Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har i dagsläget ett 100% tangentbord som är runt 8-9 år som jag väl är ganska nöjd med förutom att jag vill testa TKL istället för 100%. Jag kör i dagsläget med bruna mx-brytare och är nöjd med det, trots att det verkar vara lite av en meme? När jag köpte nuvarande tangentbord så testade jag dom vanligaste som fanns då: blå, brun, röd och svart. Gillar taktil feedback men inte ljudet från de blåa så bruna har varit bra.

Storlek (100%, 80%(TKL), 60%): TKL

Fysisk Layout (ANSI, ISO): ISO

Krav på att det står ÅÄÖ på tangenterna eller inte (oavsett blir det ÅÄÖ om du ställer in SE i ditt OS): Mindre viktigt

Mekaniskt/Icke-mekaniskt: Mekaniskt

önskemål om dedikerade knappar ("Makro"): Behövs inte

Trådlöst eller trådat: Trådat

Bakgrundsbelyst eller inte: Bakgrundsbelyst är ett plus men inte ett krav

RGB(W) eller inte: Spelar ingen roll

Brytarpreferenser: taktila/linjära/klickiga/membran/ALPS/Hall/Topre/Matias/Gateron/Cherry/Outemu/Greetech/etc.: Nöjd med mx cherry bruna idag. Så dom eller motsvarande annan tillverkare.

programmerbart eller inte programmerbart: Behövs antagligen inte, men ingen nackdel.

Krav på extern mjukvara (eller krav på att det inte krävs extern mjukvara): Spelar mindre roll

Kulör: Gärna ganska diskret mörkare färg, men inget krav.

Ljudnivå: Gärna åt det tystare hållet.

Jag har läst om ducky one 3 som verkar vara rätt intressant, men det ska tydligen har något "plingande" ljud? Jag har inte hört det själv så jag vet inte om det är något problem i verkligheten. Annars är jag öppen för förslag. Jag vill ha ett färdigt komplett tangentbord, inget som jag måste bygga ihop själv.

Visa signatur

AMD R7 5800X | MSI MPG B550 GAMING PLUS | HyperX Fury Black RGB 32GB | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair RM750X V2 | Corsair iCUE 4000X RGB | Asus Rog Swift PG279Q | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luffie:

Hej,

Jag har i dagsläget ett 100% tangentbord som är runt 8-9 år som jag väl är ganska nöjd med förutom att jag vill testa TKL istället för 100%. Jag kör i dagsläget med bruna mx-brytare och är nöjd med det, trots att det verkar vara lite av en meme? När jag köpte nuvarande tangentbord så testade jag dom vanligaste som fanns då: blå, brun, röd och svart. Gillar taktil feedback men inte ljudet från de blåa så bruna har varit bra.

Storlek (100%, 80%(TKL), 60%): TKL

Fysisk Layout (ANSI, ISO): ISO

Krav på att det står ÅÄÖ på tangenterna eller inte (oavsett blir det ÅÄÖ om du ställer in SE i ditt OS): Mindre viktigt

Mekaniskt/Icke-mekaniskt: Mekaniskt

önskemål om dedikerade knappar ("Makro"): Behövs inte

Trådlöst eller trådat: Trådat

Bakgrundsbelyst eller inte: Bakgrundsbelyst är ett plus men inte ett krav

RGB(W) eller inte: Spelar ingen roll

Brytarpreferenser: taktila/linjära/klickiga/membran/ALPS/Hall/Topre/Matias/Gateron/Cherry/Outemu/Greetech/etc.: Nöjd med mx cherry bruna idag. Så dom eller motsvarande annan tillverkare.

programmerbart eller inte programmerbart: Behövs antagligen inte, men ingen nackdel.

Krav på extern mjukvara (eller krav på att det inte krävs extern mjukvara): Spelar mindre roll

Kulör: Gärna ganska diskret mörkare färg, men inget krav.

Ljudnivå: Gärna åt det tystare hållet.

Jag har läst om ducky one 3 som verkar vara rätt intressant, men det ska tydligen har något "plingande" ljud? Jag har inte hört det själv så jag vet inte om det är något problem i verkligheten. Annars är jag öppen för förslag. Jag vill ha ett färdigt komplett tangentbord, inget som jag måste bygga ihop själv.

Nu vet inte jag budget, men kollat på ett Keychron q1?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Nu vet inte jag budget, men kollat på ett Keychron q1?

Ska kika på den, tack!

Jag har väl ingen hård budget så, men det ska vara ett extremt bra tangentbord om jag ska lägga över 3k.
Kanske runt 1-2k känns rimligt om det går att få till?

Visa signatur

AMD R7 5800X | MSI MPG B550 GAMING PLUS | HyperX Fury Black RGB 32GB | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair RM750X V2 | Corsair iCUE 4000X RGB | Asus Rog Swift PG279Q | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luffie:

Ska kika på den, tack!

Jag har väl ingen hård budget så, men det ska vara ett extremt bra tangentbord om jag ska lägga över 3k.
Kanske runt 1-2k känns rimligt om det går att få till?

Bra är ju ett väldigt subjektivt ord när de kommer till tangentbord, allting handlar om personliga preferenser, ja tycker om mitt Keychron q2 medan någon som är hårt inne i customscenen skulle anse det som ”skit”

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Förslag på low-profile TKL tangentbord med röda eller bruna brytare. Har redan testat Logitech G915 och Keychron K3(finns inte i TKL)

Viktigt att det är low-profile och att det är TKL.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Neon:

Förslag på low-profile TKL tangentbord med röda eller bruna brytare. Har redan testat Logitech G915 och Keychron K3(finns inte i TKL)

Viktigt att det är low-profile och att det är TKL.

Om ansi går bra så känns denna som ett prisvärt alternativ.

Redragon K621 Horus TKL Wireless RGB Mechanical Keyboard, 5.0 BT/2.4 Ghz/Wired Three Modes 80% Ultra-Thin Low Profile Bluetooth Keyboard w/Dedicated Media Control & Linear Red Switches, White https://a.co/d/7qc3trf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Förslag på low-profile TKL tangentbord med röda eller bruna brytare. Har redan testat Logitech G915 och Keychron K3(finns inte i TKL)

Viktigt att det är low-profile och att det är TKL.

Jag har sneglat på Keychron K1 Pro.

https://www.keychron.com/collections/keychron-iso-jis-keyboar...

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av kai:

Lyckats hitta något svenskt ställe att köpa från?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Lyckats hitta något svenskt ställe att köpa från?

Nej tyvärr inte. Inte ens keychron.de ser ut att ha K1 Pro ISO-layouts, men allt verkar skickas från Kina ändå så spelar nog ingen roll, mer än att frakten ser ut att vara lite billigare. Så man åker nog på moms och Postnords avgift för tullhantering om man beställer direkt från de.

Kanske värt att höra av sig till inet.se eller maxgaming.se och fråga om de kan ta in den modellen.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av kai:

Nej tyvärr inte. Inte ens keychron.de ser ut att ha K1 Pro ISO-layouts, men allt verkar skickas från Kina ändå så spelar nog ingen roll, mer än att frakten ser ut att vara lite billigare. Så man åker nog på moms och Postnords avgift för tullhantering om man beställer direkt från de.

Kanske värt att höra av sig till inet.se eller maxgaming.se och fråga om de kan ta in den modellen.

Jag har redan pratat med INET och MAXGAMING och båda skulle ta det vidare till deras inköpsavdelning men ärligt talat tror jag inte det kommer hända något. Även om de skulle ta in så pratar vi dessutom månader bort.

Att beställa från Kina går bort för min del, jag måste kunna skicka tillbaka om det inte passar.

Måste säga att det finns förvånansvärt få tangentbord med low-profile mekaniska brytare på svenska marknaden, antar att folk inte insett fördelen än, eller så är det jag som missat något.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Neon:

Jag har redan pratat med INET och MAXGAMING och båda skulle ta det vidare till deras inköpsavdelning men ärligt talat tror jag inte det kommer hända något. Även om de skulle ta in så pratar vi dessutom månader bort.

