IT-avdelningen "trakasserar" oss med omstarter

Permalänk
Medlem

IT-avdelningen "trakasserar" oss med omstarter

TLDR; Vår lokala IT-enhet är väldigt förtjusta i att pusha ut uppdateringar, installera program, kräva lösenordsbyten och annat som sammantaget leder till att jobbdatorn tvingas starta om så ofta att det har blivit ett problem. Min enhet, en Windows-laptop, har ett vanligt användarkonto (ej admin) och jag vill veta vilka möjligheter jag har att stoppa eller senarelägga uppdateringar.

Förra veckan installerade man ett plugin till Microsoft 365 på alla Windows-enheter (nästan 1 000 medarbetare fick ett speciellt plugin typ 5 pers använder) vilket krävde att Office-programmen startade om två-tre gånger följt av omstart av enheten. En relativt teknisk medarbetare behövde pausa sin presentation mitt i chefsmötet för låta datorn jobba klart innan de kunde leta reda på rätt fil och fortsätta där de var. Mindre tekniska medarbetare förstod inte vad som hände alls. Veckan innan det var det ett gäng säkerhetsuppdateringar som inte skickades ut samtidigt, utan med några dagars mellanrum. Idag, och det som blev "droppen" var en oidentifierad uppdatering som gjorde att jag förlorade en stor del av gårdagens arbete (delvis mitt eget fel).

Man kan alltid anpassa sitt användarbeteende och jag har bl a tagit för vana att öppna så mycket som möjligt i webbläsaren och kör shutdown /a för att få respit, men det räcker inte hela vägen. Jag inser självklart säkerhetsaspekten i att hålla både Windows och appar/program uppdaterade. Men som IT-avdelningen håller på är det direkt skadligt för verksamheten. Ofta är det "bara" för oss medarbetare att försöka öppna allt man hade öppet igen (bara det stör flowet), men både jag och andra förlorar ibland flera timmars arbete. I förra veckan fick OneDrive synkroniseringsfel pga plugin-installationen och jag fick sitta i söndags och återskapa ett bildspel manuellt.

Till frågan; Vad kan jag göra inom ramen för ett vanligt användarkonto att avbryta eller senarelägga uppdateringar? Tex spara dem till fredag eftermiddag. Kan jag ta reda på vilket internt IP-nummer de använder redigera nån .ini-fil/hosts? Svartlista "Software Center" i antivirusprogrammet/brandväggen och stoppa det från att köra? Finns det några processer som kör med min användarbehörighet som jag kan döda i aktivitetshanteraren eller stoppa i Tjänster? Kommandon att köra i cmd/WPS?

Som ni hör är det med viss desperation jag söker er hjälp 😄

Kort förtydligande; Jag var lite otydlig i ett försök att inte bli för långrandig. När en uppdatering kommer har man alltid en tid eller ett antal gånger man får skjuta upp uppdateringen (normalt tre). Det GER som tur är ett visst utrymme att planera när besväret sker. Problemet är att det inte är lägligt att 1-4 gånger per vecka stänga ner allt man jobbar med och sedan öppna alla filer igen. Många har också möten hela dagarna. Det som hände på exemplet med möten ovan var att någon hade skjutit upp uppdateringen till det inte gick. Så IT-avdelningen är inte SÅ hemsk som det lät, men jag hade önskat att de valde en dag/tid i veckan eller varannan vecka då alla uppdateringar skedde samtidigt.

Förtydligande
Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av fenicks:

TLDR; Vår lokala IT-enhet är väldigt förtjusta i att pusha ut uppdateringar, installera program, kräva lösenordsbyten och annat som sammantaget leder till att jobbdatorn tvingas starta om så ofta att det har blivit ett problem. Min enhet, en Windows-laptop, har ett vanligt användarkonto (ej admin) och jag vill veta vilka möjligheter jag har att stoppa eller senarelägga uppdateringar.

Förra veckan installerade man ett plugin till Microsoft 365 på alla Windows-enheter (nästan 1 000 medarbetare fick ett speciellt plugin typ 5 pers använder) vilket krävde att Office-programmen startade om två-tre gånger följt av omstart av enheten. En relativt teknisk medarbetare behövde pausa sin presentation mitt i chefsmötet för låta datorn jobba klart innan de kunde leta reda på rätt fil och fortsätta där de var. Mindre tekniska medarbetare förstod inte vad som hände alls. Veckan innan det var det ett gäng säkerhetsuppdateringar som inte skickades ut samtidigt, utan med några dagars mellanrum. Idag, och det som blev "droppen" var en oidentifierad uppdatering som gjorde att jag förlorade en stor del av gårdagens arbete (delvis mitt eget fel).

Man kan alltid anpassa sitt användarbeteende och jag har bl a tagit för vana att öppna så mycket som möjligt i webbläsaren och kör shutdown /a för att få respit, men det räcker inte hela vägen. Jag inser självklart säkerhetsaspekten i att hålla både Windows och appar/program uppdaterade. Men som IT-avdelningen håller på är det direkt skadligt för verksamheten. Ofta är det "bara" för oss medarbetare att försöka öppna allt man hade öppet igen (bara det stör flowet), men både jag och andra förlorar ibland flera timmars arbete. I förra veckan fick OneDrive synkroniseringsfel pga plugin-installationen och jag fick sitta i söndags och återskapa ett bildspel manuellt.

Till frågan; Vad kan jag göra inom ramen för ett vanligt användarkonto att avbryta eller senarelägga uppdateringar? Tex spara dem till fredag eftermiddag. Kan jag ta reda på vilket internt IP-nummer de använder redigera nån .ini-fil/hosts? Svartlista "Software Center" i antivirusprogrammet/brandväggen och stoppa det från att köra? Finns det några processer som kör med min användarbehörighet som jag kan döda i aktivitetshanteraren eller stoppa i Tjänster? Kommandon att köra i cmd/WPS?

Som ni hör är det med viss desperation jag söker er hjälp 😄

Du hör av dig till ansvarig chef för IT o respektive överchef. Där frågar du om detta är gjort i samband med någon säkerhetspatch som strulat eller om det finns något dom kan göra för att inte störa dig i arbetet.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av fenicks:

TLDR; Vår lokala IT-enhet är väldigt förtjusta i att pusha ut uppdateringar, installera program, kräva lösenordsbyten och annat som sammantaget leder till att jobbdatorn tvingas starta om så ofta att det har blivit ett problem. Min enhet, en Windows-laptop, har ett vanligt användarkonto (ej admin) och jag vill veta vilka möjligheter jag har att stoppa eller senarelägga uppdateringar.

Förra veckan installerade man ett plugin till Microsoft 365 på alla Windows-enheter (nästan 1 000 medarbetare fick ett speciellt plugin typ 5 pers använder) vilket krävde att Office-programmen startade om två-tre gånger följt av omstart av enheten. En relativt teknisk medarbetare behövde pausa sin presentation mitt i chefsmötet för låta datorn jobba klart innan de kunde leta reda på rätt fil och fortsätta där de var. Mindre tekniska medarbetare förstod inte vad som hände alls. Veckan innan det var det ett gäng säkerhetsuppdateringar som inte skickades ut samtidigt, utan med några dagars mellanrum. Idag, och det som blev "droppen" var en oidentifierad uppdatering som gjorde att jag förlorade en stor del av gårdagens arbete (delvis mitt eget fel).

Man kan alltid anpassa sitt användarbeteende och jag har bl a tagit för vana att öppna så mycket som möjligt i webbläsaren och kör shutdown /a för att få respit, men det räcker inte hela vägen. Jag inser självklart säkerhetsaspekten i att hålla både Windows och appar/program uppdaterade. Men som IT-avdelningen håller på är det direkt skadligt för verksamheten. Ofta är det "bara" för oss medarbetare att försöka öppna allt man hade öppet igen (bara det stör flowet), men både jag och andra förlorar ibland flera timmars arbete. I förra veckan fick OneDrive synkroniseringsfel pga plugin-installationen och jag fick sitta i söndags och återskapa ett bildspel manuellt.

Till frågan; Vad kan jag göra inom ramen för ett vanligt användarkonto att avbryta eller senarelägga uppdateringar? Tex spara dem till fredag eftermiddag. Kan jag ta reda på vilket internt IP-nummer de använder redigera nån .ini-fil/hosts? Svartlista "Software Center" i antivirusprogrammet/brandväggen och stoppa det från att köra? Finns det några processer som kör med min användarbehörighet som jag kan döda i aktivitetshanteraren eller stoppa i Tjänster? Kommandon att köra i cmd/WPS?

Som ni hör är det med viss desperation jag söker er hjälp 😄

Testa aktivera "Active Hours" så kommer uppdateringarna att ta hänsyn till vilken tid ni har ställt in. Det ska gå att ställa in det som användare också utan admin-rättigheter:

https://support.microsoft.com/en-us/windows/get-updates-when-...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Utan lokal admin på datorn så är du rätt körd. Förhoppningsvis så har de krypterat hårddisken också så ev. NTLM knäckare inte får access till disken, d.v.s. då kan du inte knäcka lokala adminkontot heller. Inte för att du ska köra en sådan

Prata med IT-avdelningen, förklara att de måste bli bättre på att planera så att patchningen inte stör verksamheten.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fenicks:

TLDR; Vår lokala IT-enhet är väldigt förtjusta i att pusha ut uppdateringar, installera program, kräva lösenordsbyten och annat som sammantaget leder till att jobbdatorn tvingas starta om så ofta att det har blivit ett problem. Min enhet, en Windows-laptop, har ett vanligt användarkonto (ej admin) och jag vill veta vilka möjligheter jag har att stoppa eller senarelägga uppdateringar.

Förra veckan installerade man ett plugin till Microsoft 365 på alla Windows-enheter (nästan 1 000 medarbetare fick ett speciellt plugin typ 5 pers använder) vilket krävde att Office-programmen startade om två-tre gånger följt av omstart av enheten. En relativt teknisk medarbetare behövde pausa sin presentation mitt i chefsmötet för låta datorn jobba klart innan de kunde leta reda på rätt fil och fortsätta där de var. Mindre tekniska medarbetare förstod inte vad som hände alls. Veckan innan det var det ett gäng säkerhetsuppdateringar som inte skickades ut samtidigt, utan med några dagars mellanrum. Idag, och det som blev "droppen" var en oidentifierad uppdatering som gjorde att jag förlorade en stor del av gårdagens arbete (delvis mitt eget fel).

Man kan alltid anpassa sitt användarbeteende och jag har bl a tagit för vana att öppna så mycket som möjligt i webbläsaren och kör shutdown /a för att få respit, men det räcker inte hela vägen. Jag inser självklart säkerhetsaspekten i att hålla både Windows och appar/program uppdaterade. Men som IT-avdelningen håller på är det direkt skadligt för verksamheten. Ofta är det "bara" för oss medarbetare att försöka öppna allt man hade öppet igen (bara det stör flowet), men både jag och andra förlorar ibland flera timmars arbete. I förra veckan fick OneDrive synkroniseringsfel pga plugin-installationen och jag fick sitta i söndags och återskapa ett bildspel manuellt.

Till frågan; Vad kan jag göra inom ramen för ett vanligt användarkonto att avbryta eller senarelägga uppdateringar? Tex spara dem till fredag eftermiddag. Kan jag ta reda på vilket internt IP-nummer de använder redigera nån .ini-fil/hosts? Svartlista "Software Center" i antivirusprogrammet/brandväggen och stoppa det från att köra? Finns det några processer som kör med min användarbehörighet som jag kan döda i aktivitetshanteraren eller stoppa i Tjänster? Kommandon att köra i cmd/WPS?

Som ni hör är det med viss desperation jag söker er hjälp 😄

Kostnader är ibland det enda som fungerar.
T.ex. om 30% av de 1000 som drabbades tappade 10 minuter arbetstid så hamnar det på 50-100000:- för företaget (såklart beroende på vad varje timme kostar).
För nånting dom lika gärna kunde gjort utanför arbetstid, eller rent av under lunchtid om det var riktigt bråttom.

Hade liknande på ett ställe jag jobbade på.
Dygnet runt drift, och ändå så tyckte IT att backup på i princip alla viktiga system skulle köras samtidigt 04.00 varje natt.
Vilket betydde att varje natt blev det kostsamma driftstörningar.
Och det tog ett tag innan "felet" hittades.

Permalänk

Inte ovanligt att it-avdelningar har ett patch-fönster då man räknar med att folk är på plats och har igång, dock så läser slutanvändare sällan sådant i sina papper och utskick.
Konsekvens när användare inte sköter sig om it inte är väldigt märkliga. Har dom som låter datorn vara igång och uppfälld under nätterna samma problem?
Jag tycker ju dock wol är bättre i den utsträckningen det är möjligt.
(Jobbar inte på it-avdelning men supportar it-avdelningar en del)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Avstängd

Jag är admin på jobbdatorn men lyckas ändå inte avstyra allt sånt här. Det hade nog gått om jag gick in och tog ägandeskap över installationskataloger för all skit de tvingar på oss, efter avinstallation, och liknande fulhack, men då hade det säkerligen tänts någon flagga när den kontrolleras för compliance så hade man fått en massa skit. Värst för mig och mina kollegor är torsdagar för det är AV-dagen liksom, och då tar AV-programmet och de andra säkerhetsmjukvarorna (som säkert krockar med varandra hela tiden för AV-koll borde inte ta så lång tid eller så mycket kraft) alla tillgängliga resurser, webbsidor slutar renderas för minnet inte räcker till (trots 64GB), fläkten går på lövblås-läge hela tiden, CPU ligger konstant över 99% och så vidare.

En tillfällig lösning för en del saker är att dra ur sladden och köra på batteriet, det brukar göra att i alla fall MS grejer pausar sina uppdateringar, AV-koll och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fenicks:

TLDR; Vår lokala IT-enhet är väldigt förtjusta i att pusha ut uppdateringar, installera program, kräva lösenordsbyten och annat som sammantaget leder till att jobbdatorn tvingas starta om så ofta att det har blivit ett problem. Min enhet, en Windows-laptop, har ett vanligt användarkonto (ej admin) och jag vill veta vilka möjligheter jag har att stoppa eller senarelägga uppdateringar.

Förra veckan installerade man ett plugin till Microsoft 365 på alla Windows-enheter (nästan 1 000 medarbetare fick ett speciellt plugin typ 5 pers använder) vilket krävde att Office-programmen startade om två-tre gånger följt av omstart av enheten. En relativt teknisk medarbetare behövde pausa sin presentation mitt i chefsmötet för låta datorn jobba klart innan de kunde leta reda på rätt fil och fortsätta där de var. Mindre tekniska medarbetare förstod inte vad som hände alls. Veckan innan det var det ett gäng säkerhetsuppdateringar som inte skickades ut samtidigt, utan med några dagars mellanrum. Idag, och det som blev "droppen" var en oidentifierad uppdatering som gjorde att jag förlorade en stor del av gårdagens arbete (delvis mitt eget fel).

Man kan alltid anpassa sitt användarbeteende och jag har bl a tagit för vana att öppna så mycket som möjligt i webbläsaren och kör shutdown /a för att få respit, men det räcker inte hela vägen. Jag inser självklart säkerhetsaspekten i att hålla både Windows och appar/program uppdaterade. Men som IT-avdelningen håller på är det direkt skadligt för verksamheten. Ofta är det "bara" för oss medarbetare att försöka öppna allt man hade öppet igen (bara det stör flowet), men både jag och andra förlorar ibland flera timmars arbete. I förra veckan fick OneDrive synkroniseringsfel pga plugin-installationen och jag fick sitta i söndags och återskapa ett bildspel manuellt.

Till frågan; Vad kan jag göra inom ramen för ett vanligt användarkonto att avbryta eller senarelägga uppdateringar? Tex spara dem till fredag eftermiddag. Kan jag ta reda på vilket internt IP-nummer de använder redigera nån .ini-fil/hosts? Svartlista "Software Center" i antivirusprogrammet/brandväggen och stoppa det från att köra? Finns det några processer som kör med min användarbehörighet som jag kan döda i aktivitetshanteraren eller stoppa i Tjänster? Kommandon att köra i cmd/WPS?

Som ni hör är det med viss desperation jag söker er hjälp 😄

Det är arrogant och respektlöst att starta om folks datorer hur som helst. Jag kan inte tänka mig att Microsoft skulle rekommendera att uppdateringar pushas ut och tvingar omstarter under arbetstid. Det måste vara konfigurerbart. Kan det vara lathet eller inkompetens som ligger bakom kanske?

Någon ansvarig måste bli varse om problemet och tvinga er IT-enhet att ändra sina rutiner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cp_:

Det är arrogant och respektlöst att starta om folks datorer hur som helst. Jag kan inte tänka mig att Microsoft skulle rekommendera att uppdateringar pushas ut och tvingar omstarter under arbetstid. Det måste vara konfigurerbart. Kan det vara lathet eller inkompetens som ligger bakom kanske?

Någon ansvarig måste bli varse om problemet och tvinga er IT-enhet att ändra sina rutiner.

Ja absolut. Samtidigt är det ju ett problem idag med hemarbete, "aktivitetsbaserade kontor" och liknande, att datorerna inte är igång eller ens inkopplade förutom under arbetstiden. En lösning hade ju varit ifall man fick en notifikation om att det var dags och ungefär hur lång tid det tar, så kan man planera in det, kanske starta datorn hemma på morgonen medan man äter frukost eller så (självklart tvingat efter ett tag om man inte drar igång det frivilligt), men det hade förstås krävt att IT hade någon form av framförhållning så det är väl rätt kört.

Permalänk
Medlem

Det klassiska brukar ju vara att begära ett konto för att rapportera tid för datorstrul som IT-avdelningen orsakat och få avslag på det. Där någonstans inser man att man jobbar i en organisation som är dödsdömt ineffektiv och icke-lösningsorienterad, vilket oftast sammanfaller med skattefinansierad verksamhet. Om man inte är totalt uppgiven (eller saknar användbar kompetens) är nästa insikt att det är dags att byta jobb.

I bästa fall kanske det funkar att samla ihop ett antal anekdoter per månad att skicka till lämpliga chefer, inklusive kostnadsberäkning. Räkna inte med att det kommer bli uppskattat.

Konsulter med lite stake kan vara användbara för detta om ni har sådana i organisationen. De kan ju helt enkelt se till att debitera kostnaden explicit, på det projekt de blev hindrade från att jobba på. Det brukar inte heller bli uppskattat och konsulterna blir förr eller senare tillsagda att dölja problemet. När det händer - se lösningen ovan.

Permalänk
Avstängd

Uppdateringar kommer med ett tidsfönster användaren kan se och planera efter. Ibland 1 timme vid akuta fall, ibland längre tid. Att dra ut dem i företaget med omedelbar aktivering och avbrott i allas arbete bör vara skäl till avsked om det inte är ett (1) misstag.

Permalänk
Medlem

Iom att ni verkar ha software center (microsoft sccm - klienthantering) kan du ju be den kära it-avdelningen att lära sig hur man promptar om en omstart med respittid och ev möjlighet till x antal uppskov, det är inte svårt. Ibland kommer det tyvärr windows updates 2 gånger under en vecka, men det är ovanligt.

Oftast räcker det med att man promptar med en störig ruta så länge det finns en reboot pending, ytterst få står ut med den många dagar extra om man skickar fram den 2-3 gånger om dagen.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och rekommendationer.

Jag var lite otydlig i ett försök att inte bli för långrandig. När en uppdatering kommer har man alltid en tid eller ett antal gånger man får skjuta upp uppdateringen (normalt tre). Det GER som tur är ett visst utrymme att planera när besväret sker. Problemet är att det inte är lägligt att 1-4 gånger per vecka stänga ner allt man jobbar med och sedan öppna alla filer igen. Många har också möten hela dagarna. Det som hände på exemplet med möten ovan var att någon hade skjutit upp uppdateringen till det inte gick. Så IT-avdelningen är inte SÅ hemsk som det lät, men jag hade önskat att de valde en dag/tid i veckan eller varannan vecka då alla uppdateringar skedde samtidigt.

Vad jag vill är att själv kunna styra när uppdateringen sker, om jag tex kan hindra MS Software Center att "veta" när det finns uppdateringar eller se till att de misslyckas för att istället köra allt i slutet av veckan 🙂

Permalänk
Medlem

Det enda korrekta du kan göra är att få till en konversation med IT-avdelningen.

Ni måste vara många som blir frustrerade på detta.

I värsta fall skulle man kunna ta upp det som ett arbetsmiljöproblem.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

För att börja i den enkla änden. Är maskinen ansluten till en domän så kan du som användare inte göra något annat än att sitta ned i båten typ. Tekniskt sett sitter it med 4 ess på handen och en colt 45:a.

Sen blir det en fråga om processer, servicenivåer och policydokument.
Har IT tex krav på sig att 90% av datorerna ska vara uppdaterade inom 8 tim? Ja, då blir det ganska korta perioder med snooze innan storsläggan kommer.

Finns det krav på maxtid på app utskick?

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Oftast är dessa uppdateringar rätt påtvingade för att visa sitter med burkar som dom aldrig startar om.

Vi införde liknande eftersom att vi hade vissa kollegor som inte startat om sin dator på t.ex. 40 + dagar.

Vid kritiska uppdateringar så kan man skjuta upp en eventuell omstart i max 8 timmar. Därefter startar den om automatiskt.
En prydlig messagebox notifierar även användaren om detta.

Better safe then sorry..

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Starta om datorn varje eftermiddag innan du slutar jobbet så är de flesta problem lösta, om du skjuter upp uppdateringar sedan bara smäller igen locket på datorn för dagen så kommer den att fortsätta dagen efter då det kanske även dyker upp en ny uppdatering.

Är samma på de flesta företag/myndigheter osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fenicks:

Kort förtydligande; Jag var lite otydlig i ett försök att inte bli för långrandig. När en uppdatering kommer har man alltid en tid eller ett antal gånger man får skjuta upp uppdateringen (normalt tre). Det GER som tur är ett visst utrymme att planera när besväret sker. Problemet är att det inte är lägligt att 1-4 gånger per vecka stänga ner allt man jobbar med och sedan öppna alla filer igen. Många har också möten hela dagarna. Det som hände på exemplet med möten ovan var att någon hade skjutit upp uppdateringen till det inte gick. Så IT-avdelningen är inte SÅ hemsk som det lät, men jag hade önskat att de valde en dag/tid i veckan eller varannan vecka då alla uppdateringar skedde samtidigt.

Skrivet av fenicks:

(delvis mitt eget fel)

Baserat på ditt förtydligande som beskriver en vanlig IT-avdelning och hur uppdateringar i regel sköts så skulle jag vilja påstå att det är mer än delvis ditt eget fel.

Sluta skjut upp saker konstant så slipper du drabbas av förlorat arbete och olämpliga forcerade omstarter.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mobled:

Starta om datorn varje eftermiddag innan du slutar jobbet så är de flesta problem lösta, om du skjuter upp uppdateringar sedan bara smäller igen locket på datorn för dagen så kommer den att fortsätta dagen efter då det kanske även dyker upp en ny uppdatering.

Är samma på de flesta företag/myndigheter osv.

Skrivet av Sarg:

Baserat på ditt förtydligande som beskriver en vanlig IT-avdelning och hur uppdateringar i regel sköts så skulle jag vilja påstå att det är mer än delvis ditt eget fel.

Sluta skjut upp saker konstant så slipper du drabbas av förlorat arbete och olämpliga forcerade omstarter.

Jag kan inte annat att hålla med er båda. Jag jobbade som 1st line support för några år sedan och även om kravet var omstart inom 24 timmar (Då med fyra stycken "Påminn mig senare" aktiva val) så lyckades ändå alltid chefer upptäcka det mitt i viktiga möten att datorn måste starta om.

Exakt samma på min nuvarande arbetsplats, blir helt gråhårig av kollegor som märker att "Ojojoj nu måste datorn helt plötsligt starta om" även fast alla har maximalt 24 timmar på sig.

Permalänk
Medlem

Fast nu är du nog lite väl hård mot IT-avdelningen.
Så här fungerar det (har bla själv suttit i den rollen på företag):

1. Man planerar uppdateringar så gott man kan.
2. Man brukar ha ett uppdateringsfönster (ofta/ibland på natten, mer om detta senare).
3. Användaren kan skjuta upp omstarten X antal ggr.
4. Ibland måste vissa uppdateringar ut fort.
5. Man kan ABSOLUT förvänta sig att en anställd startar om datorn en eller ett par gånger i veckan!

Problemen:
1. Ibland, trots planering så sker vissa saker. Man försöker dock alltid minimera antalet omstarter.

2.Uppdateringsfönster på natten är numera problematiska då användarna ofta kör laptops som är ”av” på natten. Alt tas de med hem och användarna har inte igång ex VPN. Finns lösningar för att sköta uppdateringar utan VPN beroende på miljö MEN det förutsätter arr datorn är igång.
Hur många som jobbar hemma låter laptoppen stå och snurra på natten?
På morgonen närd den startas går till slut uppdateringarna på (beroende på konfig)

3. Användarna struntar i att starta om datorn. Varför inte göra en omstart när dagen är slut när man sett varningen om omstart? Nej man smäller bara ner luckan och går hem.
Dags för lunch och du fått 3 varningar om omstart? Starta om den och gå på lunch?

4.Uppdateringar med prio är precis som det låter prioriterade. Att riskera att företagets känsliga data kommer på vift eller låses av virus går ALLTID före ditt tycker om att det är jobbigt att klicka på spara, starta om datorn, ta en kopp kaffe och sedan klicka på 5 ikoner för att starta dina program.

