Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fetskaft:

Spännande om Saab återuppstår i form av elbil. Lär väl få heta något annat antar jag.
https://carup.se/nevs-emily-gt-blir-verklighet-tillverkas-i-t...

Tja, kanske. Saab har många fanboys i Sverige, eller hade i alla fall, men i mina ögon har de aldrig riktigt levt upp till hypen. Denna bil gillades av några (svenska) motorjournalister när de fick provköra prototypen, men hur mycket av det är nostalgi eller önsketänkande och hur mycket handlar det om att det faktiskt är en bra bil? Jag minns massvis med artiklar genom min uppväxt om olika mer eller mindre långsökta projekt som haussats rejält men som i slutändan inte blivit något. Jösse Car exempelvis, eller kolla bara på all hype kring Nevs när de skulle ta över Saabs fabriker och tillverkning förra gången.

Denna bil ser väl ok ut enligt specen, men samtidigt är designen rätt föråldrad, vilket väl inte är så konstigt då den inte är så ny, men deras "revolutionerande" idéer, som motorer i hjulen, har prövats och ratats av andra tillverkare av olika skäl. Vad är fördelen med en motor i hjulet jämfört med att ha den fjädrad fem centimeter längre in? Ingen, däremot innebär det en väldig nackdel i mycket högre ofjädrad vikt.

Jag vet att jag kommer att få lite mothugg nu från olika Saab-fans, men försök att tänka på denna bil utan Saab-arvet, utan att det är en svensk tillverkare, hade du verkligen tyckt den var något att ha då? Jag är tveksam.

Permalänk

Nu har jag haft min ID3 med uppdateringen 3.2 ett tag och märkt skillnad i förbrukning in till stan det är 80-70 väg och 50-30 några få avsnitt.

Resan till Borlänge gick mycket bra åkte iväg på 80% och var framme med 26% kvar snitt 14.4 , snitt hastighet 84km/h

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, kanske. Saab har många fanboys i Sverige, eller hade i alla fall, men i mina ögon har de aldrig riktigt levt upp till hypen. Denna bil gillades av några (svenska) motorjournalister när de fick provköra prototypen, men hur mycket av det är nostalgi eller önsketänkande och hur mycket handlar det om att det faktiskt är en bra bil? Jag minns massvis med artiklar genom min uppväxt om olika mer eller mindre långsökta projekt som haussats rejält men som i slutändan inte blivit något. Jösse Car exempelvis, eller kolla bara på all hype kring Nevs när de skulle ta över Saabs fabriker och tillverkning förra gången.

Denna bil ser väl ok ut enligt specen, men samtidigt är designen rätt föråldrad, vilket väl inte är så konstigt då den inte är så ny, men deras "revolutionerande" idéer, som motorer i hjulen, har prövats och ratats av andra tillverkare av olika skäl. Vad är fördelen med en motor i hjulet jämfört med att ha den fjädrad fem centimeter längre in? Ingen, däremot innebär det en väldig nackdel i mycket högre ofjädrad vikt.

Jag vet att jag kommer att få lite mothugg nu från olika Saab-fans, men försök att tänka på denna bil utan Saab-arvet, utan att det är en svensk tillverkare, hade du verkligen tyckt den var något att ha då? Jag är tveksam.

Beredd att hålla med. Bilen skulle dessutom bli galet dyr med muvarande specs. Däremot gillar jag idéen med att en elbil byggs i Trollhättan. Sverige är ett billand och kan vi sälja både volvos, saabar (vad det nu ska heta) och batterier så tror jag det kommer vara väldigt positivt för landet

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, kanske. Saab har många fanboys i Sverige, eller hade i alla fall, men i mina ögon har de aldrig riktigt levt upp till hypen. Denna bil gillades av några (svenska) motorjournalister när de fick provköra prototypen, men hur mycket av det är nostalgi eller önsketänkande och hur mycket handlar det om att det faktiskt är en bra bil? Jag minns massvis med artiklar genom min uppväxt om olika mer eller mindre långsökta projekt som haussats rejält men som i slutändan inte blivit något. Jösse Car exempelvis, eller kolla bara på all hype kring Nevs när de skulle ta över Saabs fabriker och tillverkning förra gången.

Denna bil ser väl ok ut enligt specen, men samtidigt är designen rätt föråldrad, vilket väl inte är så konstigt då den inte är så ny, men deras "revolutionerande" idéer, som motorer i hjulen, har prövats och ratats av andra tillverkare av olika skäl. Vad är fördelen med en motor i hjulet jämfört med att ha den fjädrad fem centimeter längre in? Ingen, däremot innebär det en väldig nackdel i mycket högre ofjädrad vikt.

Jag vet att jag kommer att få lite mothugg nu från olika Saab-fans, men försök att tänka på denna bil utan Saab-arvet, utan att det är en svensk tillverkare, hade du verkligen tyckt den var något att ha då? Jag är tveksam.

Är inget fan av Saab och har inte sagt något om denna bil är något att ha eller inte. Ändå väldigt spännande om vi kan få mer biltillverkning i Sverige igen, och en elbil dessutom. Sedan kan jag inte tänka mig att de tar denna bil och sätter i produktion utan att göra några som helst ändringar. Den lär anpassas och ändras på massor av områden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

Beredd att hålla med. Bilen skulle dessutom bli galet dyr med muvarande specs. Däremot gillar jag idéen med att en elbil byggs i Trollhättan. Sverige är ett billand och kan vi sälja både volvos, saabar (vad det nu ska heta) och batterier så tror jag det kommer vara väldigt positivt för landet

Ja jag är verkligen inte emot att det byggs bilar där eller så. Men Saab-vurmandet är inte till fördel tror jag, de hade absolut en del fina innovationer och så, men utanför Sverige hörde Saab till en väldigt smal nisch och det kommer inte att väcka så mycket nostalgi med exempelvis Saabs rätt pissiga design på stolarna eller instrumentbrädan, eller för den delen att ha strålkastare som försöker slå an nostalgikänslan bland Saab-fans.

Skrivet av Fetskaft:

Är inget fan av Saab och har inte sagt något om denna bil är något att ha eller inte. Ändå väldigt spännande om vi kan få mer biltillverkning i Sverige igen, och en elbil dessutom. Sedan kan jag inte tänka mig att de tar denna bil och sätter i produktion utan att göra några som helst ändringar. Den lär anpassas och ändras på massor av områden.

Nej jag menade inte att du var en fanboy, bara att allt som rör Saab verkar röra upp starka känslor hos många bilintresserade i Sverige och då är det svårt att vara objektiv. Detta är vanligt bland biljournalister men även "vanliga människor". Jag har exempelvis ett antal släktingar och äldre vänner till familjen som ägt massor av Saabar, inte sällan flera samtidigt, och de slätar över alla brister, för brister fanns det, och höjer bilarna till skyarna. Min farsa var mer så med franska bilar i allmänhet och Citroën mer specifikt, men han låtsades aldrig som att de var felfria eller ens höll acceptabel kvalitet utan klagade konstant, med kärlek.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fetskaft:

Spännande om Saab återuppstår i form av elbil. Lär väl få heta något annat antar jag.

Coolt, fast, ge mig inga förhoppningar! lol

Dessutom - byt namn på den! Vafan är "Nevs" för nått trams?

SAAB - visst vore det fint?

Permalänk
Medlem

SAABs tekniker har utvecklat bilen Emeliy GT under företaget Nevs, nevs är till salu och kommer inom kort säljas, sägs att det är 2 svenska bolag som är intresserade av att köpa.
Vore fantastiskt om ett svenskt företag skulle köpa Emely GT och kunde säljas som en "svensk" bil då GT kommer bli typ den "bästa" elbilar med en fantastisk svensk utvecklad teknik i sig!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Coolt, fast, ge mig inga förhoppningar! lol

Dessutom - byt namn på den! Vafan är "Nevs" för nått trams?