Att beställa från Kina går bort för min del, jag måste kunna skicka tillbaka om det inte passar.

Måste säga att det finns förvånansvärt få tangentbord med low-profile mekaniska brytare på svenska marknaden, antar att folk inte insett fördelen än, eller så är det jag som missat något.

Ja vad är fördelen?

Permalänk
Medlem

Jag drar till med en gissning, tangentbordet blir lägre?

Permalänk
Medlem

14mm framkant på detta hemmabygge med Kailh choc v2 brytare.

Översta raden får dock "vanliga" höga brytare för att sticka upp tillräckligt.

Permalänk
Medlem

Logitech G915 har 20 mm upp till anläggningsytan på tangenterna, Keychrone K3 ultra-slim har 18 mm.

Man vill ha så rak handled som möjligt och vanligen avråder man från att använda vriststöd vilket är så gott som ett måste på vanliga tangentbord om man ska lyckas få raka handleder.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Neon:

Logitech G915 har 20 mm upp till anläggningsytan på tangenterna, Keychrone K3 ultra-slim har 18 mm.

Man vill ha så rak handled som möjligt och vanligen avråder man från att använda vriststöd vilket är så gott som ett måste på vanliga tangentbord om man ska lyckas få raka handleder.

Om vad som är bra för handlederna så är ju inte "vanligt" tangentbord något du bör fokusera på, vare sig det är låg-profil eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Om vad som är bra för handlederna så är ju inte "vanligt" tangentbord något du bör fokusera på, vare sig det är låg-profil eller inte.

Det finns par viktiga saker att tänka på om man sitter 8+ timmar vid ett tangentbord år ut och år in. Raka handleder i alla riktningar, ingen sidled rörelse för handlederna, överlåt det till strukturerna som är gjorde för det längre upp i armen, vila inte handled eller underarm konstant på bordet utan låt dem sväva en aning. Blir påfrestningen för hög i axel\nacke, stöd upp armarna med armstöd i rätt position på kontorsstol.

Iallafall om man ska tro på sjukgymnaster och arbetsterapeuter.

Det finns "ergonomiska tangentbord" som är brutna på mitten vilket säkert är en bra väg att gå men alla jag sett har varit traditionellt höga vilket fungerar sådär om man strävar efter raka handleder. Sen har vi de tangentbord som sitter ihop men som har en distans i mitten + att de är lite vågig samt med ett större vriststöd, använda sådana under många år men ställer mig frågande till den faktiskt "ergonomiska" fördelen. Ofta vrids handlederna nedåt istället vilket inte heller är bra, dessutom så blir det högre tryck på vrist stödet vilket gör att man lätt vrider dem i sidled istället för att flytta dem med överarmen.

Det är en hel vetenskap och i många fall kan en bra ergonomi skilja sig mellan individer.

För min del har jag märkt av att 25 år vid tangentbord 8+ timmar om dagen har satt sina spår och även om man antar en "ergonomiskt" korrekt position så kan det ta veckor innan kroppen godkänner den. De första 10-15 åren var dock inga problem, då kunde man sitta praktiskt taget hur som helst utan att det blev några problem.

För min del känns ett lågt tangentbord skönare för händerna, de behöver inte böja sig så mycket uppåt. Man kan absolut lägga dit ett vriststöd men risken är stor att man lägger det felaktigt, d.v.s kloss in till tangentbordet vilket innebär att när\om man vilar händerna på det så trycker man just när nerverna går ut vilket kan bli problem i förläggningen. Istället ska det så fall placeras strax innan vristerna men för min del fungerar inte det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag har haft 2 st Qpad MK-85 med cherry red brytare som jag varit otroligt nöjd med.
Nu skulle jag dock vilja kika efter ngt trådlöst alternativ. Jag gamear inte längre online på det sättet att jag skulle märka ngn ”skillnad” utan är mer ute efter

Samma feeling som MK-85.
Trådlöst (gärna att man kan ladda via usb kabel o ha den inkopplad ifall man vill)
100% layout (gärna samma layout som MK-85, med lite avstånd mellan ”delarna”)

Och gärna en finish som gör det ”lättstädat”
Enda nackdelen med Mk-85 är att finishen verkligen drar till sig damm och det sitter som klistrat när det väl sitter där.