5. Att man som användare får starta om datorn ett par gånger i veckan är inget konstigt alls. Nästan så jag blir provocerad av denna lathet. Du vill att IT skall jobba dygnet runt men kan inte ens starta om datorn vid lunch/fika/dagens slut?!

Vidare, nu pratar vi om windows (utgår jag ifrån). Man kan absolut gå över till ex Linux och få ner antalet omstarter men då får man bygga om hela IT miljön och ev skaffa mer/annan kompetens. Ett sådant projekt från ITs sida kostar MASSOR och ännu mer.
Allt från att ALLA applikationer ska testas, all hårdvara måste certifieras om, nya serviceavtal, licenser, SLAer osv osv.

Sen skall man ju så klart se till att alla applikationer som behövs finns för linux och att de supportas. Sen skall alla anställda utbildas.

Men det är klart då blir det några mindre omstarter så klart.

Utgår ifrån att ni har en någorlunda kompetent IT-avdelning när jag skriver allt ovan.

Konkreta tips till dig i detta fall:

Skapa ett script som öppnar upp allt du vill. Så det bara är att starta om, ta en fika, komma tillbaka och köra scriptet. IT supporten kan nog hjälpa dig om du behöver hjälp. Driften tror jag har annat för sig.

Starta om vid första bästa tillfälle.

Du kanske upplever att det skickas ut onödiga uppdateringar (ex till office) som du inte behöver. Men förmodligen är det så att man ex behöver något tillägg/app för att, vad vet jag, skriva ut korrekta etiketterna för att skicka ut brev/paket. Här kansler man gjort klart upphandling och alla skall inom en snar framtid gå över till detta i ställer för nuvarande lösning.
Testgruppen har godkänt applikationen och den skall nu skickas ut.

Eftersom detta nu är det korrekta förfarandet för ALLA på företaget så går den ut till alla, även om det råkat vara så att endast avdelning a1b2 använder den för tillfället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperNova:

Fast nu är du nog lite väl hård mot IT-avdelningen.
Så här fungerar det (har bla själv suttit i den rollen på företag):

1. Man planerar uppdateringar så gott man kan.
2. Man brukar ha ett uppdateringsfönster (ofta/ibland på natten, mer om detta senare).
3. Användaren kan skjuta upp omstarten X antal ggr.
4. Ibland måste vissa uppdateringar ut fort.
5. Man kan ABSOLUT förvänta sig att en anställd startar om datorn en eller ett par gånger i veckan!

Problemen:
1. Ibland, trots planering så sker vissa saker. Man försöker dock alltid minimera antalet omstarter.

2.Uppdateringsfönster på natten är numera problematiska då användarna ofta kör laptops som är ”av” på natten. Alt tas de med hem och användarna har inte igång ex VPN. Finns lösningar för att sköta uppdateringar utan VPN beroende på miljö MEN det förutsätter arr datorn är igång.
Hur många som jobbar hemma låter laptoppen stå och snurra på natten?
På morgonen närd den startas går till slut uppdateringarna på (beroende på konfig)

3. Användarna struntar i att starta om datorn. Varför inte göra en omstart när dagen är slut när man sett varningen om omstart? Nej man smäller bara ner luckan och går hem.
Dags för lunch och du fått 3 varningar om omstart? Starta om den och gå på lunch?

4.Uppdateringar med prio är precis som det låter prioriterade. Att riskera att företagets känsliga data kommer på vift eller låses av virus går ALLTID före ditt tycker om att det är jobbigt att klicka på spara, starta om datorn, ta en kopp kaffe och sedan klicka på 5 ikoner för att starta dina program.

5. Att man som användare får starta om datorn ett par gånger i veckan är inget konstigt alls. Nästan så jag blir provocerad av denna lathet. Du vill att IT skall jobba dygnet runt men kan inte ens starta om datorn vid lunch/fika/dagens slut?!

Vidare, nu pratar vi om windows (utgår jag ifrån). Man kan absolut gå över till ex Linux och få ner antalet omstarter men då får man bygga om hela IT miljön och ev skaffa mer/annan kompetens. Ett sådant projekt från ITs sida kostar MASSOR och ännu mer.
Allt från att ALLA applikationer ska testas, all hårdvara måste certifieras om, nya serviceavtal, licenser, SLAer osv osv.

Sen skall man ju så klart se till att alla applikationer som behövs finns för linux och att de supportas. Sen skall alla anställda utbildas.

Men det är klart då blir det några mindre omstarter så klart.

Utgår ifrån att ni har en någorlunda kompetent IT-avdelning när jag skriver allt ovan.

Konkreta tips till dig i detta fall:

Skapa ett script som öppnar upp allt du vill. Så det bara är att starta om, ta en fika, komma tillbaka och köra scriptet. IT supporten kan nog hjälpa dig om du behöver hjälp. Driften tror jag har annat för sig.

Starta om vid första bästa tillfälle.

Du kanske upplever att det skickas ut onödiga uppdateringar (ex till office) som du inte behöver. Men förmodligen är det så att man ex behöver något tillägg/app för att, vad vet jag, skriva ut korrekta etiketterna för att skicka ut brev/paket. Här kansler man gjort klart upphandling och alla skall inom en snar framtid gå över till detta i ställer för nuvarande lösning.
Testgruppen har godkänt applikationen och den skall nu skickas ut.

Eftersom detta nu är det korrekta förfarandet för ALLA på företaget så går den ut till alla, även om det råkat vara så att endast avdelning a1b2 använder den för tillfället.

Tyvärr jobbar man ju väldigt ofta mot IT snarare än med liksom. Jag vet inte varför riktigt men det har varit så på typ alla jobb jag haft. Jag vet ju att det inte är IT själva som bestämmer dumma policys, men det känns inte som att de vill hjälpa en med problemen de orsakar heller utan det är bara "följa manus" som gäller typ. En stor del av problemet är ju att vi gör hyfsat komplicerade saker som de inte har kompetens för eller intresse av att kunna hantera, vilket väl är acceptabelt, men de förstår inte att saker är känsliga och tar tid att få i ordning efter en onödig omstart exempelvis.

Vad folk har börjat göra på mitt jobb är att köra linux "utan lov". Det gör att man inte kan ansluta till företagsnätet alls, man får köra labnätet som IT inte har någon kontroll över, på kontoret, och använda en Windows-dator för tidrapportering. Annars verkar det funka rätt bra, många har lite strul i början med installation och att lära sig hur saker funkar och så, men det är ju över på några veckor och sen har man en dator som faktiskt fungerar hela tiden och där man själv styr över uppdateringar och liknande. Till skillnad från datorerna som IT har kontroll över då.

Rant om problemen jag har:

Min dator vägrar koppla upp sig varje måndagsmorgon exempelvis, det löser sig av sig själv efter typ 0,5-3 timmar, men inget verkar snabba på det och det spelar ingen roll vilket nät jag använder. Det problemet hade jag på min förra dator i åratal, sen fick jag en ny och den hade exakt samma problem trots helt annat märke och så, så det är något påtvingat från företaget som är problemet.

Varje torsdag körs AV-koll, det kan i bästa fall vara över till lunch, men ibland fortsätter det in på fredagen och datorn är ju i princip oanvändbar under denna tid.

Ett annat roligt problem är att de tvingar ut nya epost-signaturer varje vecka, och efter det så har jag minst 20 ofta upp emot 80 Word-fönster öppna med dessa signaturer och när jag startar om efter det så får jag antingen gå igenom dialogen "nej jag vill inte spara detta" för varje fil eller så tvingar jag datorn att döda Word men då kommer de tillbaka efter omstarten.

Jag har felanmält dessa saker flera gånger. Tyvärr är deras lösning att fjärrstyra datorn i några timmar, där de kör gpupdate /force, uppdaterar BIOS och drivrutiner och liknande "felsökning", och startar om en handfull gånger så jag måste sitta bredvid och glo för att godkänna fjärrstyrningen igen efteråt, sen är problemet borta (men inte löst), tills nästa måndag, torsdag eller nästa signaturuppdatering. När de är klara blir det ett väldigt tjat om ifall de kan stänga ticketen eller inte. Säger jag nej så kommer de att fortsätta höra av sig och fråga om problemet är löst om och om igen tills jag säger ok, så nu säger jag bara ok och skiter i nya tickets för det hjälper ju aldrig ändå.

Dold text

Jag funderar kraftigt på att gå mot Linux också, men jag borde inte behöva göra det. Jag gillar Windows, jag gillar VS, jag gillar till och med Teams hyfsat, så jag vill inte köra Debian och Ryder liksom. Vi bygger mjukvara i .Net, dess stöd för Linux har verkligen blivit bra men fortfarande inte i klass med Windows. Så jag börjar fundera på om man kan använda liknande metoder som de som kör Linux gör, alltså plocka ut certifikat och liknande från företagets Windows-installation, men inte installera det på Linux utan istället köra på "min egna" Windows-installation. Kanske på en extern disk så jag kan boota det godkända Windows också när det är dags för tidrapportering och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Baserat på ditt förtydligande som beskriver en vanlig IT-avdelning och hur uppdateringar i regel sköts så skulle jag vilja påstå att det är mer än delvis ditt eget fel.

Sluta skjut upp saker konstant så slipper du drabbas av förlorat arbete och olämpliga forcerade omstarter.

Jag hör er båda, man behöver ha en timer eller ett max antal uppskjutna tillfällen för att användare inte bara ska ignorera uppdateringar. Det är inte där problemet ligger, utan i frekvensen med vilken uppdateringar/omstarter sker.

Medarbetarna i vår organisation kan förstås "skärpa sig" och installera uppdateringarna när de kommer, men utifrån ett beteendevetenskapligt perspektiv är det inte en helt enkel förväntan på nästan 1 000 medarbetare varav många med hektiskt schema. Det är dessutom alltid lättare att jobba med människor än emot dem. Uppdateringsfrekvensen skapar problem i organisationen i form av avbrott i arbetsflödet och förlorad data/arbetstid vilket bör ge IT-avdelningen anledning att se över om det inte går att samla icke-akuta omstarter till en och samma tidpunkt eller om inte enheterna har för många appar installerade. I brist på detta så söker jag alltså viss respit, en möjlighet att själv kunna välja tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tyvärr jobbar man ju väldigt ofta mot IT snarare än med liksom. Jag vet inte varför riktigt men det har varit så på typ alla jobb jag haft. Jag vet ju att det inte är IT själva som bestämmer dumma policys, men det känns inte som att de vill hjälpa en med problemen de orsakar heller utan det är bara "följa manus" som gäller typ. En stor del av problemet är ju att vi gör hyfsat komplicerade saker som de inte har kompetens för eller intresse av att kunna hantera, vilket väl är acceptabelt, men de förstår inte att saker är känsliga och tar tid att få i ordning efter en onödig omstart exempelvis.

Vad folk har börjat göra på mitt jobb är att köra linux "utan lov". Det gör att man inte kan ansluta till företagsnätet alls, man får köra labnätet som IT inte har någon kontroll över, på kontoret, och använda en Windows-dator för tidrapportering. Annars verkar det funka rätt bra, många har lite strul i början med installation och att lära sig hur saker funkar och så, men det är ju över på några veckor och sen har man en dator som faktiskt fungerar hela tiden och där man själv styr över uppdateringar och liknande. Till skillnad från datorerna som IT har kontroll över då.

Rant om problemen jag har:

Min dator vägrar koppla upp sig varje måndagsmorgon exempelvis, det löser sig av sig själv efter typ 0,5-3 timmar, men inget verkar snabba på det och det spelar ingen roll vilket nät jag använder. Det problemet hade jag på min förra dator i åratal, sen fick jag en ny och den hade exakt samma problem trots helt annat märke och så, så det är något påtvingat från företaget som är problemet.

Varje torsdag körs AV-koll, det kan i bästa fall vara över till lunch, men ibland fortsätter det in på fredagen och datorn är ju i princip oanvändbar under denna tid.

Ett annat roligt problem är att de tvingar ut nya epost-signaturer varje vecka, och efter det så har jag minst 20 ofta upp emot 80 Word-fönster öppna med dessa signaturer och när jag startar om efter det så får jag antingen gå igenom dialogen "nej jag vill inte spara detta" för varje fil eller så tvingar jag datorn att döda Word men då kommer de tillbaka efter omstarten.

Jag har felanmält dessa saker flera gånger. Tyvärr är deras lösning att fjärrstyra datorn i några timmar, där de kör gpupdate /force, uppdaterar BIOS och drivrutiner och liknande "felsökning", och startar om en handfull gånger så jag måste sitta bredvid och glo för att godkänna fjärrstyrningen igen efteråt, sen är problemet borta (men inte löst), tills nästa måndag, torsdag eller nästa signaturuppdatering. När de är klara blir det ett väldigt tjat om ifall de kan stänga ticketen eller inte. Säger jag nej så kommer de att fortsätta höra av sig och fråga om problemet är löst om och om igen tills jag säger ok, så nu säger jag bara ok och skiter i nya tickets för det hjälper ju aldrig ändå.

Dold text

Jag funderar kraftigt på att gå mot Linux också, men jag borde inte behöva göra det. Jag gillar Windows, jag gillar VS, jag gillar till och med Teams hyfsat, så jag vill inte köra Debian och Ryder liksom. Vi bygger mjukvara i .Net, dess stöd för Linux har verkligen blivit bra men fortfarande inte i klass med Windows. Så jag börjar fundera på om man kan använda liknande metoder som de som kör Linux gör, alltså plocka ut certifikat och liknande från företagets Windows-installation, men inte installera det på Linux utan istället köra på "min egna" Windows-installation. Kanske på en extern disk så jag kan boota det godkända Windows också när det är dags för tidrapportering och så.

Jag kan ofta känna att de som jobbar på IT-avdelningar har fantastisk teknisk kunskap, men att de kanske är sämre på just hur människor fungerar. Jag tror på riktigt att det är en allvarlig säkerhetsbrist.

Att kräva frekventa lösenordsbyten är exempelvis något som visserligen leder till att folk inte har samma lösenord i 10 år, men det leder också till att den som hade KattenGustav1 nu har KattenGustav2 istället. Kanske lurar ett ex, men inte en duktig hacker. Den mänskliga naturen är ju att undvika störningsmoment som stjäl energi/fokus från huvuduppgiften man har framför sig, och det är störande att byta ett lösenord man "har i fingrarna". Då är exempelvis biometrisk data ett bra komplement. Omstarterna hos oss leder till att vissa medarbetare VPN-ar in från personlig dator, vilket ju öppnar en onödig attackvektor. Jag själv vänder mig till Sweclockers expertis för att komma runt systemet och är jag tillräckligt motiverad kommer jag ju att hitta ett sätt.

Det finns ett beteendevetenskapligt begrepp som kallas nudging. Det innebär i korthet att man genom små medel puffar användare i rätt riktning. Gör man cykelparkeringar synliga är det mer sannolikt att medborgare väljer cykel framför bil. Friskvårdstimme på jobbet leder till fler som tränar, osv. Människor i grupp är som rinnande vatten, de hittar alltid vägar runt hinder och tar en så energieffektiv väg de kan hitta – men kan också ledas till att göra stor nytta om man klarar att frigöra kraften. Det ska vara lätt att göra rätt, som man säger.

Permalänk
Sötast
Skrivet av fenicks:

Tack för alla svar och rekommendationer.

Jag var lite otydlig i ett försök att inte bli för långrandig. När en uppdatering kommer har man alltid en tid eller ett antal gånger man får skjuta upp uppdateringen (normalt tre). Det GER som tur är ett visst utrymme att planera när besväret sker. Problemet är att det inte är lägligt att 1-4 gånger per vecka stänga ner allt man jobbar med och sedan öppna alla filer igen. Många har också möten hela dagarna. Det som hände på exemplet med möten ovan var att någon hade skjutit upp uppdateringen till det inte gick. Så IT-avdelningen är inte SÅ hemsk som det lät, men jag hade önskat att de valde en dag/tid i veckan eller varannan vecka då alla uppdateringar skedde samtidigt.

Vad jag vill är att själv kunna styra när uppdateringen sker, om jag tex kan hindra MS Software Center att "veta" när det finns uppdateringar eller se till att de misslyckas för att istället köra allt i slutet av veckan 🙂

Skrivet av snajk:

Tyvärr jobbar man ju väldigt ofta mot IT snarare än med liksom.

Är ni medvetna om att IT också installerar samma uppdateringar som alla andra?
Är ni medvetna om att det är IT som blir uppringd med totalt onödiga frågor och klagomål på något som gäller alla i rummet?

Det finns alltid någon eller flera på alla företag som anser sig antingen vara kunnig nog själv för att lösa sina egna problem (läs: IT måste installera om hela datorn i efterhand) eller bara anser sig själv vara så pass viktig att det inte räcker med 3 dygns påminnelser om att "Starta om datorn när möjlighet finns inom 72 timmar" - något som verkar vara fullständigt omöjligt.

För att förtydliga strukturen lite.

Ett företag styrs av processer som sätts upp av ledning. I detta fallet diskuterar vi IT processer. Dessa processer sätts upp för att skydda företaget från intrång, skydda företaget från dess egna medarbetare och för att vara så billigt som möjligt.

Det är en ekvation som inte alltid går ihop, men tack och lov verkar ni båda arbeta på ett företag som tar IT-säkerheten på allvar. De har alltså gett direktiv till IT-avdelningen att se till att datorerna SKALL uppdateras inom vissa intervall, och där har IT-grupperingen med största sannolikhet diskuterat fram vilken lösning som både är säker och get slutanvändaren minst problem (för om slutanvändaren får problem - då får IT-avdelningen också problem).

De flesta IT-avdelningar gillar att antingen lösa lite svårare problem, eller helt enkelt så få som möjligt. Det finns ingen som vill hantera sådant här:... Jag ber om ursäkt Gnäll, gråt och självömkan Än en gång, jag ber om ursäkt.

Om patchningen går igenom på 100% av alla maskiner så vet teknikern att det är en lucid dream och att han snart vaknar.
Om den går igenom på >80% första dygnet så firas det nog med champagne eller fin-ost.

Om det finns folk som aktivt trycker: SEN, SEN, SEN, SEN, SEN, SEN och sedan shutdown /a, shutdown, /a shutdown, /a shutdown /a - istället för att bara starta om datorn på morgon, middag eller kväll som 80+% av alla andra kollegor....... då är det inte IT-avdelningens fel. Tro mig, de vill inte ha ditt samtal.

TL:DR

Starta om datorjäveln för helvete. Inte fan sitter du å fortsätter å skriva med din blyertspenna när spetsen är knäckt väl?

När du väl bytt företag och hamnat på ett företag utan IT-processer och utan patcher så kan du se fram emot när din dator istället för att gnälla om en omstart gnäller för att disken blivit krypterad av ett virus. Tillsammans med alla 80 andra på ekonomiavdelningen......

DÅ kan du ta upp facklan och skälla ut IT-avdelningen. Men VÄNLIGEN skäll inte ut dina kollegor för att de gör sitt jobb och håller din dator i bästa möjliga skick.

/End rant

Dåså, då har jag kräkt av mig lite.
Nedan kommer konstruktiv återkoppling.

För att lättast undvika problem med uppdateringar i din stressiga vardag:
1. Starta om datorn på det tillfälle som du minst påverkas av det, ett förslag är att göra det i samband med att du vaknar på morgonen eller på slutet av dagen.
2. Kom ihåg att det kunde varit värre.
3. Inse att vi alla, oavsett roll, hatar uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Är ni medvetna om att IT också installerar samma uppdateringar som alla andra?
Är ni medvetna om att det är IT som blir uppringd med totalt onödiga frågor och klagomål på något som gäller alla i rummet?

Det finns alltid någon eller flera på alla företag som anser sig antingen vara kunnig nog själv för att lösa sina egna problem (läs: IT måste installera om hela datorn i efterhand) eller bara anser sig själv vara så pass viktig att det inte räcker med 3 dygns påminnelser om att "Starta om datorn när möjlighet finns inom 72 timmar" - något som verkar vara fullständigt omöjligt.

För att förtydliga strukturen lite.

Ett företag styrs av processer som sätts upp av ledning. I detta fallet diskuterar vi IT processer. Dessa processer sätts upp för att skydda företaget från intrång, skydda företaget från dess egna medarbetare och för att vara så billigt som möjligt.

Det är en ekvation som inte alltid går ihop, men tack och lov verkar ni båda arbeta på ett företag som tar IT-säkerheten på allvar. De har alltså gett direktiv till IT-avdelningen att se till att datorerna SKALL uppdateras inom vissa intervall, och där har IT-grupperingen med största sannolikhet diskuterat fram vilken lösning som både är säker och get slutanvändaren minst problem (för om slutanvändaren får problem - då får IT-avdelningen också problem).

De flesta IT-avdelningar gillar att antingen lösa lite svårare problem, eller helt enkelt så få som möjligt. Det finns ingen som vill hantera sådant här:... Jag ber om ursäkt Gnäll, gråt och självömkan Än en gång, jag ber om ursäkt.

Om patchningen går igenom på 100% av alla maskiner så vet teknikern att det är en lucid dream och att han snart vaknar.
Om den går igenom på >80% första dygnet så firas det nog med champagne eller fin-ost.

Om det finns folk som aktivt trycker: SEN, SEN, SEN, SEN, SEN, SEN och sedan shutdown /a, shutdown, /a shutdown, /a shutdown /a - istället för att bara starta om datorn på morgon, middag eller kväll som 80+% av alla andra kollegor....... då är det inte IT-avdelningens fel. Tro mig, de vill inte ha ditt samtal.

TL:DR

Starta om datorjäveln för helvete. Inte fan sitter du å fortsätter å skriva med din blyertspenna när spetsen är knäckt väl?

När du väl bytt företag och hamnat på ett företag utan IT-processer och utan patcher så kan du se fram emot när din dator istället för att gnälla om en omstart gnäller för att disken blivit krypterad av ett virus. Tillsammans med alla 80 andra på ekonomiavdelningen......

DÅ kan du ta upp facklan och skälla ut IT-avdelningen. Men VÄNLIGEN skäll inte ut dina kollegor för att de gör sitt jobb och håller din dator i bästa möjliga skick.

/End rant

Dåså, då har jag kräkt av mig lite.
Nedan kommer konstruktiv återkoppling.

För att lättast undvika problem med uppdateringar i din stressiga vardag:
1. Starta om datorn på det tillfälle som du minst påverkas av det, ett förslag är att göra det i samband med att du vaknar på morgonen eller på slutet av dagen.
2. Kom ihåg att det kunde varit värre.
3. Inse att vi alla, oavsett roll, hatar uppdateringar.

Jag förstår det du säger men insisterar på att det måste vara en balans. En avvägning mellan olika intressen och behov. När IT-avdelningen inte klarar att göra det får de tunnelseende. Och det är ju inte deras fel, de har i uppdrag att säkra IT-miljön och det är vad de följs upp på. Det är vad deras processer syftar till, och vad deras chef frågar dem om.

Om man specifikt pratar ransomware finns det dock infrastrukturella lösningar, från backuper till molnlagring, som gör att ett gäng krypterade hårddiskar inte sänker organisationen. Stöld av information/dataläckor kan begränsas genom en god hantering av behörigheter och kryptering.

En riskvärdering består både av sannolikhet och konsekvens. Mitigerar man konsekvenserna av en risk så är det inte orimligt att en uppdatering av någon obskyr app dröjer ett par dagar så att IT-avdelningen kan samla den och andra uppdateringar i paket som pushas ut samtidigt tänker jag.

Permalänk
Medlem

Det är inte alls orimligt att man patchar på bestämda tider och inte hux flux som de känner för.
Såvida det inte kommit en högrisk patch.
Dock så med ett så stort företag är det nog svårt att göra sig hörd men ta det med chefer uppåt som går till IT ansvarig.

Permalänk
Skrivet av fenicks:

TLDR; Vår lokala IT-enhet är väldigt förtjusta i att pusha ut uppdateringar, installera program, kräva lösenordsbyten och annat som sammantaget leder till att jobbdatorn tvingas starta om så ofta att det har blivit ett problem. Min enhet, en Windows-laptop, har ett vanligt användarkonto (ej admin) och jag vill veta vilka möjligheter jag har att stoppa eller senarelägga uppdateringar.

Förra veckan installerade man ett plugin till Microsoft 365 på alla Windows-enheter (nästan 1 000 medarbetare fick ett speciellt plugin typ 5 pers använder) vilket krävde att Office-programmen startade om två-tre gånger följt av omstart av enheten. En relativt teknisk medarbetare behövde pausa sin presentation mitt i chefsmötet för låta datorn jobba klart innan de kunde leta reda på rätt fil och fortsätta där de var. Mindre tekniska medarbetare förstod inte vad som hände alls. Veckan innan det var det ett gäng säkerhetsuppdateringar som inte skickades ut samtidigt, utan med några dagars mellanrum. Idag, och det som blev "droppen" var en oidentifierad uppdatering som gjorde att jag förlorade en stor del av gårdagens arbete (delvis mitt eget fel).

Man kan alltid anpassa sitt användarbeteende och jag har bl a tagit för vana att öppna så mycket som möjligt i webbläsaren och kör shutdown /a för att få respit, men det räcker inte hela vägen. Jag inser självklart säkerhetsaspekten i att hålla både Windows och appar/program uppdaterade. Men som IT-avdelningen håller på är det direkt skadligt för verksamheten. Ofta är det "bara" för oss medarbetare att försöka öppna allt man hade öppet igen (bara det stör flowet), men både jag och andra förlorar ibland flera timmars arbete. I förra veckan fick OneDrive synkroniseringsfel pga plugin-installationen och jag fick sitta i söndags och återskapa ett bildspel manuellt.

