Permalänk
Medlem

Icke blåst och nu medlem i denna klubb! Asus TUF med väldigt lite Coilwhine. Knappt hörbart utan hörlurar i 3DMark samt vid laddning av HLL som drar upp FPSen till 3000… Ljudlöst vid spelande 🙏

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Fungerar utmärkt med stock värdena också

Men iom att Gamerock bara ger två års garanti, dom rekommenderar 1200w nätaggregat, det är inte lika bra kvalité som dyrare 4090. Med 70% power limit så får du bara c.a 5% mindre fps medan du förlänger livslängden på ditt grafikkort.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Men iom att Gamerock bara ger två års garanti, dom rekommenderar 1200w nätaggregat, det är inte lika bra kvalité som dyrare 4090. Med 70% power limit så får du bara c.a 5% mindre fps medan du förlänger livslängden på ditt grafikkort.

Vad tur är så finns reklamation i 3 är i Sverige iaf 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

Vad tur är så finns reklamation i 3 är i Sverige iaf 😊

Dom är väldigt undvikande i deras garantiavtal:

Citat:

I was debating on buying but if you look at their warranty RMA clauses on their website, they look like they skate away from covering ANYTHING

Inte ett pålitligt företag. Jag kör på mitt 4090 som har bra kvalité 70% power limit, der8auer kör sitt 4090 likadant, man tappar i princip ingen prestanda men sparar en hel del el.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Dom är väldigt undvikande i deras garantiavtal:Inte ett pålitligt företag. Jag kör på mitt 4090 som har bra kvalité 70% power limit, der8auer kör sitt 4090 likadant, man tappar i princip ingen prestanda men sparar en hel del el.

Spelar ingen roll vad dem skriver i garanti delen, reklamation är något helt annat vad tur är

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Dom är väldigt undvikande i deras garantiavtal:Inte ett pålitligt företag. Jag kör på mitt 4090 som har bra kvalité 70% power limit, der8auer kör sitt 4090 likadant, man tappar i princip ingen prestanda men sparar en hel del el.

Sätter du power limit i MSI afterburner eller vad gör du? 🙏

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Sätter du power limit i MSI afterburner eller vad gör du? 🙏

Ja, inget annat behövs.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Ja, inget annat behövs.

Det kan vara bra att sätta så MSI Afterburner startar med Windows samt mimimerat dock.
Jag glömde det först och då startar kortet som vanligt till 100% Power draw.
Jag låste upp Voltage Control och voltage monitoring med, men det var mest för att testa lite.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Men iom att Gamerock bara ger två års garanti, dom rekommenderar 1200w nätaggregat, det är inte lika bra kvalité som dyrare 4090. Med 70% power limit så får du bara c.a 5% mindre fps medan du förlänger livslängden på ditt grafikkort.

Finns ingen anledning till oro. Det är 3 års garanti på mitt köp.
Det står även rekommenderat 1000W. Vet inte vart folk får 1200W ifrån.
https://www.palit.com/palit/vgapro.php?id=4608&lang=en&pn=NED...

Bara för att det är sämre betyder det inte att det är dåligt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Så kom tillslut dagen då jag också gått med i klubben. Det blev ett Gigabyte gaming OC på grund av ryktet om noll coilwhine – vilket stämmer, vad jag själva nu klarar av att höra.

Kort efter mitt inköp så dök nyheten upp om sprickor i PCBn. Det har jag löst med ett litet GPU-stöd som håller i underifrån. Har satt en custom fläktkurva och powerlimit på 80%. Funkar utmärkt, märker inte av någon prestandaförlust att tala om. Till detta krävdes en uppgradering av skärmen så det fick bli Asus senaste IPS med 1440p & 360hz. God jul eller nåt, från Mumindalen!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Hade behövt prestandan för att driva min LG 42C2 men jag tycker priset är svårmotiverat...så jag avvaktar tills RTX5080/8900XTX släpps och hoppas att de får rimligare pris och att kronan hinner stärkas tills dess.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett 4090 suprim x i vintras. Anledningen att jag valde det var ljudnivån är bland det bästa, och har bra temps och lätt att överklocka. Kör den på 110% power limit, 100% volt och lite overclock på core och minne.
Hade ett MSI gaming trio innan men det hade ett störande ljud vid vissa fläkt hastigheter.
Hade även ett asus 4090 strix, men det fick inte plats i mitt fractal design compact 7. (lite slarvigt att inte mäta innan, jag vet).

