Nu kan du köpa Starlink hos Clas Ohlson

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Man kan tydligen köpa till att få använda den mobilt, t ex på båt. Gissar att det är en betydligt högre avgift på det.

Skrivet av Zpiritual:

Cyklonen har inte helt rätt, denna versionen i nyheten är till för en fast address men för några hundralappar extra kan du sätta den på husbilen och ha uppkoppling under körning. https://www.starlink.com/roam

Ehum...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Intressant, undra om mottagningen är lika bra i hela landet? Bor själv i den övre norra delen.
Hur ser det ut med svarstider? Tänkte om det är bättre än 4g.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

"Stabilt internet med hastigheter på mellan 25 och 220 Mbps"

Så motsatsen till stabilt?

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Bara namnet Starlink är ju sjukt fett
Kommer att bli riktigt bra längre fram tror jag.

Kanske mobiltelefoner som kan ta emot Starlink signaler bip bip bip om 5-6 år

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Kanon där man inte kan få 5G vilket är ungefär 90% av Sverige, men det kostar och är väl inte stabilare än XG näten.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Man får nog en hel del R&D som man har nytta av i andra projekt. Sen verkar ju inte Musk bry sig, kolla på Twitte.. förlåt X.

Japp, Elon har ingen aning om vad han pysslar med och misslyckas med det mesta han gör..

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A Vit | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | X34A |

Permalänk
Medlem

Väl helt rimliga priser.. Ett 5G modem kostar ca 5000:- . Här kan du får internet mitt ute skogen i Norrlands inland där inte ens bongo trumma fungera.. Om du det fungera så de lovarr.

Permalänk

Undra om de fortfarande är en data cap på det
Var för några månader sen. https://youtu.be/udzfBR3sZc4

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

För Starlink finns bara till för svenskars sommarstugor? Finns ju stora områden i värden som saknar ordentligt uppkoppling där Starlink kan ge mer än bara Netflix till fjällstugan.

Snyggt att bara klippa ut en mening i inlägget. Och att tro att det fåtalet till sjöss bara menas i Sverige... Och som jag skrev i något inlägg senare: De länder som väljer att satsa på starlink istället för att bygga ut sin infrastruktur gör sig själva en otjänst i längden. Starlink kontrolleras av ett företag och förlängningen en man. Direkt osäkert per definition.

För grejen är att bra internet handlar inte bara om att få glo på Netflix i husbilen, det är i grunden en fråga om infrastruktur.

Permalänk
Musikälskare

Prepperdröm

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Intressant, undra om mottagningen är lika bra i hela landet? Bor själv i den övre norra delen.
Hur ser det ut med svarstider? Tänkte om det är bättre än 4g.

Hela poängen med systemet är att det är bäst där det är dåligt med annat, alltså väldigt bra i norrland och landsbygden där det inte är så mycket folk eller annat som stör. Satelliterna har en begränsning i hur många antenner de kan prata med på samma punkt på jorden, så glesbefolkade områden är bättre och ger dig bättre möjligheter

Bättre än 4G tror jag absolut, men om du behöver förbättringen för dessa pengar är en annan fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Sanslöst dyrt inte alls optimalt i mina ögon med tanke på kostnaden.

Tar hellre ett bärbart 5g modem till stugan med obegränsad surf som funkar super.

Hade det varit billigare abonnemang med stegvis hastighet typ 10mbit för slösurf, 25mbit för netflix och slösurf, 50mbit för spel, surf streaming och 100mbit som räcker för en familj med kanske bärbara konsoler, pc slösurf etc.

10mbit 99kr i månaden
25mbit 149kr i månaden
50bit 179kr i månaden
100mbit 229kr i månaden

Jag hade mer nappat med dessa priser.

Fördelen med starlink överväger inte den kostnaden i en vanlig svensson familj.

Blir oerhört besviken.

Jag fattar Starlink är sateliter som skjutits ut i rymden för på så sätt få tillgång till internet på avlägsna platser.

Förstår att dom behöver få tillbaks tillverknings kostnaden för projektet och för personalen med support som kommer därefter.

Men kom igen

Jag antar att det finns tre orsaker till varför man har ett högt pris:

1. Man vill inte få för många kunder som använder det då systemet kanske inte klarar alla samtidigt, så prismässigt vill man hålla användar-antalet nere och ha ett högre snittpris.
2. De som köper är seriösare med att få det att funka och troligtvis mindre IQ-befriade än kreti och pleti på lägre prisnivåer (dvs. mindre supportärenden).
3. Behöver man så behöver man och pröjsar därefter. Vilka konkurrenter finns?

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Den ska alltså strömförsörjas med 220V och sen kopplas in med micro-usb?

Vad är det för fel på en vanlig ethernetkabel och PoE? (kanske det man får om man köper företagsvarianten?)

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Mycket nöjd med Starlink.

Jag har haft Starlink i 10 månader nu, och är super nöjd med det.
Bor själv i Norge, men har installerat Starlink hos min pappa som bor i Sorsele kommun.
Jag har en stuga cirka 300 meter från min pappas hus, och vi delar på starlink via en trådlös länk.
Det vi upplevt är att det har blivit mycket mer stabilt sedan vi installerade det.
Det är fortfarande en del små avbrott, men inget som vi märker något av. Vi snackar om sekunder per dygn.
När vi installerade det, var det upp mot 50 - 60 minuters avbrott per 12 timmar.
Där vi bor, finns det inga andra alternativer. I min stuga är det inte mottagning på mobilen.
Hastigheten varierar något, men som regel ligger det på 100/20 Mbit.
Jag kan rekommendera Starlink till de som inte har några andra möjligheter.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Skrivet av medbor:

Hela poängen med systemet är att det är bäst där det är dåligt med annat, alltså väldigt bra i norrland och landsbygden där det inte är så mycket folk eller annat som stör. Satelliterna har en begränsning i hur många antenner de kan prata med på samma punkt på jorden, så glesbefolkade områden är bättre och ger dig bättre möjligheter

Bättre än 4G tror jag absolut, men om du behöver förbättringen för dessa pengar är en annan fråga

Angående bättre än 4G, så påstår jag att en majoritet som har 4G täckning inte behöver starlink. Det är de som har riktigt kass mobiltäckning och saknar fiber. Inte heller fungerar 4G/5G antenn på huset som vissa personer fick av staten om de ej valde Fiber istället för gamla kopparnättelefon.
Och det finns alltid alternativ, som att fundera på olika tekniker att sprida från grannar? En annan är att planera ens dataanvändande därefter. Är det en sommarstuga så kanske man kan åka till en granne och läsa mail, ladda hem filmer etc. Det finns en viss poäng med att komma ifrån internet på landet. Och även om man har köpt starlink så har man ändå ej internet ett par meter utanför ens hus.

Sista utvägen är sedan starlink. Några jag tänker på är skogshuggare som lär använda det mycket, de kan mycket väl vara ute i ingenmansland. Starlink kan då vara superbillig för dem att hantera viss datakommunikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrizer:

Jag spentrianhatar på Musk generellt, men detta är ju rätt coolt.

Är egentligen inte det alla Musks företag sysslar med "rätt coolt" om man har överseende med att vissa saker är överhypade?

Ni i tråden som sitter och "väljer 5G före detta i stugan alla dagar i veckan" är ju uppenbart inte kundgruppen, för ni har ju 5G i stugan.

Nu snackar vi portabel uppkoppling i klass med fiber VAR SOM HELST, du kan vara tio mil ut i någon skog någonstans där ingen någonsin varit uppkopplad förr och få hastigheter som man bara kunnat drömma om ens i tätort för 15 år sedan trådlöst.

Skrivet av filbunke:

Musk hävdar att kostnaden för att skjuta upp en återanvänd Falcon9 är $15 miljoner, så 160 miljoner kr.

