Bästa hårddisken 16-20TB (intern 3,5 tum, S-ATA, så tyst som möjligt)

Permalänk
Medlem

Bästa hårddisken 16-20TB (intern 3,5 tum, S-ATA, så tyst som möjligt)

På Pricerunner finns 29 interna SATA hårddiskar 16-20TB:
https://www.prisjakt.nu/c/interna-harddiskar?775=1667&782=102...

Efter att ha tittat på recensioner av diskarna verkar den tystaste vara WD Ultrastar DC HC550 18TB (WUH721818ALE6L4):
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5650447#properties
Det är dessutom en av de billigaste 18TB-diskarna.

Jag kan inte hitta någon hake med denna hårddisk. Finns det någon här i forumet som har erfarenhet av denna eller de andra modellerna?

Permalänk
Rekordmedlem

Nackdelen är väl att de är dyra per TByte och att du mister mycket data om de strular.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

När det gäller HGST-diskar (nu WD-diskar) att om disken stannar/inte startar pga. för låg helium-nivå så får man aldrig igång dem igen - företag som håller på med dataräddning har extrema besvär med dem att de helt enkelt inte åtar sig jobben då det räcker inte med att fylla på med ny helium.

Seagate-diskar brukar starta och fungera även när stor del av heliumet flytt men går då varma, men i flesta fall kan ändå rädda ut data och det går att fylla på helium igen i en dataräddningsoperation. Man skall inte underskatta problemen med helium, den är extremt benägen att vilja smita ut och finns minsta lilla por i godset eller försegling så gör det den i betydligt högre takt än vad tillverkaren har tänkt sig.

Varför HGST-diskarna inte startar beror på att när det är för hög andel luft så flyger läs/skriv-huvudena närmare skivytan och kan repa dem och därför spärrar disken för start om heliumnivån är för låg (helium har högre viskositet än luft och lyfte läshuvudena mera över ytan trots att gasen är lättare), men som det har varit länge, så kan inte externa diskräddningsföretag utanför HGST/WD-själva gör någon diskräddning på dessa diskar.

Seagate har tydligen en annan lösning med sina slädar för läshuvuden och gör att de kan hantera situationen även när heliumhalten går låg.

---

Ovanstående är ointressant om man har ofta uppdaterade backuper och RAID med redundant disk i någon form då man bara byter enhet som varnar för låg heliumhalt.

Man skall helst inte ha arkivlagring på heliumfyllda diskar som ligger avstängda/i förvaring långa tider och det är lång tid mellan start och kontroll av data - och framförallt att det inte är den enda disken som har datat utan det finns på flera olika diskar med olika ålder.

I praktiken innebär att långtidslagring/arkivlagring med lagringstid 5 år och längre så är det 8TB diskar och mindre som gäller då dessa är luftfyllda hos i stort sett samtliga fabrikat - men kan istället vara SMR-diskar, vilket går att hantera om man inte gör med fel filsystem på diskarna (för närvarande avråds NTFS även om det går halvknackigt, och avråds å det bestämdaste om diskarna ingår i en ZFS-RAID - men fungerar hyffsat bra med filsystem som BTRFS )

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nackdelen är väl att de är dyra per TByte

Under 200 kr/TB är väl billigt (för 18TB WD Ultrastar eller Toshiba)?
.

Skrivet av xxargs:

När det gäller HGST-diskar (nu WD-diskar) att om disken stannar/inte startar pga. för låg helium-nivå...
...

Tack för synpunkterna på helium-diskar!

Efter att ha läst lite mer om de olika diskarna funderar jag på Toshiba 18TB:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5832630
Det är också en helium-disk, men Toshiba använder tydligen en annan teknik än WD för att hindra helium-läckage, de svetsar igen hårddiskarna på samma sätt som med lithium-ion batterier. Om det nu verkligen gör någon skillnad.

När disken inte jobbar lär den vara ganska tyst, det som oroar mig är ljudnivån vid skrivning/läsning. De enda kommentarer jag kan hitta säger att den inte låter så mycket.
Någon som vet mer?

