Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av edson:

Ska du ha en större TV för en liten peng så det är det säkert en helt ok TV men som många ovan är inne på kan du inte på något sätt jämföra den med en OLED såsom B2/C2 etc.

Sannoilikt en IPS-panel (Även om det finns vissa källor som pekar på att just 70" specifikt har VA-panel)
som sannolikt ger en grådaskig svärta, 60Hz och inte full bandbredd på HDMI, dvs HDMI 2.0b får du med denna.

Länkar test från Rtings.com. Står Nano75 men 76 tror jag bara har visuella skillader, annat fot till exempel.
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/nano75-2022

Tack för ett utförligt svar! Får fortsätta kika och invänta någon rea på C2/B2 helt enkelt

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Tack för ett utförligt svar! Får fortsätta kika och invänta någon rea på C2/B2 helt enkelt

Samsung QN95B/QN90B Mini Led har en svärta som nästan kan mäta sig med OLED och när det gick att få dem billigt via Benify, så var det ett riktigt bra köp. (75" QN95B för 10499:- har jag för mig). rtings har en jämförelse mellan C2 och QN95B här https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-c2-oled-vs-samsung-qn95b-qled/31229/32383?usage=1&threshold=0.10 I mitt vardagsrum som har rätt mycket ljusinsläpp, så är QN95B helt perfekt. I sovrummet har jag en Sony A87 Oled och dom kompletterar varandra väldigt bra.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Chess_Norris:

Samsung QN95B/QN90B Mini Led har en svärta som nästan kan mäta sig med OLED och när det gick att få dem billigt via Benify, så var det ett riktigt bra köp. (75" QN95B för 10499:- har jag för mig). rtings har en jämförelse mellan C2 och QN95B här https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-c2-oled-vs-samsung-qn95b-qled/31229/32383?usage=1&threshold=0.10 I mitt vardagsrum som har rätt mycket ljusinsläpp, så är QN95B helt perfekt. I sovrummet har jag en Sony A87 Oled och dom kompletterar varandra väldigt bra.

Tack som fan! Ska hålla utkik på dessa modeller

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av zightx:

Går inte att ta €-priset rakt av från Amazon.de, man betalar svensk moms (25% vs 19%) samt ofta frakt vilket du inte ser förrän varan läggs i checkout.

Detta ger 259€ = 2993kr vilket iofs är billigare Amazon.se med en hundralapp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Går inte att ta €-priset rakt av från Amazon.de, man betalar svensk moms (25% vs 19%) samt ofta frakt vilket du inte ser förrän varan läggs i checkout.

Detta ger 259€ = 2993kr vilket iofs är billigare Amazon.se med en hundralapp!

Sant! De har legat på 3500-3700 rätt länge så bra deal oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zightx:

Sant! De har legat på 3500-3700 rätt länge så bra deal oavsett.

Absolut! Vore fint om SEK:en inte var värd vatten mot € också 😪

Permalänk

6 månader gratis Apple-tv om man har en ps5 och 3 månader om man har en ps4.

https://www.playstation.com/sv-se/deals/apple-tv-playstation-...

Gäller att skynda sig, gäller bara till 31 juli.

The foundation är en grym scfi serie och Silo ska vara rätt bra den med.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

6 månader gratis Apple-tv om man har en ps5 och 3 månader om man har en ps4.

https://www.playstation.com/sv-se/deals/apple-tv-playstation-...

Gäller att skynda sig, gäller bara till 31 juli.

The foundation är en grym scfi serie och Silo ska vara rätt bra den med.

Någon annan som har problem med att lägga till kontokort under Apple TV, vilket man måste göra för att kunna ta det av erbjudandet? Har testat med två debit och ett kreditkort, men samtliga failar när man ska skriva in sin CVV kod som hör till kontokortet. Får "Unable to validate security code" hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Någon annan som har problem med att lägga till kontokort under Apple TV, vilket man måste göra för att kunna ta det av erbjudandet? Har testat med två debit och ett kreditkort, men samtliga failar när man ska skriva in sin CVV kod som hör till kontokortet. Får "Unable to validate security code" hela tiden.

Hade samma problem men fick inte något felmeddelande.

Löste sig om jag la till kortet under mitt apple-id istället för i tvtjänsten.

Visa signatur

4790k | 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik_:

Hade samma problem men fick inte något felmeddelande.

Löste sig om jag la till kortet under mitt apple-id istället för i tvtjänsten.

Det är riktigt skumt. Inga problem att lägga till kortet under Apple ID, men så fort jag försöker starta tjänsten från min PS5 och kommer till det steget där man ska verifiera betalningsmetod genom att skriva in sin CVV kod, så blir kortet nekat. Får försöka lite senare.