De största antalet satelliter man fått upp med en Falcon9, 56st. Så uppskjutningskostaden är runt 3 miljoner per styck (om då ett medeltal på 56 st per uppskjutning.)

Sen tillkommer en tillverkningskostnad på runt 2,5 miljoner. Så (minst) 5,5 miljoner för att få en satellit i omloppsbana.

42 000 satelliter, så 231 miljarder kr för att skjuta upp allt.

Men de stannar max uppe i 5 år.

Så en årskostnad på (minst) 46 miljarder.

Ett månadsabonemmang går på 690kr.

Så (minst) 66 666 666 månadsabonemmang per år för att det skall gå runt och man inte skall förlora pengar på det.

... Jag tror inte precis på lönsamheten.

Jag ska inte vara den som är den här nu, men jag tror vi får anta att de har räknat på detta med högre detaljnivå än du. Det finns för tillfället 4500 satelliter i omlopp. Tillverkning + uppskjutning blir billigare före varje gång osv.. Den 42000:nde lär vara substansiellt billigare. Initiala kostnader för R&D hämtas in över tid etc..

Skrivet av RaZman:

"Stabilt internet med hastigheter på mellan 25 och 220 Mbps"

Så motsatsen till stabilt?

Om allt förutom bandbredden är stabilt, dvs svarstider, upptid, packet loss etc. så skulle jag säga att det är att klassa som en stabil uppkoppling, ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

690 kr/mån var inte så blodigt ändå. Hittar dock inget om throughput? Bara om svarstider.

ca 5mbit upload, inte illa för en satelit.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Angående bättre än 4G, så påstår jag att en majoritet som har 4G täckning inte behöver starlink. Det är de som har riktigt kass mobiltäckning och saknar fiber. Inte heller fungerar 4G/5G antenn på huset som vissa personer fick av staten om de ej valde Fiber istället för gamla kopparnättelefon.
Och det finns alltid alternativ, som att fundera på olika tekniker att sprida från grannar? En annan är att planera ens dataanvändande därefter. Är det en sommarstuga så kanske man kan åka till en granne och läsa mail, ladda hem filmer etc. Det finns en viss poäng med att komma ifrån internet på landet. Och även om man har köpt starlink så har man ändå ej internet ett par meter utanför ens hus.

Sista utvägen är sedan starlink. Några jag tänker på är skogshuggare som lär använda det mycket, de kan mycket väl vara ute i ingenmansland. Starlink kan då vara superbillig för dem att hantera viss datakommunikation.

Saken är ju som andra sagt i tråden att en bra 5G antenn lätt kan kosta flera tusenlappar också

Permalänk

Någon som har testat i Sverige och kan verifiera att latensen är i linje med vad som uppges officiellt? Dvs runt 25ms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Sanslöst dyrt inte alls optimalt i mina ögon med tanke på kostnaden.

Tar hellre ett bärbart 5g modem till stugan med obegränsad surf som funkar super.

Hade det varit billigare abonnemang med stegvis hastighet typ 10mbit för slösurf, 25mbit för netflix och slösurf, 50mbit för spel, surf streaming och 100mbit som räcker för en familj med kanske bärbara konsoler, pc slösurf etc.

10mbit 99kr i månaden
25mbit 149kr i månaden
50bit 179kr i månaden
100mbit 229kr i månaden

Jag hade mer nappat med dessa priser.

Fördelen med starlink överväger inte den kostnaden i en vanlig svensson familj.

Blir oerhört besviken.

Jag fattar Starlink är sateliter som skjutits ut i rymden för på så sätt få tillgång till internet på avlägsna platser.

Förstår att dom behöver få tillbaks tillverknings kostnaden för projektet och för personalen med support som kommer därefter.

Men kom igen

Detta handlar om internet för täcka gles bebyggelse och fattiga länder. Fruktansvärt dyrt att starta upp. Telia tar 399:-/mån för en 100/100 lina i dagsläget. Jag förstår inte vilken planet du bor på som plockar fram såna siffror för bredband.