Till frågan; Vad kan jag göra inom ramen för ett vanligt användarkonto att avbryta eller senarelägga uppdateringar? Tex spara dem till fredag eftermiddag. Kan jag ta reda på vilket internt IP-nummer de använder redigera nån .ini-fil/hosts? Svartlista "Software Center" i antivirusprogrammet/brandväggen och stoppa det från att köra? Finns det några processer som kör med min användarbehörighet som jag kan döda i aktivitetshanteraren eller stoppa i Tjänster? Kommandon att köra i cmd/WPS?

Som ni hör är det med viss desperation jag söker er hjälp 😄

Kort förtydligande; Jag var lite otydlig i ett försök att inte bli för långrandig. När en uppdatering kommer har man alltid en tid eller ett antal gånger man får skjuta upp uppdateringen (normalt tre). Det GER som tur är ett visst utrymme att planera när besväret sker. Problemet är att det inte är lägligt att 1-4 gånger per vecka stänga ner allt man jobbar med och sedan öppna alla filer igen. Många har också möten hela dagarna. Det som hände på exemplet med möten ovan var att någon hade skjutit upp uppdateringen till det inte gick. Så IT-avdelningen är inte SÅ hemsk som det lät, men jag hade önskat att de valde en dag/tid i veckan eller varannan vecka då alla uppdateringar skedde samtidigt.

Först och främst:
Lyft detta som ett problemområde via din närmaste chef till IT-avdelningens chef.
Ha konkreta exempel på områden där deras nuvarande beteende förstör för "er andra", och kom med motförslag på hur du kan tänka dig att det skulle kunna fungera så att både deras krav på aktuella operativsystems- och programversioner, och era krav på så få störningar som möjligt går att uppfylla.

Windows får i normalfallet exakt en uppsättning uppdateringar i månaden; den andra tisdagen (också kallad "patch Tuesday").
Många, men inte alla, mjukvarutillverkare har valt att förlägga sina releaser så de sammanfaller med denna tidpunkt just för att göra livet enklare för IT-avdelningar.
Er driftsavdelning har säkert ett nivåbaserat utrullningsschema med minst två, kanske fler, nivåer av datorer, vilka innefattar en "tillräckligt stor" testplattform så de ska vara relativt säkra på att uppdateringarna fungerar för de flesta, och sen ett eller flera utrullningssteg där majoriteten av klienter och servrar får uppdateringarna i någon form av logisk ordning.

Om IT-avdelningen finner att de ofta behöver rulla ut programuppdateringar som kräver omstart av datorer, kan det vara en idé att föreslå en change managementprocess där man säger att all sådan utrullning som inte är direkt kritisk antingen sammanfaller med patchutrullning eller förläggs till en specifik dag/kväll i månaden.

Det bör också skapas en informationssida som de kan hänvisa alla användare till, där det står konkreta rekommendationer om hur användare kan underlätta för sig själva; exempelvis "låt gärna din dator vara igång under natt till fredag", samt en kalender med kommande patchschema ett år framöver.

För att få respekt för vanor som strider mot god praxis, exempelvis krav på regelbundna byten av lösenord, är det nyttigt att berätta varför man valt denna lösning; exempelvis "Kontraktet med kund <k> skrevs före 2017 och kan inte enkelt omförhandlas. I detta har vi förbundit oss att regelbundet byta lösenord i <[miljö a, b och c][miljöer som inte uppfyller övervakningskrav z]>."

Kombinationen proaktiv kommunikation och en process för planerade förändringar i produktion bör kunna göra livet enklare för er användare, samtidigt som båda dessa gör det enklare för er att förutse när i månaden störningar kan uppkomma. För er del kommer detta dock med nackdelen att ni sannolikt inte kommer kunna be driftsavdelningen om förändringar ad hoc, eftersom de kommer ha en förändringsprocess att följa.

Permalänk
Medlem

Många företag använder fönster, tex datorn måste startas om en viss dag för att uppdateras. Tex varje torsdag etc. Sen kan man senarelägga när datorn vill starta om.
Det funkar toppen, är man i en presentation och rutan kommer upp att datorn måste startas om klickar man bara ”senarelägg”, har man gjort det för länge så tvingar den sedan omstarten.
Känns som eran IT inte förstår verksamheten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fenicks:

Jag kan ofta känna att de som jobbar på IT-avdelningar har fantastisk teknisk kunskap, men att de kanske är sämre på just hur människor fungerar. Jag tror på riktigt att det är en allvarlig säkerhetsbrist.

Tja kanske, samtidigt tror jag de i allmänhet är bättre på sånt än utvecklare, än mer än typ devops och liknande.

Citat:

Att kräva frekventa lösenordsbyten är exempelvis något som visserligen leder till att folk inte har samma lösenord i 10 år, men det leder också till att den som hade KattenGustav1 nu har KattenGustav2 istället. Kanske lurar ett ex, men inte en duktig hacker. Den mänskliga naturen är ju att undvika störningsmoment som stjäl energi/fokus från huvuduppgiften man har framför sig, och det är störande att byta ett lösenord man "har i fingrarna". Då är exempelvis biometrisk data ett bra komplement. Omstarterna hos oss leder till att vissa medarbetare VPN-ar in från personlig dator, vilket ju öppnar en onödig attackvektor. Jag själv vänder mig till Sweclockers expertis för att komma runt systemet och är jag tillräckligt motiverad kommer jag ju att hitta ett sätt.

Jag läste en kurs i IT-säkerhet 2008, redan då sa läraren att det var skit och att MS sedan länge hade slutat rekommendera lösenordsbyten i onödan. Likväl är det ett krav överallt fortfarande, nytt lösenord var nittionde dag och ingen återupprepning på rätt många gånger. Det leder till enkla mönster och/eller samma lösenord med ett nytt löpnummer efteråt. Vi har dessutom krav på tvåfaktorsautentisering för att komma åt företagsresurserna, vilket för det ännu dummare att tvinga in lösenordsbyten hela tiden. Vem bestämmer sådana dumheter? Det borde inte vara företagsledningen för de lägger sig inte i sådana små detaljer, och jag gissar att de knappast är de som minns sina lösenord varje gång. Så jag gissar på någon "panel" med en jurist och en "IT-expert" någonstans som inte har kompetensutvecklat sig sedan förra millenniet.

Biometri är väl positivt, men parar man det med denna byteshysteri så gör det bara det mycket svårare att komma ihåg lösenordet när det väl är dags för byte och man behöver skriva in det för första gången på tre månader liksom. Nej, lägg ner lösenord för slutanvändarna till datorn och företagets resurser, biometri parat med tvåfaktors är säkrare och man slipper problem med att ha lösenord en människa ska kunna komma ihåg.

Citat:

Det finns ett beteendevetenskapligt begrepp som kallas nudging. Det innebär i korthet att man genom små medel puffar användare i rätt riktning. Gör man cykelparkeringar synliga är det mer sannolikt att medborgare väljer cykel framför bil. Friskvårdstimme på jobbet leder till fler som tränar, osv. Människor i grupp är som rinnande vatten, de hittar alltid vägar runt hinder och tar en så energieffektiv väg de kan hitta – men kan också ledas till att göra stor nytta om man klarar att frigöra kraften. Det ska vara lätt att göra rätt, som man säger.

Vad är lättare än att låta folk själva välja ett bra lösenord och sen behålla det tills dess att man får indikationer på att det inte är säkert längre? Förutom då förstås biometri och app på telefonen.

Problemet är när IT-miljön tar så mycket av arbetstiden, eller ens mentala resurser, så att man känner sig tvungen att försöka kringgå dem, oavsett vad policyn säger.

Sen har jag ju före detta kollegor som har hamnat på mer moderna bolag idag. Där de bara väljer vilken dator de vill och tar ansvar själv för den, så loggar man bara in till en utvecklingsmiljö i molnet och jobbar på. De kan köra Mac, Linux eller vad de vill, behålla sin gamla favoritdator eller köpa någon gaming-maskin som de använder på fritiden exempelvis. Då känns det som ett hån hur vi har det.

Skrivet av Allexz:

Är ni medvetna om att IT också installerar samma uppdateringar som alla andra?

Jo visst, ett år senare.

Citat:

Är ni medvetna om att det är IT som blir uppringd med totalt onödiga frågor och klagomål på något som gäller alla i rummet?

Det må så vara, men det är deras jobb. Är det en onödig fråga när min dator vägrar koppla upp sig på nätet i timmar varje måndagsmorgon och jag ber dem om hjälp (och jag vet att det inte är mitt nätverk eller något som jag kan påverka)? Jag tycker inte det för annars får jag bara rulla tummarna dessa timmar. Däremot är det en onödig fråga när de ringer för tredje gången samma vecka och undrar om de kan stänga sagda ärende, trots att jag inte kan veta om det är löst förrän på måndag, något jag påpekat i varje kontakt med dem (även om jag förstås är 99,9999% säker på att det inte är löst för de har inte gjort något som inte jag själv och de gjort flera gånger redan utan resultat).

Citat:

Det finns alltid någon eller flera på alla företag som anser sig antingen vara kunnig nog själv för att lösa sina egna problem (läs: IT måste installera om hela datorn i efterhand) eller bara anser sig själv vara så pass viktig att det inte räcker med 3 dygns påminnelser om att "Starta om datorn när möjlighet finns inom 72 timmar" - något som verkar vara fullständigt omöjligt.

Men varför är det så viktigt att det ska ske inom 72 timmar (på mitt jobb är det normalt sex timmar dock)? Det är ju liksom förra årets Windows-uppdatering som de har suttit och hållt på, eller en till något skitprogram jag inte vill ha eller använder som företaget tvingar in och som måste uppdateras (exempelvis Adobe Reader).

Jag har inga problem att installera uppdateringar, jag gör det på mina egna datorer hela tiden och skjuter sällan upp dem mer än några timmar, men jobbdatorn vill jag inte använda utanför arbetstid, speciellt inte för att göra underhåll (även om jag har lagt typ halva helgen några gånger bara för att slippa frustrationen av att sitta bredvid och se IT göra samma icke-fungerande sak om och om igen), för det får jag inte betalt för. Då är det inte säkert att jag hinner på sex timmar, eller ens 72 beroende på vilka timmar det är liksom. Får jag en förfrågan om att starta om precis innan lunch eller ett möte så har jag inte tid att spara undan, stänga ner saker i rätt ordning och så, så då gör jag inte det, sen kanske jag inte tänker på det mer förrän nästa påminnelse när det är fem-tio minuter kvar eller när den nu kommer.

Citat:

För att förtydliga strukturen lite.

Ett företag styrs av processer som sätts upp av ledning. I detta fallet diskuterar vi IT processer. Dessa processer sätts upp för att skydda företaget från intrång, skydda företaget från dess egna medarbetare och för att vara så billigt som möjligt.

Det är en ekvation som inte alltid går ihop, men tack och lov verkar ni båda arbeta på ett företag som tar IT-säkerheten på allvar. De har alltså gett direktiv till IT-avdelningen att se till att datorerna SKALL uppdateras inom vissa intervall, och där har IT-grupperingen med största sannolikhet diskuterat fram vilken lösning som både är säker och get slutanvändaren minst problem (för om slutanvändaren får problem - då får IT-avdelningen också problem).

Men tar de verkligen IT-säkerheten på allvar eller är det bara en kuliss, en chimär?

För de följer ju inte alls best practices inom IT-säkerhet utan bara föråldrade "goda råd" som de hittat i PC För Alla eller något. Mitt jobb hör till en stor koncern så vi har olika IT-miljöer och det är rätt olika nivå på policys och så. Ofta skickas det ut en påminnelse om någon policy, typ att man aldrig ska klicka på länkar i externa mail där man inte känner igen avsändaren, för att dagen efter få ett massutskick till alla från en extern tjänst med en suspekt adress, vilket man då ignorerar och då får man skit från cheferna för man inte har svarat på deras undersökning eller vad det nu var. När man påpekar att man inte får klicka på den där länken enligt policyn så får man bara ett hånleende tillbaka, typ "Det kan väl ni IT-kunniga gå runt...", följt av ett nytt massutskick, denna gång från en chefs mail, där det står att man ska ignorera policyn för det föregående mailet.

Citat:

De flesta IT-avdelningar gillar att antingen lösa lite svårare problem, eller helt enkelt så få som möjligt. Det finns ingen som vill hantera sådant här:... Jag ber om ursäkt Gnäll, gråt och självömkan Än en gång, jag ber om ursäkt.

Nej, men vi användare vill heller inte sitta och vänta på IT i timmar med jämna mellanrum och inte få något gjort alls. IT eller IT-policys skapar problemet för de är för nitiska eller omständliga, och då gör folk vad de kan för att slippa dem.

Citat:

Om patchningen går igenom på 100% av alla maskiner så vet teknikern att det är en lucid dream och att han snart vaknar.
Om den går igenom på >80% första dygnet så firas det nog med champagne eller fin-ost.

Jo, men det problemet beror ju på all säkerhetsmjukvara och liknande som är tvingat på dessa maskiner. Windows- eller Office-uppdateringar går sällan fel idag, förutom på företag som inte bara har hängslen och livrem utan också promenadhjälm och skyddsglasögon liksom, hur många end-point-protection-grejer behöver man på en dator? Tre? AV-mjukvara? Tre sådana med? Ser ni inte att det är den skiten som orsakar problemen?

Citat:

Om det finns folk som aktivt trycker: SEN, SEN, SEN, SEN, SEN, SEN och sedan shutdown /a, shutdown, /a shutdown, /a shutdown /a - istället för att bara starta om datorn på morgon, middag eller kväll som 80+% av alla andra kollegor....... då är det inte IT-avdelningens fel. Tro mig, de vill inte ha ditt samtal.

Handlar det inte om bristande utbildning då? Om IT hade förklarat att det är viktigt att göra en omstart i alla fall en gång i veckan, och var snälla gör det på fredagseftermiddagarna eller liknande, så borde det hjälpa rätt mycket. Än mer om de typ skickade ut en kalenderpåminnelse för det.

Citat:

TL:DR

Starta om datorjäveln för helvete. Inte fan sitter du å fortsätter å skriva med din blyertspenna när spetsen är knäckt väl?

Men om jag inte behöver min penna förrän imorgon eller nästa vecka så går jag inte den "två-timmars promenaden" till rummet där pennvässarna finns precis då liksom.

Citat:

När du väl bytt företag och hamnat på ett företag utan IT-processer och utan patcher så kan du se fram emot när din dator istället för att gnälla om en omstart gnäller för att disken blivit krypterad av ett virus. Tillsammans med alla 80 andra på ekonomiavdelningen......

DÅ kan du ta upp facklan och skälla ut IT-avdelningen. Men VÄNLIGEN skäll inte ut dina kollegor för att de gör sitt jobb och håller din dator i bästa möjliga skick.

/End rant

Dåså, då har jag kräkt av mig lite.
Nedan kommer konstruktiv återkoppling.

För att lättast undvika problem med uppdateringar i din stressiga vardag:
1. Starta om datorn på det tillfälle som du minst påverkas av det, ett förslag är att göra det i samband med att du vaknar på morgonen eller på slutet av dagen.
2. Kom ihåg att det kunde varit värre.
3. Inse att vi alla, oavsett roll, hatar uppdateringar.

Jag hatar inte uppdateringar utan jag gillar dem, även automatiska. Jag hatar onödiga uppdateringar av saker jag inte vill ha däremot, jag hatar Windows-uppdateringar som företaget har pillat på så att de inte valideras som säkra och därmed misslyckas gång på gång på gång, jag hatar uppdateringar av mailsignaturer som kräver en fucking omstart, hur lyckas man!?!

Nej, låt användarna köpa den dator de vill ha och ta hand om underhållet själv, sen remote till företagets skrivbordsmiljö, snabbt enkelt, säkert.

Permalänk
Skrivet av snajk:

En stor del av problemet är ju att vi gör hyfsat komplicerade saker som de inte har kompetens för eller intresse av att kunna hantera, vilket väl är acceptabelt, men de förstår inte att saker är känsliga och tar tid att få i ordning efter en onödig omstart exempelvis.

Just det här exemplet är ju till oerhört stor del självförvållat, då:
- På era egna datorer, välj i görligaste mån bort verktyg som inte sparar både data och programmets tillstånd när de stängs. Det är inte som att detta på något som helst sätt är svart magi år 2023.
- Nu vet jag inte om det är så, men I egenutvecklad programvara ska ovanstående inte någonsin vara ett problem - åtminstone inte ett ni erkänner existerar: Något som inte tål en plötslig omstart i dev kommer ha precis samma problem i prod. Att inte göra något åt detta tyder på att utvecklare inte är med i jourordningen på stället där du jobbar, vilket kommer att bita er i rumpan förr eller senare: Att utvecklare regelbundet blir väckta klockan halv tre en tisdagnatt är bästa sättet att skapa mer robusta tjänster. 😄

I övrigt skulle jag säga att mycket av ovanstående problem bör lösas med automation. Ha en runbook i lämpligt språk som drar upp utvecklingsmiljö, containers och VM:ar på rätt sätt så det inte är en manuell process. Då kommer det inte sitta så långt inne att starta om datorn.