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Jo men du pratar ju om att "bara" använda 3 av 4 st 8-pin och komplettera bortfallet av den fjärde genom att sänka powerlimit.
Det "funkar" säkerligen men jag hade nog inte gjort det.

Jag hade definitivt inte gamblat på det.

Visa signatur

naDah

Permalänk
Medlem

Nä mitt 2080 får driva riggen i minst ett år till.

Drömmer om en ny rigg 2024/tidigt 25 - Intel Core Ultra 9 15900k/RTX 5080/90.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Har en Palit GameRock som rullar på fint, enda skiten jag har problem med är Dota 2 som hackar och bara funkar felfritt var 8:e eller kanske var 11:e start... Inte 100% på att det är grafikkortet, men känns som det är det mest udda i min config. CS:GO funkar utan problem, och alla andra spel också.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

För tillfället spelar jag Diablo 4 på mitt 4090. Framelimit till 90fps. Det drar 100 Watt. För mig känns det onödigt att köra högre i det spelet.

Permalänk
Medlem

Självklart! Ett absolut måste om man spelar DCS i VR.

Permalänk
Medlem

Mitt KFA2 rullar på fint, använts flitigt speciellt nu på semestern. Metro Exodus Raytracing-edition förra veckan, denna vecka har det nog mest varit Uncharted samt Hogwarts. Samt lite DOOM Eternal.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Va fan det är bara ett grafikkort. Mitt 4090 är snabbt, allt jag behöver veta.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Självklart! Ett absolut måste om man spelar DCS i VR.
<Uppladdad bildlänk>

Founders är så snygga! Hade dom bara funnits när jag köpte så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Har en Palit GameRock som rullar på fint, enda skiten jag har problem med är Dota 2 som hackar och bara funkar felfritt var 8:e eller kanske var 11:e start... Inte 100% på att det är grafikkortet, men känns som det är det mest udda i min config. CS:GO funkar utan problem, och alla andra spel också.

Dota2 flyter som röv på min dator också. Inget problem med någon annat.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Va fan det är bara ett grafikkort. Mitt 4090 är snabbt, allt jag behöver veta.

Jag tänker att lägger man de pengarna så vill man också ha bra grejer eller något som håller.

Kan också vara skönt att inte ha coil whine som verkar vara rätt illa på vissa modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Glad jag köpte Asus rog strix för ett par tusenlappar mer, värt.

Köper man idag känns det självklart att man ska ta Strixen. Tystast, bäst fläktar, bra fläktkurva osv.
Om jag hade köpt ett 4090 idag så hade jag lätt tagit det kortet, nu när korten generellt gått ner i pris.

Skrivet av Hattifnatten:

Så kom tillslut dagen då jag också gått med i klubben. Det blev ett Gigabyte gaming OC på grund av ryktet om noll coilwhine – vilket stämmer, vad jag själva nu klarar av att höra.

Kort efter mitt inköp så dök nyheten upp om sprickor i PCBn. Det har jag löst med ett litet GPU-stöd som håller i underifrån. Har satt en custom fläktkurva och powerlimit på 80%. Funkar utmärkt, märker inte av någon prestandaförlust att tala om. Till detta krävdes en uppgradering av skärmen så det fick bli Asus senaste IPS med 1440p & 360hz. God jul eller nåt, från Mumindalen!

Kul att du är nöjd.