Permalänk
Skrivet av Chess_Norris:

Det är riktigt skumt. Inga problem att lägga till kortet under Apple ID, men så fort jag försöker starta tjänsten från min PS5 och kommer till det steget där man ska verifiera betalningsmetod genom att skriva in sin CVV kod, så blir kortet nekat. Får försöka lite senare.

Fick samma första dagen jag prova, sedan la jag till kortet igen på appleid dagen efter och då funkade allt.

Trodde först att jag skrivit fel CVV, men det hade jag nog inte.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

6 månader gratis Apple-tv om man har en ps5 och 3 månader om man har en ps4.

https://www.playstation.com/sv-se/deals/apple-tv-playstation-...

Gäller att skynda sig, gäller bara till 31 juli.

The foundation är en grym scfi serie och Silo ska vara rätt bra den med.

Det går inte att stänga av automatisk förnyelse utan att samtidigt avsluta provperioden, va? Skippar nog bara för det, men bra tips ändå.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem
Skrivet av AerisArchon:

Det går inte att stänga av automatisk förnyelse utan att samtidigt avsluta provperioden, va? Skippar nog bara för det, men bra tips ändå.

Går utmärkt. Stäng av direkt så har du ändå 6 månader.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Går utmärkt. Stäng av direkt så har du ändå 6 månader.

Schysst, hittade bara svar att det inte går när jag googlade, men det är utdaterad info då. Tack.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem
Skrivet av zightx:

Har priset ändrats redan? Priset står som 305,37 euro nu, vilket ju lär bli en bit över 3000 omräknat till SEK och med några procent extra moms antar jag.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Har priset ändrats redan? Priset står som 305,37 euro nu, vilket ju lär bli en bit över 3000 omräknat till SEK och med några procent extra moms antar jag.

Amazons priser är dynamiska och kan ändras när- och hursomhelst.

Priset är fortfarande 3125:- på Amazon.se så bättre deal därifrån nu:
https://www.amazon.se/dp/B07BY82GLL/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Indefinite:

Suck, missade denna deal. 😭

Ser att den säljs för runt 3,700kr i Tyskland, €300, med moms + frakt...bara att köpa eller tror ni priset sjunker ytterligare till 3,200?

Har personligen svårt att se det landa på runt 3,200kr igen då Amazon UK säljer för ~3,500kr och som sagt så ligger Tyskland på ~3,400kr utan frakt/moms och dom brukar nästan alltid ha det mycket billigare än Sverige.

3 483,00kr nu för prime medlemmar. Fortfarande prisvärt?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

3 483,00kr nu för prime medlemmar. Fortfarande prisvärt?

Låter definitivt som det. Hugger till nu, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Amazons priser är dynamiska och kan ändras när- och hursomhelst.

Priset är fortfarande 3125:- på Amazon.se så bättre deal därifrån nu:
https://www.amazon.se/dp/B07BY82GLL/

Hoppsan, missade att lurarna redan diskuterats lite högre upp i den här tråden

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Fick samma första dagen jag prova, sedan la jag till kortet igen på appleid dagen efter och då funkade allt.

Trodde först att jag skrivit fel CVV, men det hade jag nog inte.

Fungerar fortfarande inte för mig. Har suttit med Apple supporten hela morgonen och felsökt och testat olika saker. Till slut har de nu kommit fram till att jag behöver logga in på en Apple device och verifiera min betalningsmetod därifrån, vilket låter helt sjukt. Varför ska man behöva en Apple produkt för att kunna utnyttja erbjudandet? På playstations egna sida står det att allting som krävs är ett konto för PlayStation Network samt ett Apple-ID.

Permalänk
Medlem

Radeon RX 6750XT 12GB PULSE GAMING OC
Sapphire Radeon RX 6750 XT 12GB PULSE GAMING OC - Fyndvara 4190Kr

https://www.netonnet.se/art/outlet/fyndvaror-datorkomponenter...

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Skrivet av Chess_Norris:

Fungerar fortfarande inte för mig. Har suttit med Apple supporten hela morgonen och felsökt och testat olika saker. Till slut har de nu kommit fram till att jag behöver logga in på en Apple device och verifiera min betalningsmetod därifrån, vilket låter helt sjukt. Varför ska man behöva en Apple produkt för att kunna utnyttja erbjudandet? På playstations egna sida står det att allting som krävs är ett konto för PlayStation Network samt ett Apple-ID.

