Förlorat intresse för spel

Permalänk
Medlem

Förlorat intresse för spel

Känner att jag vill raljera lite över mitt förlorade datorspels-intresse.

Jag har på några år gått från att älska min/max och vilja spela på utmanande nivå till att vara helt oförstående till andra som gör det idag.

Så fort jag känner mig lite sugen på att spela och sätter mig vid datorn för att spela sköljer känslan av meningslöshet över mig och jag stänger av innan jag ens har börjat. När jag läser trådar om spel och hur andra pratar om att de exempelvis tar semester för att spela ett nytt spel skäms jag över att ha spenderat så mycket tid och engagemang på spel. Jag vill understryka att jag inte dömer andra som spelar och mår bra av det utan det är endast hur jag uppfattar mig själv och min egen situation.

Det är lite problematiskt då jag vill kunna spela som avkoppling. Någon annan som gått igenom samma stadie? Har ni hittat spelglädjen igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Känner att jag vill raljera lite över mitt förlorade datorspels-intresse.

Jag har på några år gått från att älska min/max och vilja spela på utmanande nivå till att vara helt oförstående till andra som gör det idag.

Så fort jag känner mig lite sugen på att spela och sätter mig vid datorn för att spela sköljer känslan av meningslöshet över mig och jag stänger av innan jag ens har börjat. När jag läser trådar om spel och hur andra pratar om att de exempelvis tar semester för att spela ett nytt spel skäms jag över att ha spenderat så mycket tid och engagemang på spel. Jag vill understryka att jag inte dömer andra som spelar och mår bra av det utan det är endast hur jag uppfattar mig själv och min egen situation.

Det är lite problematiskt då jag vill kunna spela som avkoppling. Någon annan som gått igenom samma stadie? Har ni hittat spelglädjen igen?

Ta en paus från spelandet, hitta suget igen.

Ibland får man ofrivilligt paus typ barn, flytt, ny partner och sen hittar man tillbaka sakta men säkert

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Alltså jag slutade bry mig för ungefär 10 år sen om spelande men samlar grejer i WoW dagligen men skulle aldrig få för mig att spela på hög nivå någonsin igen.

misstänker att du menar WoW när du nämner min/max då folk är helt galna på att göra allt så snabbt och effektivt som möjligt i WoW.

Jag fick tillbaka min spelglädje när jag slutade spela med svettiga tryhards och började behandla WoW som ett single player spel till 95%

Tänk om hur du spelar helt enkelt och testa andra typer av spel.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

När jag läser trådar om spel och hur andra pratar om att de exempelvis tar semester för att spela ett nytt spel skäms jag över att ha spenderat så mycket tid och engagemang på spel.

Fast allt sådant kommer ju att ändras med tiden?
Hade du roligt när du la industriellt mycket tid på spel? Gissningsvis.
I min värld räcker det; du gjorde det du för stunden tyckte var roligast och du var glad då.

Att du nu inte uppskattar det längre är ju också helt ok.
Ta en paus från spelande eller spela ruskigt casual bara för att köra igenom storyn och gå sedan vidare och gör något annat.

Personligen spelar jag inte lika mycket nu som för ett par år sedan. Har tid men väljer att lägga den på annat än spel. Om några år kanske det ändras men jag är nöjd med hur jag spenderar min tid just nu.

Edit för att förtydliga: Jag har inga som helst problem med att jag under många år la 6-8h per dag på spel för det var jäkligt roligt och jag tänker tillbaka på det med glädje.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jag har perioder som kan vara många månader då jag bara inte känner för att spela. Men så plötsligt kommer det tillbaka i några månader. Men visst, det är inte med samma entusiasm och intensitet som för ett par decennier sedan. Onlinespel lockar dock inte längre. Har försökt återuppliva känslan av första WoW och Call of duty/Battlefield flera gånger, men det vill sig inte.

rättade bort en äcklig särskrivning.
Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Jag närmar mig 35 och spelar fortfarande rätt mycket spel. Dock spelar jag numera primärt spel med mycket fokus på storyn, klarar inte av att grinda mycket längre som när man var i tonåren eller tidiga 20-årsåldern.

Har du testat många olika typer av spel? Då menar jag inte endast AAA-spel, det finns många bra spel från mindre spelstudior. Är det så att inget spel fångar ditt intresse kanske du behöver ett break bara eller hitta en ny hobby.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Känner att jag vill raljera lite över mitt förlorade datorspels-intresse.

Jag har på några år gått från att älska min/max och vilja spela på utmanande nivå till att vara helt oförstående till andra som gör det idag.

Så fort jag känner mig lite sugen på att spela och sätter mig vid datorn för att spela sköljer känslan av meningslöshet över mig och jag stänger av innan jag ens har börjat. När jag läser trådar om spel och hur andra pratar om att de exempelvis tar semester för att spela ett nytt spel skäms jag över att ha spenderat så mycket tid och engagemang på spel. Jag vill understryka att jag inte dömer andra som spelar och mår bra av det utan det är endast hur jag uppfattar mig själv och min egen situation.

Det är lite problematiskt då jag vill kunna spela som avkoppling. Någon annan som gått igenom samma stadie? Har ni hittat spelglädjen igen?

Vet exakt hur det är, spelade själv wow i många år, sen world of tanks, sen wow igen. Och mer eller mindre allt umgänge med vänner va med datorer och alkohol kombinerat med äldre spel som vi spelade när vi va yngre.

Sen dog allt ut, ända som hade med spel att göra va att jag kollade ganska mycket på cohhcarnage på twitch. Men för min del va det för ca 2,5 år sen när jag hittade tarkov och ett gäng på dåvarande tarkov discorden. Och har sänkt ner snart 2000 timmar sen dess. MEN mer eller mindre bara med dom, solo spel för min del idag är helt dött förutom att jag körde igenom ff7 remaken då originalet va det som mer eller mindre startade mitt spel intresse.

Men har försökt lira typ warzone, battlefield, battlebit, total war warhammer, squad, war thunder, world of tanks och många fler men allt känns meningslöst och tråkigt efter en timme eller så.

Tror själv att en paus är inget att vara orolig över, när jag slutade med wow spelade jag mer eller mindre inte alls på typ 2 år utan ersatte det med att kolla på andra som spelar istället.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kan känna igen mig i det du skriver. Jag tror att känslan från det att man var yngre som var helt och hållet upplevelsen har gått till allt runt omkring spelet. Det skall vara achievements, unlocks, säsonger, exclusives, mega mania mycket... Rena rama 90-talets rengörings reklam, ett svammel av superlativ hela tiden.

En del spel när man kan koppla bort alla andra och bara spela för ens egen gkädje är de spel som ger mig mest. Efter att jag töttnat gick jag tillbaka och spelade ett av de spel jag älskar mest, Baldurs Gate 2. Det var för ett par år sedan och även om grafiken störde mig i cirka trettio minuter var jag helt plötsligt fast igen. Äventyret, att spela spelets olika niväer är det som ger npgot. Utmaningen finns inte i att mäta upp något mot en lista, andra spelare, döda femtioelvatuesen hjärndöda pixlar, utan att klara av en del av ett äventyr och bygga din karaktär så att det stämmer mot din egna förväntning.

Jag tror att mycket av spelen i dagens läge lätt kan kännas själslösa om man granskar dem. Det är som Disney filmer, de skall pricka av saker efter en lista och prånglas ut för att generera pengar. Ibland funkar det, en win -win helt enkelt och ibland känns det bara som om du fastnar i ett ekorrhjul.

Om du vill hitta tillbaka, gå tillbaka ett par generationer och testa spel som du vet att du gillade, se om du kan se glädjen i dem och tillåt dig själv att vara både krass och petig med vad du väljer att spela.
Hoppas att jag lyckats säga något med allt mitt svammel som kanske kan vara till någon nytta.

Permalänk

Jag har varit i samma sits, spelade förr nästan enbart spel där man på ett eller annat sätt kan jämföra sig med andra, och "vara bäst" via till exempel leaderboards eller rankings av andra slag.
Mitt mål med spelande var väldigt ofta att bli så bra som det bara var möjligt på just det spelet, att kunna all mekanik som var möjligt att kunna om ett spel. Jag var ofta med i klaner för de spelen jag spelade både för att ta del av, och dela med mig, av kunskap samt att samarbete ofta är vägen till framgång.

Jag brände helt ut mig efter många år av konstant strävan efter att vara bäst, och kände precis som du att spel inte alls var roligt längre. Jag tog ett break på ett par år där jag väldigt sällan spelade spel alls, och om jag gjorde det så spelade jag väldigt casual och tillbakalutat.

Sedan jag tagit upp spelandet igen så är min strävan efter att min-maxa inte mer än att min-maxa för mig själv. Jag mäter mig inte längre mot leaderboards och andra spelare, utan bara för mig själv. Jag spelar även ibland på mindre optimala sätt då det kan leda till ett mycket roligare sätt att ta sig an ett spel.

Men framför allt så spelar jag Single Player-spel mycket mer nu, och gärna någonting med en intressant/inlevelserik story. Jag sänker svårighetsgraden till låg/medium och tar mig mer an spelet som en interaktiv film snarare än en utmaning. Jag njuter av story, omgivningar och att interagera med personer och saker i spelet.
Jag brukar även spela lite mer "meningslösa" spel Vampire Survivors eller Brotato tex. Det är inte så intensivt svårt, och det leder inte någon egentlig stans storymässigt. Men det är kul att lalla omkring samtidigt som man har en fotbollsmatch eller youtubevideo uppe på andra skärmen, det är framför allt väldigt kul att testa lite knasigare builds. Att inte behöva ta spelandet så seriöst helt enkelt, utan spela lite på latjo!

Permalänk
Medlem

Jag kan till viss del känna liknande, många spel som jag hade älskat för 10-20 år sedan känns "meh" när jag väl testar dem nu.
Det finns dock lite guldkorn här och där, som jag faktiskt kan fastna i i några dagar/veckor, mest single-player dock, har svårt för onlinespel nu mer.
Just nu spelar jag Dave the Diver och tycker att det är rätt skoj, jag fastnade även för Hogwarts Legacy när det kom ut i Februari, men jag har inte spelat speciellt mycket mellan de spelen (har testat lite olika spel, men som inte fastnat för något, så har varit max ett par timmar eller så, om ens det, innan jag stängt av och avinstallerat spelet).

Något som tenderar att alltid vara skoj för egen del, är att gå tillbaks och spela nått Nes/Snes/N64/PS1 spel i en emulator som man spenderade mycket tid på när de kom, eller spel som man aldrig klarade ut när man var typ 7 år, men som man kan gå tillbaks och äntligen få revansch nu typ 30 år senare, haha.

Det är värt att testa något spel här och där, kanske testa lite olika genrer än du normalt spelat förut, kanske gå tillbaks till någon gammal klassiker, kanske kan det vara mer underhållande att se någon spela igenom ett spel på exempelvis Twitch än att spela det själv (det är absolut något som stämmer in på mig, många spel som jag har svårt att fasta för själv, kan jag se typ CohhCarnage eller DansGaming klara ut 100% på, och tycka att det är riktigt skoj).

Ibland så klart så tappar man intresse för saker, det är tråkigt men en del av livet. Kanske finns det någon ny hobby för dig att upptäcka som kan ge dig samma nöje som spel en gång gav, vem vet? Kanske är det dags att tälja trägubbar som slår Emils med hästlängder, kanske frisbeegolf eller varför inte tillverka egna ostar? Haha.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Känner att jag vill raljera lite över mitt förlorade datorspels-intresse.

Jag har på några år gått från att älska min/max och vilja spela på utmanande nivå till att vara helt oförstående till andra som gör det idag.

Så fort jag känner mig lite sugen på att spela och sätter mig vid datorn för att spela sköljer känslan av meningslöshet över mig och jag stänger av innan jag ens har börjat. När jag läser trådar om spel och hur andra pratar om att de exempelvis tar semester för att spela ett nytt spel skäms jag över att ha spenderat så mycket tid och engagemang på spel. Jag vill understryka att jag inte dömer andra som spelar och mår bra av det utan det är endast hur jag uppfattar mig själv och min egen situation.

Det är lite problematiskt då jag vill kunna spela som avkoppling. Någon annan som gått igenom samma stadie? Har ni hittat spelglädjen igen?

Är inne i en liknande period.

Körde Diablo IV någon månad här sen släppet, tyckte det var kul men sen plötsligt slår det mig hur meningslöst det är att "farma", spc när utvecklaren släpper en patch som sabbar den "build" man hade.

Spel som innan intresserat mig känns bara extremt tidskrävande, t.ex Zelda: Tears of the Kingdom, hur ska man orka ta sig igenom detta mastodont spel (älskade förra spelet). Detta känns bara som samma sak en gång till.

Jag brukar ta en paus med nya spel och plocka upp något retrospel när jag inte orkar nya 20-100h spel.
Körde igenom Super Castlevania IV till SNES, vilket gav mig mer spelglädje än nått annat spel de senaste månaderna kändes det som.

Även den ekonomiska aspekten av det hela sköljer ibland över mig, det kostar lite väl mycket också med nya 700kr spel titt som tätt, blir mest irriterad när jag ser hur mycket det kan med att ta betalt, speciellt på digitala plattformar som t.ex PS Store.

Det bästa är väl att ta en paus med det om man inte känner "suget", det brukar komma tillbaka efter några veckor.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Robiban:

Känner att jag vill raljera lite över mitt förlorade datorspels-intresse.

Jag har på några år gått från att älska min/max och vilja spela på utmanande nivå till att vara helt oförstående till andra som gör det idag.

Så fort jag känner mig lite sugen på att spela och sätter mig vid datorn för att spela sköljer känslan av meningslöshet över mig och jag stänger av innan jag ens har börjat. När jag läser trådar om spel och hur andra pratar om att de exempelvis tar semester för att spela ett nytt spel skäms jag över att ha spenderat så mycket tid och engagemang på spel. Jag vill understryka att jag inte dömer andra som spelar och mår bra av det utan det är endast hur jag uppfattar mig själv och min egen situation.

Det är lite problematiskt då jag vill kunna spela som avkoppling. Någon annan som gått igenom samma stadie? Har ni hittat spelglädjen igen?

Det går i vågor för mig. Bäst känsla är det när jag spelar med kompisar och det är umgänge och vi upplever något nytt alternativt när spelet är som en riktigt bra bok/film. Jag spelar inte competetive alls längre utan endast väldigt casual. Även om man kan skjuta varandra i vissa spel! 😁

Det finns ju inget som säger att man måste vilja spela datorspel och jag har funnit mig i det att det kommer och går lite som det gör.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Förstod att jag inte var helt ensam. Jag kan inte säga att jag ångrar att jag har spelat mycket tidigare, det har också lärt mig väldigt mycket men har väldigt svårt att förstå att jag gjorde det med tanke på min inställning idag.

Har testat med många spel från barndomen, wc2, dungeon keeper, homm, red alert, vanilla wow, d2 etc men inget är roligt just nu.

Var sak har sin tid helt enkelt 🙂

Permalänk
Medlem

Det kommer igår. På somrarna brukar jag försöka bygga vidare på trädäcket här på baksidan av huset...kul att såga och hålla på med trä

Det jag försöker säga är väl att det finns mycket annat man kan lägga sin tid på, jag har hittat en trevlig grej, du kan säkert hitta din grej

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Spelintresset går i vågor. Nu har det under mina drygt 30 år som gamer varierat men för det mesta varit rätt högt. Nu vid nästan 40 så brukar det bli flertalet timmar i veckan. Ibland mer, ibland mindre. Har tappat suget någon gång men brukar komma tillbaks senare.

Som de mesta hobbys och intressen så är det sånt man ändå behöver avvara ledig fri tid för. Så länge man gör något man trivs med och känner att man mår bra om för avkoppling och förströelse så varför inte. Kan också vara dags att se över sin tid och intresser om man hamnar i en svacka, hitta något annat.

Är ju inte som att folk slutar se på serier och film när de blir vuxna. Vi vet väl alla minst en handfull människor som anser att vuxna som spelar spel är något konstigt men är helt oförstående när de själva spenderar samma mängd tid med att kolla på skräptv.

