsta tillbehör.
Jag vet inte hur jag känner för just det beteendet men jag förstår det även om det är satans avskräde till sätt.

Lyckas man låsa upp det på egen väg gissar jag att alla garantier oavsett om man låst upp vindrutetorkarna så går spolmunstycken sönder är det säkert ditt eget fel för du pillat med bilen.

Det tar inte många år till innan vi själva inte får bestämma hur fort bilen går även om den har 728hästkrafter så det här är bara en början med att ta betalt för utrustning som redan finns på plats.

Permalänk

Jag tycker ändå att det är en ganska okej metod om det innebär att jag kan köpa bilen billigare genom att välja bort funktioner jag inte värdesätter eller önskar. Det höjer förmodligen även andrahandsvärdet då nästa ägare kan få sin bil som önskat trots att jag snålat. Jag betalar inte för Netflix premium då jag inte ser ett behov av ultra hd. Tycker det är samma sak, funktionen finns ju där men jag får bara ta del av den om jag betalar för mig. Jag kan leva med det och i de fall jag inte kan det så hade jag valt en annan produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Och än värre så tycker dom att det är funktioner som är låsta till nuvarande ägaren.
Nästa ägare får också punga ut om h*n vill ha samma saker i bilen!

Aha, så trots utlägget på ett par hundra tusen, är jag tvingad att vara en abonnent på mjukvaran för att högen materia på fyra hjul, ska fylla ut alla tillgängliga eller installerade funktioner?

Permalänk

Så hackare kan bara kalla sig för forskare nu för tiden så är allt grönt?
Då är inget olagligt? Åfan där ser man...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusJ_78:

Så hackare kan bara kalla sig för forskare nu för tiden så är allt grönt?
Då är inget olagligt? Åfan där ser man...

Nej, det är inte olagligt om du "hackar" dina egna saker som du äger. Dataintrång är bara olagligt om det är någon annans dator och du gör det utan lov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Håller helt med. Fysiska produkter med "låsta" funktooner finns inte. Har jag klöpt en produkt så är det jag som äger den, punkt slut. Vill jag sedan komma åt uppvärmda säten, ta bort spänningsspärrar på grafikkort, låsa upp "låsta" kärnor på processorer eller vad det nu må vara så är det min rätt.

Om tesla eller andra vill hålla på med sådana här dumheter så får de hyra ut eller erbjuda leasing istället. Då är det ju inte kunden som äger produkten och då kan de få utlopp för sitt sjuka kontrollbehov. Men det man har köpt äger man och gör vad fan man vill med så länge det är lagligt.

Har nog aldrig hållit med dig i en fråga tidigare, men här är jag faktiskt benägen att vara på din sida.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Nej, det är inte olagligt om du "hackar" dina egna saker som du äger. Dataintrång är bara olagligt om det är någon annans dator och du gör det utan lov.

En grupp studenter vid Berlins tekniska universitet har tagit sig in i Teslas nätverk via deras bils infotainmentsystem
Tolkade det som att de hackat och kommit åt Teslas servrar, men jag kan ha feltolkat

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeepRaffing:

En grupp studenter vid Berlins tekniska universitet har tagit sig in i Teslas nätverk via deras bils infotainmentsystem
Tolkade det som att de hackat och kommit åt Teslas servrar, men jag kan ha feltolkat

Ah, ok där ser man. Ja då är det ju en annan sak. Trodde att det var hårdvaran i bilen som låsts upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Bilfabrikanterna resonerar att det är billigare att bygga en bil med all tänkbar utrustning, men säljer instegsmodellen med låsta tillbehör.
Jag vet inte hur jag känner för just det beteendet men jag förstår det även om det är satans avskräde till sätt.

Lyckas man låsa upp det på egen väg gissar jag att alla garantier oavsett om man låst upp vindrutetorkarna så går spolmunstycken sönder är det säkert ditt eget fel för du pillat med bilen.

Det tar inte många år till innan vi själva inte får bestämma hur fort bilen går även om den har 728hästkrafter så det här är bara en början med att ta betalt för utrustning som redan finns på plats.

Att begränsa hur fort ett fordon kan köras på allmänna vägar är ju nånting som entusiaster borde efterfråga.
Varje idiot film och olycka med nånting sportigt inblandat tar oss ju ett steg närmare fullständig övervakning.
Så om vi går med på frivillig begränsning kanske vi får behålla våra leksaker lite längre.

Permalänk
Medlem

Tesla har ett bug bounty system. Du får hacka dem, dock utan att göra skada. Och sedan kan du få pengar för din upptäckt.