Den inbyggda fläktkurvan är bedrövlig, fläktarna är långt ifrån tysta (på högre RPM) och kortet känns inte speciellt välbyggt. Jag får tex resonans i chassit vid viss RPM när jag kör med GPU bracket man får till kortet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Hejhej!

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Köper man idag känns det självklart att man ska ta Strixen. Tystast, bäst fläktar, bra fläktkurva osv.
Om jag hade köpt ett 4090 idag så hade jag lätt tagit det kortet, nu när korten generellt gått ner i pris.

Kul att du är nöjd.

Den inbyggda fläktkurvan är bedrövlig, fläktarna är långt ifrån tysta (på högre RPM) och kortet känns inte speciellt välbyggt. Jag får tex resonans i chassit vid viss RPM när jag kör med GPU bracket man får till kortet.

Bracketen ligger fortfarande i kartongen, men här är hållaren som jag köpte till. Den är minimal, det var allt jag behövde. https://www.amazon.se/dp/B0BMX4BK42?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_...

Fläktarna är hörs definitvt. Jag hade läst om det innan och var mentalt förberedd på det

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Bracketen ligger fortfarande i kartongen, men här är hållaren som jag köpte till. Den är minimal, det var allt jag behövde. https://www.amazon.se/dp/B0BMX4BK42?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_...

Jag har också en sådan ståendes i skåpet Inte orkat montera ner GPU bracket men får ta och göra det snart. Bra om det funkar för fläktkurvan, det är nämligen något jag saknat länge (kör fasta fläkthastigheter beroende på spel). Har du märkt att Fan 1 och 2 inte snurrar i samma hastighet vid samma RPM? Kör man default så snurrar alltid Fan 2 typ 5-7% snabbare.

Skrivet av Hattifnatten:

Fläktarna är hörs definitvt. Jag hade läst om det innan och var mentalt förberedd på det

Jaha vad bra

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag har också en sådan ståendes i skåpet Inte orkat montera ner GPU bracket men får ta och göra det snart. Bra om det funkar för fläktkurvan, det är nämligen något jag saknat länge (kör fasta fläkthastigheter beroende på spel). Har du märkt att Fan 1 och 2 inte snurrar i samma hastighet vid samma RPM? Kör man default så snurrar alltid Fan 2 typ 5-7% snabbare.

Jaha vad bra

Vad skumt att den snurrar snabbare! Jag har inte tänkt på det Idlar runt 37C med Chrome och Steamklienten igång i bakgrunden.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Jag köpte ett 4090 suprim x i vintras. Anledningen att jag valde det var ljudnivån är bland det bästa, och har bra temps och lätt att överklocka. Kör den på 110% power limit, 100% volt och lite overclock på core och minne.
Hade ett MSI gaming trio innan men det hade ett störande ljud vid vissa fläkt hastigheter.
Hade även ett asus 4090 strix, men det fick inte plats i mitt fractal design compact 7. (lite slarvigt att inte mäta innan, jag vet).

Har samma chassi och har funderat på om 4090 får plats. Går Suprim in med eller utan fläktar i framkant på chassit?
Founders är väl aningen mindre och så finns ju vattenkylda alternativ också, men bra att känna till alla alternativ.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Självklart! Ett absolut måste om man spelar DCS i VR.
<Uppladdad bildlänk>

Känner du till masterarms.se?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZD:

Har samma chassi och har funderat på om 4090 får plats. Går Suprim in med eller utan fläktar i framkant på chassit?
Founders är väl aningen mindre och så finns ju vattenkylda alternativ också, men bra att känna till alla alternativ.

Ja suprim x passar perfekt. Det blir kanske 2-3 millimeter kvar. Founders passar med ännu större marginal.
Jag bidrar med en bild för hur mitt 4090 sitter.

Notera att det sitter Phantex 30mm chassifläktar i chassit när det normala är 25mm, så var tvungen att sätta en 25mm noctua i mitten där fram för att få plats med kortet.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.