Just nu skulle jag helst vilja fippla med ett växthus modell större. Något helt annat än vad jag normalt håller på med. Samtidigt är suget efter att spela rätt stort. Har Uncharted: The Lost Legacy nertabbat men råkade se denna tråd i ett annat ärende.

Inget onormalt, kanske tvärtom bra att känna att man fått nog helt enkelt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Robiban:

Förstod att jag inte var helt ensam. Jag kan inte säga att jag ångrar att jag har spelat mycket tidigare, det har också lärt mig väldigt mycket men har väldigt svårt att förstå att jag gjorde det med tanke på min inställning idag.

Har testat med många spel från barndomen, wc2, dungeon keeper, homm, red alert, vanilla wow, d2 etc men inget är roligt just nu.

Var sak har sin tid helt enkelt 🙂

Jag tror framförallt så vill jag uppnå nostalgikänslan som jag har när jag tänker tillbaka på mitt spelande i ung ålder. Men det uppnår jag aldrig, så jag blir ofta besviken på spelupplevelserna numera.

Ju mer man spelat och ju mer erfaren man är desto större risk att så är fallet?
Iaf en tanke jag haft kring ämnet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag är 35 och har nu spelat i 30 år. Fortfarande största intresset med råge. Har inte så många dagar jag inte spelat något i livet. Har oftare perioder jag inte är "inne" i något spel dock, har jag märkt. Klarade Jedi Survivor här om veckan och har liksom inte helt låst mig i nåt annat trots att jag har så mycket att välja mellan. Det tar tid att komma in i saker, sen när jag väl är inne och till sist klar tar det tid att komma ur dem.

Jag har alltid kombinerat minmax-onlinespel och single player. Det jag tappat är väl shooters. Kör mest boomershooters och spelar inte online direkt. Tycker jag är bättre än någonsin på spel (särskilt wow) så det är inte det, men det ger bara inte så mycket att panga folk.

Det jag kan säga är väl att det finns ett stort värde i att testa andra typer av spel än vad du spelat tidigare. Lite mer komprimerade upplevelser är ju också att föredra i kombination med arbete och annat i livet. Alltså skulle jag väl inte gå tillbaka till barndomen utan kanske mer testa nya indiespel och annat som pushar mediet framåt. Eller helt andra genrer än du brukar.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag tror framförallt så vill jag uppnå nostalgikänslan som jag har när jag tänker tillbaka på mitt spelande i ung ålder. Men det uppnår jag aldrig, så jag blir ofta besviken på spelupplevelserna numera.

Ju mer man spelat och ju mer erfaren man är desto större risk att så är fallet?
Iaf en tanke jag haft kring ämnet.

De där riktiga "WOW!!!"-känslorna har blivit riktigt glesa. Har några exempel jag brukar ha i minnet men just nu var det rätt blankt.

Ska ganska mycket till nu för att man verkligen ska se något nytt, ett koncept som är så pass oväntat att man rycker till i datorstolen och kanske rent av tappar hakan.

Edit: Zelda: Tears of the Kingdom och specifikt Ultra-hand var nog av ett wow-moment. Speciellt en del pussel och hur en del av fysiken fungerar i spelet.

Detta exempelvis: https://www.polygon.com/legend-zelda-tears-kingdom/23737921/t...

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Du har nog helt enkelt bränt ut dig på spel. Det låter inte som att det varit särskilt avkopplande att min/max:a kontinuerligt i flera års tid dock. 😂 Bästa är att ta en paus så kommer troligtvis suget tillbaka någon dag i framtiden. Du behöver nog hitta ett slappare förhållningssätt till spelande dock annars lär du bränna ut dig igen

Har gått igenom samma och idag spelar jag bara spel jag gillar och kan avsluta inom några sekunder då jag inte orkar "måsten" i spel längre.

Permalänk
Medlem

Spela singleplayer-spel, där blir det svårt att tävla mot någon.

Får intrycket av i stort sett alla som håller på med esport-spel att det är dopaminkickar man är ute efter, innehållet i sig skulle kunna vara hur ointressant som helst utan att påverka lusten att vilja "spela". Känner väl igen detta när man t.ex. ska börja spela WoW och börjar göra någon slags mental lista över vad man behöver grinda ikapp, men känner att jag har tappat intresset för det såpass att jag mest flyger runt och gör random grejer i några dagar/veckor innan jag avbryter prenumerationen.