Ngr tips?

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk

För er som vill ha low-profile ISO-Nordic "high-end" keeb Finns nu möjligheten. https://worklouder.cc/

Permalänk
Medlem

Storlek (100%, 80%(TKL), 60%): 100% eller TKL

Fysisk Layout (ANSI, ISO): ISO

Krav på att det står ÅÄÖ på tangenterna eller inte (oavsett blir det ÅÄÖ om du ställer in SE i ditt OS): Nice to have men ingen deal breaker

Mekaniskt/Icke-mekaniskt: Mekaniskt!

önskemål om dedikerade knappar ("Makro"): ointressant

Trådlöst eller trådat: Trådat!

Bakgrundsbelyst eller inte: Belyst!

RGB(W) eller inte: Nice to have men ingen deal breaker

Brytarpreferenser: taktila/linjära/klickiga/membran/ALPS/Hall/Topre/Matias/Gateron/Cherry/Outemu/Greetech/etc: Cherry Red?

programmerbart eller inte programmerbart: Nice to have men ingen deal breaker

Krav på extern mjukvara (eller krav på att det inte krävs extern mjukvara) Ointressant

Kulör mörk

Ljudnivå relativt låg

Har haft Qpad MK-85 och MK-50 samt senast Das Keyboard Pro 4 (Cherry red på samtliga utom sistnämnda som var Brown). Föredrar Red men gärna något tystare om möjligt? Budget upp till 1800kr

Permalänk
Medlem

Någon som har nåt tangentbords tips som passar in på nedan?

-Trådlöst gärna med stöd för flera enheter och bra batteritid
-TKL
-Bakgrundsbelyst
-MX Cherry Silent Red eller likvärdig motsvarighet

Gärna något som inte sticker ut allt för mycket

Permalänk
Skrivet av Wonk:

Storlek (100%, 80%(TKL), 60%): 100% eller TKL

Fysisk Layout (ANSI, ISO): ISO

Krav på att det står ÅÄÖ på tangenterna eller inte (oavsett blir det ÅÄÖ om du ställer in SE i ditt OS): Nice to have men ingen deal breaker

Mekaniskt/Icke-mekaniskt: Mekaniskt!

önskemål om dedikerade knappar ("Makro"): ointressant

Trådlöst eller trådat: Trådat!

Bakgrundsbelyst eller inte: Belyst!

RGB(W) eller inte: Nice to have men ingen deal breaker

Brytarpreferenser: taktila/linjära/klickiga/membran/ALPS/Hall/Topre/Matias/Gateron/Cherry/Outemu/Greetech/etc: Cherry Red?

programmerbart eller inte programmerbart: Nice to have men ingen deal breaker

Krav på extern mjukvara (eller krav på att det inte krävs extern mjukvara) Ointressant

Kulör mörk

Ljudnivå relativt låg

Har haft Qpad MK-85 och MK-50 samt senast Das Keyboard Pro 4 (Cherry red på samtliga utom sistnämnda som var Brown). Föredrar Red men gärna något tystare om möjligt? Budget upp till 1800kr

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_cherry-mx3-0s-gaming-ta...

https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/5108b-black-go...

Edit : alt 1 är troligen väldigt likt dina tidigare Qpad i de flesta aspekter, men det är billigt så bristerna kanske går att blunda(slå dövörat till) för.

Alt 2 är visserligen inte helt svart men kommer med brytare som är väldigt lika MX Red, skillnaden är att de är lenare och har mindre ping. Brädan är dessutom hotswap så möjligheten att smörja brytarna och stabs finns där om du vill att det ska låta bättre och/eller ljuddämpa brädan och byta till "Silent"switches.
Om den är prisvärd låter jag vara osagt, men det är rätt svårt att hitta något annat för MAX 1800:-

Permalänk
Medlem

Inget av dem är tkl och trådlöst?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av frong:

Inget av dem är tkl och trådlöst?

