Få iPhone att tracka en specifik sträcka

Permalänk
Medlem

Få iPhone att tracka en specifik sträcka

Jag är ute och går rätt mycket för hälsans skull, och brukar av vana gå samma sträcka ofta utan att reflektera över hur långt det är.
Själva slingan är i ett naturreservat på stigar, så maps eller Apples kartor kan inte se specifikt vart jag går.
Frågan är då om det finns nåt sätt att få antingen Googles maps eller Apple att tracka en sträcka man gått?
Förstår ni hur jag menar, om jag går ut på min promenad och då så startar jag en räknare eller liknande som sammanfattar allt när jag är klar och stannar.

Vet att Apples fitness sammanfattar hur många steg och hur långt man gått, men det är ju under hela dagen. Vill ha för en sträcka.
Finns detta i telefonen eller nån app? Nån löpapp kommer upp i huvudet när jag funderar själv.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda Runkeeper på min Android.

Permalänk
Medlem

Dåligt koll på om det finns inbyggt men som du säger, diverse träningsappar har det. Exempelvis Runkeeper eller Endomondo.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Tack.
Misstänkte att det var nån form av löpapp jag sökte.
Ska kika in dom.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ok, nu blir,man ju lite besviken.
Ingen av dessa är ju gratis, nog för att jag tänka mig att betala en liten engångssumma för en app då och då. Men inte hålla på med ytterligare en prenumerationstjänst, eller hosta upp 500:-
Finns det inga vettiga gratis alternativ för denna banala sak?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är att skaffa typ en Garmin klocka (ist för app prenumeration) och nyttja deras app, dock osäker på om avsedd funktion finns (gör det säkert).

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem

Jag har testat en app som heter Goals-Fitness, den går att uppgradera mot en summa. Men gratis versionen fungerar skapligt. Den ritar en rutt på kartan, samt visar avstånd, tid mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ok, nu blir,man ju lite besviken.
Ingen av dessa är ju gratis, nog för att jag tänka mig att betala en liten engångssumma för en app då och då. Men inte hålla på med ytterligare en prenumerationstjänst, eller hosta upp 500:-
Finns det inga vettiga gratis alternativ för denna banala sak?

Vet ej om Googles Fitness app finns på iOS sidan, men på Android fungerar den alldeles utmärkt för det du vill

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Google maps har en funktion som heter Timeline som spårar din position när du rör på dig. Går slå av/på fritt. Gå in på maps och sen på din användarflik uppe till höger så ser du den.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Strava borde vara gratis? Jag laddar upp mina garmin/wahoo loggar mot strava bara för att ha allt på samma ställe (Har inte betalat en krona). Om jag inte missminner mig helt har strava även funktionalitet för att logga sina sträckor direkt i appen med sin telefon.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RVX:

Ok, nu blir,man ju lite besviken.
Ingen av dessa är ju gratis, nog för att jag tänka mig att betala en liten engångssumma för en app då och då. Men inte hålla på med ytterligare en prenumerationstjänst, eller hosta upp 500:-
Finns det inga vettiga gratis alternativ för denna banala sak?

Hum, vilka kollade du in? Jag körde gamla Runtastic som blev Adidas Running (och använder det fortfarande) och det är vad jag kan se helt gratis.
https://apps.apple.com/us/app/adidas-running-walk-run-app/id3...

Något jag kan säga säkert är att jag absolut inte betalat några 500 kr, och inte betalar prenumeration.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seftec:

Google maps har en funktion som heter Timeline som spårar din position när du rör på dig. Går slå av/på fritt. Gå in på maps och sen på din användarflik uppe till höger så ser du den.

<Uppladdad bildlänk>

Den är inte så jätte exakt som nog TS vill ha. Timeline använder bara GPS:en om en annan app redan använder GPS:en, annars går den på andra platstjänster som inte har lika bra positionering men som inte drar mycket på batteriet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jag är ute och går rätt mycket för hälsans skull, och brukar av vana gå samma sträcka ofta utan att reflektera över hur långt det är.
Själva slingan är i ett naturreservat på stigar, så maps eller Apples kartor kan inte se specifikt vart jag går.
Frågan är då om det finns nåt sätt att få antingen Googles maps eller Apple att tracka en sträcka man gått?
Förstår ni hur jag menar, om jag går ut på min promenad och då så startar jag en räknare eller liknande som sammanfattar allt när jag är klar och stannar.

Vet att Apples fitness sammanfattar hur många steg och hur långt man gått, men det är ju under hela dagen. Vill ha för en sträcka.
Finns detta i telefonen eller nån app? Nån löpapp kommer upp i huvudet när jag funderar själv.

I google maps finns det något som heter "din tidslinje" och kräver aktiverad platsinformation.
Har för mig den spårar precis varenda rörelse och kan räkna ut om man handlar och allt möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

I google maps finns det något som heter "din tidslinje" och kräver aktiverad platsinformation.
Har för mig den spårar precis varenda rörelse och kan räkna ut om man handlar och allt möjligt.

Se mitt inlägg ovanför ditt angående tidslinjen. Den använder för det mesta inte GPS, utan andra platstjänster, så som mobilnätet och Wi-Fi/Bluetooth vilket inte ger så exakt som nog TS vill

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ok, nu blir,man ju lite besviken.
Ingen av dessa är ju gratis, nog för att jag tänka mig att betala en liten engångssumma för en app då och då. Men inte hålla på med ytterligare en prenumerationstjänst, eller hosta upp 500:-
Finns det inga vettiga gratis alternativ för denna banala sak?

Runkeeper som redan sagts är ju gratis

Använt i snart tio år utan problem.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Apple Watch gör det om du inte har nåt emot att skaffa en sån. Man får sträcka och kan se på en karta hur man gick mm.

Då du promenerar för hälsans skull kan jag rekommendera AW. Blir lite som ett spel att fylla ringarna varje dag. Jag har gått ner väldigt mycket i vikt tack vare den och min OCD att ha fyllda ringar varje dag.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Ganska dåligt av Apple att fitness inte trackar sträckan om man inte har en Apple Watch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Runkeeper som redan sagts är ju gratis

Använt i snart tio år utan problem.

Really? Fick upp att aningen betala månadsvis eller årligen när jag startade den första gången, använder iOS. Men man kan använda den gratis då?
Tyckte det stod nåt om en gratis vecka...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Ganska dåligt av Apple att fitness inte trackar sträckan om man inte har en Apple Watch.

Hur ska de annars kunna pracka på kunder en egentligen onödig pryl?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seftec:

Google maps har en funktion som heter Timeline som spårar din position när du rör på dig. Går slå av/på fritt. Gå in på maps och sen på din användarflik uppe till höger så ser du den.

<Uppladdad bildlänk>

Tack, förstod att en sån funktion skulle finnas.

Skrivet av Thomas:

Hum, vilka kollade du in? Jag körde gamla Runtastic som blev Adidas Running (och använder det fortfarande) och det är vad jag kan se helt gratis.
https://apps.apple.com/us/app/adidas-running-walk-run-app/id3...

Något jag kan säga säkert är att jag absolut inte betalat några 500 kr, och inte betalar prenumeration.

Kollade in dom tipsade: Asics Runkeeper och endomondo.
Ska kika den du tipsa om också 🙂

Skrivet av Bozzeta:

I google maps finns det något som heter "din tidslinje" och kräver aktiverad platsinformation.
Har för mig den spårar precis varenda rörelse och kan räkna ut om man handlar och allt möjligt.

Tack 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tack @Thomas
Adidas running verkar vara exakt det jag sökte 👌

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Really? Fick upp att aningen betala månadsvis eller årligen när jag startade den första gången, använder iOS. Men man kan använda den gratis då?
Tyckte det stod nåt om en gratis vecka...

Kanske kostar på Ios? Är då gratis på android.

Finns ju sen Runkeeper pro som kostar men man klickar ju bara förbi det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kanske kostar på Ios? Är då gratis på android.

Finns ju sen Runkeeper pro som kostar men man klickar ju bara förbi det.

Ja grävde inte mer i det. Adidas appen verkar vara det jag sökte efter.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Testa om cyclemeter kanske är exakt nog för dig. Den är gratis mot ett kort reklammeddelande vid uppstart och påstår sig dessutom behålla all din data på din enhet vilket ju är trevligt. Tycker den funkar bra att cykla med och de gånger jag jämfört den med hardvarulösningar har den visst rätt siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Testa om cyclemeter kanske är exakt nog för dig. Den är gratis mot ett kort reklammeddelande vid uppstart och påstår sig dessutom behålla all din data på din enhet vilket ju är trevligt. Tycker den funkar bra att cykla med och de gånger jag jämfört den med hardvarulösningar har den visst rätt siffror.

Testade Adidas appen alldeles nyss, och den var perfekt för ändamålet.
Men tack för tipset 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X