Det är givetvis reglerat och du behöver skicka dokumentation på dina upptäckter osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeepRaffing:

Jag tycker ändå att det är en ganska okej metod om det innebär att jag kan köpa bilen billigare genom att välja bort funktioner jag inte värdesätter eller önskar. Det höjer förmodligen även andrahandsvärdet då nästa ägare kan få sin bil som önskat trots att jag snålat. Jag betalar inte för Netflix premium då jag inte ser ett behov av ultra hd. Tycker det är samma sak, funktionen finns ju där men jag får bara ta del av den om jag betalar för mig. Jag kan leva med det och i de fall jag inte kan det så hade jag valt en annan produkt.

Nej, nej och nej.

Tesla har installerat hårdvara på din bil, som du inte kan nyttja eftersom de är låsta via mjukvara. Detta är inget lyx eller positivt i någon mening om de inte är önskvärda.

Eftersom hårdvaran har en massa och förflyttas från A till B med energi, lik allt annat med bilen. Bensin, diesel, E85, elektricitet eller med fötterna som Flintstone. Vad jag försöker säga, är att på sikt betalar du en del pengar för soppan i tanken, för att förflytta på en funktion som görs otillgänglig via mjukvara.

Det är ett finlirat argument, men det är ett faktum att din börs betalar för ett oönskat fett då bilen körs mellan punkten A och B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Att begränsa hur fort ett fordon kan köras på allmänna vägar är ju nånting som entusiaster borde efterfråga.
Varje idiot film och olycka med nånting sportigt inblandat tar oss ju ett steg närmare fullständig övervakning.
Så om vi går med på frivillig begränsning kanske vi får behålla våra leksaker lite längre.

Väldigt många nya bilar är ju redan elektroniskt spärrade, t ex Volvo har nyligen sänkt från 210-250 till 180 km/h

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Nej, nej och nej.

Tesla har installerat hårdvara på din bil, som du inte kan nyttja eftersom de är låsta via mjukvara. Detta är inget lyx eller positivt i någon mening om de inte är önskvärda.

Jag är okej med det. Om jag vill utnyttja någon av de låsta funktionerna kan jag med ett knapptryck låsa upp dom utan att behöva byta ut hela bilen. Även om jag bara behöver dom tillfälligt. Som sagt, om jag kan få bilen billigare och precis som jag vill ha den samtidigt som det inte påverkar andrahandsvärdet så är det okej med mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeepRaffing:

En grupp studenter vid Berlins tekniska universitet har tagit sig in i Teslas nätverk via deras bils infotainmentsystem
Tolkade det som att de hackat och kommit åt Teslas servrar, men jag kan ha feltolkat

Dålig översättning. Läser man källartikeln sweclockers länkar till är det tydligt att de fått processorn att köra deras egen kod (gissningsvis vid boot). Inget nätverkshackande vad jag kan se förutom möjligen bilens interna nätverk då.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Skrivet av Zpiritual:

Dålig översättning. Läser man källartikeln sweclockers länkar till är det tydligt att de fått processorn att köra deras egen kod (gissningsvis vid boot). Inget nätverkshackande vad jag kan se förutom möjligen bilens interna nätverk då.

Ah där ser man, då är det rimligtvis helt okej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Förståeligt till att man inte ska behöva betala för uppvärmda säten. Det är funktioner som redan finns i bilen. Finns det "gratis" sätt att komma åt det så har man rätt till det tycker jag.

Förstår vad du menar och håller med dock får vi inte glömma att detta gör så att ägarna kan köpa en funktion i efterhand i stället för att behöva köpa en ny bil för att få tillgång den funktionen som bilen saknas så det finns fördelar med detta också.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av KeepRaffing:

En grupp studenter vid Berlins tekniska universitet har tagit sig in i Teslas nätverk via deras bils infotainmentsystem
Tolkade det som att de hackat och kommit åt Teslas servrar, men jag kan ha feltolkat

Har svår att tro att de har Hackat Tesla i sig, det är troligen mer "nätverket" i bilen, liksom köra kod innanTeslas egna mjukvara startar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Förstår vad du menar och håller med dock får vi inte glömma att detta gör så att ägarna kan köpa en funktion i efterhand i stället för att behöva köpa en ny bil för att få tillgång den funktionen som bilen saknas så det finns fördelar med detta också.

Fast funktionen är redan installerad vilket innebär att du indirekt har betalat för den med. Det är som om du skulle köpa en processor med 16 kärnor men du kommer bara åt 8 såvida du inte betalar AMD eller Intel för det. Om någon då moddar sitt system för att få tillgång till alla köpta 16 kärnor så är det inget som jag ser något problem med.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Har svår att tro att de har Hackat Tesla i sig, det är troligen mer "nätverket" i bilen, liksom köra kod innanTeslas egna mjukvara startar.

Jajamen, @Zpiritual läste originalartikeln och kom fram till att det var en klumpig översättning