Korrekt. Jag svarade en annan post än den du tänker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Korrekt. Jag svarade en annan post än den du tänker på.

I'm blind...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Letar nytt tangentbord. Jag har idag ett många år gammalt TKL Filco Majestouch 2 Ninja. Bruna cherry mx och tangenter med tryck på framsidan av tangenten istället för ovansidan. Gillar brytarna och storleken men har lite nya önskemål på features som jag saknar.

Så här kommer min...önskelista.

* "Cherry mx brown"-style brytare. Måste inte vara just cherry.
* Trådlöst
* Låg latency. Som jag förstår kan vissa trådlösa tangentbord har uppåt 30ms latency, kanske främst bluetooth? Har inget emot om det är en wifi-reciever istället.
* Bakgrundsbelysning.
* TKL. Kan funka med ett 60% också, men föredrar TKL. Inget full-size, det vill jag inte ha.

Och...det får gärna vara någorlunda billigt. Hittar jag ovan under 1000kr så blir jag överlyckling. Kanske inte går?

Permalänk
Skrivet av Nasso:

Letar nytt tangentbord. Jag har idag ett många år gammalt TKL Filco Majestouch 2 Ninja. Bruna cherry mx och tangenter med tryck på framsidan av tangenten istället för ovansidan. Gillar brytarna och storleken men har lite nya önskemål på features som jag saknar.

Så här kommer min...önskelista.

* "Cherry mx brown"-style brytare. Måste inte vara just cherry.
* Trådlöst
* Låg latency. Som jag förstår kan vissa trådlösa tangentbord har uppåt 30ms latency, kanske främst bluetooth? Har inget emot om det är en wifi-reciever istället.
* Bakgrundsbelysning.
* TKL. Kan funka med ett 60% också, men föredrar TKL. Inget full-size, det vill jag inte ha.

Och...det får gärna vara någorlunda billigt. Hittar jag ovan under 1000kr så blir jag överlyckling. Kanske inte går?

Kanske finns något annat om man letar lite mer
https://www.maxgaming.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=...

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Tack. Den sidan var bra att leta på. Bra filter. Prisjakt känns alltid lite wonky, man vet inte riktigt vilken information som saknas i produktinformationen. Denna kändes mer kurerad.

Måste säga att keychron k8/k8 pro lockar nu…

Permalänk
Medlem

Det blev ett k8 till slut. De är snarlika pro har andra keycaps och lite dämpning osv. Bakgrundsbelysningen lyser inte genom tangenterna på pro-versionen och ser helt meningslös ut på de bilderna där jag sett det, om jag ska vara helt ärlig. En stor anledning till att jag vill ha nytt tangentbord är bakgrundsbelysningen för spelande och kodknackande kvällstid nu när det börjar bli lite mörkare.

Detta är pro-varianten:

Och detta är vanliga:

Visst, lite dämping och annan "lyx" det är i pro-varianten hade ju varit nice, men detta ser ju ut att vara en kraftig nedgradering i mina ögon... För mer pengar, dessutom.

Permalänk
Skrivet av Nasso:

Det blev ett k8 till slut. De är snarlika pro har andra keycaps och lite dämpning osv. Bakgrundsbelysningen lyser inte genom tangenterna på pro-versionen och ser helt meningslös ut på de bilderna där jag sett det, om jag ska vara helt ärlig. En stor anledning till att jag vill ha nytt tangentbord är bakgrundsbelysningen för spelande och kodknackande kvällstid nu när det börjar bli lite mörkare.

Detta är pro-varianten:
https://imgur.com/IrrDoFD.png

Och detta är vanliga:
https://i.imgur.com/OcEI1RV.png

Visst, lite dämping och annan "lyx" det är i pro-varianten hade ju varit nice, men detta ser ju ut att vara en kraftig nedgradering i mina ögon... För mer pengar, dessutom.

Ser bara fördelar med Pro-varianten. 🤷

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ser bara fördelar med Pro-varianten. 🤷

Vilka fördelar är det?