Nu kan du köpa Starlink hos Clas Ohlson

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag noterade i mina hemtrakter följande fenomen. För vart år som går så får vi bara sämre mobiluppkoppling för samtal, detta ändå tillbaka till typ 80talet. (NMT 450 rule them all)

Personligen så tycker jag NMT900 hade bättre samtalskvalitet än NMT450. Var väldigt fint ljud. Många radioreportrar på den tiden föredrog NMT900 även när GSM kom, just pga. den nästan HiFi-mässiga kvaliteten på ljudet. Man hörde inte att reportern pratade över en mobil. Så bra var ljudet på NMT900.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Sanslöst dyrt inte alls optimalt i mina ögon med tanke på kostnaden.

Tar hellre ett bärbart 5g modem till stugan med obegränsad surf som funkar super.

Hade det varit billigare abonnemang med stegvis hastighet typ 10mbit för slösurf, 25mbit för netflix och slösurf, 50mbit för spel, surf streaming och 100mbit som räcker för en familj med kanske bärbara konsoler, pc slösurf etc.

10mbit 99kr i månaden
25mbit 149kr i månaden
50bit 179kr i månaden
100mbit 229kr i månaden

Jag hade mer nappat med dessa priser.

Fördelen med starlink överväger inte den kostnaden i en vanlig svensson familj.

Blir oerhört besviken.

Jag fattar Starlink är sateliter som skjutits ut i rymden för på så sätt få tillgång till internet på avlägsna platser.

Förstår att dom behöver få tillbaks tillverknings kostnaden för projektet och för personalen med support som kommer därefter.

Men kom igen

Du (och känns som en del andra) har missuppfattat en stor del.

Starlink, och även Elon Musk själv, säger att Starlink inte är till för att konkurrera med varken fiber eller med mobilnätet/5G. Har man tillgång via Internet via mobilnät eller fast förbindelse så rekommenderar de själva att man skall köra på det.

Starlink är till för de som inte har möjlighet till Internet på någon annan väg än via satellitförbindelse, och för att vara satellitkommunikation är det snorbilligt (jämför tex. med Inmarsat eller Iridium).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Du (och känns som en del andra) har missuppfattat en stor del.

Starlink, och även Elon Musk själv, säger att Starlink inte är till för att konkurrera med varken fiber eller med mobilnätet/5G. Har man tillgång via Internet via mobilnät eller fast förbindelse så rekommenderar de själva att man skall köra på det.

Starlink är till för de som inte har möjlighet till Internet på någon annan väg än via satellitförbindelse, och för att vara satellitkommunikation är det snorbilligt (jämför tex. med Inmarsat eller Iridium).

Läs mina inlägg resterande tack

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Syftet med Starlink kanske inte riktigt går hem i Sverige även om det är intressant som med allt annat Elon Musk hittar på. Väntar på att USAs regering/ NSA går in och tar över..

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Jo, har sett att det går att få ner priset rejält men att man istället åker på att bundet 12 månader, eller är det 24? Kanske har ändrats nu. Fiberinstallationen jag väntar på borde ha varit klar för längesedan så kan "acceptera" det högre priset tills vidare. Men dragit iväg lite väl länge nu.

Jag har det mobila 4G-abonnemanget och det är och var helt utan bindningstid. Det enda är att kampanjrabatten endast gäller 12 månader.

Min rekommendation om att ringa och ifrågasätta dem kvarstår. I värsta fall är det bara en månad kvar till fiberinstallationen blir klar, då har du åtminstone sparat en 200-hundring som kan gå åt till en Taco-Fredag eller dylikt.
"Många bäckar små"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nathalan:

Jag har det mobila 4G-abonnemanget och det är och var helt utan bindningstid. Det enda är att kampanjrabatten endast gäller 12 månader.

Min rekommendation om att ringa och ifrågasätta dem kvarstår. I värsta fall är det bara en månad kvar till fiberinstallationen blir klar, då har du åtminstone sparat en 200-hundring som kan gå åt till en Taco-Fredag eller dylikt.
"Många bäckar små"

Sant det!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Läs mina inlägg resterande tack

Det var flera sidor inlägg i tråden så tröttnade. Besvarade det som skrevs i det inlägget jag svarade på.

Kan du ge en snabb summering vad du vill, eller redan, har sagt?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Det var flera sidor inlägg i tråden så tröttnade. Besvarade det som skrevs i det inlägget jag svarade på.

Kan du ge en snabb summering vad du vill, eller redan, har sagt?

"Jämför inte med fiber menar att priset borde finnas i olika hastigheter. Inte bara en summa oavsett om du får lite hastighet eller mycket.

Så ni missförstår mig jag tycker bara det är dyrt

Gå till inlägget
Okej, då förstår jag vad du menar

Tror dock 0.5Mbit skulle kunna kosta 300kr/mån och ändå vara prisvärt med tanke på alternativen"

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Många som tycks tro att man måste åka in i de djupaste och nordligaste delarna av Norrland för att bli utan täckning. Det är fascinerande hur dåligt det kan vara på sina håll utan att det behöver vara särskilt avsides. Det kan gå från bra till noll ganska fort här i Västernorrland.

Västernorrland är ju bitvis ganska kuperat så berg o skog bromsar väl signalen men sedan har operatörens vilja att sätta upp master också betydelse.
Har lantstället mittemellan Umeå o Ö-vik och med abonnemanget hos Tele2 så är det Telenor som har masterna och Tele2 hyr in sig.
Den ena masten drygt 1 mil bort och den andra knappt 1 mil bort.
4G är i stort sett värdelöst (mellan 0,3-1,5 Mbit/s sällsynta stunder upp till 7 Mbit/s) och 5G finns inte på kartan.
Har en 4G-router och riktantenner men mottagningen blir ändå inte bättre än så.
3G ligger mellan 25-35 Mbit/s men 3G ska ju avvecklas snart så då blir det Telia eller Starlink att välja mellan om inte Telenor inser att dom måste skaffa fler master.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om du beställer från hemsidan i annat land ja när jag gick in defaultade den till GB så antar att det är + moms där ifrån sen de gick ur EU (inte helt hundra på import från gb längre) men visst 800-900:- billigare troligen ändå.

går du till deras svenska butik är priset 4900:-

Man kan få lite olika priser beroende på när man kollar. Idag får jag betala 4900 i förra veckan var det 3800:-
Misstänker att man kan trigga olika rabatter på hemsidan, får olika priser på om jag väljer min hemadress eller om jag klickar i kusinens adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

<Uppladdad bildlänk>

Man kan få lite olika priser beroende på när man kollar. Idag får jag betala 4900 i förra veckan var det 3800:-
Misstänker att man kan trigga olika rabatter på hemsidan, får olika priser på om jag väljer min hemadress eller om jag klickar i kusinens adress.

Ganska nära skillnaden med/utan moms annars, kanske kan vara så enkelt?

Permalänk
Medlem

Hej! Någon som har hyrt en Starlink från deras hemsida ? För mig står det att jag måste betala 5150 kr samma pris som om jag skulle köpa den. Tog betala via Apple Pay.

Permalänk
Medlem

Bogan-Net

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U