Jag hade lagt semestern i år så att den passade ihop med releasen av Diablo 4. Jag var ganska hypad efter betan där alla bl.a. alla loot-tables manipulerats för att ge intrycket av att det gick få relativt bra gear med rimliga spelinsatser. Lyckligtvis pumpade varenda spelmedia-avlopp [betalda av Blizzard?] ut massor av FOMO-nyheter och hetsade om olika sätt att levla upp snabbast, vilket gav en indirekt varning om hur spelet designats för maximal grind. Där kände jag väldigt snabbt att jag hade noll intresse av grindingen och att det inte var värt att betala så mycket för att spela igenom storyn ett par gånger.

Starfield kommer bli najs om drygt en månad. Ett spel jag kan spela utan att involvera någon annan och som antagligen har en massa intressanta smågrejer att upptäcka i en stor och öppen värld, precis som andra Bethesda-spel. Skönt att få spela offline och bara vara sig själv.

Jag kan fortfarande tänka mig att spela titlar som GTA Online, Red Dead Online eller Battlefield, där det i praktiken inte finns något att vinna eller förlora samt att man kan lämna när som helst. Battlefield har blivit väldigt lite eftersom jag skippat att köpa flera titlar, och är också ett spel man tjänar på att vänta ett par år innan man spelar så att alla P12:or hinner tröttna och logga ut permanent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Du har nog helt enkelt bränt ut dig på spel. Det låter inte som att det varit särskilt avkopplande att min/max:a kontinuerligt i flera års tid dock. 😂 Bästa är att ta en paus så kommer troligtvis suget tillbaka någon dag i framtiden. Du behöver nog hitta ett slappare förhållningssätt till spelande dock annars lär du bränna ut dig igen

Har gått igenom samma och idag spelar jag bara spel jag gillar och kan avsluta inom några sekunder då jag inte orkar "måsten" i spel längre.

Jag tror faktiskt också det. Min/Max dödar spelglädjen på sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag tror framförallt så vill jag uppnå nostalgikänslan som jag har när jag tänker tillbaka på mitt spelande i ung ålder. Men det uppnår jag aldrig, så jag blir ofta besviken på spelupplevelserna numera.

Ju mer man spelat och ju mer erfaren man är desto större risk att så är fallet?
Iaf en tanke jag haft kring ämnet.

Jag kan fortfarande få en del nostalgikänsla när jag spelar igenom gamla nintendospel och liknande.
Det är inte riktigt samma känsla som när man var lite så klart, men ändå (oftast) en positiv upplevelse.
Samma när jag kollade igenom gamla avsnitt av typ Bumbibjörnarna och DuckTales när Disney+ kom till Sverige.
Dock finns det ju undantag, ThunderCats som var jäkligt coolt när jag var typ 6 år känns ganska cringe när man kollar på det nu, haha, så där hade jag med fördel kunnat undvika att se det igen, och behållit min varma nostalgikänsla för serien istället.

Jag tror absolut att det finns en poäng där med tanken om hur mycket man spelat.
Man blir nog mer kräsen ju mer vana man har, det är nog lite det som kan göra att vissa gamla spel, även om man älskade grafiken när spelet kom ut, blir ospelbart då den är så pass dålig i dagsläget mot vad man är vad vid exempelvis.
Det är också lite som om man jämför skräckfilmer exempelvis, när man var yngre och inte hade sett så många skräckfilmer så var de lite läskigare, och man gav nog skräckfilmer lite högre betyg i snitt, medans när man är äldre och sett många fler, så är de inte alls lika läskiga, och upplevs därför som lite sämre tyvärr.
Det man har mycket vana av blir lite mundant helt enkelt och upplevs därav som lite sämre.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jag tror faktiskt också det. Min/Max dödar spelglädjen på sikt.

Har också lyckats gå igenom detta. WoW var väl boven i dramat för många år sedan.

Som någon annan skrivit så hitta vad du egentligen gillar. JRPG och strategi är i princip vad jag klarar idag, men så får det vara.