SAAB - visst vore det fint?

De hade inom NEVS rättigheterna till namnet SAAB från början (på licens), men när de/kineserna misskötte sig så tappade de den namnrättigheten och döpte då om varumärket på bilarna till NEVS.

Finner det högst osannolikt att denna konceptbil någonsin kommer i produktion. Än mindre under varumärket SAAB.

Det sagt så önskar jag all välgång till fordonsindustrin i Trollhättan, och hoppas att det kommer några spännande saker därifrån i framtiden.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag har stött på en del laddare som har effekt på t.ex. 75kw med 400V och upp till 150kw med 800V. Det är lite frustrerande nog att parkera vid en sån och se 75kw när man hoppats på klart mer, men det är möjligt att jag missförstått något med hur de fungerar. Men om jag har förstått saken rätt så skulle jag nog köra på en bil med 800V om jag skulle byta (Audi Q4 40 för tillfället, så MEB).

Om du har mest nytta av 800V eller 400V beror främst på vilket laddnät du vill ladda på. Jag får 260+ kW på Tesla V3 (men så är de ju optimerade för Tesla också). Har du en Audi e-tron GT med 800V så får du liknande effektnivåer (280+ kW har jag för mig) på Ionity.

Nackdelen blir om du laddar e-tron GT på SuC V3 eller andra laddnät med 400V (som är dominerande i landet), för då måste du förlita dig på bilens DC-DC-omvandlare, och de har oftast inte så höga effekter (har för mig du får endast runt 110 kW då, men kan minnas fel, då det var ett tag sedan jag körde systermodellen Taycan från Porsche).

Så vilken elbil du väljer (med vilken volt) är ju beroende på vilka laddnät du främst vill använda, och vilka som det finns gott om där du kör på långturer. Infrastrukturen är lika viktig som bilen när det gäller laddning.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Om du har mest nytta av 800V eller 400V beror främst på vilket laddnät du vill ladda på. Jag får 260+ kW på Tesla V3 (men så är de ju optimerade för Tesla också). Har du en Audi e-tron GT med 800V så får du liknande effektnivåer (280+ kW har jag för mig) på Ionity.

Nackdelen blir om du laddar e-tron GT på SuC V3 eller andra laddnät med 400V (som är dominerande i landet), för då måste du förlita dig på bilens DC-DC-omvandlare, och de har oftast inte så höga effekter (har för mig du får endast runt 110 kW då, men kan minnas fel, då det var ett tag sedan jag körde systermodellen Taycan från Porsche).

Så vilken elbil du väljer (med vilken volt) är ju beroende på vilka laddnät du främst vill använda, och vilka som det finns gott om där du kör på långturer. Infrastrukturen är lika viktig som bilen när det gäller laddning.

Du har rätt i sak, vill bara rätta till siffrorna e-tron GT och Taycan tar 270 kW som mest och omvandlaren i bilen ligger på 150 kW

Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5/6 kan läggas till bland bilar med 800V men dom stannar på 240 kW DC och har ingen omvandlare vid 400V-laddningar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Du har rätt i sak, vill bara rätta till siffrorna e-tron GT och Taycan tar 270 kW som mest och omvandlaren i bilen ligger på 150 kW

Perfekt, var lite osäker på mitt minne och de exakta siffrorna. Tack!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Spännande om Saab återuppstår i form av elbil. Lär väl få heta något annat antar jag.
https://carup.se/nevs-emily-gt-blir-verklighet-tillverkas-i-t...

Det har de ju redan gjort. Nevs 9-3 EV tillverkades i flera år, men inte så många kom till Sverige. Dock finns en del prototyper och några importerade.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Relik 📜

Körde ToR Sverige i förra veckan, från Sandefjord och ned till gamla hemstaden Linköping.