Permalänk
Skrivet av EmilH:

Detta handlar om internet för täcka gles bebyggelse och fattiga länder. Fruktansvärt dyrt att starta upp. Telia tar 399:-/mån för en 100/100 lina i dagsläget. Jag förstår inte vilken planet du bor på som plockar fram såna siffror för bredband.

Mina uppgifter är från min operatör från fiber i min stuga . Sa aldrig det var från satelit. Redan nämnt att jag förstår priserna men tycker fortfarande det är dyrt och ser det mest ur konsumentperspektiv en vanlig svensson som knappt har råd.

Bra att detta finns för glest bebyggda områden utan internet eller master men hade velat ha mera reglerat abonnemang med fasta hastigheter. Som min operatör ger.

600kr i månaden är mycket för en pensionär, flerbarnsfamilj med lågavlönat lön samt maten som stigit plus el. Sånt jag tänker på.

Alla får köpa vad dom vill. Jag tycker det är dyrt. Du nämner telia som 100mbit/100mbit 399kr asdyrt men telia är inte ett bra exempel som är en av dom dyraste operatörerna i Sverige

Vilken planet jag bor på antagligen inte samma som du

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av pareklund:

Någon som har testat i Sverige och kan verifiera att latensen är i linje med vad som uppges officiellt? Dvs runt 25ms.

Jag använder Starlink i Sverige, och latensen är oftast högre än 25 ms för mig.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av pareklund:

Någon som har testat i Sverige och kan verifiera att latensen är i linje med vad som uppges officiellt? Dvs runt 25ms.

Vadå runt 25ms? Officiellt uppges 25-50ms dvs. 25ms under absolut bästa förhållanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disagio:

Japp, Elon har ingen aning om vad han pysslar med och misslyckas med det mesta han gör..

Han misslyckas med det mesta?
Trollar du eller? 🤣

Hur kan du skriva så om en man som jobbar med ofantligt många projekt i syfte att leda mänskligheten framåt?

Skäms du inte?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Hur kan du skriva så om en man som jobbar med ofantligt många projekt i syfte att leda mänskligheten framåt?

I syfte att leda sitt ego framåt, snarare

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Även om man bor långt ute på landet utan mobiluppkoppling så kan det vara värt med en riktad signalförstärkare istället. Musk är en clown. Hans framtidsvisioner och genomförande är som att ge pengar och makt åt en autistisk 9-årig pojkes idéer (inget fel med autism, jag har ingen ingen negativ värdering bakom det när jag skriver det... Mer än att man ofta har väldigt starka specialintressen). Det är imponerande hur inflytelserik mannen är, samtidigt som han är så otroligt opåläst och känns snarare som ett naivt barn i så många frågor.

Musk: trafikproblem? jag vet! vi borrar små tunnlar och kör mina bilar under marken! =D

Vuxna som faktiskt kan något om ämnesområdet:
*facepalm*

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk

Har hört så många som aldrig får fiber installerat trots flera års väntan. De har lagt ut tusentals kronor men får inget.

Detta kanske är räddningen för dem.

Permalänk
Skrivet av RaZman:

"Stabilt internet med hastigheter på mellan 25 och 220 Mbps"

Så motsatsen till stabilt?

Stabil max hastighet konstant är inte allt hällre en svacka till 25Mbit än 0Mbit och 25Mbit täcker de flesta medelsvenssons krav på internethastighet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har sweclockers blivit ett forum för avundsjuka bittra individer?

Tragiskt att så många försöker trampar ner på de som kämpar så mänskligheten går framåt.
Medan de själva pillar navelludd och gnäller över att Netflix eller Spotify kostar 10kr mer.
Eller som här när Starlink har knappt börjat nå ut till resten av folket börjar spyr galla på en ofantligt häftig produkt med stor potential.

Skärp er!!

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Ja jösses, ibland undrar man om man är inne på Swec eller Lunar…

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)