Permalänk
Sötast

Jag gissar på att de flesta av oss hamnar där!

När jag började sluta spela så kände jag att jag slösat mitt liv, kunde inte förstå vad jag hade gjort.
Den känslan försvann med tiden och nu i efterhand är jag glad att jag kunnat göra något jag gillat så mycket som jag gjort, det är ren lyx vi lever i.

Jag hittar stundvis en pärla till spel som jag kanske avslutar, men de pärlorna är ju inte AAA spel, det är mest troligt indie spel, spel med själ, hjärta och story. Multiplayer orkar jag inte ens titta på.

Min tid har förskjutits till annat, jag satte upp ett homelab som jag har lagt hundratals om inte tusentals timmar på... det negativa i det är att det är så osocialt, i spel var man iallafall ett par stycken. Men roligt är det!

Sedan köpte jag på mig en farlig massa verktyg och byggde en snickarbod som jag brukar vara i och pula på lite vad som, nu det senaste så har den blivit sol-el's driven, finns diverse manicker som går på ström, bland annat musik!

Nu har jag börjat med programmering igen, lär mig grunderna till att göra spel, istället för att spela dem!

Du hittar säkert något roligt med tiden, men det är svårt som satan i början. Man sitter där med en lång dag full av timmar och undrar "vad gör jag nu?" jag var fast i vad som kändes en evighet med filmer och tv-serier men efter en stund så kom det lite inspiration och då rullade det på!

Permalänk
Medlem

Fick tillbaka spelglädjen när jag började spela ”blint” och slutade läsa/jämföra. Med blint menar jag att inte läsa guider/tips eller något alls före eller under spelets gång (om jag inte fastnar totalt, då kan jag kika lite så jag kommer vidare.)

Bara njuta och inte känna prestationsstress. Det ska vara roligt, inte ett jobb man måste klara av.

Permalänk
Medlem

Finns ju olika typer av spel och vilka upplevelser de ger.
Intensiva MP där tävlingsaspekten är det primära, till SP där fokus ligger på story och utforskande/liknande.
Men det kan ju också vara på tiden att ta paus från det, göra något annat. Då snackar vi inte bara någon dag utan längre tid.

Sen är det svårt att förstå hur många kan ha så gott om tid över och inte alls ha något att göra. Har några bekanta som är så, gott om tid och energi över men inte mycket att göra.
Sen andra där det inte finns tid över alls till något utöver det nödvändigaste och knappt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Det ska vara roligt, inte ett jobb man måste klara av.

Det här är en väldigt användbar tanke faktiskt, jag brukar tänka likadant, att spel som kräver att man har det som ett oavlönat jobb för att komma något vart inte är värt att spela överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Det kommer igår. På somrarna brukar jag försöka bygga vidare på trädäcket här på baksidan av huset...kul att såga och hålla på med trä

Det jag försöker säga är väl att det finns mycket annat man kan lägga sin tid på, jag har hittat en trevlig grej, du kan säkert hitta din grej

Absolut. Jag sitter inte och tittar in i väggen nu. Jag snickrar och intresserar mig mer för saker i min verklighet. Jag har exempelvis ett jobb jag oftast tycker är roligt.

Många missförstår mig kanske lite. Jag har inte min-maxat mig till utbrändhet, även om rating och rank var viktigt tidigare. Utan de senaste två åren är det casualspelande, men det är inte heller kul. Jag hade kul med GoW på ps5an och fifa/nhl med barnen kan vara skoj.

Observera att jag inte mår dåligt av detta, det är snarare förlnippat med en frihetskänsla men jag hoppas att jag kan ha spelande som avkoppling i framtiden. Just nu känns det bara som att jag alltid kan göra något "vettigare" med tiden 🙂

Permalänk
Medlem

Mitt intresse var rätt dött tills jag köpte Battlebits Remastered! Holy moly, känns som att man är tillbaka på Battlefield 2-tiden. Good times!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

även om rating och rank var viktigt tidigare.

Antar att folk som ligger högst upp på ladders tror att folk kommer ihåg deras username om en vecka, när verkligheten är att de allra flesta spelare glöms bort otroligt fort nästan oavsett vad de vinner, med ett litet fåtal undantag.