Reagerade på ovanligt mycket problem med laddare och laddning. Det är något jag innan varit ganska förskonad från, även på långresor mitt i högsäsong.

Exempel är OKQ8 i Linköping, där ena laddstolpen knappt ville koppla upp och väl "live" gav typ 10 kW. Samma för en annan bil som testade. Annat exempel är InCharge i Töcksfors, där 150 kW-stolpen helt enkelt var stendöd. Såg också lappar om andra trasiga laddare i Tornby i Linköping.

Är det bara anekdotiskt, eller har andra också upplevt en högre grad av laddarproblem under sommaren?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Om du har mest nytta av 800V eller 400V beror främst på vilket laddnät du vill ladda på. Jag får 260+ kW på Tesla V3 (men så är de ju optimerade för Tesla också). Har du en Audi e-tron GT med 800V så får du liknande effektnivåer (280+ kW har jag för mig) på Ionity.

Nackdelen blir om du laddar e-tron GT på SuC V3 eller andra laddnät med 400V (som är dominerande i landet), för då måste du förlita dig på bilens DC-DC-omvandlare, och de har oftast inte så höga effekter (har för mig du får endast runt 110 kW då, men kan minnas fel, då det var ett tag sedan jag körde systermodellen Taycan från Porsche).

Så vilken elbil du väljer (med vilken volt) är ju beroende på vilka laddnät du främst vill använda, och vilka som det finns gott om där du kör på långturer. Infrastrukturen är lika viktig som bilen när det gäller laddning.

Tack!

Själv har jag märkt att laddningstiderna sällan har vidare stor betydelse i praktiken. Förra veckan körde vi en rutt på 425km*2, och på ditvägen kom vi fram med runt 60% SoC när vi stannat och laddat under lunchpaus. På tillbakavägen laddade vi under en toapaus (typ 5-10 min) och kom fram med 15% SoC. Vi kunde ha laddat medan vi åt middag, men det behövdes inte och laddningsplatser var belägna långt från ingången till vår pausplats, så vi var helt enkelt lata.

Då är det med en Audi Q4 40, som inte direkt är kända för att ladda snabbt, men det är förvånande hur bra det går med bara "okej" laddningshastighet, så länge man har laddningsmöjlighet vid destination.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Körde ToR Sverige i förra veckan, från Sandefjord och ned till gamla hemstaden Linköping.

Reagerade på ovanligt mycket problem med laddare och laddning. Det är något jag innan varit ganska förskonad från, även på långresor mitt i högsäsong.

Exempel är OKQ8 i Linköping, där ena laddstolpen knappt ville koppla upp och väl "live" gav typ 10 kW. Samma för en annan bil som testade. Annat exempel är InCharge i Töcksfors, där 150 kW-stolpen helt enkelt var stendöd. Såg också lappar om andra trasiga laddare i Tornby i Linköping.

Är det bara anekdotiskt, eller har andra också upplevt en högre grad av laddarproblem under sommaren?

Vad var det för laddare? Jag har förstått att vissa nätverk har börjat ge lite upp med tidiga laddare, och planerar att byta ut dem mot nya modeller. Jag har t.ex. sett platser där enstaka Tritium-laddare från ca 2016 byts ut mot 4 x Kempower.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Körde ToR Sverige i förra veckan, från Sandefjord och ned till gamla hemstaden Linköping.

Reagerade på ovanligt mycket problem med laddare och laddning. Det är något jag innan varit ganska förskonad från, även på långresor mitt i högsäsong.

Exempel är OKQ8 i Linköping, där ena laddstolpen knappt ville koppla upp och väl "live" gav typ 10 kW. Samma för en annan bil som testade. Annat exempel är InCharge i Töcksfors, där 150 kW-stolpen helt enkelt var stendöd. Såg också lappar om andra trasiga laddare i Tornby i Linköping.

Är det bara anekdotiskt, eller har andra också upplevt en högre grad av laddarproblem under sommaren?

Det kan nog vara så. Tidigare i våras hade jag aldrig några problem. Då har jag laddat mest genom OKQ8s app på Virta/OKQ8.

Jag hade däremot jätteproblem med vissa laddstolpar när jag reste till och från fjällen tidigare i somras. Tänkte ladda i Lesjöfors på InCharge men den totalvägrade och sa bara "Bilen gjorde något oväntat" varenda gång. Fick uppleva samma problem i Vansbro på ReCharge och supporten var givetvis stängd eftersom det var en söndag. Slutade med att jag lyckades ladda på Mer bredvid Ica i Vansbro där det gick igång, den startade förladdningsfas och man såg spänningen gå upp till 400 V, den hinner ladda pyttelite och avbryter sedan. Men efter ett misslyckat försök så gick det bra och jag fick ut ungefär maxeffekt på 100 kW på den laddaren. Även i Mora på samma sorts laddare (Mer) upplevde jag samma beteende, men det fungerade ju i alla fall alltid på andra uppkopplingsförsöket.

InCharge i Tännäs däremot hade jag inga problem med och inte heller OKQ8 i Örebro. Just OKQ8 har jag försökt hålla mig till då jag vet att det alltid fungerar hos dem, plus att man kan betala med kort. Jag har laddat på OKQ8 i Linköping utan problem, så det verkar besynnerligt att du hade problem där, men det var å andra sidan när min bil var ny i vintras och jag inte kunde ladda hemma ännu.

Nu senast har jag beslutat att köpa medlemskap hos Tesla i en månad och ladda hos dem när jag gör långresor. Inga problem hittills, har fungerat varje gång. Gjorde en provladdning i Mantorp bara för att se att det inte skulle vara några problem. Laddade i Nacka utan problem förra veckan när jag var i Stockholm. Billigt är det också jämfört med övriga, typ 3,50 kr/kWh i snitt.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Nu senast har jag beslutat att köpa medlemskap hos Tesla i en månad och ladda hos dem när jag gör långresor. Inga problem hittills, har fungerat varje gång. Gjorde en provladdning i Mantorp bara för att se att det inte skulle vara några problem. Laddade i Nacka utan problem förra veckan när jag var i Stockholm. Billigt är det också jämfört med övriga, typ 3,50 kr/kWh i snitt.

Och överlägset flest laddare per lokation.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Äntligen är bilen i Halmstad och borde nå ÅF rätt snart, får bara hoppas dom kan ordna en snabb överlämning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Äntligen är bilen i Halmstad och borde nå ÅF rätt snart, får bara hoppas dom kan ordna en snabb överlämning!

Nice
Brukar ta runt 2 veckor, beror väl lite på vad/hur mycket dom skall göra med bilen på klargöringscentret i Halmstad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nice
Brukar ta runt 2 veckor, beror väl lite på vad/hur mycket dom skall göra med bilen på klargöringscentret i Halmstad.

Jo verkar vara runt en vecka till ÅF beroende på hur allt flyter på, och sen är det upp till hur mycket dom ska göra på bilen och hur snabbt det kan gå. Har dialog med säljaren om att försöka få allt att flyta på så bra som möjligt när den väl kommer. En tripp helgen den 5:e för att inviga den vore drömmen, och kanske inte helt orealistiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Själv har jag märkt att laddningstiderna sällan har vidare stor betydelse i praktiken. Förra veckan körde vi en rutt på 425km*2, och på ditvägen kom vi fram med runt 60% SoC när vi stannat och laddat under lunchpaus. På tillbakavägen laddade vi under en toapaus (typ 5-10 min) och kom fram med 15% SoC. Vi kunde ha laddat medan vi åt middag, men det behövdes inte och laddningsplatser var belägna långt från ingången till vår pausplats, så vi var helt enkelt lata.

Skulle säga att för många luncher så är det alldeles för snabb laddning i många fall med de flesta moderna bilar. Även 100 kW blir allt för mycket, och färdigladdat långt innan man hunnit äta klart lunchen. Bara stökigt att avbryta mitt i måltiden för att gå ut och flytta bilen.

Där skulle nog runt ca 40 kW-laddare passa mycket bättre. Är nog den optimala "lunchladdaren".

Skrivet av Sando:

Då är det med en Audi Q4 40, som inte direkt är kända för att ladda snabbt, men det är förvånande hur bra det går med bara "okej" laddningshastighet, så länge man har laddningsmöjlighet vid destination.

Absolut fungerar det fint det också för många, och i många fall.

Ta inte min tekniska förklaring som en diss av långsammare elbilar i alla sammanhang.

När jag hade vår Tesla på verkstad så körde jag längre turer i jobbet med tjänsteresor (ända till Norge) med vår lilla Mini som endast laddar i max 50 kW. Då bilen dessutom bara har ett batteri på runt 30 kWh så då blev det även fler laddstopp än vanligt, men det fungerade ändå utmärkt!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Som Saab-människa så ska det bli intressant med Emily GT.
Försöker hålla mig neutral tills jag sett och förhoppningsvis testat den, om den nu går i produktion enligt nyheterna, kolla så att den har den rätta känslan.
Tills dess, E85 all the way på mina 9-3or.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Ge upp drömmen om SnABB. Var Muller och konkursen tortyr nog att låta folk leva på hoppet?

Industritillverkning och höga skatter går nog inte ihop, vill man ta sig någonstans så måste man ta bukt med defekten med EU, alla vill gå över staketet där det är som lägst.

Den stora massan kommer inte vilja betala extra för lite blågult när du kan få något rött för 30% billigare!!

Möjligtvis att man kan bevara färgerna och driva det någon brevlåde designbyrå/ skatteparadis och tillverka i annat land, ala Inter IKEA men det är ju inte svenskt för fem öre...!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Vad tror alla om en ID7 4WD med extra allt, kan det vara något och har den 800V design ? Jag tycker den ser intressant ut ur många aspekter men kanske inte fullt ut så sportig som man är van vid.

Trodde att du hade paxat min

Kanske en Q6:a?

https://insideevs.com/reviews/678473/audi-q6-e-tron-prototype...

https://teknikensvarld.expressen.se/test-provkorningar/prov/p...
[betalvägg]

800V och 270kW (angiven) laddning.

Permalänk
Medlem

Haha man vet aldrig. Tack för tipset.

Permalänk
Medlem

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BW2Pgg/lastfartyg-med-30...

Vilket märke är det som fraktas på dom båtarna tro? 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BW2Pgg/lastfartyg-med-30...

Vilket märke är det som fraktas på dom båtarna tro? 🙂

99% säker på att det är VAG. Dom brukar fraktas med K-lines båtar som slutar på Highway, och går nog från Bremerhaven beroende på destination.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Sando:

Vad var det för laddare? Jag har förstått att vissa nätverk har börjat ge lite upp med tidiga laddare, och planerar att byta ut dem mot nya modeller. Jag har t.ex. sett platser där enstaka Tritium-laddare från ca 2016 byts ut mot 4 x Kempower.

Osäker på modell för laddarna, aldrig satt mig in i det. Men, OKQ8-nätverket är ju under uppbygnad just nu, så de lär väl vara max ett år?

Skrivet av riiga:

Det kan nog vara så. Tidigare i våras hade jag aldrig några problem. Då har jag laddat mest genom OKQ8s app på Virta/OKQ8.

Jag hade däremot jätteproblem med vissa laddstolpar när jag reste till och från fjällen tidigare i somras. Tänkte ladda i Lesjöfors på InCharge men den totalvägrade och sa bara "Bilen gjorde något oväntat" varenda gång. Fick uppleva samma problem i Vansbro på ReCharge och supporten var givetvis stängd eftersom det var en söndag. Slutade med att jag lyckades ladda på Mer bredvid Ica i Vansbro där det gick igång, den startade förladdningsfas och man såg spänningen gå upp till 400 V, den hinner ladda pyttelite och avbryter sedan. Men efter ett misslyckat försök så gick det bra och jag fick ut ungefär maxeffekt på 100 kW på den laddaren. Även i Mora på samma sorts laddare (Mer) upplevde jag samma beteende, men det fungerade ju i alla fall alltid på andra uppkopplingsförsöket.

InCharge i Tännäs däremot hade jag inga problem med och inte heller OKQ8 i Örebro. Just OKQ8 har jag försökt hålla mig till då jag vet att det alltid fungerar hos dem, plus att man kan betala med kort. Jag har laddat på OKQ8 i Linköping utan problem, så det verkar besynnerligt att du hade problem där, men det var å andra sidan när min bil var ny i vintras och jag inte kunde ladda hemma ännu.

Nu senast har jag beslutat att köpa medlemskap hos Tesla i en månad och ladda hos dem när jag gör långresor. Inga problem hittills, har fungerat varje gång. Gjorde en provladdning i Mantorp bara för att se att det inte skulle vara några problem. Laddade i Nacka utan problem förra veckan när jag var i Stockholm. Billigt är det också jämfört med övriga, typ 3,50 kr/kWh i snitt.

Just den OKQ8 i Linköping var nog mest otur, att en av tre stoplar helt enkelt gett upp på något sätt. Övriga två gick bra - synd bara att de redan var upptagna på ena platsen, så bara halv kapacietet. Annars försöker jag precis som du köra OKQ8 där jag kan, innan är det nästan perfekt facit och dessutom till relativt bra pris.

Körde även på Allego-laddplatsen uppe vid Willys i Tornby, kan jag nämna. Mest för att ID.3:an hade med den på WeCharge-kartan och jag såg det var ledigt precis när vi ändå skulle handla. Fungerade perfekt, men lite dyrt.

Ironiskt nog har även lokala ReCharge-stolpen vid affären här i Norge en ur funktion-lapp nu. Inget jag använder själv såklart, men ändå. Säkert bara slump och otur egentligen. Jag reagerar mest på att vi haft fler laddproblem "on the road" den här sommaren än senaste två åren med elbil kombinerat.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Skulle säga att för många luncher så är det alldeles för snabb laddning i många fall med de flesta moderna bilar. Även 100 kW blir allt för mycket, och färdigladdat långt innan man hunnit äta klart lunchen. Bara stökigt att avbryta mitt i måltiden för att gå ut och flytta bilen.

Där skulle nog runt ca 40 kW-laddare passa mycket bättre. Är nog den optimala "lunchladdaren".

Det där har jag också märkt. För snabba laddare kan vara jobbigt med. Vi åker upp och hälsar på svärisarna ca en gång i månaden, runt 420km per väg. Vi har ett par ställen där vi gillar att stanna på lunch eller middag. Det ställe vi gillar mest är runt 40% in på rutten hemifrån, och när man kommer dit med typ 60% laddning och bilen går upp till 100% på 20 min och man ännu äter i 20 min till så känner man ju sig dum som tar upp en laddningsplats.

40kW skulle kanske vara lite väl långsamt, men nåt runt 60kW skulle vara passande. Inte för att snabbare hastigheter är dåligt, men större bensinmackar borde ha typ 6st 200kw+ och 10+st 50kW, så kunde man lite justera mer efter hur länge man stannar. Hellre då 3st 50kW än 1st 150kW.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

99% säker på att det är VAG. Dom brukar fraktas med K-lines båtar som slutar på Highway, och går nog från Bremerhaven beroende på destination.

Var väl Volkswagen även på den som brann och sjönk med 4000 bilar ombord 2022, där var det väl också elbil som började brinna.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.