Permalänk
Medlem

Jag brukar ta en titt här:
https://www.backblaze.com/blog/backblaze-drive-stats-for-2021...

Verkar som att WD Ultrastar HC550 16TB har fungerat bra för dem, men det är också en ganska ny modell så vem vet på längre sikt. Jag har själv ingen hårddisk större än 6 TB men kommer behöva uppgradera diskar i min server så jag följer tråden nyfiket. En hårddisk kan alltid gå sönder. Gäller att se till att det inte blir någon katastrof när det väl händer. Då är det bara att köpa en ny och återställa data från sin backup.

När det gäller ljudnivå är jag lika förvirrad som dig. Verkar som det finns folk som klagar på ljudet oavsett vilken modell av hårddisk man använder. Sedan finns det vissa diskar som går varmare och då kan man behöva mer kylning med fläktar så även om disken i sig är tyst kan de snart bli överröstade av fläktljuden.

Permalänk
Medlem

Seagate Exos 20TB ska ju vara trevliga, men som skrivits tidigare kostar de ju därefter.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Kapar den här gamla tråden i stället för att starta en ny. Behöver en 16+ TB HDD som ska sitta min dator och behöver därför vara så tyst som möjligt. Satte i en Toshiba som jag köpte billigt tidigare i år och den smattrar som tusan, så den kommer åka in i en NAS i stället. Någon som har tips på en tyst HDD? Den ska bo i ett Fractal Design 7 chassi.

@Balint Hur gick det för dig, hittade du en tyst disk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bea:

@Balint Hur gick det för dig, hittade du en tyst disk?

Jag köpte både Toshiba 18TB och Seagate Exos 18TB. Båda är mycket tysta när de bara snurrar utan att jobba, men läs- och skrivljudet kan vara lite störande. Om man har datorn i sovrummet och diskarna plötsligt börjar jobba på natten så blir man störd.
Men på dagtid tycker jag det är acceptabelt.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är till någon hjälp, men om du kan ta reda på vilka diskar som stöder "acoustic management" och om det även stöds av ditt operativsystem så kanske det är svar på din fråga. Det handlar om att säga till hårddisken att inte flytta läshuvudet så fort (eller kanske att inte accelerera så fort, vet inte exakt), vilket då minskar oljudet men ökar söktiden (dvs minskar prestanda).

Permalänk
Medlem

På (riktiga) servrar har hårddiskars ljudnivå för det mesta ingen betydelse då fläktarna för resten (CPU och kylning av diskvaggor och eventuellt grafikkort) oftast är mycket högre iom. stor luftflöde och dubbelfläktar (redundanta fläktar)

Har också en Toshiba 18 TB (MG09ACA18TE) och som redan sagt vid tomgångsdrift får man vara bra kinkig om man skall höra om den är igång medans läshuvudrörelser hörs och hörs alltid som mer skarpa tick när läshuvudröreserna är runt 12-13 ms söktid i genomsnitt nästan oavsett diskfabrikat (enterprise snurrdiskar som Seagate Cheetah så är det 4 ms i genomsnittlig söktid)

vill man ha tysta diskar vid sökningar så blir det också trötta diskar med > 20 ms genomsnittlig söktid som WD-Green 1 och 2TB på sin tid och max 110 MB/s medans dagens diskar snuddar på 300 MB/s

.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!
Det som som stör mig är just de där ticken/hacken som blir vid läs/skriv som låter så irriterande, själva tomgångsljuset är inget som stör på någon disk för min del.
Många på andra forum talar sig varma för WD Red, men då blir det också lite dyrare. Läser jag recensioner på olika siter så är det väldigt ofta rätt spretiga åsikter. Förstår att även chassi/montering spelar in, men lite frustrerande att åsikterna är så olika...
Det blir väl till att prova sig fram

Permalänk
Medlem

Om man har 10-16 disk i.en maskin är ente fläktsrna vörrvljudmåssigt?

Permalänk
Medlem

Ta fram den stora plånboken och köp en 16TB+ SSD.
Väldigt tyst .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.