Mycket märkligt, stod samma sak för mig, men jag loggade in på Apple-ID via min pc, sedan funkade det. Vad händer om man inte har en Apple device då, jag har ingen... Jag tror supporten har fel faktiskt.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Mycket märkligt, stod samma sak för mig, men jag loggade in på Apple-ID via min pc, sedan funkade det. Vad händer om man inte har en Apple device då, jag har ingen... Jag tror supporten har fel faktiskt.

Supporten lyckades inte lösa det. Slutade med att jag fick en kod som jag sedan kunde lösa in via iTune.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Produkt: Roccat Vulcan 121 AIMO
Kategori: Tangentbord
Länk: https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datortillbeh...
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5275918
Pris: 399kr
Återigen på rea. Köpte en till min dotter och hon är supernöjd.

Hur är mjukvaran? Är den som logitechs hemska hemska LGHUB?
Problemet jag ser med det där är att switcharna sitter fastlödda..
Men att kunna styra färgen för varje tangent låter lockande. Iofs så är jag egentligen bara intresserad av en så ljusstark vit färg som möjligt

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Hur är mjukvaran? Är den som logitechs hemska hemska LGHUB?

Citerar mig själv

Skrivet av richie80:

Haft två stycken Roccat Vulcan och jag kan bara hålla med; riktig bra tangentbord! Däremot är mjukvaran skräp! Buggig som fan och äter alldeles för mycket minne i bakgrunden.
Rekommenderar att du endast använder Roccat Swarm för ett göra och spara dina RGB-profiler på tangentbordet. Avaktivera sen autostart (eller radera skiten) och ändra profil med tangenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av richie80:

Citerar mig själv

Haft två stycken Roccat Vulcan och jag kan bara hålla med; riktig bra tangentbord! Däremot är mjukvaran skräp. Buggig som fan och äter alldeles för mycket minne i bakgrunden.
Rekommenderar att du endast använder Roccat Swarm för ett göra och spara dina RGB-profiler på tangentbordet. Avaktivera sen autostart (eller radera skiten) och ändra profil på tangentbordet.

Tack! det var precis det jag ville veta. Samma som LGHUB alltså...
Varför ska det vara så svårt för tangentbord och mustillverkare att fixa vettig programvara som inte ligger och tuggar i bakgrunden?

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Tack! det var precis det jag ville veta. Samma som LGHUB alltså...
Varför ska det vara så svårt för tangentbord och mustillverkare att fixa vettig programvara som inte ligger och tuggar i bakgrunden?

Signal RGB tycker jag fungerar bra, den tar 90% av all hårdvara

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Någon här som jämfört HiFiMan HE400se och HiFiMan Sundara lurarna?

Kollar man tester så verkar de lite halvt snarlika men HE400se kostar mindre än hälften.

https://www.rtings.com/headphones/tools/compare/hifiman-he400...

Lite kluven vilka man ska ta.

HiFiMan Sundara lurarna verkar ta upp mycket ljud via bommen över huvudet samt ljud fortplantar sig när man pratar rör käkarna/huvudet så det knakar och blir resonans enligt många i betygen på Amazon.
Det kan ju vara lite störigt så jag funderar på He400se som har bättre bom.

Mvh

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Någon här som jämfört HiFiMan HE400se och HiFiMan Sundara lurarna?

Kollar man tester så verkar de lite halvt snarlika men HE400se kostar mindre än hälften.

https://www.rtings.com/headphones/tools/compare/hifiman-he400...

Lite kluven vilka man ska ta.

HiFiMan Sundara lurarna verkar ta upp mycket ljud via bommen över huvudet samt ljud fortplantar sig när man pratar rör käkarna/huvudet så det knakar och blir resonans enligt många i betygen på Amazon.
Det kan ju vara lite störigt så jag funderar på He400se som har bättre bom.

Mvh

Sundara is better at frequency response, it does not need EQ to sound really good. HE400se sounds good out of the box but can be quite significantly better with EQ.

and price does not reflect the sound quality, HE400se is one of the best budget headphones. Sundara is just only marginally better . I'm not exactly a fan of how it looks but you can't go wrong with the sound.

p/s: QA on Hifiman is a hit or a miss, so better stick with Amazon as they have very good return policies.

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

Sundara is better at frequency response, it does not need EQ to sound really good. HE400se sounds good out of the box but can be quite significantly better with EQ.

and price does not reflect the sound quality, HE400se is one of the best budget headphones. Sundara is just only marginally better . I'm not exactly a fan of how it looks but you can't go wrong with the sound.

p/s: QA on Hifiman is a hit or a miss, so better stick with Amazon as they have very good return policies.

@delta76

Tack.
Det blir att testa HE400SE lurarna då jag har ett sound blaster ae-9 ljudkort och kan då meka med ljudet rätt bra 🙂

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz